به گزارش اکوایران، خدمات بزرگ‌ترین بخش اقتصاد ایران است و بیش از 50 درصد از شاغلان کشور را در خود جای داده است. همچنین، بالای نیمی از تولیدات کشور در این بخش تولید می‌شود. یکی از شاخص‌های مهم مرتبط به خدمات در سمت تولید، تورم تولیدکننده است. این شاخص نشان می‌دهد که قیمت خدمات در لحظه تولید و پیش از رسیدن به بازار مصرف چند درصد تغییر کرده است. بنابراین، تورم تولیدکننده به نوعی منعکس‌کننده رشد هزینه‌ها است.

تازه‌ترین گزارش مرکز آمار نشان می‌دهد که تورم تولیدکننده ماهانه در گروه خدمات طی خرداد امسال نسبت به اردیبهشت کاهش یافته اما نرخ نقطه به نقطه این شاخص افزایش یافته است. تورم تولیدکننده سالانه نیز روند کاهشی به خود گرفته است.

030430

افزایش سرعت رشد هزینه‌ تولید در میان‌مدت

تورم تولیدکننده ماهانه نشان می‌دهد که هزینه تولید خدمات در هر ماه چند درصد نسبت به ماه قبل تغییر کرده است. این نرخ از 5.4 درصد در اردیبهشت امسال به 4.5 درصد در خرداد کاهش یافته است. باید توجه داشت که کاهش تورم تولید به معنای کاهش هزینه تولید نیست بلکه نشان می‌دهد هزینه‌ها با سرعت کمتری نسبت به اردیبهشت افزایش یافته است. از میان اجزای گروه خدمات، بالاترین تورم تولیدکننده ماهانه مربوط به «فعالیت‌های حرفه‌ای، علمی و فنی» با نرخ 8.6 درصد و پایین‌ترین سطح آن مربوط به «آب‌رسانی و مدیریت پسماند» با تورم صفر بوده است.

در مقابل، تورم تولیدکننده نقطه به نقطه بالا رفته است. این نرخ در اردیبهشت امسال 39.9 درصد بوده اما در خرداد به 46.2 درصد افزایش یافته است. به عبارت دیگر، هزینه تولید خدمات در خرداد امسال 46.2 درصد نسبت به خرداد سال گذشته افزایش یافته است که در مقایسه با نرخ اردیبهشت ماه، از سرعت بالاتری برخوردار است.

بالاترین تورم تولیدکننده نقطه به نقطه در خرداد امسال، مربوط به بخش «آب‌رسانی و مدیریت پسماند» بوده که متاثر از افزایش مقطعی هزینه‌ها در ماه‌های قبل است.

در نهایت، تورم تولیدکننده سالانه نیز از 49.8 درصد به 48.7 درصد رسیده و کاهش یافته است. از میان اجزای گروه خدمات، شدیدترین رشد سالانه هزینه‌های تولید 70 درصد بوده که مربوط به «فعالیت‌های تامین جا و غذا» می‌شود.