بازار ارز و سکه در دومین روز هفته به کاهش خودش ادامه داد و بازار شاهد چهار اتفاق مهم در این روز بود. قیمت دلار تهران با کاهش به کانال 59 هزار تومان افتاد و قیمت سکه هم با روند نزول کانال 42 میلیون را از دست داد.

در روز یکشنبه چهار اتفاق مهم جالب توجه بازار بود؛‌ یکی از مهم‌ترین رویدادهای این روز، معرفی کابینه دولت مسعود پزشکیان بود. معرفی عبدالناصر همتی به‌عنوان وزیر اقتصاد در کنار محمدرضا فرزین، رئیس کل بانک مرکزی، باعث جلب توجه بازار شد. تحلیلگران بر این باورند که همتی و فرزین دو چهره متفاوت در بازار ارز هستند. همتی با سابقه‌اش در بانک مرکزی و اظهارات اخیرش به‌عنوان مدیری که کاملا با حاشیه قیمت بازار آزاد، نوسان را مدیریت می‌کرد، شناخته می‌شود، در حالی که فرزین از ابتدا به دنبال تثبیت نرخ ارز و قیمت نیما بود و حتی در همان زمان انتقاد زیادی به رئیس کل شد از این بابت که درمورد ارز 28 هزار و 500 تومانی اظهارات کاملا خطی داشت و سیاست تثبیت را تئوریزه می‌کرد.

از این منظر حضور همزمان این دو چهره در دولت، جالب توجه بازار بود؛ یک نفر که از قیمت خود بازار برای مقابله با نوسان استفاده می‌کرد و چهره ای که با ابزارهای رسمی دنبال مدیریت نرخ بود.

اتفاق دیگر که توجه بازار را به خود جلب کرد، خبر ثبت‌نام ایران‌خودرو پس از یک سال و نیم بود. متقاضیان تا یک هفته فرصت داشتند که حساب‌های خود را وکالتی کرده و مبلغ ۲۳۰ میلیون تومان را در این حساب مسدود کنند. برخی معامله‌گران معتقدند این ثبت‌نام موجب کاهش قیمت‌ها در بازار شد.

کاهش حباب در بازار طلا و سکه به ویژه در روز یکشنبه به چشم آمد؛ معامله‌گران می‌گفتند یکشنبه، روز رژیم حباب طلا و سکه بوده است. حباب سکه امامی به 17 درصد و حباب نیم سکه به 34 درصد رسید که کمترین میزان حباب در سال 1403 بوده است. همچنین حباب ربع سکه با کاهش به 75 درصد کاهش یافت که کمترین میزان حباب از 10 اردیبهشت است. حباب طلای آبشده نیز منفی شد که از سوم مرداد این اتفاق نیفتاده بود.

در روز یکشنبه، هر سه بازار صندوق‌های طلا، صندوق‌های درآمد ثابت و بازار سهام خروج پول را تجربه کردند. این اتفاق برای دومین بار در سال 1403 رخ داد. آخرین بار در 26 فروردین، پس از حمله انتقامی ایران به اسرائیل، این وضعیت پیش آمده بود. علاوه بر خروج پول حقیقی از این سه بازار، ارزش معاملاتشان هم نسبت به روز گذشته کاهش داشت که معنادار است. برخی از تحلیلگران دلیل این خروج پول‌ را به اتفاق دوم یعنی ثبت نام ایرانخودرو مرتبط می‌دانند.

قیمت دلار هرات که در روز شنبه وارد کانال 59 هزار تومان شده بود، در دومین روز هفته نیز یک مرز حمایتی دیگر را از دست داد و به کف کانال 59 هزار تومان نزدیک شد. در نهایت، قیمت دلار هرات از کف کانال برگشت خورد و در 59 هزار و 200 تومان بسته شد.

قیمت درهم امارات با گپ منفی 20 تومانی در 16 هزار و 300 تومان بازگشایی شد و با کاهش تا 16 هزار و 200 تومان ادامه یافت و در نهایت در 16 هزار و 260 تومان بسته شد.

قیمت سکه با گپ منفی 400 هزار تومانی در کف کانال 42 میلیون تومان شروع به کار کرد و با کاهش به 41 میلیون و 650 هزار تومان رسید. قیمت طلای آبشده نیز بین 15 میلیون تا 15 میلیون و 100 هزار تومان نوسان داشت.

به عقیده معامله‌گران فنی قیمت‌ها به حمایت پایینی رسیده‌اند و در این مرز اشباع فروش شکل گرفته است. از منظر آن‌ها اگر بازار تکنیکالی بخواهد حرکت کند باید از این ناحیه برگردد تا از میزان اشباع کم کند. البته این برگشت معنای برگشت روند نمی‌دهد و اصلاح کاهش خواهد بود مگر اینکه نرخ‌ها از سطوح مقاومتی شکسته شده بالاتر بروند. اولین محدوده حمایتی قیمت طلای آبشده در 15 میلیون تا 14 میلیون و 950 هزار تومان قرار دارد که اگر از دست برود قیمت با فشار فروش می‌تواند تا 14 میلیون و 750 هزار تومان که حمایت مهمی است پایین برود. اما اگر قیمت طلای آبشده در روز دوشنبه بالای محدوده یاد شده بازگشایی کند و تثبیت ساعتی بدهد کار کاهش سخت می‌شود.