جستجو
رویداد ایران > تهدید سلامت جامعه با طرح جدید آموزش بهیاری

«رویداد امروز» بررسی می‌کند

تهدید سلامت جامعه با طرح جدید آموزش بهیاری

گسترش مدارس بهیاری سلامت، اقتصاد و جامعه، همچنین آینده کاری و تحصیلی نوجوانان شرکت‌کننده را با خطر جدی و ابهام روبرو می‌کند
 

دکتر علیرضا ایرج‌پور: به‌تازگی زمزمه گسترش مدارس بهیاری از سوی برخی نمایندگان مجلس شورای اسلامی با فشار بر مدیریت وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی مطرح شده است. با استناد به شواهد، این اقدام پیامدهای جبران‌ناپذیری بر سلامت، اقتصاد و مسائل اجتماعی کشور خواهد داشت.

  در هر کشور، سیاست‌ها و راهبردهای تربیت و به‌کارگیری نیروی انسانی به‌ویژه در علوم سلامت از پیش تبیین و مطابق با آن و به‌دور تصمیمات و اقدامات هیجانی رفتار می‌شود. بیش از ۴ دهه است که الگوی حاکم بر تربیت نیروی انسانی در نظام سلامت ایران، حرکت به سمت تخصصی سازی و بهره‌مندی از دانش‌آموختگان با صلاحیت‌های علمی و عملی است، به‌طوری‌که اکنون وجود همه گرایش‌های تخصصی و فوق‌تخصصی در رشته پزشکی و سیزده رشته در مقطع کارشناسی ارشد و دکترای تخصصی رشته پرستاری را در کنار کارشناسی پرستاری شاهد هستیم. قابلیت ارائه بالاترین خدمات و مراقبت‌های پیشرفته و تخصصی پرستاری در بخش‌های ICU NICU، CCU، اورژانس، سلامت جامعه، روان پرستاری، مدیریت و پرستاری توان‌بخشی و سالمندی در داخل کشور و جذب بسیار بالا و موفق دانش‌آموختگان پرستاری ایران در خارج از کشور تاییدی بر این مدعا است.

  اما متاسفانه هر بار به‌ویژه با نزدیک‌شدن به انتخابات مجلس یا گاهی با جلب نظر برخی نمایندگان و برای دوری از فشار ایشان، تصمیم و برنامه‌ریزی‌های هیجانی و اغلب عوام‌فریبانه، فضای تصمیم‌گیری‌های مدیران حوزه سلامت کشور را تحت تاثیر قرار می‌دهد. به‌تازگی موضوع توسعه آموزش بهیاری در مقطع دبیرستان دوره دوم برای کسب دیپلم در رشته بهیاری مطرح شده و برخی نمایندگان و متولیان وزارت بهداشت به بهانه جبران کمبود نیروی انسانی ارائه‌دهنده خدمات سلامت، امنیت سلامت جامعه را با مخاطره‌ای جدی مواجه ساخته‌اند. این موضوع در حالی مطرح شده است که همه متخصصان و اولیای این حرفه شامل اعضای هیئت ممتحنه و ارزشیابی وزارت بهداشت درمان آموزش پزشکی به‌عنوان متولی اصلی حوزه آموزش، معاونت پرستاری وزارت بهداشت درمان و آموزش پرستاری به‌عنوان متولی اصلی خدمات پرستاری و سازمان نظام پرستاری کشور به‌عنوان متولی اصلی صنفی و مدنی حرفه پرستاری و سایر تشکل‌های علمی و حرفه‌ای پرستاری کشور مخالفت خود را با این موضوع اعلام نموده و آن را به مصلحت سلامت جامعه نمی‌دانند و به طور واضح بر توجه به راهکارهای حفظ و نگهداری سرمایه انسانی تربیت شده کارشناسی پرستاری و رده کمک پرستاری که هر دو بسیار اثربخش‌‌تر و موثرتر هستند، تاکید می‌کنند.    

چالش‌های تربیت دانش‌آموز بهیاری

در بازدیدهای اعتباربخشی از دانشکده‌های پرستاری کشور، از نزدیک شاهد چالش‌های جدی این دانش‌آموزان در یکی از آموزشگاه‌های بهیاری بوده‌ایم، به‌طوری‌که علی‌رغم اعمال رویه بسیار سخت و طاقت‌فرسا برای گزینش بهترین فرزندان این مرزوبوم در مناطق محروم کشور، در پایان تحصیل دوره آموزش بهیاری علی‌رغم تحمل سختی‌های فراوان، تبعیض و کمبودهای آموزشی نظری و عملی، بسیار سرخورده و ناامید از انتخاب خود هستند و نه‌تنها شاغل نمی‌شوند، بلکه امکان ادامه تحصیل را از دست می‌دهند. 

 نتیجه اینکه انتظار می‌رود دست‌اندرکاران وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی، بجای اتخاذ تصمیمات احساسی ناشی از فشارهای غیرکارشناسی از سوی افراد غیرمتخصص و فاقد صلاحیت‌های حرفه‌ای در حوزه سلامت، از گسترش دوره بهیاری بپرهیزند و بیشتر در حفظ و نگهداشت سرمایه‌های انسانی موجود در حرفه مقدس پرستاری همت داشته باشند. کسانی که بدون تردید امتحان خود را در بحران پاندمی کووید ۱۹ پس داده‌اند و قابلیت‌های خود را در تامین سلامت همه مردم نشان داده‌اند.

 *سرپرست کارگروه توسعه علوم پرستاری کشور و استاد گروه پرستاری مراقبت‌های ویژه دانشگاه علوم پزشکی اصفهان

 

برچسب ها
نسخه اصل مطلب