hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > خبرها > نحوه کاشت و پرورش گیاه پامپاس

نحوه کاشت و پرورش گیاه پامپاس

توجه داشته باشید که کاشت و پرورش گیاه پامپاس چندان سخت و یچیده نیست و شما می توانید با مطالعه این مطلب به راحتی با اصول کاشت و نگهداری این گیاه زیبا آشنا شوید با ما همراه باشید.
دستورالعمل کاشت و تکثیر گیاه:
برای کاشت و پرورش گیاه پامپاس در ابتدا بایستی گلدانی با قطر ۱۰ سانتی متر را پر از ترکیب ماسه، شن و پیت ماس کنید. دقت داشته باشید که بذر این گیاه نیاز به یک خاک شل با زهکشی خوب و مرطوب برای جوانه زنی دارد. بذور را بایستی چهار الی شش هفته پیش از آخرین یخبندان درون خانه بکارید.
اگر دانه های پامپاس را پس از فصل بهار بکارید بایستی در طول زمستان آن را به داخل خانه انتقال دهید تا دچار سرمازدگی نشوند. برای کاشت بذور درون گلدان در ابتدا حفره این درون خاک ایجاد کنید و به آرامی آن ها را درون خاک فشار دهید. در این روند دقت کنید که بذور نباید با خاک پوشانده شوند.
پس از کاشت بستر را به آرامی آبیاری نمایید و از غرقابی نمودن بستر پرهیز نمایید. سپس با استفاده از یک پلاستیک روشن روی گلدان را بپوشانید و روی آن چندین سوراخ کوچک قرار دهید تا هوا جریان پیدا کند. حال بایستی گلدان حاوی بذرها را در مقابل یک پنجره آفتابی که حداقل روز ۶ الی ۸ ساعت نور دریافت می کنند قرار دهید و بازه دمایی ایده آل برای این گیاه بین ۱۸ تا ۲۳ درجه سانتی گراد خواهد بود.
روند جوانه زنی بذر ها تقریبا یک الی دو هفته طول می کشد و زمانی که ارتفاع نهال ها به ۸ الی ۱۰ سانتی متر رسید می توانید آن ها را به خارج از خانه انتقال دهید. برای آن یک محیط با آفتاب کامل تا سایه جزئی را انتخاب کنید زیرا گیاه پامپاس برای رشد مناسب حداقل ۶ ساعت در طول روز نور مستقیم نیاز دارد.
از آنجایی که این گیاه زیبا می تواند تا ارتفاع ۳ متر هم به خوبی رشد کند بنابراین مکانی را برای کشت انتخاب کنید که به اندازه کافی فضا برای رشد داشته باشد.
چگونگی تکثیر گیاه پامپاس

شرایط مورد نیاز برای نگهداری پامپاس:

همانطور که می دانید تمامی گیاهان برای اینکه روند رشد خود را به خوبی طی کنند نیاز به شرایطی دارند که شما بایستی آن را فراهم کنید. به همین منظور در ادامه برخی از شرایط و اصول لازم برای کاشت و پرورش پامپاس را شرح داده ایم:
  • آبیاری:

توصیه می شود گیاه جوان و تازه کشت شده را به ویژه در زمان خشکی و عدم وجود نزولات آسمانی آبیاری نمایید. در مقابل گیاهان به بلوغ رسیده نیاز چندانی به ابیاری ندارند و می توانند دوره های طولانی خشکی را به خوبی طی کنند. با این وجود هر چقدر نیاز رطوبتی گیاهتان به خوبی تامین شود میزان رشد آن و گلدهی افزایش خواهد یافت و در مقابل خشکی کشیدن به تدریج موجب کاهش درصد گلدهی و کم حجم شدن خوشه های پامپاس می شود.
اصول مراقبت از گیاه پامپاس
  • نور و دما:

به طور کلی آفتاب مستقیم ۶ الی ۸ ساعته در طول روز یکی از لازمه های پرورش پامپاس خواهد بود زیرا کمبود نور در آن باعث رشد ضعیف و عدم گلدهی گیاهتان خواهد شد. با وجود اینکه گیاه پامپاس به نور شدید آفتاب حساسیت زیادی ندارد اما بایستی آبیاری را به صورت منظم انجام دهید تا گرمای زیاد باعث سوختگی حاشیه و نوک برگ ها نشود.
در مورد دمای مورد نیاز گیاه پامپاس نیز می توان گفت که این گیاه می تواند دمای زمستانه را تا منفی ۱۲ درجه سانتی گراد تحمل کند و همچنین اگر در فضایی قرار دهید که در معرض باد های شدید نباشد می توان آن را با دمای منفی ۱۶ تا منفی ۲۰ درجه نیز کشت کرد. در فصل تابستان نیز دمای ۳۵ درجه سانتی گراد برای مشکل مناسب خواهد بود اما با این وجود نباید مدت زمان خشکی گیاه طولانی باشد تا گیاهتان از رشد و گلدهی بهتری برخودار شود.
تهیه کود مقوی برای گیاه پامپاس
  • خاک و کوددهی:

با وجود اینکه گل پامپاس چندان نسبت به خاک حساس نیست اما بهتر است از خاک سنگین برای بستر آن استفاده نکنید زیرا در چنین شرایطی احتمال رشد ضعیف گیاه و پوسیدگی آن دوچندان خواهد شد. در هنگام آماده سازی بستر گیاهتان می توانید خاک بستر را با مقداری شن و خاک برگ نیز ترکیب کنید.
گیاه پامپاس در طول رویش خود نیاز چندانی به کوددهی ندارد و تنها در صورت تقویت آن زودتر بزرگ و بالغ خواهد شد. می توانید هر ساله مقداری کود پوسیده دامی یا خاک برگ تازه را در فصل بهار به ضخامت ۷ سانتی متر بر روی سطوح خاک گیاهتان پخش کنید.
امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد