hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > تندرستی > تغذیه و رژیم > افزایش وزن تا عید 1402؛ 20 روش سریع برای چاق شدن تا نوروز

افزایش وزن تا عید 1402؛ 20 روش سریع برای چاق شدن تا نوروز

قبل از خواب چه بخوریم تا چاق شویم و داروی گیاهی برای چاق شدن کل بدن چیست؟ در ادامه به 15 روش طبیعی و خانگی برای چاقی بدن و صورت و افزایش وزن سریع می پردازیم:
رژیم غذایی افزایش وزن هم در میان کسانی که لاغر هستند و دوست دارند چاق تر شوند از محبوبیت ویژه ای برخوردار است.
برخلاف اکثر افرادی که به دنبال لاغر شدن و کاهش وزن هستند، عده ای نیز با افزایش وزن مشکل دارند و به دنبال روش های سریع برای چاق شدن هستند. اضافه کردن برخی غذا ها به رژیم غذایی مانند پروتئین و کربوهیدارت ها و ورزش روش های سالمی برای دست یابی به هدف افزایش وزن است. اگر دغدغه شما این است که چگونه چاق شویم؟ در ادامه این مطلب همراه ما باشید تا راه های چاق شدن افراد لاغر در خانه را به شما معرفی کنیم.
مواد غذایی موثر در افزایش وزن

چاق هستید یا لاغر؟

برای این که بفهمید چاق هستید یا لاغر بهتر است از شاخص توده بدنی که به آن BMI گفته می شود یعنی از تقسیم وزن افراد (برحسب کیلوگرم) بر مجذور قد (قد ضربدر قد بر حسب متر) استفاده کنید. اگر عدد به دست آمده بین 15 تا 19 باشد شما لاغر هستید.

محدوده شاخص توده بدنی وضعیت وزنی
کمتر از ۱۸.۵ کمبود وزن
۱۸.۵ – ۲۴.۹ وزن ایده آل
۲۵– ۳۰ اضافه وزن
۳۰– ۳۵ چاقی نوع ۱
۳۵– ۴۰ چاقی نوع ۲
بیشتر از ۴۰ چاقی نوع ۳ (بیمارگونه)


اولین توصیه همیشگی برای افزایش وزن این است که به پزشک مراجعه کنید تا بر اساس شرایط فیزیکی قد و وزن شما راه های افزایش وزن را به شما معرفی کند اما بهتر است قبل از آن دلایل لاغری خود را بدانید و  در صورت لزوم برخی آزمایش‌های پزشکی را انجام دهید.

دلایل لاغری مفرط

  • ژنتیک: به صورت ژنتیکی متابولیسم بیش تر از حد معمولی دارید،اگر در خانواده تان همه لاغر هستند.پس برای چاق شدن کمی بیشتر از بقیه باید تلاش کنید.همچنین اگر به صورت ارثی کم اشتها می باشید.
  • فعالیت بدنی بالا: همان طور که می دانید ورزش،کار و فعالیت بدنی زیاد شما را لاغر می کند زیرا هرچه می خورید صرف تولید انرژی برای فعالیت ها می شود.بنابراین برای چاق شدن بهتر است کمی از فعالیت هایتان کم کنید.
  • بیماری: بعضی از بیماری ها می تواند باعث کم شدن اشتهای فرد شود.پس اگر به صورت ناگهانی و بدون تلاش وزن زیادی کم کرده اید حتما به پزشک مراجعه کنید.
  • دارو: یکی از عوارض جانبی برخی داروها حالت تهوع و کاهش وزن است که بهتر است این مورد را با پزشک خود مطرح کنید.
  • استرس:استرس،اضطراب و افسردگی می تواند باعث کم اشتهای فرد شود و تلاش برای افزایش وزن بدون حل کردن مشکلات روانشناختی کمی سخت می باشد.
  • پرکاری تیروئید: پرکاری تیروئید سبب بالا رفتن بیش از حد متابولیسم بدن و لاغری می شود.
  • دیابت: اگر مبتلا به دیابت نوع اول هسیتد دچار کمبود وزن شدید می شوید.
  • بیماری گوارشی: بیماری گوارشی مثل عدم تحمل گلوتن سبب لاغری بیش از حد می‌شود.
  • سرطان: تومور‌های سرطانی باعث سوختن کالری زیاد می شود و در نتیجه علت لاغری بیش از حد بیمار می‌شود.
  • بیماری‌های عفونی: بیماری‌های عفونی مثل ایدز و سل یا انواع بیماری های انگلی باعث لاغری فرد می شود.
  • کم خونی: افراد کم خون معمولا بی اشتها هستند که منجر به لاغری می شود. 
  • کولیت روده: اگر دچار کولیت روده هستید بهتر است استراحت جسمی و روحی داشته باشید،از مصرف الکل و نوشیدنی ها گازدار پرهیز کنید، غذاهای چرب کمتر استفاده کنید و چای پررنگ یا قهوه، سبزی خام، میوه کال، خشکبار و ادویه را از برنامه غذایی خود حذف کنید.
لاغری

چاق شدن تا عید

چاق شدن تا عید،سخت ولی امکان پذیر است. اگر شما در برنامه غذایی خود برخی از مواد از جمله آجیل، دانه‌های روغنی، سیب زمینی، شیر پرچرب، جوانه گندم و ...بگنجانید و آن ها را مصرف کنید، می توانید به هدف خود یعنی افزایش وزن دست پیدا کنید.


20 روش سریع برای چاق شدن تا عید

  1. افزایش حجم وعده غذایی: وعده های غذایی خود را از 3 وعده در روز به 6 وعده افزایش دهید، بهتر است در میان وعده ها هله و هوله مانند چیس، پفک نخورید و به جای آن میوه یا آجیل مصرف کنید.
  2. افزایش کالری: سعی کنید غذا‌های پرکالری مانند شیر، برنج، کره بادام زمینی، آجیل، میوه های خشک و ... مصرف کنید و هر روز 500 کالری بر میزان کالری روزانه خود بیفزایید.
  3. افزایش پروتئین و کربوهیدرات: پروتئین، مهم‌ترین ماده مغذی برای افزایش وزن است. همچنین برای افزایش سطح متابولیسم بدن و ساخت ماهیچه باید در طول روز مواد غذایی پروتئین دار از جمله گوشت، ماهی، مرغ، حبوبات، لبنیات و غلات را افزایش دهید. برای مثال دو عدد تخم مرغ آب پر را به همراه یه موز و یک لیوان شیر در میان وعده مصرف کنید.
  4. نوشیدنی‌: برای افزایش وزن بهتر است به جای نوشیدنی های ناسالم مانند نوشابه و الکل از آبمیوه طبیعی و شیر پر چرب استفاده کنید. همچنین بهتر است نوشیدنی های مانند چای سبز، قهوه ، چای زنجبیل را حذف کنید.
  5. غذاهای خوشمزه بپزید: تنها راه چاره برای افزایش وزن خوردن غذاست. بنابراین برای دست یابی به هدفتان باید غذای شما خوشمزه و خوش رنگ باشد تا اشتهایتان زیاد شود. می توانید از سس و چاشنی نیز استفاده کنید.
  6. ورزش: ورزش کردن تنها برای لاغر شدن مفید نیست بلکه یکی از روش های چاف شدن نیز محسوب می شود زیرا انجام ورزش قدتی با اشتها و افزایش ورن رابطه مستقیم دارد. همچنین به جای چاق شدن شکم و پهلو تبدیل به عضلات جذاب در بازوها، سینه و عضلات می شود.
  7. دسر: می توانید برای چاق شدن دسرهای با کالری بالا مانند بستنی، میلک شیک، شیرینی پای سیب و... را بعد از غذا میل کنید.
  8. رنگ قرمز: همان طور که می دانید رنگ های قرمز، زرد و نارنجی باعث افزایش اشتها می شوند و سبب می شوند تا فرد غذای بیش تری بخورد. پس از بشقاب و رومیزهای قرمز رنگ استفاده کنید و غذای خود را با موادی به این رنگ مانند لبو، هویج و ...تزیین کنید.
  9. شام: شام سنگین و دیر هنگام خواب باعث افزایش وزن می شود.
  10. قبل از غذا آب ننوشید: آب نوشیدن پیش از غذا باعث پرشدن معده می‌شود  که در نتیجه شما می‌توانید کمتر غذا بخورید.
  11. به هنگام تشنگی شیر بنوشید: یک روش ساده برای رفع تشنگی نوشیدن یک لیوان شیر است که به دلیل دریافت پروتئین و کالری با ارزش باعث چاق شدن فرد می شود.
  12. استفاده از بشقاب بزرگ: اگر به دنبال افزایش وزن هستید، از بشقاب کوچک که به طور غیرارادی باعث کم‌تر غذاخوردن شما می شود استفاده کنید. بشقاب بزرگ برداید و آن را پر غذا بکنید.
  13. خواب منظم: سعی کنید هر شب حدود 8 ساعت خواب با کیفیت داشته باشید زیرا خواب نامنظم شما را لاغر می کند.
  14. ترک سیگار: سیگار کشیدن باعث لاغری فرد می شود.بنابراین در بیشتر موارد ترک سیگار باغث افزایش وزن می شود.
  15. عرق یونجه: شما می توانید نیم ساعت قبل از مصرف هر وعده عذایی یک استکان عرق یونجه بخورید تا اشتهایتان بیشتر شود و غذای بیشتری میل کنید.
  16. عرق شیرین بیان: روزی دو یا سه فنجان عرق شیرین بیان مصرف کنید تا در مدت کوتاهی چاق و زیبا شوید.
  17.  عرق شنبلیله: عرق شنبلیله طبع گرمی دارد و سرشار از مواد معدنی مثل منیزیم، روی، منگنز، کلسیم و… است که برای افزایش وزن مفید است.
  18. قبل از خواب، سرکار و.. همیشه یک میان وعده و یک خوراکی همراه خود داشته باشید و میل کنید.
  19. یک روش ساده برای دریافت کالری بیشتر این است که به به قهوه خود خامه اضافه کنید.
  20. به هنگام غذاخوردن ابتدا آیتم‌های پرکالری را میل کنید و سبزی‌جات را آخر بخورید زیرا آن ها  فقط حجم زیادی از معده شما را اشغال می‌کند بدون این‌که کالری فراوانی داشته باشد.
افزایش وزن با غذا

غذاهای پرکالری

 غذای های پرکالری برای افزایش وزن عبارتند از: 

  • میوه: کشمش، خرما، موز و…
  • گوشت: مرغ، گوشت گاو، گوسفند و…
  • غلات: غلات سبوس‌دار مانند جو دو سر و برنج
  • آجیل: بادام، گردو، بادام هندی، بادام‌زمینی و…
  • لبنیات پرچرب: شیر کامل، ماست پرچرب، پنیر، خامه، کره
  • کربوهیدا‌ت‌ها: سیب‌زمینی، سیب‌زمینی شیرین و نان شیرینی
  • چربی‌ها و روغن‌های سالم: روغن زیتون، روغن آووکادو، روغن نارگیل، روغن کنجد


برای افزایش وزن باید بیشتر از مقدار کالری که در روز می سوزانید، کالری دریافت کنید.اگر شما می خواهید افزایش وزن خیلی سریع در مدت زمان کوتاه داشته بایشد باید بین 700 تا 1000 کالری بیشتر در روز دریافت کنید و اگر افزایش وزن به آرامی و پیوسته است 300 تا 500 کالری بیشتر در روز.یکی از نمونه میان و وعده های پر کالری عبارت است از: 

  1. میان وعده 500 کالری: 1 لیوان غلات صبحانه + 1 عدد موز + ۱ لیوان شیر كامل + ۱ تكه نان تست + ۱ قاشق كره بادام زمینی+ ۳۰ گرم پنیر + ۱ لیوان بستنی ۶ عدد بیسكویت تهیه شده از گندم + ۲ قاشق غذاخوری كره بادام‌زمینی + ۱ لیوان آب پرتقال + ۲ قاشق غذاخوری كشمش
  2. میان‌وعده‌ 1000 کالری: ۱ لیوان ماست تهیه شده از شیر كامل + ۱ تكه نان + ۶۰ گرم پنیر + ۱ عدد سیب + یك چهارم از یك پیتزای پنیر + ۱ عدد موز كوچك صبحانه فوری با شیر كامل + ۱ لیوان پنیر روستایی + نصف لیوان آب آناناس + ۱ لیوان آب سیب + ۶ عدد بیسكویت تهیه شده از گندم + ۱ گلابی
  3. میان‌وعده‌1500 کالری: ۲ تكه نان + ۲ قاشق غذاخوری كره بادام زمینی + ۱ قاشق غذاخوری مربا + صبحانه فوری با شیر كامل +4 عدد بیسكویت تهیه شده از گندم + ۱ لیوان ماست + سه چهارم لیوان از بادام زمینی بو داده + ۱ لیوان نكتار زردآلو فرنی + صبحانه فوری با شیر كامل + ۱ لیوان غلات خشك + ۱ موز + ۱ لیوان غلات خشك +1 لیوان شیر كامل + ۱ لیوان آب پرتقال + ۴ قاشق غذاخوری كشمش + ۱ شیرینی +2 قاشق غذاخوری پنیر خامه‌ای + ۲ قاشق غذاخوری مرب
چاقی صورت

