به گزارش اکوایران؛ رضامراد صحرایی، وزیر آموزش و پرورش اظهار کرده که مجوز جذب ۱۱ هزار مربی پرورشی در پاییز ۱۴۰۲ صادر شده اما تقاضای من افزودن این تعداد به ۲۵ هزار نفر است.

صحرایی از تهیه لایحه تقویت مدارس دولتی در دولت خبر داده و گفته، ویراست نخست این لایحه آماده شده و در اختیار متخصصان قرار گرفته که امیدوارم بتوانیم در سال ۱۴۰۲ این لایحه را به پایان برده و تقدیم مجلس کنیم.

براساس اظهارات وزیر آموزش و پرورش، رتبه‌بندی معلمان بالاخره بعد از ۱۰ سال اجرا شد.

صحرایی با اشاره به تخصیص بیش از ۴۰ همت برای رتبه‌بندی معلمان گفته که اکنون در مرحله ارتقای رتبه بندی و اصلاح آیین‌نامه آن و حرکت به سمت تضمین کیفیت در چارچوب رتبه بندی معلمان هستیم. 

بازگشت ۷۰ هزار بازمانده از تحصیل به مدرسه 

به گفته وزیر آموزش و پرورش، بیش از ۲۴۰ هزار بازمانده از تحصیل شناسایی و حدود ۷۰ هزار نفر از آنها به مدرسه بازگشتند و این مسیر ادامه دارد.

استان‌های محروم در نوسازی و تجهیز مدارس 

صحرایی از اجرای ۵۸۰۶ پروژه توسط سازمان نوسازی و توسعه و تجهیز مدارس خبر داده و گفته، از این تعداد ۲۶۴۴ پروژه از منابع دولتی و ۳۱۶۲ پروژه به صورت مشارکتی بوده که بیشتر این پروژه‌ها برای استان سیستان و بلوچستان با ۸۱۳ پروژه است.

براساس اظهارات وزیر آموزش و پرورش، شهر تهران و شهرستان‌های تهران از محروم‌ترینها هستند و تهران با ۱۰۰ پروژه و ۱۱۴۲ کلاس درس از استان‌هایی است که نیاز به حمایتی ویژه دارد، همچنین خراسان رضوی، سیستان و بلوچستان، کردستان، کرمانشاه، لرستان، کهگیلویه و بویر احمد و ایلام از استان‌های محروم هستند.

صحرایی اظهار کرده که ۵۴ درصد پروژه‌هایی که تحویل آموزش و پرورش شده به صورت مشارکتی و با مشارکت خیرین و نهادهای حمایتی انجام شده و ۴۶ درصد آن دولتی بوده است. 

تحصیل 16.5 میلیون دانش‌آموز در کشور

به گفته وزیر آموزش و پرورش، امسال با شعار «مدرسه قوی، ایران قوی» سال تحصیلی را آغاز می‌کنیم و با این شعار میزبان بیش از ۱۶.۵ میلیون دانش آموز هستیم. در این میان حدود یک میلیون و ۷۰۰ هزار کلاس اول ابتدایی داریم که امیدآفرین‌تر از هر چیز دیگری هستند.

صحرایی با اشاره به مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی درباره تاثیر قطعی سوابق تحصیلی در کنکور سراسری اظهار کرده، از دیگر اقدامات مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی تاثیر قطعی ۴۰ و ۵۰ و ۶۰ درصد امتحانات نهایی در پذیرش داوطلبان کنکور سراسری است، بالاخره کسی پیدا شد که توانست غول کنکور را به چالش بکشد و نشان دادیم که برای اجرای کارهای بزرگ اگرچه بودجه لازم است اما بودجه شرط کافی نیست. 

آماده برگزاری امتحانات نهایی پایه دهم و یازدهم هستیم

براساس اظهارات وزیر آموزش و پرورش، امسال مدیران مدارس کشور ۵۰۵۰ شعبه امتحان نهایی را مدیریت کردند، این مدیران آزمونی برگزار کردند که کسی نتواست در آن خدشه وارد کند. ۹۰۰ میلیون سوال را به صورت الکترونیکی تصحیح کردند و اکنون آماده اجرای مرحله دوم این کار بزرگ و برگزاری امتحانات نهایی پایه دهم و یازدهم برای پذیرش داوطلبان کنکور سراسری هستیم.

آغاز سال تحصیلی با کمبود ۲۰۰ هزار معلم 

صحرایی از جذب ۷۵ هزار معلم جدید طی سال تحصیلی جدید خبر داده و گفته، بیش از ۲۰۰ هزار معلم کسری داریم که این کسری ناگهان ایجاد نشده است.

برگزاری کنکور اختصاصی تربیت معلم از سال آینده

وزیر آموزش و پرورش اظهار کرده، در شورای عالی انقلاب فرهنگی سندی تصویب شده که اهل تعلیم و تربیت آن را سند تحول بنیادین آموزش معلمان و تربیت آنها نامیده‌اند. از سال آینده کنکور اختصاصی تربیت معلم خواهیم داشت و شناسایی استعدادهای معلمی را از دبیرستانها آغاز خواهیم کرد. در اینباره فقط منتظر دستور نهایی رئیس جمهور برای تامین فضای آموزشی هستیم.

