hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > رویداد > ورزشی > وقتی شانزه لیزه شاد شد!

وقتی شانزه لیزه شاد شد!

خروس‌ها بر بام دنیا. این اتفاقی بود که پس از پایان بازی فینال جام جهانی 2018 روسیه میان فرانسه و کرواسی رخ داد و شاگردان دیدیه دشان که آخرین بار تیم ملی‌شان در جام جهانی 1998 فرانسه و در خاک کشور خود جام را بالای سر برده بودند، این بار در ورزشگاه لوژنیکی مسکو موفق به این مهم شدند تا پاریسی‌ها در کنار برج ایفل و در خیابان شانزه لیزه تا صبح به جشن و پایکوبی بپردازند. جام بیست و یکم در حالی به پایان رسید که آمارهای جالبی ثبت شد.
خروس‌ها بر بام دنیا. این اتفاقی بود که پس از پایان بازی فینال جام جهانی 2018 روسیه میان فرانسه و کرواسی رخ داد و شاگردان دیدیه دشان که آخرین بار تیم ملی‌شان در جام جهانی 1998 فرانسه و در خاک کشور خود جام را بالای سر برده بودند، این بار در ورزشگاه لوژنیکی مسکو موفق به این مهم شدند تا پاریسی‌ها در کنار برج ایفل و در خیابان شانزه لیزه تا صبح به جشن و پایکوبی بپردازند. جام بیست و یکم در حالی به پایان رسید که آمارهای جالبی ثبت شد.
فرانسه بعد از برزیل ۱۹۷۰ (برتری ۴-۱ مقابل ایتالیا) به نخستین تیمی تبدیل شد که در مسابقه فینال جام جهانی ۴ گل به ثمر می‌رساند. ضمن اینکه بعد از فینال جام جهانی ۱۹۶۶ که با برتری ۴-۲ انگلیس مقابل آلمان غربی همراه شد، فینال جام جهانی ۲۰۱۸ هم پر گل‌ترین فینال جام‌های جهانی شد. کیلیان امباپه با ۱۹ سال و ۲۰۷ روز، به دومین بازیکن جوانی تبدیل شد که موفق به گلزنی در فینال جام جهانی می‌شود. رکورد جوان‌ترین گلزن فینال جام‌های جهانی همچنان در اختیار په‌له است که در فینال جام جهانی ۱۹۵۸ با ۱۷ سال و ۲۴۹ روز مقابل سوئد گلزنی کرد. آنتوان گریزمان در حالی تاکنون ۱۰ گل در رقابت‌های معتبر (جام جهانی+ یورو) به ثمر رسانده که در تیم ملی فرانسه تنها ۳ بازیکن آمار بهتری نسبت به گریزمان در این زمینه دارند؛ میشل پلاتینی (۱۴)، ژوست فونتین (۱۳) و تیری آنری (۱۲) گل. پل پوگبا به نخستین بازیکن تاریخ باشگاه منچستریونایتد تبدیل شد که در فینال‌های جام جهانی گلزنی کرد. همچنین بعد از امانوئل پتی (گل به برزیل در فینال ۹۸)، پوگبا نخستین بازیکن لیگ برتری است که در یک فینال جام جهانی موفق به گلزنی شد. گل خارج از محوطه جریمه پوگبا به کرواسی، اولین گل خارج از محوطه فینال‌ها بعد از گل مارکو تاردلی در فینال ۱۹۸۲ مقابل آلمان غربی بود.
بعد از هلند ۱۹۷۴ (شکست ۲-۱مقابل آلمان غربی) کرواسی نخستین تیمی شد که در اولین تجربه حضور در فینال شکست خورد. ایوان پریشیچ با زدن گل در فینال، از داوور شوکر گذشت و حالا هیچ بازیکنی به اندازه او روی گل‌های کرواسی در رقابت‌های معتبر اثرگذار نبوده است (۷ گل و ۴ پاس گل). ضمن اینکه پریشیچ بعد از مارکو ماتراتزی در فینال جام جهانی ۲۰۰۶، دومین بازیکن تاریخ مسابقات است که در یک فینال جام جهانی هم پنالتی داد و هم گل زد. همچنین ماریو مانژوکیچ بعد از ارنی برندتس هلندی (مقابل ایتالیا در جام جهانی ۱۹۷۸) دومین بازیکن تاریخ مسابقات است که در یک مسابقه هم دروازه حریف را باز کرد و هم دروازه تیم خودی را. مانژو بعد از فرانس پوشکاش، زولتان ژیبور، گرد مولر و زین‌الدین زیدان پنجمین بازیکن تاریخ است که هم در فینال لیگ قهرمانان/ جام باشگاه‌های اروپا و هم در فینال جام جهانی موفق به گلزنی شده است.
امباپه رئالی‌ها را ناامید کرد:
در پاری ‌سن‌‌ژرمن می‌مانم
کیلیان امباپه، جام جهانی بسیار خوبی را پشت سر گذاشت. این بازیکن جوان در دیدار فینال برابر کرواسی هم گلزنی کرد تا در قهرمانی خروس‌ها نقش داشته باشد. او در پایان تورنمنت به عنوان بهترین بازیکن جوان جام جهانی انتخاب شد. اما در حالی که خبرهای زیادی درباره احتمال حضور امباپه در رئال مادرید و جایگزینی رونالدو به گوش می‌رسید، این بازیکن 19 ساله تأکید کرد: «صد درصد در پاری ‌سن‌‌ژرمن می‌مانم. من هنوز در آغاز راه هستم و باید به تلاش خودم ادامه دهم. گلزنی در فینال جام جهانی حس عجیبی دارد و بسیار ویژه‌ و خاص بود.» او ادامه‌ داد: «برای پیروزی باید به توانایی و قدرت خود ایمان داشت، چرا که تنها داشتن مهارت کافی نیست. ایمان داشتن به توانایی خود شرط نخست پیروز شدن است. کسی که اعتماد به نفس بیشتری دارد، در نهایت پیروز می‌شود. از همان ابتدای جام جهانی به توانایی خودمان ایمان داشتیم و همین باعث شد تا جام جهانی را بالای سر ببریم.» در این میان آنتوان گریزمان، همبازی امباپه به ستایش از این بازیکن جوان پرداخت و به اکیپ گفت: «کیلیان من را به یاد خودم زمانی که در سوسیداد بازی می‌کردم، می‌اندازد. من هم در آن زمان دوست نداشتم که تنها در یک جای زمین حضور داشته باشم. امباپه، بازیکن جوان و آینده‌داری است. او به سطح لیونل مسی و کریستیانو رونالدو خواهد رسید.»
پیام زلاتان برای پوگبا
پل پوگبا، گران‌ترین بازیکن تاریخ منچستریونایتد به شمار می‌آید. او دو سال پیش به جمع شیاطین سرخ بازگشت اما در این مدت نتوانسته انتظارات را برآورده کند. این بازیکن تا پیش از جام جهانی با انتقادهای زیادی مواجه بود اما در روسیه عملکرد درخشانی از خود نشان داد و در دیدار فینال هم توانست یک گل بسیار زیبا به ثمر برساند تا سهمی در قهرمانی و بالا بردن جام قهرمانی داشته باشد. به گزارش اسکای اسپورت، زلاتان ابراهیموویچ، ستاره پیشین تیم‌ ‌ملی سوئد و همبازی سابق پوگبا در منچستریونایتد با منتشر کردن پستی، به حمایت از این بازیکن پرداخت: «آنها را رها کن، بگذار انتقاد کنند. بازی فینال عملکرد تو را نشان داد.»
رامی وداع کرد، دشان می‌ماند
‌عادل رامی، مدافع 32 ساله تیم ملی فرانسه بعد از کسب قهرمانی جام جهانی با کشورش، اعلام کرد که تصمیم به جدایی از بازی‌های ملی گرفته است. رامی در حالی چنین تصمیمی گرفت که در روسیه حتی یک بازی هم برای خروس‌ها انجام نداد. وی در کارنامه‌اش 35 بازی برای تیم ملی را با یک گل زده ثبت کرده است. البته دیدیه دشان، سرمربی 50 ساله تیم ملی فرانسه که این تیم را به افتخاری ماندگار رساند، در حاشیه کنفرانس خبری عنوان کرد قصد ترک مسئولیتش را ندارد. او که از سال 2012 هدایت خروس‌ها را برعهده دارد، چنین صحبت کرد: «از آن دسته مربیان نیستم که بعد از کسب قهرمانی، اقدام به ترک تیم می‌کنند. با فدراسیون قرارداد دارم و دنبال این هستم که آن را به انجام برسانم. برای چند هفته به استراحت می‌پردازم و بعد همه مرا سر کارم خواهند دید.»

برش
تعداد بازی جام :  64، تعداد گل: 169، میانگین گل در هر بازی: 2.6، تعداد کارت زرد: 219، میانگین کارت زرد در هر بازی: 3.5، تعداد کارت قرمز: 4، میانگین کارت قرمز در هر بازی: 0.06، تعداد پاس صحیح: 49 هزار و 651،  میانگین پاس در هر بازی:  775.8.
 بازی بلژیک- تونس با 7 گل، پرگل‌ترین بازی جام و با 31 تلاش گلزنی رکورددار بیشترین تلاش برای گلزنی شد. مسابقه بلژیک- پاناما با 8 کارت زرد، خشن‌ترین بازی جام و بازی اسپانیا و روسیه با رد و بدل شدن هزار و 235 پاس، رکورددار بیشترین پاس در جام جهانی 2018 شدند.
 در حالی که بلژیک بیشترین گل مسابقات را به ثمر رساند، ایران در کنار دانمارک و پرو کمترین گل مسابقات را دریافت کرد.
سایت تلگراف به مرور لحظات تاریخی جام جهانی 2018پرداخته که مهار پنالتی رونالدو توسط بیرانوند و پرتاب اوت میلاد محمدی به عنوان 50 اتفاق تاریخی جام جهانی لقب گرفت.

بیژن ذوالفقارنسب
کارشناس فوتبال

جام جهانی 2018 متفاوت و باکیفیت‌تر
جام جهانی 2018 از هر نظر با کیفیت بالا برگزار شد. سطح کیفی تیم‌ها بسیار بالا بود و این نشان دهنده پیشرفت فوتبال در تمام دنیا است و حتی می‌توان گفت که سطح فوتبال قاره‌های دیگر هم پیشرفت کرده است. در حالی که در ادوار گذشته تیم‌های اروپایی براحتی تیم‌های آسیایی و آفریقایی را شکست می‌دادند، در این دوره به این صورت نبود، گرچه 4 تیم اروپایی برگزارکننده رده‌بندی و فینال بودند اما تیم‌های حاضر در قاره‌های مختلف به همدیگر نزدیک‌تر شده‌اند. تیم خوب فرانسه قهرمان جام جهانی شد و پیش از شروع مسابقات کارشناسان این تیم را کاندیدای قهرمانی می‌دانستند. کرواسی هم پدیده این دوره از مسابقات جام جهانی لقب گرفت، تیم خوبی که در فینال هم حضور داشت و این قابل پیش‌بینی بود که کرواسی در فینال با یک افت محسوسی روبه‌رو شود چرا که 3 بازی 120 دقیقه‌ای را تا پیش از فینال برگزار کرد.
اگر بخواهیم جام جهانی 2018 را با 2014 مقایسه کنم، باید بگویم به نظرم این دوره کیفیت بالاتری داشت و حتی بازی‌ها حساس‌تر و جذاب‌تر برگزار شد. بخشی از جذابیت فوتبال حضور فوق ستاره‌هایی همچون رونالدو، مسی و نیمار در زمین است و مطمئناً در سال‌های پیش رو ستاره‌های جدیدی ظهور خواهند کرد. در این دوره از مسابقات هم شاهد بودیم که برخی از بازیکنان خیلی خوب بازی کردند. بازیکنی همچون روملو لوکاکو از تیم بلژیک که بازیکن جوانی است و 2 دوره دیگر هم در جام جهانی حضور خواهد داشت. بازیکنان دیگری همچون «کیلیان امباپه» یا «آنتوان گریزمن» که این بازیکنان جوان در طول مسابقات جام جهانی دوره بعد مطمئناً شکوفاتر خواهند شد و در فوتبال و ورزش‌های تیمی شاهد محو شدن ستاره‌ها نخواهیم بود. این بازیکنان اغلب در میادین بزرگ رده باشگاهی پرورش می‌یابند. جام جهانی روسیه یک بار دیگر نشان داد که فوتبال ورزشی غیرقابل پیش‌بینی است؛ کارشناسان پیش‌بینی می‌کردند که حداقل یکی از تیم‌های برزیل، آلمان، اسپانیا و آرژانتین در فینال حضور خواهد داشت که این تیم‌ها حتی در جمع 4 تیم پایانی هم حضور نداشتند.
نمی‌توانم درباره جام جهانی صحبت کنم و اشاره‌ای به تیم ملی ایران و عملکردش نداشته باشم. تیم ملی ما 4 امتیاز به دست آورد و خیلی‌ها تنها این 4 امتیاز را می‌بینند اما با نگاهی واقع‌گرایانه در مورد روش بازی 3 دیدار تیم ملی در جام جهانی، نمی‌توانم نمره قبولی به تیم ملی بدهم. قطعاً کسب 4 امتیاز که برای اولین بار برای ایران اتفاق افتاد، بسیار ارزشمند است اما کسب این چهار امتیاز تهدیدهای خاص خودش را دارد. نمی‌خواهم از دید منفی به این موضوع نگاه کنم اما واقعیت این است که ما باید سبک بازی و نگرش‌مان را تغییر دهیم. آن روزی که یک مربی خوشنام و خوب ورزش رزمی (حسین اوجاقی) به کادر تیم ملی اضافه شد، به حال ورزش کشورمان تأسف خوردم برای اینکه ما چندین دکتر روانشناس قهار داریم که با تیم‌های ملی ما به المپیک و بازی‌های آسیایی اعزام می‌شوند و اینکه برای بالا بردن قدرت جنگندگی از این روش استفاده کنیم، غیرمنطقی است چرا که تیم‌های دیگر در جام جهانی به هیچ وجه از این روش استفاده نکرده و نمی‌کنند. بالا بردن قدرت جنگندگی فیزیکی نیست و یک امر روانی و انگیزشی است که این حس امروزه از طریق روانشناس به بازیکنان منتقل می‌شود.


مجید نامجومطلق
کارشناس فوتبال

ستاره‌ها در سیستم روز فوتبال جهان حل شده‌اند
جام جهانی 2018 روسیه جام خیلی خوبی بود. ما در این رقابت‌ها یک سری اصول تاکتیکی دیدیم و شاهد صعود و رشد تیم‌های سید 2 اروپا بودیم. آنها خیلی خوب خودشان را به مراحل بالاتر رساندند، به طوری که نمی‌شد از قبل تیمی را برنده دانست و حالا دیگر همه فقط روی چند تیم خاص زوم نمی‌کنند. در این مسابقات، از نظر تاکتیکی شاهد بودیم که تیم‌ها هم دفاع خوبی می‌کردند و هم در انتقال توپ از دفاع به حمله، با برنامه و هوشمند عمل می‌کردند که تیم‌هایی مانند بلژیک، فرانسه و کرواسی از این دست بودند. آنها سرعتی فوتبال بازی می‌کردند و نشان دادند که این تاکتیک در فوتبال امروز، چقدر مهم است.
مهم‌تر از آن، نکته‌ای که در این جام به آن برخوردیم، این بود که همانند سابق ستاره‌ها دیگر جایی ندارند و کار گروهی یا به اصطلاح «تیم ورک» است که اهمیت دارد و تیم‌هایی مثل آرژانتین و پرتغال که به تک ستاره‌های خود متکی بودند، از دور رقابت‌ها حذف شدند و در سیستم روز فوتبال جهان حل شده‌اند.
در این میان تیمی مثل آلمان هم که در اکثر اوقات کار تیمی انجام می‌دهد و به ستاره متکی نیست هم از گروه خود بالا نیامد. دلیل این اتفاق این است که اگر شما در فوتبال درجا بزنید و به تفکرات قبلی‌تان اعتقاد داشته باشید و تلاش بیشتر نکنید، محکوم به شکست هستید. آلمان قهرمان دوره قبل جام جهانی بود یا اسپانیا در دوره قبل‌تر آن به قهرمانی رسیده بود اما آنها با نوع فوتبالی که ارائه دادند، نتوانستند از پس حریفان خود بربیایند و حذف شدند.
به اعتقاد من در این دوره از مسابقات جام جهانی، بلژیک بهترین تیم بود که حتی از فرانسه و کرواسی هم بهتر فوتبال بازی می‌کرد. در این میان، برزیل تیم بسیار خوبی بود و از لحاظ مهره، یکی از پرستاره‌ترین برزیل‌های تاریخ بود اما آنها هم چون به ستاره اصلی‌شان یعنی نیمار متکی بودند، نتوانستند به نتیجه لازم دست پیدا کنند.
در بازی فینال هم اگر خوب دقت کنید، می‌بینید که کرواسی در 20 دقیقه ابتدایی تیم برتر میدان بود و در مقابل هم، فرانسه از دفاع ایده‌آلی برخوردار نبود و اگر به گل‌های خورده فرانسه در بازی‌های قبل دقت کنید، می‌بینید که آمار خوبی نداشت اما این تیم در فاز تهاجمی و کار انتقال توپ از دفاع به حمله و جایی که کیلیان امباپه حضور داشت، بسیار خوب عمل می‌کرد و در ضد حمله بسیار خطرناک بود. درخصوص فرانسه باید به هوشیاری دشان و نقش سرمربی هم اشاره داشته باشیم.
از سویی کانته در این مسابقات، یکی از بهترین بازیکنان فرانسه بود اما در فینال نمایش خوبی نداشت و در این شرایط، دیدیه دشان خیلی سریع او را تعویض کرد و همین موضوع باعث شد تا تفاوت درعملکرد دو تیم ایجاد و کرواسی غافلگیر شود. هر چند که کرواسی هم در این دوره از مسابقات بسیار خوب ظاهر شد و با وجود اینکه شکست خورد، جزو تیم‌های موفق جام بیست و یکم بود.
امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد