hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > رویداد > علمی > ۵ نقطه عطف در تاریخ هوانوردی رزمی؛ از اولین حمله هوایی تا عملیات «بانوی خوش شانس»

۵ نقطه عطف در تاریخ هوانوردی رزمی؛ از اولین حمله هوایی تا عملیات «بانوی خوش شانس»

هوانوردی نظامی در خط مقدم بحرانی‌ترین لحظات تاریخ قرار گرفته است، چه پیشرفت‌های فناوری و چه شاهکار‌های جسورانه‌ای که سطح جدیدی از احتمالات را ایجاد کرده اند.

در طول یک قرن گذشته، هوانوردی نظامی نقش مهمی در درگیری‌های جهانی ایفا کرده است. این بخش از هوانوردی ضرورت و اهمیت خود را به اثبات رسانده است، از حمل و نقل کالا گرفته تا پشتیبانی هوایی در طول جنگ.

به گزارش روزیاتو، علاوه بر این، هوانوردی نظامی در خط مقدم بحرانی‌ترین لحظات تاریخ قرار گرفته است، چه پیشرفت‌های فناوری و چه شاهکار‌های جسورانه‌ای که سطح جدیدی از احتمالات را ایجاد کرده اند. بیایید نگاهی داشته باشیم به پنج نقطه عطفی که تاریخ هوانوردی نظامی را رقم زده اند.

۱- اولین هواپیمای نظامی پرواز کرد

۵ نقطه عطف در تاریخ هوانوردی رزمی؛ از اولین حمله هوایی تا عملیات «بانوی خوش شانس»

تاریخ: ۲۶ فوریه ۱۹۴۹

پس از جنگ جهانی دوم، ظهور سلاح‌های هسته‌ای و همچنین جنگ سرد بین اتحاد جماهیر شوروی و ایالات متحده، نیاز به بمب افکن‌های دوربردی که قادر به حمله به هر نقطه‌ای از جهان باشند، ضروری شد. تا سال ۱۹۴۹، نیروی هوایی ایالات متحده آمریکا ماموریتی را برنامه ریزی کرد تا شاهد پرواز یک بمب افکن استراتژیک در سراسر جهان بدون توقف با کمک سوخت گیری هوایی باشد. نیروی هوایی ایالات متحده یک بوئینگ بی -۵۰ را در عملیاتی به نام Lucky Lady II به کار گرفت. این بمب افکن که نسخه به روز شده‌ای از بی -۲۹ قدیمی‌تر بود، مجهز به مخازن سوخت اضافی بوده و با چهار موتور رادیال Pratt & Whitney R-۴۳۶۰ Wasp Major کار می‌کرد. در ۲۶ فوریه ۱۹۴۹، این هواپیما از پایگاه نیروی هوایی کارسول در نزدیکی هیوستون، تگزاس بلند شد و به سمت شرق به پرواز درآمد.

خدمه پرواز، متشکل از ۱۴ پرسنل نیروی هوایی، شامل سه خلبان بودند که ۴ تا ۶ ساعت شیفت کاری داشتند. برای اینکه این سفر امکان پذیر باشد، هواپیما باید در حین پرواز توسط یک KB-۲۹M Superfortress که از قبل مستقر شده بود، سوختگیری می‌شد. سوختگیری در حین پرواز از طریق یک سیستم سوختگیری هوا به هوا با شلنگ حلقوی انجام می‌شد، زیرا بازوی پرنده‌ای که نیروی هوایی در KC – ۱۳۵ استفاده می‌کند هنوز اختراع نشده بود. ماموریت «بانوی خوش شانس ۲» به فرماندهی کاپیتان جیمز گالاگر اولین سوخت گیری هوایی خود را بر فراز جزایر آزور بر فراز اقیانوس اطلس و پس از آن عربستان سعودی، سپس فیلیپین و در نهایت بر فراز هاوایی انجام داد. در ساعت ۰۹: ۰۰، هواپیما پس از طی ۳۷،۵۲۳ کیلومتر و ۹۴ ساعت پرواز مداوم در دوم مارس در پایگاه کارسول به زمین نشست. این شاهکار باورنکردنی قدرت نیروی هوایی ایالات متحده را به نمایش گذاشت و ثابت کرد که نیروی هوایی می‌تواند از ایالات متحده بلند شود و در هر نقطه‌ای از جهان بمب اتمی بیندازد.

کمی بعد، قابلیت سوخت گیری هوایی به جت‌های جنگنده گسترش یافت و در طول جنگ ویتنام، بسیاری از هواپیما‌های نیروی هوایی ایالات متحده، از جمله اف -۱۰۵ و اف -۴ ها، در طول ماموریت‌ها سوختگیری هوایی انجام می‌دادند. امروزه، تقریباً تمام هواپیما‌های ناوگان نیروی هوایی آمریکا قابلیت سوختگیری هوایی دارند، از جمله هواپیما‌های شناسایی، هواپیما‌های مراقبت راداری، و هواپیما‌های ترابری. نیروی هوایی ایالات متحده آمریکا برای خدمت رسانی به چنین ناوگان بزرگی، ناوگانی با بیش از ۶۰۰ سوخترسان هوایی دارد که تقریبا ۷۵ درصد از کل ناوگان هوایی جهان را شامل می‌شود. به این ترتیب، نیروی هوایی آمریکا شعار معروف «دسترسی جهانی، قدرت جهانی» را انتخاب کرد.

منبع: fararu-697566

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
برچسب ها
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد