hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > دانش و مهارت > پزشکی > قرص فستوور؛ معرفی، موارد و مقدار مصرف، عوارض و تداخلات دارویی

قرص فستوور؛ معرفی، موارد و مقدار مصرف، عوارض و تداخلات دارویی

62,889
فستوور داروی ضدحساسیت و نامی تجاری برای فکسوفنادین است. در ادامه معرفی کامل و جامع فستوور، نحوه مصرف، هشدارها، عوارض و تداخل های دارویی آن را برایتان آورده ایم.

قرص فستوور (Festus tablets) برندی تجاری از داروی فکسوفنادین(Fexofenadine) است. دیگر نام‌های تجاری این دارو سافکسوفست و سد آف هستند که همگی معرف یک داروی خاص (فکسوفنادین) با دوزهای متفاوت اند. بنابراین با مشاهده این نام‌ها بر روی بسته‌بندی محصول، بدانید که کاملاً مشابه داروی اصلی است و عوارض جانبی و تداخلات دارویی مشابه دارد. قرص فستوور به عنوان یک آنتی‌ هیستامین‌ با اثربخشی ماندگار برای درمان علائم ناشی از حساسیت فصلی، تب یونجه و کهیر مورد استفاده قرار می گیرد. در این مقاله به تشریح موارد مصرف، عوارض جانبی و تداخلات دارویی قرص فستوور می‌پردازیم. با ما همراه باشید.


معرفی داروی فستوور

نام علمی
ژنریک

فکسوفنادین
Fexofenadine

نام های
تجاری

فستوور، سد آف،

سافکسوفست

نوع

ضد حساسیت

اشکال

قرص

کاربرد

جلوگیری و کنترل

عوارض حساسیت

مورد استفاده

حساسیت فصلی،

تب یونجه و کهیر

گروه سنی

بزرگسال و کودک

دسترسی

با نسخه

تداخل دارویی

ردافیتینیب، ایزوکارباکسید،

لاسمیدیتان، ترانیل سیپرومین

عوارض مصرف

سرفه، تب،

ناراحتی معده، 

قرص فستوور چیست؟

قرص فستوور نوعی آنتی‌ هیستامین غیر آرام‌بخش است که با مسدود کردن اثرات هیستامین طبیعی بدن، علائم حساسیت زکام بهاره از جمله التهاب و آبریزش بینی، عطسه، قرمزی، خارش و اشک چشم و بیماری کهیر مزمن را برطرف می‌کند. این دارو معرف داروی فکسوفنادین بوده و با نام‌های تجاری دیگر از جمله سافکسوفست و سد آف در دسترس است. این داروها عوارض جانبی و تداخل دارویی مشابه دارند و عمده تفاوت آن‌ها در دوز و نحوه مصرف بوده که با توجه به سن بیمار و وضعیت سلامت او، توسط پزشک تعیین می‌شود.

در این مطلب داروی ضدحساسیت سد آف؛ موارد مصرف، عوارض و تداخل دارویی معرفی شده که می توانید آن را مطالعه کنید.

نحوه مصرف قرص فستوور

پیش از مصرف این دارو تمام دستورالعمل‌های موجود در بسته‌بندی محصول را با دقت مطالعه کنید. پزشک به هنگام تجویز این دارو نحوه مصرف آن را به بیمار اطلاع می‌دهد. معمولاً قرص فستوور روزی ۱ یا ۲ مرتبه (هر ۱۲ ساعت) مصرف می‌شود. قرص، کپسول یا فرم مایع این دارو را بنا به توصیه پزشک با غذا یا بدون غذا مصرف کنید و به مدت ۲ ساعت پس از مصرف، از خوردن میوه، شربت‌های ضد اسید معده و داروهای حاوی آلومینیوم و منیزیم خودداری کنید.


نام تجاری، موارد مصرف، عوارض جانبی و تداخل دارویی

نام تجاری فستوور، سد آف، سافکسوفست
موارد مصرف تسکین علائم آلرژی مانند آبکی چشم، آبریزش بینی، خارش چشم یا بینی، عطسه، کهیر و خارش
عوارض جانبی سرفه، تب،ناراحتی معده، کهیر، بثورات پوستی، خارش یا تورم صورت، زبان و گلو، سرگیجه، خواب‌آلودگی، مشکل تنفسی، تهوع و اسهال، درد دست و پا، احتمال آریتمی قلبی 
تداخل دارویی اردافیتینیب، ایزوکارباکسید، لاسمیدیتان، ترانیل سیپرومین، آمیفامپریدین، آپالوتامید، بوسوتینیب، کریزوتینیب، سیکلوسپورین، نفازودون، نوراتینیب، داروهای ضداسید معده 


دوز مصرف قرص فستوور

این دارو در دوزهای ۳۰، ۶۰، ۱۲۰ و ۱۸۰ میلی‌گرم و فقط با نسخه پزشک در دسترس است. دقت کنید که دوز مصرفی هر بیمار به سن، وضعیت پزشکی و پاسخ او به درمان بستگی دارد؛ از این رو نباید خودسرانه دوز خود را تغییر دهید.

  • دوز ۳۰ و ۶۰ میلی‌گرم: درمان حساسیت فصلی و زکام بهاره در کودکان ۶ تا ۱۲ سال
  • دوز ۱۲۰ میلی‌گرم: درمان حساسیت فصلی و زکام بهاره در بزرگ‌سالان
  • ‎دوز ۱۸۰ میلی‌گرم:درمان کهیر مزمن

    هشدار مصرف قرص فستوور

  • اگر در گذشته به قرص فکسوفنادین حساسیت داشته‌اید یا سابقه‌ی بیماری کبدی و کلیوی، فشار خون بالا، دیابت، بیماری‌های‌ قلبی‌ یا پرکاری‌ تیروئید را دارید، این مسئله را با پزشک در میان بگذارید.
  • قبل از شروع مصرف، کلیه محصولاتی که در حال حاضر مصرف می‌کنید از جمله داروهای با نسخه، بدون نسخه و محصولات گیاهی را به پزشک اطلاع دهید.
  • همان‌طور که اشاره شد، از عوارض قرص فستوور احساس خواب‌آلودگی و سرگیجه شدید پس از مصرف است؛ بنابراین توصیه می‌شود از رانندگی و کارهایی که به تمرکز و توجه نیاز دارند، خودداری کنید.
  • مصرف این دارو در کودکان زیر ۶ سال توصیه نمی‌شود.
  • بارداری یا شیردهی را پیش از آغاز مصرف به پزشک اطلاع دهید.
  • این دارو را در محلی خشک و تاریک و به دور از دسترس کودکان نگهداری کنید.


هشدارها و عوارض‌ جانبی‌ قرص فستوور

در صورت‌ بروز هر یک‌ از علایم‌ زیر با پزشکتان‌ تماس‌ بگیرید:

  • خشکی شدید دهان‌، بینی‌ یا گلو
  • سردرد یا خواب‌آلودگی‌
  • تشویش‌ یا بی‌قراری‌
  • بی‌خوابی‌
  • تپش‌ قلب‌ (احساس‌ تکان‌ خوردن‌ شدید قلب‌ در قفسه‌ سینه‌) یا ضربان‌ قلب‌ تند
توجه: مهمترین عارضه جانبی این‌ دارو احتمال بروز آریتمی قلبی (غیرطبیعی بودن ریتم قلب) است.


فستوور و درمان کهیر مزمن و علایم مرتبط با آلرژی فصلی

سوالات متدوال

قرص فستوور چیست؟
قرص فستوور یک داروی ضد حساسیت و یک نام تجاری برای قرص فکسوفنادین است که برای تسکین علائم آلرژی مانند آبریزش چشم و بینی، خارش چشم یا بینی، عطسه و بیماری کهیر مزمن مورد استفاده قرار می‌گیرد.
موارد مصرف قرص فستوور؟
قرص فستوور نوعی آنتی‌هیستامین غیر آرام‌بخش است که با مسدود کردن اثرات هیستامین طبیعی بدن، علائم حساسیت زکام بهاره از جمله التهاب و آبریزش بینی، عطسه، قرمزی، خارش و اشک چشم و بیماری کهیر مزمن را برطرف می‌کند. این دارو معرف داروی فکسوفنادین بوده و با نام‌های تجاری دیگر از جمله سافکسوفست و سد آف در دسترس است.
نحوه مصرف قرص فستوور؟
پزشک به هنگام تجویز این دارو نحوه مصرف آن را به بیمار اطلاع می‌دهد. معمولاً قرص فستوور روزی ۱ یا ۲ مرتبه (هر ۱۲ ساعت) مصرف می‌شود.پزشک به هنگام تجویز این دارو نحوه مصرف آن را به بیمار اطلاع می‌دهد. معمولاً قرص فستوور روزی ۱ یا ۲ مرتبه (هر ۱۲ ساعت) مصرف می‌شود.
تداخل دارویی قرص فستوور؟
اردافیتینیب، ایزوکارباکسید، لاسمیدیتان، ترانیل سیپرومین (احتیاط شدید)، آمیفامپریدین، آپالوتامید، بوسوتینیب، کریزوتینیب، سیکلوسپورین، الاگولیکس، الیگلوستات، الوکسادولین، الوکسادولین، لومیتاپید، نفازودون، نوراتینیب، سارسیکلین (نظارت در صورت مصرف)
چه مقدار مصرف قرص فستوور مجاز است؟

این دارو در دوزهای ۳۰، ۶۰، ۱۲۰ و ۱۸۰ میلی‌گرم و فقط با نسخه پزشک در دسترس است. 

  • دوز ۳۰ و ۶۰ میلی‌گرم: درمان حساسیت فصلی و زکام بهاره در کودکان ۶ تا ۱۲ سال
  • دوز ۱۲۰ میلی‌گرم: درمان حساسیت فصلی و زکام بهاره در بزرگ‌سالان
  • ‎دوز ۱۸۰ میلی‌گرم: درمان کهیر مزمن
هشدار مصرف قرص فستوور؟
اگر در گذشته به قرص فکسوفنادین حساسیت داشته‌اید یا سابقه‌ی بیماری کبدی و کلیوی، فشار خون بالا، دیابت، بیماری‌های‌ قلبی‌ یا پرکاری‌ تیروئید را دارید، این مسئله را با پزشک در میان بگذارید.

از عوارض قرص فستوور احساس خواب‌آلودگی و سرگیجه شدید پس از مصرف است؛ بنابراین توصیه می‌شود از رانندگی و کارهایی که به تمرکز و توجه نیاز دارند، خودداری کنید.

مصرف این دارو در کودکان زیر ۶ سال توصیه نمی‌شود.بارداری یا شیردهی را پیش از آغاز مصرف به پزشک اطلاع دهید.این دارو را در محلی خشک و تاریک و به دور از دسترس کودکان نگهداری کنید.

سخن پایانی

قرص فستوور با نام علمی فکسوفنادین را در این مطلب معرفی کردیم و موارد مصرف، کاربردها، عواض و تداخل دارویی آن به طور کامل شرح دادیم. فستوور که دارویی ضدحساسیت است در فصل های بهار و تابستان مصرف بیشتری از فصول دیگر سال دارد. در مطالب پربازدید دیگری به معرفی داروهای قرص کلرفنیرامین چیست؟ معرفی، موارد و نحوه مصرف و عوارض تداخل و قرص سیپروهپتادین چیست؟ موارد و نحوه مصرف، عوارض و تداخل دارو پرداخته ایم که می توانید آنها را مطالعه کنید. در صورت تمایل می توانید تجربه های شخصی را در کنترل و درمان عوارض حساسیت فصلی یا موردی با دیگر مخاطبان سایت به اشتراک بگذارید.

امتیاز: 3 (از 6 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
  1. 6 مهر 1399 06:49
    سلام
    من اینو دارو رو دو روز پیش کنار داروی ( مونته لوکاست و اسپری فلومیست)  شروع  کردم از همون روزایی که شروع به مصرف این دارو کردم پرده گوشم دائم تکون میخوره وصدای باد تو گوشم میپیچه
    آیا اینا عوارض این داروهاست؟

  2. 30 آبان 1399 12:52
    سلام ایا مصرف فستور همراه ایروکاست وشربت زادیتن میتواند باعث خشکی بیش از حد گلو وریه ام ونفس تنگی شده باشد؟؟؟؟؟؟؟
  3. زینب اصلانی
    13 خرداد 1401 12:15
    سلام داروی فستوورخوردم تپش قلب بیخوابی بیقراری سردرد خارش گوش دست درد وپادرد دارم دوروزهم مصرف نکردم چیکا کنم کهیر به مدت ۲۲ روزدارم به همراه سوزن سوزن شدن بدن به دکترمراجعه کردم اینونوشت چ کنم
  4. 22 آذر 1401 02:21
    من تقریبا یک روزه دارم از این قرص برای درمان حساسیتم استفاده میکنم فستوور۱۲۰میلی گرم . تپش قلب گرفتم و احساس میکنم قلبم محکم میزنه ولی میتونم باهاش کنار بیام چون داره حساسیتمو درمان میکنه !
    الان چون تپش قلب میگیرم نباید استفاده کنم؟؟؟یا مصرفش مشکلی نداره؟؟لطفا راهنماییم کنید.