جستجو
رویداد ایران > هنر و ادبیات > سینما، تلویزیون و تئاتر > فیلم سینمایی گیج گاه حامد بهداد؛ بازیگران، داستان و نقد فیلم

فیلم سینمایی گیج گاه حامد بهداد؛ بازیگران، داستان و نقد فیلم

فیلم گیج گاه به کارگردانی عادل تبریزی در ژانر کمدی و طنز است.معرفی فیلم، اسامی وبیوگرافی بازیگران، داستان، نقد فیلم به همراه عکس و تیزر را در مشاهده می کنید.

فیلم سینمایی گیج گاه به کارگردانی عادل تبریزی و تهیه کنندگی ولی‌الله مدنی و حنیف سروری محصول سال ۱۳۹۹ است که فیلنامه آن بر اساس ایده ای از عادل تبریزی، به طور مشترک توسط ارسلان امیری و عادل تبریزی به نگارش درآمده است.

فیلم سینمایی گیج گاه جمشید هاشم پور در ژانر کمدی و طنز ساخته شد که ادای دینی به سینمای ایران در دهه 60 و 70 می باشد و عوامل تولیدی آن نیز از سه نسل متفاوت سینما هستند.جمشید هاشم پورد در فیلم گیج گاه در نقش جمشید آریا و همچنین با گریمی متفاوت در نقش دیگری به ایفای نقش پرداخته است.

برای نخستین بار زوج باران کوثری و حامد بهداد در فیلم گیج گاه در ژانر کمدی به ایفای نقش پرداخته اند و بازیگرانی چون سروش صحت، بهرنگ علوی، فرهاد آئیش، امیرحسین رستمی، بیژن بنفشه‌خواه، نادر سلیمانی، سیاوش چراغی‌پور نیز در آن حضور دارند.

اگر شما به دنبال اطلاعاتی از فیلم سینمایی گیج گاه از جمله بازیگران فیلم گیج گاه، خلاصه داستان فیلم گیج گاه، تیزر فیلم گیج گاه، دانلود فیلم سینمایی گیج گاه، هستید تا انتهای مطلب با ما همراه باشید.همچنین به سوالاتی از قبیل مدت زمان فیلم  گیج گاه چند دقیقه است؟ و.... پاسخ می دهیم:

پوستر فیلم گیج گاه

فیلم گیج گاه

نام فیلم

فیلم گیج گاه

کارگردان عادل تبریزی
محصول کشور ایران
زبان فارسی
زمان فیلم 90 دقیقه
ژانر اجتماعی، کمدی، درام
توزیع کننده حوزه هنری
رده سنی G-تمام سنین
سال ساخت 1399
تاریخ اکران شهریور 1402
هزینه فیلم ۷ میلیارد تومان
باران کوثری و حامد بهداد در فیلم گیج گاه

خلاصه داستان فیلم گیج گاه

در خلاصه داستان فیلم گیج گاه آمده است که  مهتاب به همراه پسر 10 ساله‌اش زندگی می‌کند که آشنایی آنها با حسن خشنود مسیر زندگیشان را تغییر می‌دهد.

داستان فیلم گیج گاه

داستان فیلم گیج گاه در دهه ۷۰ روایت می شود و روایت گر زندگی حسن خشنود(یک معلم ادبیات و ورزش) است که کلاس کاراته دارد و چشمش مادر مطلقه‌ یکی از شاگردانش را گرفته.وی کتاب تطبیق شاهنامه فردوسی با فنون رزمی را که تالیف کرده به یکی از هنرجویانش هدیه می دهد، اما در نهایت پشیمان می شود و در پی پس گرفتن کتاب است.

زمان اکران فیلم گیج گاه

زمان اکران فیلم گیج گاه از شهریور سال 1402 آغاز شد و از سه شنبه 21 فروردین 1403 ساعت 8 شب اکران آنلاین می شود.
بیژن بنفشه خواه، حامد بهداد و امیرحسین رستمی در فیلم گیج گاه

بازیگران فیلم گیج گاه

بیوگرافی بازیگران فیلم گیج گاه

در ادامه بیوگرافی بازیگران فیلم گیج گاه را به طور خلاصه برایتان آورده ایم:

بیوگرافی جمشید هاشم‌پور بازیگر فیلم گیج گاه

بیوگرافی حامد بهداد بازیگر نقش حسن خشنود در فیلم گیج گاه

حامد بهداد

بیوگرافی باران کوثری بازیگر نقش مهتاب در فیلم گیج گاه

باران کوثری

بیوگرافی سروش صحت بازیگر فیلم گیج گاه

سروش صحت

بیوگرافی بهرنگ علوی بازیگر فیلم گیج گاه

بهرنگ علوی

بیوگرافی امیرحسین رستمی بازیگر فیلم گیج گاه

امیرحسین رستمی 

بیوگرافی بیژن بنفشه‌خواه بازیگر فیلم گیج گاه

عوامل فیلم گیج گاه

کارگردان عادل تبریزی
تهیه‌کننده ولی‌الله مدنی، حنیف سروری
نویسنده ارسلان امیری، عادل تبریزی
موسیقی پیام آزادی
فیلم‌بردار کوهیار کلاری
تدوین‌گر عماد خدابخش
مشاور کارگردان علی مصفا
دستیار اول فیلمبردار محسن زهی
گروه فیلمبرداری حمیدرضا حلمی کیا، حسین شباهنگ و ...
سرپرست تدوین عماد خدابخش
صدابردار سعید بجنوردی
دستیار صدا محمدسالم حصاری، محسن نانکلی
طراح گریم امید گلزاده
مجریان گریم هلیا رشقی، سعید سدابی
دستیاران گریم پریسا رجبی، امیرحسین پوراکبری
طراح صحنه مرتضی شریف پناهی
مدیر صحنه وحید جعفری
دستیاران صحنه میثم کریم پور، افشین ثابت
طراح لباس حدیث حسنوند
دستیاران لباس شقایق منوچهری، مریم مزیونی
 برنامه ریز مسعود جیرانی
دستیار برنامه ریز نسترن عشرتی
مدیر تولید مهدی چراغی
جانشین تولید وحید رحمتی
دستیار اول کارگردان سعید غلامی
دستیار کارگردان مهران قربانی
منشی صحنه آنیتا فیروزبخت
مدیرتدارکات محمد عزیزی زاده
گروه تدارکات امید چراغی، مهرداد شاه میرزایی و ...
عکاس نوشین جعفری
مشاور رسانه ای آیدا اورنگ
تهیه کننده اجرایی و مدیر پروژه حنیف سروری
لابراتوار دیجیتال فرهاد قدسی (استودیو فام)
مستند پشت صحنه علی اصغری، مهدی وثوقی
مشاور روانشناسی علیرضا تبریزی
مشاور رزمی معراج مرادخوانی
مربی حیوانات محمد سعیدا
 سرمایه گذار محمد حسینخانی، حنیف سروری

دانلود فیلم گیج گاه

دانلود فیلم گیج گاه که با عبارت های مانند دانلود رایگان فیلم سینمایی گیج گاه، دانلود رایگان فیلم گیج گاه از حامد بهداد، دانلود فیلم کامل گیج گاه نیز جست و جو شده است، از روز 21 فروردین 1403 امکان پذیر است.

تیزر فیلم گیج گاه

جوایز و افتخارت فیلم گیج گاه

بخش نامزد نتیجه داوری جایزه
بهترین تدوین عماد خدابخش نامزدشده سیمرغ بلورین
بهترین کارگردان فيلم اول عادل تبریزی نامزدشده سیمرغ بلورین

نقد فیلم گیج گاه

سایت فیلیمو: فیلم گیجگاه اثری است که برای مخاطب عام ساخته شده ولی خودش را دست پایین نگرفته. به همین دلیل باید دید که حضور در جشنواره چقدر می‌تواند به نفع فیلم تمام شود، به ویژه که در میان فیلم‌های تلخ و عبوس امسال شاید جزو معدود آثار مفرح باشد. با این وجود تمام عناصری که فیلم گیج‌ گاه روی آن‌ها حساب ویژه‌ای باز کرده، مانند بازسازی نوستالژی دهه هفتاد و استفاده از شمایل آشنای جمشید هاشم‌پور، اگر در اجرا درست از کار در نیامده باشد و در سطح بگذرد، ممکن است به شمشیر دولبه تبدیل شود و علیه کلیت فیلم عمل کند؛ به ویژه وقتی که تماشاگر احساس کند فیلم بدون این پوسته، که برآمده از فیلم‌های ایرانی دهه هفتاد است، چیز دیگری برای ارائه ندارد. نکته دیگر در برخورد با مخاطب عام هم این است که ارجاعات و فضاسازی فیلم برای کسانی که آن دوران را تجربه کرده‌اند جذاب و درگیرکننده خواهد، اما معلوم نیست که مخاطبان نسل جدید که احتمالا تصور و خاطره روشنی از فضای آن سال‌ها ندارند، در برخورد با فیلم چه واکنشی نشان می‌دهند و تا چه حد با شخصیت اصلی و خط داستانی همراه می‌شوند.
آرش پارساپور:  گیج گاه همانطور که از اسمش برمی‌آید، واقعا هم با مغز و گیج گاه آدمی سر و کار دارد، همانطور که قهرمان فیلمش مشت‌هایی به گیج گاهش می‌خورد و زندگی‌اش پیش می‌رود. فیلم یک تلنگر به ذهن تماشاگر است و دستان او را می‌گیرد و با خود به بیست سی سال پیش می‌برد. هرچند در برخی مواقع نمی‌تواند آن حال و هوا را به درستی نشان دهد و نهایتا با یک بستنی کیم، نمادی از دهه شصت و هفتاد به خورد مخاطب می‌دهد اما فیلمساز سعی کرده حتی ریتم و مسائل فنی فیلمش را حول محور همان سالها بچرخاند. از تدوین فیلم گرفته تا Fade شدن‌های تصویر و صداگذاری و موسیقی فیلم که همه و همه انگار از دهه شصت و هفتاد سینمای ایران خارج شده‌اند و در یک اثر مدرن امروزی بازآفرینی شده‌اند.

گیج گاه داستان زنی به نام مهتاب است که چند وقتی می‌شود با شوهرش متارکه کرده و همراه با پسرش عرفان و خواهر و شوهر خواهرش در یک خانه بزرگ قدیمی زندگی می‌کنند. کل این خانواده عاشق فیلم و سینما هستند و شبی نیست که با دیدن فیلم به روز نینجامد. عرفان کلاس کاراته می‌رود و مربی‌اش حسن آقا از معلمان مدرسه است. حسن در واقع هم معلم ادبیات است و هم معلم ورزش، مانند بسیاری از معلم‌های بی‌ربط دهه شصت و هفتادی‌ها که درس ورزش را هم تدریس می‌کردند نیست و سعی کرده که ارتباطی بین فنون کاراته و شاهنامه فردوسی پیدا کند.

آشنایی مهتاب و حسن منجر به یک رابطه عاشقانه میان این دو می‌شود که عرفان آنچنان با این رابطه موافق نیست. پدر عرفان هم از این ماجرا دل خوشی ندارد اما طلبکاری در بیرون از زندان دارد که دائما خانواده را تهدید می‌کند و دستش به جایی بند نیست. ماجرای عاشقانه این مادر و مربی کاراته سر درازی پیدا می‌کند و وقایع گوناگونی برایشان پیش می‌آید که حوادث فیلم را شکل می‌دهند.

باران کوثری و حامد بهداد در فیلم گیج گاه

 گیج گاه پر از خرده داستان است و فیلمنامه منسجمی ندارد. در واقع فراز و فرود فیلمنامه در گروی همین داستانک‌ها است و نمی‌توان به فیلمنامه آن نمره کاملی داد چرا که به نظر می‌رسد از ترکیب چند ایده گوناگون یک مغلمه سینمایی بیرون آمده است. خط ارتباطی که در تمام داستان وجود دارد همان رنگ و بوی دهه شصت و هفتاد ایران است. از مریم حیدرزاده گرفته که شاعر این زمانه بود تا عشق به ژاپن و فنون کاراته که در بین مردان ایرانی همه‌گیر شده بود. از داشتن موبایل که یک ویژگی بارز برای مردم بود تا عشق به فیلم‌های جمشید هاشم‌پور که تک ستاره سینمای آن روزها به حساب می‌آمد.

کارگردان سعی کرده در هر سکانسی یکی از این آثار به جا مانده از سالهای دور را بگنجاند و چشمان تماشاگر را به این فضا عادت دهد. مشکل اما دیالوگ‌هایی است که برای بازیگران انتخاب شده که گاه اصلا با حال و هوای آن روزها تجانس ندارد. این موارد در زمانی که طراحی لباس و صحنه در خدمت آن سالها درآمده‌اند، بیشتر توی ذوق می‌زند. اما فارغ از این موضوع، خط داستانی پراکنده فیلم هم انگار همگی از پاورقی‌های مجله‌های آن دوران در آمده‌اند.

ادای دین گیج گاه به سینمای دهه شصت و هفتاد در وهله اول فقط در نمایش المان‌ها نیست و در ثانی فقط محدود به سینمای ایران نیست (اشاره به فیلم تایتانیک و حواشی آن دورانش جالب توجه است). همانطور که گفته شد فیلم از منظر فنی نیز خودش را در سطح آثار عام پسندانه دهه شصت و هفتاد پایین آورده تا بتواند دوشادوش آنها حرکت کند.

همانطور که خود شعار فیلم می‌گوید «گیج گاه» فیلم نوستالژیک نیست درباره حالیست که دیگر نیست. این شعار تا حد زیادی درست ست چرا که گیج‌گاه بیشتر از آنکه خاطره بازی کند، این خاطره‌ها را به مغزمان می‌کوبد تا یاد آن ایام بیفتیم و آن را با امروز مقایسه کنیم. زندگی‌ها را ببینیم و بفهمیم که در این سالها چه بر سر خودمان آمده است. از پیشرفت‌هایی که کردیم لذت ببریم و از پسرفت‌هایی که کردیم غصه بخوریم. گیج گاه نشان می‌دهد که خیلی از موارد در طول این سالها هنوز تغییری پیدا نکردند و برخی معضل‌ها همچنان دهه‌هاست که در کنار مردم ایران باقی مانده‌اند.

شخصیت پردازی حسن، یکی از نکات قابل تامل فیلم است. او شخصیتی پیچیده و عجیب دارد و حامد بهداد توانسته با نقش آفرینی هنرمندانه‌اش به این نقش، روحیه خاص دیگری بدهد. در ذهنم هیچ‌کس دیگری به جز بهداد را نمی‌توانم تصور کنم که این نقش را درست از آب دربیاورد. گریم زیبا و هنرمندانه‌ای که روی صورت او انجام می‌شود (چه وقتی خودش است و چه زمانی که می‌خوهد شبیه جمشید خان هاشم پور باشد) در کنار بازی قهارانه‌اش فیلم را تصاحب می‌کند.

باران کوثری نیز در نقشی فرو رفته که تقریبا برای او تکراری شده اما واقعیت اینجاست که از پس این نقش آفرینی‌ها خوب برمی‌آید. زنی ساده با عشوه‌های سنتی زنانه که بارها و بارها در فیلم‌های مختلف توسط او به تصویر کشیده شده و در اینجا نیز با همان مهارت قبلی پیاده سازی شده است. کوثری حالا به جز یک «زن» نقش «مادر» را هم ایفا می‌کند و همین ارزش افزوده کاری کرده که نقشش کمی متفاوت به نظر بیاید.

فیلم گیج گاه

 بازیگران فرعی فیلم نیز از ستارگانی هستند که چراغ درخششان تقریبا رو به خاموشی است، درست مانند سینمای دهه شصت و هفتاد که فیلم روی آن تاکید شدیدی دارد. انتخاب این افراد که در اطراف بازیگران اصلی در آمده‌اند، بازهم هوشمندی کارگردان بوده چرا که مانند هاله‌ای قدیمی اما همچنان آشنا هستند که بازیگران جدیدتر فیلم را همراهی می‌کنند. از بیژن بنفشه خواه گرفته تا فرهاد آییش و نادر سلیمانی، همگی در نقش آفرینی‌های کوتاهشان به درستی ظاهر شده‌اند. از همه بهتر هم قطعا سروش صحت است که سر تا پای او یادآور همان سالهاست.

بازیگر خرسال فیلم که به نظر می‌رسد اولین تجربه بازیگری خود را در سینما سپری می‌کند نیز می‌تواند پا به پای ستارگانی که دورش را گرفتند پیش بیاید. نسل بازیگران کودک و نوجوان قدرتمند سالهاست که از سینمای ایران تقریبا برچیده شده و توجه چندانی به آن نمی‌شود، این موضوع البته تقریبا جهانی است و دلایل خاص به خودش را هم دارد. در هر حال می‌توان ادعا کرد بازیگر گیج گاه می‌تواند آینده درخشانی برای خودش رقم بزند.

چه بخواهیم چه نخواهیم زمان در حال گذر است و این موضوع با سرعت از چشمانمان پیش می‌رود. حالا در آستانه ورود به قرن جدیدی هستیم و واقعیت اینجاست که سینمای دهه شصت و هفتاد متعلق به سالهای دور سینمای ایران است. دیگر نمی‌توان فقط سینمای قبل از انقلاب را آثار کلاسیک و قدیمی این سینما خواند و جمشید هاشم پور و نیکی کریمی و… نیز به تدریج به همین جرگه می‌پیوندند. بازسازی فیلم گروگان و حضور بازیگرانی قدیمی که شاید سالیان سال است روی پرده آنها را ندیدیم (مانند حسن رضایی که شاید او را از الو الو من جوجوام به یاد داشته باشید) از آن دسته سکانس‌هایی است که در سینمای ایران کم پیدا می‌شود و تماشایش کاملا یادمان می‌اندازد که حالا بیش از بیست و شش سال از زمان اکران و جنجال آن گذشته است.

گیج گاه ادای دین بزرگی به آن عصر سینما است و با اینکه فیلم شاهکار و به یادماندنی از آب در نیامده، اما به عنوان یک تقدیرنامه از سینمای آن سالها، قابل احترام است

اخبار و حواشی فیلم گیجگاه

    گیج گاه نخستین فیلم بلند سینمایی عادل تبریزی در مقام کارگردانی است که زوج باران کوثری و حامد بهداد برای اولین بار در ژانر کمدی در این فیلم به ایفای نقش می‌پردازند.
  • شورای پروانه نمایش فیلم‌های سینمایی با صدور پروانه نمایش برای فیلم گیجگاه موافقت کرده و پوستر این فیلم منتشر شده است.
  • عادل تبریزی کارگردان فیلم گیجگاه درباره این فیلم گفت :«در اولین فیلم بلند سینمایی خودم مدل فیلم هایی که دوست داشتم بسازم را دنبال کردم و گیجگاه از لحاظ لحن و شکل آن به فیلم‌های کوتاه من بسیار نزدیک است.در این فیلم یک نگاه اجتماعی معاصر به حال امروز جامعه داشتم در واقع با خودم فکر می‌کردم که اگر خودم را به گذشته ببرم و از قدیم به حال امروز ایران نگاه کنم تأثیرگذار می‌شود، هرچند فضای «گیجگاه» مربوط به بیست سال پیش است ولی به نظرم یک فیلم روز است.»
  •  فیلم سینمایی گیج گاه پاسداشتی‌ برای چند دهه‌ سینمای ایران است و عوامل تولیدی آن نیز از سه نسل متفاوت سینما هستند.
  • حسن رضایی و رضا صفایی پور، بازیگران پیشکسوت سینمای ایران پس از سال ها دوری از سینما با شمایل نقش های دوران سینمای قهرمان دهه 60 و 70 در فیلم گیج گاه به ایفای نقش پرداخته اند.
  • فیلم سینمایی گیج گاه در سی و نهمین دوره جشنواره فیلم فجر حضور داشت.


عکس های فیلم گیج گاه

جمشید هاشم پور در فیلم گیج گاه
امیر حسین رستمی در فیلم گیج گاه
عکس های از فیلم گیج گاه
فیلم سینمایی گیج گاه
فیلم گیج گاه
بیژن بنفشه خواه در فیلم گیج گاه
نادر سیلمانی در فیلم گیج گاه
سیاوش چراغی پور در فیلم گیج گاه

 

پرسش های متداول

بازیگران فیلم گیج گاه چه کسانی هستند؟
بازیگران فیلم گیج گاه عبارتند از: جمشید هاشم پور، حامد بهداد، باران کوثری، سروش صحت، بهرنگ علوی، امیرحسین رستمی، بیژن بنفشه‌خواه و...
کارگردان فیلم گیج گاه کی است؟
عادل تبریزی، کارگردان فیلم گیج گاه است.
مدت زمان فیلم گیج گاه چقدر است؟
مدت زمان فیلم گیج گاه 90 دقیقه است؟


سخن آخر

گیج گاه فیلم سینمایی به کارگردانی عادل تبریزی است که در آن ستارگانی چون جمشید هاشم پور، حامد بهداد، باران کوثری، سروش صحت، بهرنگ علوی، امیرحسین رستمی، بیژن بنفشه‌خواه در آن به ایفای نقش پرداختند. در مطالب پربازدید دیگری به معرفی فیلم خجالت نکش2؛ اسامی بازیگران، داستان و زمان اکران و معرفی سریال مادرخوانده با بازی آناهیتا درگاهی و بیوگرافی بازیگران پرداخته ایم که در صورت تمایل می توانید آنها را مطالعه کنید.اگر شما فیلم سینمایی گیج گاه را تماشا کرده اید؛ می توانید نظر خود را درباره این فیلم سینمایی با ما و سایر مخاطبان سایت رویداد ایران مشترک شوید.

برچسب ها
نسخه اصل مطلب
نویسنده
گروه تحریریه
گروه تحریریه پایگاه خبری رویداد ایران