صحرایی خطاب به رئیسی گفته، در دولت‌های گذشته چیزهای گرانبهایی به ناحق از آموزش و پرورش گرفته شده که یا باید آنها را بازگرداند یا جبران کرد؛ این امر یکی از خواسته‌های معلمان از رئیس جمهور است.

ایجاد سازمان دانش‌پژوهان جوان از نیمه مهر امسال

براساس اظهارات وزیر آموزش و پرورش، باشگاه دانش پژوهان پس از یک تعطیلی بی‌سابقه با اصلاح اساسنامه خود در شورای عالی انقلاب فرهنگی احیا شد و از نیمه مهر امسال صاحب سازمان خاص خود می‌شود و المپیادی‌‌ها یک خانه امید دارند.

ساماندهی ۸ میلیون کودک در سازمان تعلیم و تربیت کودک

صحرایی با اشاره به تاسیس سازمان تعلیم و تربیت کودک گفته که سازمان تعلیم و تربیت کودک با نام کوتاه "توتک" در این دولت تاسیس و ظرف دو سال آماده ارائه خدمت شد. این در حالی است که ما سابقه تاسیس سازمان‌ها را داریم و تاسیس یک سازمان جدید کاری بس دشوار است.

به گفته وزیر آموزش و پرورش، با تاسیس سازمان تعلیم و تربیت کودک حدود ۸ میلیون کودک زیر سن مدرسه متولی پیدا کردند و بیش از ۳۰ هزار کودکستان نظم و نظام پیدا کرد. از مهر امسال نیز کودکستان‌های جدید با مجوز آموزش و پرورش پا به عرصه تعلیم و تربیت می‌نهند.

ارزشیابی در پایان هر سه سال آموزش در مدارس

براساس اظهارات وزیر آموزش و پرورش، طرح ملی ارزشیابی و تضمین کیفیت آموزشی اجرا خواهد شد و بدون ارزشیابی و تضمین کیفیت و بهره‌وری درجا می‌زنیم، بدین خاطر در پایان هر دوره سه ساله یک آزمون ملی طراحی شده تا میزان پیشرفت کشور در مسیر دستیابی به اهداف را مورد سنجش و پایش قرار دهیم.

صحرایی از رایگان شدن تحصیل دانش آموزان مدارس سمپاد که در چهار دهک اول درآمدی قرار دارند، خبر داده است.

وزیر آموزش و پرورش اظهار کرده که تهیه نگاشت رسانه‌ای، نگاشت حقوقی و قانونی و نگاشت مدرسه‌ای نگاشت‌های تحولی در راستای سند تحول بنیادین هستند، بنابر گزارش مرکز پژوهشهای مجلس، اجرای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش به ۱۸ قانون نیاز دارد که یکی از آنها رتبه بندی معلمان بود. تهیه این نگاشت‌ها و رفتن آن‌ها به برنامه هفتم توسعه از کارهای مهم ماست. در این راستا ۵۰۰۰ مدرسه با عنوان مدرسه «نمونه تحولی» شناسایی و ۱۰ هزار «راهبر تحول» تربیت شدند. رویداد بین المللی با نام «الف تا» برگزار شده که در آن قله‌های تعلیم و تربیت معرفی شدند.

ترغیب ۵۰ درصد دانش آموزان به هنرستان

براساس اظهارات صحرایی، در پروژه ملی مهارت هر دانش آموز یک مهارت باید بیاموزد و در این راستا ترغیب حداقل ۵۰ درصد دانش آموزان متوسطه به هنرستان‌ها را در دستور کار داریم. پروژه ملی احیا و تقویت و تربیت معلم از دیگر پروژه‌های ماست.

هم‌ترازی خروجی‌های آموزش و پرورش با پذیرش دانشگاه فرهنگیان

وزیر آموزش و پرورش از پذیرش ۳۰ هزار دانشجو معلم خبر داده و گفته، سیاست ما این است که پذیرش دانشگاه فرهنگیان را با خروجی آموزش و پرورش تراز کنیم و این امکان پذیر است. ما برای اولین بار ظرفیت دانشگاه‌ها را به خدمت گرفتیم. طرح ۲ به اضافه ۲ را اجرا کردیم و برای برخی رشته‌ها با دانشگاه‌های برتر کشور وارد قرارداد شدیم. تنها مشکل ما بازگرفتن بخشی از امکاناتمان است که تربیت معلم بتواند هویت معلمی را به دانشجو معلمان خود بدهد.

احیای مدارس شبانه روزی و روستا مرکزی 

براساس اظهارات صحرایی، احیای مدارس شبانه روزی و مدارس روستا مرکزی و نیز احیای تربیت معلم عشایری، روستایی و مرزی پس از ۱۷ سال در دستور کار است و امیدواریم دولت مبادی بی‌سوادی را ببندد.

براساس گزارش ایسنا، وزیر آموزش و پرورش درباره اجرای طرح ملی «فضای آموزشی، معلم سوم» گفته که در این راستا ساخت حداقل ۳۰۰۰ مدرسه جدید و تکمیل پروژه های نیمه تمام در دستور کار دولت است.