hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > رویداد > فرصت کوتاه آقای وزیر

فرصت کوتاه آقای وزیر

طرح استیضاح رضا مراد صحرایی وزیر آموزش‌وپرورش حدود یک ماه است در مجلس کلید خورده و در حال سپری شدن مراحل قانونی طبق آیین‌نامه داخلی قوه مقننه است. ۱۵ آبان ماه، احمد نادری عضو هیئت‌رئیسه مجلس اعلام کرد که طرح استیضاح وزیر آموزش‌وپرورش در هیئت‌رئیسه مجلس اعلام وصول‌شده است.

طرح استیضاح رضا مراد صحرایی وزیر آموزش‌وپرورش حدود یک ماه است در مجلس کلید خورده و در حال سپری شدن مراحل قانونی طبق آیین‌نامه داخلی قوه مقننه است. ۱۵ آبان ماه، احمد نادری عضو هیئت‌رئیسه مجلس اعلام کرد که طرح استیضاح وزیر آموزش‌وپرورش در هیئت‌رئیسه مجلس اعلام وصول‌شده است. آن‌هم در شرایطی که تنها 5 ماه از رأی اعتماد به وزیر آموزش‌وپرورش، گذشته است.
در جلسه علنی سه‌شنبه، ۹ خردادماه مجلس شورای اسلامی، صلاحیت و برنامه‌های رضامراد صحرایی وزیر پیشنهادی آموزش‌وپرورش دولت سیزدهم موردبحث و بررسی قرار گرفت و درنهایت نمایندگان مجلس با ۱۶۷ رأی موافق، ۸۶ رأی مخالف، ۱۴ رأی ممتنع و ۲ رأی باطله از مجموع ۲۶۹ نماینده حاضر در صحن، تصدی وزارتخانه آموزش‌وپرورش را به صحرایی سپردند. حالا باگذشت 5 ماه از رأی اعتماد به آقای وزیر، بهارستان نشینان در صدد استیضاح وی هستند.
اما چرا بهارستان نشینان به فکر استیضاح صحرایی افتاده‌اند؟ مجلسی‌ها می‌گویند نابسامانی در وضعیت استخدامی آموزش‌وپرورش، عدم پرداخت و پیگیری مطالبات بازنشستگان فرهنگی، ترجیح مدارس غیردولتی به مدارس دولتی، نبود معلم در ۲۳ هزار کلاس درس و ... از عوامل نارضایتی از عملکرد وزیر آموزش پرورش است و البته به نظر می‌رسد عدم پاسخگویی وزیر و معاونین وزیر به مجلس و مطالبات و مکاتبات مجلسی‌ها به این نارضایتی دامن زده است.
به هر ترتیب طبق ماده ۲۲۰ آیین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی نمایندگان مجلس می‌توانند با در نظر گرفتن اصل (۸۹) قانون اساسى، وزیر یا هیئت‌وزیران را استیضاح کنند و استیضاح جزو حقوق قانونی نمایندگان است و از سوی دیگر هیچ‌کس منکر مشکلات وزارت خانه آموزش‌وپرورش نیست اما آیا آقای وزیر امکان حل مشکلات را در طول 5 ماه داشته است؟ آن‌هم در شرایطی که سال تحصیلی کمتر از دو ماه است که آغازشده و وزارتخانه مهم آموزش‌وپرورش قطعا برای حل مشکلاتش نیازمند یک انسجام داخلی است. نمایندگان محترم اگر از ابتدا در صلاحیت صحرایی تردید داشتند نباید سکان یکی از مهم‌ترین وزارتخانه‌ها را به وی می‌سپردند اما در شرایط کنونی به نظر می‌رسد استیضاح وی عملی شتاب‌زده است.
از سوی دیگر عملکرد شمار دیگری از وزاتخانه‌ها در شرایط کنونی نقدهای فراوانی را با خود همراه داشته؛ وزارتخانه‌هایی که وزرایش از ابتدای فعالیت دولت رئیسی بر مسند قدرت نشسته‌اند و فرصت بیشتری برای اصلاح امر داشته‌اند. چرا مجلسی‌ها به سراغ سایر وزارتخانه‌ها نمی‌روند و به بررسی عملکرد آنان نمی‌پردازد؟ باید دید طرح استیضاح صحرایی به کجا می‌رسد اما بعید نیست اگر پای وزیر به بهارستان باز شود از کم بودن فرصت خویش سخن بگوید و مجلسی‌ها هم از سخنانش قانع شوند.

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نویسنده
ثنا روغنی
ثنا روغنی
خبرنگار و دبیر سرویس روزنامه رویداد امروز

نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد