به گزارش اکوایران، از انتخاب رئیس دولت چهاردهم هشت روز معاملاتی می گذرد. سه روز معاملاتی پس از اعلام نتایج انتخابات، بازار سهام شاهد خوش بینی معامله‌گران بود و شاخص کل بورس تهران سطح 2 میلیون و 200 هزار واحدی را بار دیگر پشت سر گذاشت.

در پنج روز معاملاتی اخیر نیز، معاملاتی سهامی رکودی و نزولی با شیب اندک پیش رفت. تحلیل‌گران معتقدند که افت قیمت‌ها در بازارهای موازی و محدودیت‌های تأمین برق صنایع کشور موجب رکودی شدن معاملات بازار سهام به این سرعت شده است.

شاخص کل بورس تهران در این دو هفته (هشت روز معاملاتی) شاهد افزایش تراز 102 هزار و 9 واحدی به میزان 4.9 درصد بود و شاخص کل هم‌وزن بورس تهران نیز با رسیدن به تراز 704 هزار و 253 واحدی، بازدهی 4.3 درصدی به ثبت رساند.

کدام بخش بیشترین رشد مصرف برق را داشته است؟

واکنش مثبت صنایع به انتخاب رئیس دولت چهاردهم

در بین 30 صنعت بزرگتر بورس تهران که به عنوان صنایع اصلی به شمار می‌روند، شاخص 15 صنعت بازدهی بیشتری به نسبت شاخص کل داشتند. در بین این صنایع، شاخص صنعت لاستیک و پلاستیک با 10.4 درصد رشد تراز بیشترین بازدهی را به ثبت رساند و شاخص صنعت تأمین آب، برق و گاز نیز با 9.7 درصد رشد تراز در رتبه دوم قرار گرفت. این در حالی است که شاخص صنعت لاستیک در خرداد ماه نیز بازدهی قابل توجهی داشت.

photo_2024-07-17_21-37-43 (2)

صنایع سیمان، محصولات شیمیایی و شر‌کت‌های چند رشته‌ای صنعتی از جمله صنایع سنگین بورس تهران بودند که در این مدت بازدهی بیشتری نسبت به شاخص کل داشتند و اهرم‌های حرکتی شاخص کل در این مدت به شمار رفتند.

شاخص صنایع بانک‌ها و مؤسسات اعتباری، استخراج کانه‌های فلزی و مواد دارویی نیز از جمله صنایع سنگین بورس تهران بودند که در این هشت روز معاملاتی موجب کاهش سرعت رشد تراز شاخص کل شدند. در بین صنایع سنگین، صنعت فلزات اساسی، انبوه‌سازی، فرآورده‌های نفتی و خودرو و ساخت قطعات نیز بازدهی متعادلی نسبت به کلیت بازار داشتند. صنعت سایر مالی در بین 30 صنعت اصلی بازار سهام، تنها صنعتی بود که با افت تراز مواجه شد و صنعت اطلاعات و ارتباطات نیز کمترین بازدهی مثبت را به ثبت رساند.

حرکت صنعت لاستیک و پلاستیک بر خلاف جهت بازار سهام!/ نقشه بازدهی صنایع بورسی در خرداد 1403