hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > استان ها > گلستان > روایتی از تحقق عدالت عمرانی در شهر گرگان

امید به محلات کم برخوردار بازگشت؛

روایتی از تحقق عدالت عمرانی در شهر گرگان

به‌گفته شهردار گرگان تاکنون ۳۱ پروژه در قالب طرح شنبه‌های جهادی در محلات محروم و کمتر برخوردار شهر گرگان اجرا شده است.

پیشینه تأسیس شهرداری در گرگان به حدود یک قرن قبل ( سال ۱۳۰۴ ) بر می‌گردد؛ هرچند براساس منابع تاریخی آغاز فعالیت بلدیه در این شهر، سال‌ها پیش‌تر از آن بوده است.

 در همه این دوره‌ها تلاش براین بوده تا گرگان تبدیل به شهری ایمن، زیبا و انسان‌محور شود، اما آنچه رخ داد، همانی نبود که مردم این شهر آرزویش را داشتند.

در دوره‌ای گرگان مانند بسیاری از شهرهای بزرگ و کوچک با رشد بدون ضابطه و برنامه در حوزه شهری و ایجاد سکونتگاه‌های غیررسمی مواجه بوده است، اتفاقی که به‌عنوان پدیده حاشیه‌نشینی از آن یاد می‌شود و از طرف دیگر، نظام توزیع خدمات و امکانات را دچار از هم گسیختگی کرد.

اتفاقی که سبب شد تا میزان برخورداری شهروندان از خدمات و امکانات توازن لازم را نداشته باشد، بسیاری از امکانات در مناطق مرفه‌نشین در جنوب شهر متمرکز شد و حتی فعالیت‌های عمرانی نیز بیشتر در این مناطق انجام می‌شد.

قریب به اتفاق کارشناسان معتقدند امکانات و خدمات آنگونه که باید و شاید عادلانه در شهر و میان شهروندان توزیع نشده و برای همین مدیریت شهری گرگان یکی از رویکردهای مهم خود را تحقق عدالت عمرانی قرار داده است چراکه این رویکرد، فضای کالبدی شهر را تغییر خواهد داد، آرامش و آسایش بیشتر شهروندان را فراهم خواهد کرد و عمران و آبادانی شهر را هم در پی خواهد داشت.

اقدامات شهرداری گرگان به‌ویژه در حوزه‌های عمرانی در دوره کنونی سبب شده تا رونق و امید به مناطق محروم و کمتر برخوردار شهر بازگردد، با همین رویکرد شهرداری گرگان، قرارگاه جهادی تحول و توسعه محلات را ایجاد کرده است.

از ۴۰ محله محروم و کمتر برخورداری که در استان گلستان در قالب طرح ۲۰۲۰ شناسایی شده است، ۲۱ محله در شهر گرگان واقع شده است. محلاتی که سرانه‌های فرهنگی، بهداشتی و درمانی، عمرانی، فضای سبز، آموزشی و غیره در آنها پایین‌تر از شرایط مطلوب است و شهرداری گرگان با اقدامات جهادی، رنگ و بوی خدمت را به این مناطق آورده است.

شهردار گرگان در این باره در گفت‌وگو با خبرنگار ما با اشاره به فعالیت‌های قرارگاه جهادی تحول و توسعه محلات که در دوره کنونی راه‌اندازی شده است، اظهار کرد: توزیع امکانات و خدمات در برخی از مناطق و محلات شهر گرگان از توازن کافی و لازم برخوردار نیست و ما برای اینکه بتوانیم بخشی از زیرساخت‌های شهری را در این محلات ایجاد کنیم، قرارگاه جهادی تحول و توسعه محلات را راه‌اندازی کردیم.

سیدمحمدرضا سیدالنگی راهبرد اصلی این قرارگاه را محرومیت‌زدایی عنوان کرد و گفت: بیشترین تعداد محلات محروم و کمتر برخورداری که در قالب طرح توانمندسازی ۲۰۲۰ محله کشور در استان گلستان شناسایی شده، با ۲۱ محله مربوط به شهرستان گرگان است.

او توضیح داد که از این تعداد سه محله شهر گرگان دارای محرومیت خیلی شدید، دو محله دارای محرومیت شدید و بقیه محلات نیز جزو مناطق کمتر برخوردار به شمار می‌روند.

شهردار گرگان درباره اجرای اقدامات محرومیت‌زدایی در این محلات، بیان کرد: ارتقای سرانه‌های ورزشی، فرهنگی و اجتماعی، فضای سبز، توسعه کالبدی از جمله اجرای آسفالت، جدول کشی و کانال‌کشی، جمع‌آوری و هدایت آب‌های سطحی و غیره هدف اصلی فعالیت‌های این قرارگاه است
او طرح شنبه‌های جهادی را یکی از فعالیت‌های قرارگاه جهادی تحول و توسعه محلات گرگان عنوان کرد و گفت: در قالب این طرح ۴۵ پروژه به مناسبت چهل و پنجمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، برنامه‌ریزی شده که برآورد اعتباری آن بالغ بر دو هزار میلیارد ریال است.

سیدالنگی عنوان کرد که از این تعداد تاکنون ۳۱ پروژه در قالب طرح شنبه‌های جهادی در محلات محروم و کمتر برخوردار شهر گرگان از جمله کوی شریعتی، امام رضا (ع)، کوی انجیرآب، کوی اوزینه و غیره اجرا شده است.

به گفته او یکی از اقدامات مهم در قالب قرارگاه جهادی تحول و توسعه محلات گرگان مرمت و بازسازی ۴۵ ساختمان افراد بی‌بضاعت در مناطق محروم است که این کار با مشارکت برخی از دستگاه‌های دیگر انجام شده است. همچنین مرمت تعدادی از مدارس موجود در این محلات، ایجاد فضاهای سبز و غیره از دیگر اقدامات انجام شده است.

عدالت شهری یعنی رفع کمبودها در سرانه‌های شهری محلات، با توجه به استعدادها و ظرفیت‌ها و البته مطالبات شهروندان موضوعی که شهرداری گرگان در قالب طرح‌های مختلف از جمله شنبه‌های جهادی، دوشنبه‌های خدمت در قالب برپایی میزهای خدمت و غیره برای تحقق آن تلاش می‌کند.

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
برچسب ها
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد