فیلم جنگل پرتقال؛ بازیگران، داستان و نقد فیلم
فیلم سینمایی جنگل پرتقال به نویسندگی و کارگردانی آرمان خوانساریان و تهیه کنندگی رسول صدرعاملی در ژانر اجتماعی، عاشقانه و درام محصلول سال 1401 است که بازیگرانی چون سارا بهرامی، میرسعید مولویان، رضا بهبودی، رضا عموزاد، فراز سرابی، فرشته مرعشی، ارشیا نیک بین، حمیدرضا عباسی، زینب شعبانی و حسام نورانی در آن به ایفای نقش پرداختند.
فیلم جنگل پرتقال آرمان خوانساریان برای نخستین بار در چهل و یکمین دوره جشنواره بینالمللی فیلم فجر نمایش داده شد و از جوایز و اقتخارت این فیلم می توان به نامزد بهترین نقش اول زن، نامزد بهترین نقش اول مرد و بهترین فیلم اول اشاره کرد.
اگر به دنبال اطلاعاتی از فیلم جنگل پرتقال از جمله بازیگران فیلم جنگل پرتقال، نقد فیلم جنگل پرتقال، تیزر جنگل پرتقال و... هستید تا انتهای این مطلب همراه ما باشید:
فهرست مطالب
- فیلم سینمای جنگل پرتقال
- داستان فیلم جنگل پرتقال
- اکران فیلم جنگل پرتقال
- بازیگران فیلم جنگل پرتقال
- بیوگرافی بازیگران فیلم جنگل پرتقال
- عوامل فیلم جنگل پرتقال
- دانلود فیلم جنگل پرتقال
- تیزر جنگل پرتقال
- جوایز و افتخارات فیلم جنگل پرتقال
- صحبتهای عوامل فیلم در جشنواره فجر
- نقد فیلم جنگل پرتقال
- پرسش های متداول
- سخن آخر
فیلم سینمای جنگل پرتقال
نام فیلم |
جنگل پرتقال |
کارگردان | آرمان خوانساریان |
محصول کشور | ایران |
زبان | فارسی |
زمان فیلم | 90 دقیقه |
ژانر |
|
رده سنی | |
سال ساخت | 1401 |
تاریخ اکران | پاییز 1402 |
توزیع کننده | بنیاد سینمایی فارابی |
داستان فیلم جنگل پرتقال
داستان فیلم جنگل پرتقال درباره معلمی به نام «علی بهاریان» و با نام هنری «سهراب بهاریان» است که در رشته نمایشنامهنویسی تحصیل کرده و حالا پس از سالها بیکاری به تازگی در یک مدرسه به عنوان معلم ادبیات مشغول به کار شده است. معلمی آنچنان سختگیر که در عرض ۳ روز ۵ نفر را از کلاس اخراج میکند و حالا از طرف مدیر تهدید میشود که اگر تا ۲ روز دیگر مدرک تحصیلیاش را تحویل ندهد عذرش را از مدرسه میخواهند! اینگونه است که آقای معلم علیرغم میل خود به شهر محل تحصیلش در «تنکابن» میرود...
اکران فیلم جنگل پرتقال
اکران فیلم جنگل پرتقال به زودی آغاز می شود و تماشای فیلم جنگل پرتقال از پاییز سال 1402 در سینماهای سراسر کشور امکان پذیر است.
بازیگران فیلم جنگل پرتقال
- سارا بهرامی
- میرسعید مولویان
- رضا بهبودی
- رضا عموزاد
- فراز سرابی
- داوود فتحعلی بیگی
- فرشته مرعشی
- ارشیا نیک بین
- حمیدرضا عباسی
- زینب شعبانی
- حسام نورانی
بیوگرافی بازیگران فیلم جنگل پرتقال
در ادامه بیوگرافی بازیگران فیلم جنگل پرتقال را به طور خلاصه برایتان آورده ایم:
بیوگرافی سارا بهرامی بازیگر فیلم جنگل پرتقال
- تاریخ تولد: ۲ بهمن ۱۳۶۱
- تحصیلات: لیسانس رشته تئاتر از دانشگاه تنکابن
- شروع: 1388
- شهرت: سریال پروانه
- ازدواج: مجرد
بیوگرافی میرسعید مولویان بازیگر فیلم جنگل پرتقال
- تاریخ تولد: 6 تیرماه 1368
- تحصیلات: کارشناسی ارشد تئاتر
- شروع: 1381
- شهرت: با سریال خاتون در نقش رضا فخار
- ازدواج: متاهل
بیوگرافی رضا بهبودی بازیگر فیلم جنگل پرتقال
- تاریخ تولد: ۱ شهریور ۱۳۵۰
- تحصیلات: کارشناسی کارگردانی تئاتر
- شروع: ۱۳۷۶
- شهرت: ملکه گدایان
عوامل فیلم جنگل پرتقال
کارگردان | آرمان خوانساریان |
تهیهکننده | رسول صدرعاملی |
نویسنده | آرمان خوانساریان |
موسیقی | علی صمدپور |
فیلمبردار | مسعود امینیتیرانی |
تدوینگر | محمد نجاریان |
جانشین تهیهکننده | ایمان موید طلوع |
صداگذاری و ترکیب صدا | امیرحسین قاسمی |
طراحی چهرهپردازی | سیامک احمدی |
مدیر تولید | عماد طاهری |
دستیار اول کارگردان | ایمان توکلی |
طراح صحنه و لباس | فراز مدیری |
صدابردار | سامان شهامت |
جلوههای ویژه میدانی | آرش آقابیگ |
جلوههای بصری | کامیار شفیعی |
دانلود فیلم جنگل پرتقال
دانلود فیلم جنگل پرتقال هنوز امکان پذیر نیست زیرا به زودی در سینماهای کشور اکران می شود و 6 ماه بعد از اکران، پخش و دانلود آن در شبکه نمایش خانگی امکان پذیر است.
تیزر جنگل پرتقال
جوایز و افتخارات فیلم جنگل پرتقال
عنوان | نامزد | سال | توضیحات |
نامزد بهترین نقش اول زن | سارا بهرامی | ۱۴۰۱ | چهل و یکمین جشنواره فیلم فجر |
نامزد بهترین نقش اول مرد | میرسعید مولویان | ۱۴۰۱ | چهل و یکمین جشنواره فیلم فجر |
نامزد بهترین فیلم اول | آرمان خوانساریان | ۱۴۰۱ | چهل و یکمین جشنواره فیلم فجر |
نشست فیلم جنگل پرتقال
رسول صدرعاملی | تهیهکننده:
- با اینکه حال خوشی ندارم اما در جشنواره حضور پیدا کردم. قرار بود در فارابی استعدادها را بررسی کنیم و با توجه به سوابق و تحصیلات آنان بهترینها انتخاب شوند. پارسال در همین زمانها بود که فیلمنامه «جنگل پرتقال» را به من داد و فکر کردم این فیلم باید ساخته شود؛ حرف نگفته ای نبود اما جای آن در سینمای ایران خالی است. ۴ ماه پیشتولید این فیلم سینمایی به طول انجامید و قبل از ماجراهای ماههای اخیر، فیلم را در تنکابن ساختیم و دلیل انتخاب تنکابن و شهسوار به عقبه تحصیلی نویسنده برمی گردد که خودش در این شهر تحصیل کرده است.
- موضوع زنان بخش مهم فیلم بود، نگاهی که مرد به زن دارد؛ این به ما یاد می دهد که خودمان را زود قضاوت نکنیم اسیر جو و شرایط نشویم و ذهن خودمان را محترم بشماریم. کار با نسل جدید فیلمساز بسیار جذاب و خوب است البته خیلی هم اذیت میشوم، نزدیک شدن به آنان، درک آنها و رسیدن به نگاه متقابل، زمان میبرد و تردید نکنید سینمای آینده ایران بسیار بسیار درخشان خواهد بود.
- واقعیت این است شخصا از زمانی که خودم را شناختم آنقدر در کارگردانی و تلاش خود تنها بودم که الان آنان را درک می کنم. بعضی اتفاقات در رنج سنی خاصی است که خانوادهها کمتر به آنان توجه میکنند، بخشی از موفقیت جامعه این است که نسل جدید را دریابیم. من ۲۶ سال پیش با فیلم «دختری با کفش های کتانی» هشدار خودم را دادم و باید این روند را ادامه داد.
آرمان خوانساریان | کارگردان:
- به نظرم بخش زیادی از هر فیلمی از تجربههای شخصی خود کارگردان میآید. تمام لحظههای فیلم خاطرات مختلف شخصی خودم بود که همه آنها را در فیلم جمع کردم. این فیلم در ادامه فیلمهای کوتاهم بود و دنبال این بودم که قصه متفاوتتر و در شهر جدیدتری باشد و دوست داشتم در فیلم زیاد داد و فریاد وجود نداشته باشد.
- من آدمها را گلاسه بندی نمیکنم، شخصیت فیلم هم به واسطه رشته تحصیلی که دارد این طور فکر میکند و قصدم نبود که در نهایت این شخصیت به روشنفکری ختم شود. من به عنوان فیلمساز از فیلمهای دیگر تاثیر گرفتم اما فیلم من مشابه فیلم سعادت آباد نبود.
نقد فیلم جنگل پرتقال
صدرعاملی در این فیلم همچون فیلمهای «من ترانه ۱۵ سال دارم»، «دختری با کفشهای کتانی»، «دیشب باباتو دیدم آیدا»، «زندگی با چشمان بسته» و «سال دوم دانشکده من» بدنبال دغدغه همیشگیاش یعنی دختران رفته است تا اینبار در مقام تهیه کننده در جغرافیای سرسبز شمال و در کنار قابهای زیبای پرواز مرغان دریایی، روایتگر دردهای یک زن آسیب دیده باشد.
اینکه یک فیلمساز مرد به دور از نگاه فمینیستی رایج، سالهاست به مسائل، مشکلات و دغدغههای دختران و زنان جوان میپردازد، موضوعی تحسین برانگیز است. هر کدام از این فیلمها روایتگر یک مقطع زندگی از دختران هستند، دخترانی که روز به روز بزرگتر میشوند و دغدغه هایشان ظریفتر و پیچیدهتر.
مریم در «جنگل پرتقال» سنین نوجوانی و جوانی و حتی دانشجویی را گذرانده است و در دهه سیام زندگیاش به سر میبرد اما هنوز روح و قلبش را در همان دوران دانشجویی در دانشکده هنر تنکابن جا گذاشته است. فیلمساز با هوشمندی شهر تنکابن و زیبایی سحرانگیز دریای خزر را برای روایت داستان عاشقانهاش انتخاب کرده است.
جشنواره چهل و یکم و بازنمایی جنبش«میتو»
طبیعی بود بعد از جنجالهای سال گذشته بر سر روایتهای جنبش «می تو» به آثار سینمایی راه پیدا کند. حالا جشنواره چهل و یکم میزبان آثار فراوانی است که به این موضوع پرداختهاند. فیلم«استاد» اولین فیلم جشنواره بود که اشارهای سر راست و مستقیم به حواشی پیرامون یکی از نقاشان صاحب نام کشور داشت. نقاشی که بعد از بدنامی تعرضهای مطرح شده اثرش در حراج تهران رکورد فروش را شکست تا مافیای هنر کشور دهن کجی روشنی به موضوعات مطرح شده داشته باشند.
فیلم بعدی که به «می تو» و روایتهایش اشاره داشت«روایت ناتمام سیما» محصول بنیاد فارابی بود، فیلمی به غایت ضعیف که با اینکه از بازیگران صاحب نام استفاده کرده بود اما نتوانست چندان مورد استقبال مخاطبان قرار بگیرد. اثری شعاری و به دور از حداقلهای سینما. این اثر هم به موضوع تعرض یک استاد/ سلبریتی میپرداخت اما آنچنان از لحاظ کیفی بدساخت بود که ورود به محتوای آن بی معنا می نماید. اینکه کدام کارشناسان فارابی و بر اساس چه ایده و مبتنی بر کدام کیفیت هنری سینمایی چنین اثری را برای خرید و حمایت تائید کردهاند علامت سوال بزرگی است؟
در بین آثاری که در این جشنواره به موضوع تعرض به زنان و جنبش «می تو» پرداختهاند، فیلم «جنگل پرتقال» رویکرد متفاوتی داشت. اجرایی خوب از داستانی قابل فهم و ملموس با تمهیدات سینمایی درست. اثری که چون نسیمی ملایم بر جان و دل مخاطبان نشست و توجهها را به خود جلب کرد. اثری زیبایی شناسانه و آگاهی بخش و از آن دسته آثار که میتوانست مخاطبان را عوض کند و در ذهن آنان تغییر ایجاد کند.
پرداختی عمیق از جنبش«میتو»
«جنگل پرتقال» بیش از فیلمهایی چون «استاد» و «روایت ناتمام سیما» که ادعای پرداختن به جنبش «میتو» و روایت درد و رنج زنان از سوی مردان را دارند، توانسته است اوج آسیبی را که یک زن از طرف مردی میبیند به تصویر بکشد؛ تألمات روحی که چه بسا ویرانگرتر از تعارض و تجاوز جنسی هستند. بازی فوق العاده «سارا بهرامی» بویژه در پایان داستان بخوبی توانسته اوج رنج و سختی را که وی سالها بعنوان یک زن در شهری کوچک به دوش کشیده به تصویر بکشد. مریم صیفی میخواهد تلنگری برای دخترانی باشد که بدون شناخت درست از طرف مقابل، احساسات پاک و لطیف خود را حراج مردانی مدعی و خودبین میکنند و تمام زندگی آیندهشان تحت تأثیر همان اشتباه قرار میگیرد.
قصه خودسازی و شکسته شدن غرور
«جنگل پرتقال» فقط قصه یک عشق قدیمی نیست قصه خودسازی و شکسته شدن غرور و تکبر بیجاست. «علی یا سهراب بهاریان» با بازی باورپذیر میرسعید مولیان و شخصیت پردازی مستحکم فیلمنامه با برگشت به گذشته( این بازگشت در یک سفر اتفاق میافتد)، آرام و قدم به قدم باورهای غلطی را که در این سالها برای خود ساخته میشکند.
سهراب که در دوران دانشجویی موفقترین نویسنده دانشکده بوده است به واسطه اعتیادی که بعد از اتمام دانشگاه گریبانش را میگیرد به حاشیه رانده میشود و حالا بعد از گذشت 15 سال از دوران دانشجویی ضعیفترین همکلاسیش(هژیر) اسمش سر زبانها افتاده است و نمایشهایش را روی صحنه میبرد. توگویی فیلم میخواهد به ما بگوید در عصری زندگی میکنیم که عصر هژیرها و آدمهای متوسط است، هنرمندان خلاق و باهوش به حاشیه رانده میشوند و در انزوا از خاطرهها محو میشوند. و بیشک در این سطحی نگری فضای مجازی نقش اول را بازی میکند.
سهراب که معلمی سختگیر، مستبد و پرمدعایی تصویر میشود، در موقعیتی قرار میگیرد که یا باید پی به خود واقعیاش ببرد یا به راه طیشده خود یعنی ادعای عقل کل بودن ادامه دهد، مسیری که در این سالها هیچ دستاوردی برای او نداشته است جز نوشتن یک نمایشنامه که گویی تنها برای خواندن در پارتی شبانه و در حضور افراد مست و منگ ارزش دارد.
فیلمساز با زیرکی از طریق دیالوگهای دوستان سهراب یعنی حسن و یحیی و بعد مریم شخصیت سهراب را تمام و کمال برای مخاطب معرفی میکند تا مخاطب اول او را کامل بشناسد و سپس سیر تحول را با او طی کند. بی شک بهترین سکانس فیلم سکانس هدیه دادن سهراب به مریم و طلب بخشش از او است؛ سکانسی که در کنار سکانس پایانی فیلم هرچه قشنگتر شکستن بت وجودی سهراب و عبور او از ادعاها و باورهای پوشالیاش را نشان میدهد.
خوانساریان در کنار روایت سرگذشت درونی کاراکترهایش، با گنجاندن شخصیت هم دانشگاهیان سهراب تلنگری به وضعیت نابسامان اشتغال در کشور برای محصلان بویژه تحصیل کردگان رشتههای هنر و بخصوص تئاتر دارد، همچنین با نمایش امیرعلی و دوستانش در پارتی شبانه میخواهد هشداری درباره وضعیت جوانان نسل امروز بدهد، نسلی که فضای مجازی تمام امکانات را در اختیار آنها قرار داده و بعضا بجای تلاش و زحمت به تفریحات مخرب روی میآورند، نسلی که بقول سهراب دیگر شور و اشتیاق نسل گذشته را ندارند. در کل تفاوت نسلی یکی از نکته هایی است که در فیلم بدان اشارههای مختلفی شده است.
در پایان باید گفت هرچقدر فیلم«روایت ناتمام سیما» فیلمی ضعیف و سطحی است، «جنگل پرتقال» فیلمی شریف و نمایندهای قابل قبول از باشگاه اولیهای بنیاد سینمایی فارابی است. فیلم زبان و بیانی مناسب در ساختار دارد و از ریتم خوبی بهره میبرد، ریتمی که با چاشنی عشق و موسیقی، چالشها و فراز و نشیبهای زندگی شخصیتهایش را به نمایش میگذارد و با عبور سهراب از توهماتش، نقطه روشن و پرامیدی را پیش روی مخاطب میگذارد تا بگوید برای شروع هیچ وقت دیر نیست و جاده زندگی تا موقع مرگ همچنان ادامه دارد.
«جنگل پرتقال» بدون ژستهای روشنفکری و ادا و اصولهای بیخودی، داستانی با عمیقترین مضامین انسانی و اخلاقی را روایت میکند، داستانی که همچون باغی پر از پرتقال، سرشار از حس و بو و رنگ زندگیست.
پرسش های متداول
بازیگران فیلم جنگل پرتقال چه کسانی هستند؟ |
بازیگران فیلم جنگل پرتقال عبارتند از: سارا بهرامی، میرسعید مولویان، رضا بهبودی، رضا عموزاد، فراز سرابی، فرشته مرعشی، ارشیا نیک بین، حمیدرضا عباسی، زینب شعبانی و حسام نورانی. |
کارگردان فیلم جنگل پرتقال کی است؟ |
آرمان خوانساریان کارگردان فیلم جنگل پرتقال است. |
مدت زمان فیلم جنگل پرتقال چقدر است؟ |
مدت زمان فیلم جنگل پرتقال، 90 دقیقه است. |
فیلم جنگل پرتقال در چه ژانری است؟ |
فیلم جنگل پرتقال در ژانر اجتماعی، عاشقانه و درام است. |
سخن آخر
معرفی فیلم سینمایی جنگل پرتقال به کارگردانی آرمان خوانساریان که هنرمندانی چون سارا بهرامی، میرسعید مولویان، رضا بهبودی و... در این آن حضور داشتند را در این مطلب برایتان آوردیم. پیشنهاد می کنیم مطالبی چون فیلم سینمایی هتل با بازی پژمان جمشیدی و محسن کیایی و سریال مرداب برزو نیک نژاد؛ زمان پخش،خلاصه داستان و بازیگران را نیز مطالعه کنید. اگر شما فیلم جنگل پرتقال را تماشا کرده اید؛ میتوانید نظر خود را درباره این فیلم سینمایی را با ما و سایر مخاطبان سایت رویداد ایران مشترک شوید.
درام، اجتماعی، عاشقانه