جستجو
رویداد ایران > رویداد > فرهنگی > باخت مهران به حامد؛ چرا تاکشوی «شب‌خوش» در مقایسه با «شب آهنگی» شکست خورد؟

باخت مهران به حامد؛ چرا تاکشوی «شب‌خوش» در مقایسه با «شب آهنگی» شکست خورد؟

درست است که حامد آهنگی در سال‌های اخیر محبوبیت زیادی به دست آورده و به عنوان چهره‌ای مطرح جای خودش را بین مخاطبان بازی کرده اما مهران غفوریان بازیگر باسابقه‌تر و محبوب‌تری است و مخاطبان سال‌هاست او را به عنوان کمدینی موفق می‌شناسند. به همین دلیل هم بخش مهمی از موفقیت «شب آهنگی» به جذابیت و هیجان آن برمی‌گردد نه سابقه مجری‌ها نزد مخاطبان.

دو هفته‌ای از شروع پخش برنامه «شب‌خوش» با اجرای مهران غفوریان در شبکه سه می‌گذرد. با اینکه انتظار می‌رفت پس از گذشت چند قسمت حال‌وهوای آن تغییر کند و به تدریج بر هیجان و جذابیتش اضافه شود اما کماکان به همان روال قبل پیش می‌رود. «شب خوش» با وجود داشتن پتانسیل‌های بسیار برای تبدیل شدن به یک تاکشوی موفق، از سطح یک برنامه ساده و معمولی فراتر نرفته است.

این درحالی است که همزمان تاکشوی «شب آهنگی» با اجرای حامد آهنگی که در پلتفرم های آنلاین درحال انتشار است توانسته مخاطبان قابل قبولی را با خود همراه کند. درست است که «شب آهنگی» را هم نمی‌توان یک تاکشوی موفق و تمام‌عیار به حساب آورد اما وقتی آن را در مقایسه با «شب‌خوش» قرار می‌دهیم متوجه می‌شویم که از همه جهات قدرتمندتر ظاهر شده. در این گزارش این دو تاکشو را از جهات مختلف مقایسه می‌کنیم .

درست است که حامد آهنگی در سال‌های اخیر محبوبیت زیادی به دست آورده و به عنوان چهره‌ای مطرح جای خودش را بین مخاطبان بازی کرده اما مهران غفوریان بازیگر باسابقه‌تر و محبوب‌تری است و مخاطبان سال‌هاست او را به عنوان کمدینی موفق می‌شناسند. به همین دلیل هم بخش مهمی از موفقیت «شب آهنگی» به جذابیت و هیجان آن برمی‌گردد نه سابقه مجری‌ها نزد مخاطبان.

چالش با مهمان اتفاقی است که در برنامه «شب خوش» هم شاهد آن هستیم.

چالش با مهمان‌ها | در هر دو تاکشو مجری‌ها مقابل چهره‌هایی شناخته‌شده می‌نشینند و با آنها صحبت می‌کنند. در اینکه شرایط تلویزیون به سمتی رفته که خیلی از چهره‌ها حاضر به حضور در تاکشوهای شبانه نمی‌شوند شکی نیست اما مسئله مهم این است که مجموعه عوامل از جمله شیوه اجرای مجری چطور می‌تواند گپ و گفت را به سمتی پیش ببرد که مخاطبان ‌از تماشای برنامه ناشناس‌ترین چهره‌ هم احساس خوشایندی داشته باشند. همه ما شاهد تولید برنامه‌ خندوانه بوده‌ایم. این برنامه در فصل اول خیلی کم سراغ چهره‌ها می‌رفت و بخش مهمی از مهمان‌هایش را از میان افرادی انتخاب می‌کرد که حتی شاید نامشان هم به گوش مخاطبان نرسیده بود اما رامبد جوان طوری گفت‌وگو را پیش می‌برد و با انها وارد بازی و گفتگو می‌شد که برنامه خیلی زود مورد توجه قرار گرفت. قطعا اگر جواد خیابانی و فاطمه گودرزی به جای «شب آهنگی» مهمان «شب خوش» شده بودند با ساختاری که برای برنامه تعریف شده و شیوه‌ای که مهران غفوریان برای ارتباط با مهمان‌ها در پیش گرفته است، به برنامه‌ای معمولی و فاقد جذابیت تبدیل می‌شد. چیزی که باعث شده «شب آهنگی» با حضور این دو مهمان جذاب جلوه کند، شیوه رویارویی حامد آهنگی با آنهاست. آهنگی سعی می‌کند از هر بخش زندگی و علایق این چهره‌ها سوالی مطرح کند. حالا این سوال می‌تواند درباره خاطره‌ای از گذشته باشد که مثلا با نشان دادن کیهان ورزشی خودش را بروز دهد یا سوالی درباره فیلم «تایتانیک» و حتی اینکه اگر مجبور باشند تتو بزنند چه طرحی را انتخاب می‌کنند؟ مهران غفوریان در «شب خوش» بیشتر از اینکه سراغ گفتگو برود، تمرکز را روی بازی‌ها می‌گذارد و از آنجایی که مدت زمان برنامه هم چندان طولانی نیست سعی می‌کند پرسش‌وپاسخ را به حداقل برساند به همین دلیل هم بخش مهمی از برنامه به بازی می‌گذرد. درحالی که ذات تاکشو ترکیب کردن گفتگو با بازی و ایجاد فضایی مفرح است.

یکی از بخش‌های جذاب «شب آهنگی» اجرای قطعات موسیقی توسط حاضران در سالن است.

سلیقه و خلاقیت | در برنامه «شب آهنگی» به نحوی از تمام آنهایی که نامی ازشان به میان می‌آید و در برنامه حضور ندارند هم یاد می‌شود. مثلا وقتی جواد خیابانی در تابلویی به شکل زمین فوتبال چهره بازیگران را می‌چیند تا بازی میان آنها را گزارش کند، وقتی نام هریک از آنها به میان می‌آید، ویدئوی کوتاهی از بازی آنها پخش می‌شود تا هم مخاطبان آنها را به یاد بیاورند و هم یادی از آنها در مهمترین نقش‌هایشان شده باشد. این مسئله شاید کار خیلی ساده‌ای به نظر برسد اما سلیقه و خلاقیت تولید کنند‌ها را می‌رساند. این موارد زمانی که صحبتی درباره گذشته می‌شود یا خاطره‌ای مرور می‌کنند هم وجود دارد. در «شب خوش» از این دست ظرافت‌ها خبری نیست. مجری صرفا با مهمان گفت‌وگو می‌کند و حتی یک وله، موسیقی یا حرکت خلاقانه‌ای فراتر از بحث آن دیالوگ وجود ندارد.

شب-خوش-01

سبک وسیاق استقرار مهران غفوریان در استودیو ی و شیوه اجرایش بی‌شباهت به حامد آهنگی در «شب آهنگی» نیست.

شیوه اجرا | مهران غفوریان شخصیت جذابی است. کافی است یک جا بنشیند و حرف بزند و خاطره تعریف کند تا همه سرگرم شوند و یک دل سیر بخندند اما سابقه زیادی در اجرا ندارد و نمی‌تواند تسلطی همه‌جانبه روی شرایط داشته باشد. اگر تیمی قوی و حرفه‌ای همراه او باشد تا شرایط را کنترل کند و سر بزنگاه واکنش‌ها و رفتارهایی را از او طلب کند حتما موفق می‌شود وضعیت بهتری را رقم بزند اما در «شب خوش» همه چیز روی دوش خودش است و او هم به تنهایی فقط می‌تواند به عنوان یک میزبان بامزه رفتار کند و از این جهت هدایت درستی روی باقی مسائل ندارد. در «شب آهنگی» با مجموعه‌ای گسترده روبه‌رو هستیم که حامد آهنگی بخشی از آن است. به همین دلیل هم تمرکز بیشتری روی اجرا دارد ضمن اینکه خود آهنگی هم تبحر بیشتری در اجرا دارد و هر لحظه با واکنش‌هایی سریع، موقعیت را کنترل می‌کند و گهگاه موضوع را برمی‌گرداند و اجازه نمی‌دهد برنامه از ریتم بیفتد. به طور کلی «شب‌خوش» برای قوی‌تر شدن نیاز به تلاشی همه‌جانبه دارد اما درحال حاضر فقط روی جذابیت غفوریان تمرکز کرده و همین هم باعث شده نتواند از پتانسیل جذابیت این بازیگر استفاده درستی کند.

برنامه شب‌آهنگی دوشنبه‌ها به شکل اختصاصی از پلتفرم «فیلمنت» پخش می‌شود و برنامه «شب خوش» هم شامگاه سه‌شنبه و چهارشنبه از شبکه سه پخش می‌شود.

منبع: فیلم نیوز

منبع: faradeed-178700

برچسب ها
نسخه اصل مطلب