چاقی صورت

15 روش طبیعی و خانگی برای چاقی صورت

  1.  آلوئه‌ورا: آلوئه‌ورا حاوی آنتی‌اکسیدان، ویتامین C و ویتامین E است که اگر این گیاه را روی گونه های خود بزنید، صورتتان به مرور زمان شاداب و توپر خواهد شد.
  2. ماسک سیب: برای چاق شدن صورت می توانید سیب را رنده کنید، به مدت 20 دقیقه روی پوست خود بگذارید و سپس صورت خود را با آب بشویید.
  3. سیب: سیب، پوست صورت را نرم و چاق می‌کند زیرا کلاژن، الاستین و آنتی‌اکسیدان دارد.
  4. گلیسیرین و گلاب: شب قبل از خواب، نصف لیوان گلاب و نصف گلیسیرین را با هم مخلوط کنید و به صورت خود بمالید.این کار باعث سفت و جوان شدن پوست شما می شود.
  5. ژله: مصرف ژله به مدت 3 تا 4 ماه به صورت ناشتا باعث چاقی صورت می شود.ژله به دلیل داشتن ژلاتین، در سلامت پوست تاثیر به‌سزایی دارد.
  6. ماسک عسل:عسل به دلیل خاصیت آبرسانی که دارد باعث سفت شدن صورت می شود.برای تهیه ماسک مقداری مساوری عسل و گیاه پاپایا را مخلوط کنید و روی گونه های خود به مدت 10 دقیقه بگذارید.سپس با آب ولرم صورت خود را بشویید.
  7. عسل: برای افزایش ورن بهتر است 9 تا 10 قاشق عذاخوری عسل در طول روز مصرف کنید.
  8. ماسک شیر: شیر سرشار از پروتئین و چربی است که برای چاق شدن صورت بهتر است شیر را به گونه های خود بمالید تا شادب شود.
  9. شیر: خوردن روزانه 3 لیوان شیر باعث سلامت پوست و چاقی صورت می شود زیرا  مواد مغذی مانند آمینو اسید، کلسیم، ریبوفلاوین (ویتامین B12)، پروتئین و ویتامین A و D دارد.
  10. روغن‌های گیاهی: روغن های گیاهی مانند روغن بادام، روغن نارگیل، روغن آووکادو و روغن زیتون برای چاقی صورت پیشنهاد می شود.برای این کار بهتر است روغن‌ را روی پوست خود بمالید، در نهایت پوستتان مرطوب، سالم و سفت خواهد شد.
  11. آجیل: خوردن آجیل به دلیل چربی‌های مفید،در جوان‌تر و شاداب‌تر شدن پوست موثر است. برای درست کردن آن 4 عدد مغز پسته، بادام، فندق را با دو عدد خرما مخلوط کنید و در نهایت به شکل خمیر در بیاورید.
  12. جوانه گندم : جوانه گندم سرشار از ویتامین E و B است و به دلیل کالری فراوانی و آنتی اکسیدانی که دارد باعث افزایش وزن و چاقی صورت می شود.برای چاقی شدن صورت با پودر جوانه گندم بهتر است آن را بعد از غذا با شیر یا ماست میل کنید.
  13. خیار: از خیار ماسک برای آبرسانی پوست صورت استفاده کنید. برای این کار سه بار در هفته خیار رنده شده را به مدت 20 دقیقه روی صورت بگذارید.
  14. نوشیدن آب:در طول روز آب کافی مصرف کنید تا آب میان بافت سلولها افزایش یابد. 
  15. شیره خرما، شیره انجیر و شیره انگور بخورید.
معجون چاق کننده
معجون چاق کننده 

معجون چاق کننده سریع

معجون چاق کننده سریع را می توان از ترکیب مواد مختلف با هم درست کرد. مثلا به ماست، آجیل خرد شده،جو، میوه و عسل اضافه کنید و میل کنید.

طرز تهیه چند معجون چاق کننده

  1. شیر خشک: برای تهیه معجون چاقی با شیر خشک باید 4 قاشق غذاخوری شیر نیدو را در یک لیوان آب جوش حل کنید، دو قاشق عسل،یک عدد موز و مقداری پسته یا گردو به دلخواه به این معجون اضافه کنید و نهایتا با میکسر به مدت 1 دقیقه میکس کنید.
  2. هویج: برای تهیه معجون هویج برای چاقی کافیست یک هویج را با رنده ریز رنده کنید، مقداری گردو، پسته و بادام پوست کنده را به شیر عسل تغلیظ شده به آن اضافه کنید. مقداری هل پودر شده و برگ گل محمدی به آن اضافه کنید. این معجون بهترین معجون چاقی برای کودکان است زیرا  هم طعم آن را دوست دارند و هم رنگ آن نیز برای کودکان بسیار اشتها برانگیز است.
  3. عسل: برای معجون چاقی با عسل فقط کافیست که مقداری پودر هل، زنجبیل،عسل، بادام، گردو، بادام هندی، پسته، پودر گل محمدی، و شیر عسل تغلیظ شده ترکیب نمایید و نوش جان کنید.

بهترین قرص چاقی

  1. قرص شیکوریدین: یکی از بهترین قرص های چاقی،قرص شیکوریدین دینه است که در تقویت اشتها موثر و روی افزایش وزن تاثیر می گذارد و موجب چاقی یکنواخت در تمامی قسمت‌های بدن می‌شود.۳ بار در روز و هر بار ۱ یا ۲ قرص شیکوریدین را نیم ساعت قبل از غذا میل کنید 
  2. قرص فت فست: قرص چاقی فت فست با ترکیبات کاملا گیاهی برای افزایش اشتها و چاقی ساخته شده است و علاوه بر ترکیبات گیاهی دارای انواع ویتامین‌های گروه B و برخی از مواد معدنی نظیر آهن، مس، منیزیم، فسفر، سلنیوم و … نیز می باشد. اما در مورد اینکه آیا واقعا تائیدیه FDA را دارد یا نه، ابهاماتی وجود دارد.
  3. قرص مخمر آب جو: قرص مخمر آب جو بر اساس تجربه بسیاری از افراد یکی از بهترین قرص های چاقی است.این قرص حاوی ویتامین‌های گروه B، مواد معدنی و اسیدهای آمینه است که سبب چاقی و افزایش اشتها می شود.


پرسش های متداول

چه قرصی بخوریم تا چاق شویم؟

قرص شیکوریدین، قرص چاقی فت فست،قرص مخمر آب جو و..که در متن مطلب به صورت کامل توضیح داده شده است.

قبل از خواب چه بخوریم تا چاق شویم؟

قبل از خواب شیر،تخم مرغ، برنج، آجیل،میوه های خشک،گوشت قرمز، آووکادو، پنیر بخورید تا چاق شوید.

داروی گیاهی برای چاق شدن کل بدن چیست؟
  • لوبیا
  • شیر بادام
  • ریشه‌های قاصدک
  • چای بابونه
  • شیرین بیان
  • خار مریم
  •  زنجبیل
  • عدس
  • گردو
  •  اسطوخودوس
  •  بهار نارنج
غذاهای چاق کننده برای افراد لاغر کدامند؟

غذاهای چاق کننده برای افراد لاغر عبارتند از: 

  • گوشت قرمز
  • شیر پر چرب
  • میوه های چاق کننده مانند موز، پاپایا، انبه، آناناس، طالبی، خربزه، هندوانه، گرمک و هلو
  • آووکادو
  • روغن های گیاهی
  • آجیل: آج
  • تخم مرغ
  • لوبیا چیتی
  • سیب زمینی


سخن آخر

در این مطلب 20 روش سریع برای چاق شدن تا عید نوروز 1402 را به همراه 15 روش طبیعی و خانگی برای چاقی صورت به شما عزیزان توضیح دادیم و به آموزش 

طرز تهیه چند معجون چاق کننده پرداختیم.اگر شما روشی های متفاوتی برای افزایش وزن و چاقی تا عید در نظر دارید یا تجربه خاصی از رژیم غذایی برای عید دارید با ما و سایر کاربران سایت رویداد ایران در قسمت نظرات مطرح کنید.

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نویسنده
هاجر خانی
هاجر خانی
علاقه مند به خبرنگاری و تولید محتوا

نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد