hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > رویداد > افزایش تنش در شرق آسیا/ تایوان به مانورهای نظامی چین اعتراض کرد

افزایش تنش در شرق آسیا/ تایوان به مانورهای نظامی چین اعتراض کرد

ایرنا نوشت: پس از آنکه ارتش خلق چین در آب‌ها و حریم هوایی اطراف تایوان رزمایش نظامی برگزار کرد، تایوان در اعتراض چین را به دلیل برگزاری مانورهای نظامی در نزدیکی این جزیره محکوم کرد.

به گزارش رویترز، وزارت دفاع تایوان گفت که ۵۷ هواپیمای چینی را شناسایی کرده است.

فرماندهی بخش شرقی ارتش آزادی‌بخش خلق چین گفت: نیروهایش گشت زنی های آمادگی رزمی مشترک و مانورهای رزمی را در دریا و حریم هوایی اطراف تایوان برگزار کردند که بر حملات زمینی و حملات دریایی متمرکز بود.

این سازمان در بیانیه کوتاهی در اواخر روز یکشنبه افزود: هدف از این اقدام آزمایش قابلیت‌های رزمی مشترک و مقابله قاطعانه با اقدامات تحریک‌آمیز نیروهای خارجی و نیروهای جدایی‌طلب و خواهان استقلال تایوان بود.

دفتر ریاست‌جمهوری تایوان در پاسخ به این اقدام گفت: چین اتهامات بی‌اساس را مطرح می‌کند و به شدت این رزمایش را محکوم کرد و گفت که صلح و ثبات تنگه تایوان و منطقه، مسئولیت مشترک تایوان و چین است.

این دفتر در بیانیه‌ای اعلام کرد: موضع تایوان بسیار روشن است، زیرا نه درگیری‌ها را تشدید می‌کند و نه باعث ایجاد اختلاف می‌شود، بلکه قاطعانه از حاکمیت و امنیت خود دفاع می‌کند.

این بیانیه افزوده است: ارتش تایوان از وضعیت تنگه تایوان و مناطق اطراف آن آگاهی دقیقی دارد و با آرامش به رفتارهای بیرونی پاسخ می دهد.

روز دوشنبه، وزارت دفاع تایوان اعلام کرد که طی ۲۴ ساعت گذشته، ۵۷ هواپیمای چینی و چهار کشتی نیروی دریایی را در اطراف جزیره شناسایی کرده است، از جمله ۲۸ هواپیما که در منطقه دفاع هوایی تایوان پرواز کردند.

برخی از این ۲۸ جنگنده، از خط میانی تنگه تایوان، یک حائل غیررسمی بین دو طرف، عبور کردند، در حالی که نقشه ردیابی نشان داد دو بمب‌افکن H-۶ با قابلیت حمل هسته‌ای به سمت جنوب تایوان شلیک شدند.

در رزمایش نظامی مشابه در اواخر ماه گذشته، دولت تایوان گفت ۴۳ هواپیمای چینی از خط میانه عبور کردند.

پکن به ویژه از حمایت ایالات متحده از تایوان، از جمله فروش تسلیحات، خشمگین شده است.

ایالات متحده هیچ گونه روابط دیپلماتیک رسمی با تایوان ندارد، اما مهم ترین تامین کننده تسلیحات و حامی بین المللی این جزیره است.

تایوان از سال ۱۹۴۹ تاکنون بطور مستقل اداره می‌شود اما چین این جزیره را بخشی از خاک خود می‌داند. تایوان از اعلام رسمی استقلال خودداری کرده است.

چین با هر گونه تماس خارجی رسمی با تایوان مخالف است و حاکمیت خود بر این جزیره را غیرقابل مذاکره می‌داند.

311311

منبع: khabaronline-1716939

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
برچسب ها
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد