hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > رویداد > سرنوشت عرضه خودرو در بورس کالا به کجا رسید؟/ قیمت‌گذاری کماکان در دست دولت

سرنوشت عرضه خودرو در بورس کالا به کجا رسید؟/ قیمت‌گذاری کماکان در دست دولت

تجارت‌نیوز نوشت: طرح عرضه خودرو در بورس کالا با هدف شفاف‌سازی قیمت‌ها اجرا شد. اما پس از چند مرحله عرضه خودرو در بازار سرمایه قیمت‌گذاری دستوری حذف نشده و وزارت صمت در اجرای این طرح با مشکلاتی مواجه شده است.

طرح عرضه خودرو در بورس کالا با هدف شفاف‌سازی و به تعادل رسیدن قیمت خودروها به اجرا درآمد. بر اساس اطلاعات موجود، فروش خودرو در بورس، سایه سنگین قیمت‌گذاری دستوری را به‌تدریج از بین می‌برد و پس از به تعادل رساندن بازار، عرضه در بورس متوقف می‌شود.

وزارت صمت در ابتدا موافق عرضه خودرو نبود. به طوری‌که امید قالیباف، سخنگوی این وزارتخانه، در نشست خبری اعلام کرد: «دولت و وزارت صمت موافق فروش خودرو در این بستر نیستند و تنها به‌دلیل شفاف‌سازی قیمت‌ها این اقدام صورت گرفته است. اما باید از حقوق مصرف‌کننده دفاع کرد و پس از تنظیم بازار، عرضه خودرو در این بستر متوقف می‌شود.»

ولی پس از عرضه پژو ۲۰۷ در بورس کالا موضع وزارت صمت در رابطه با این طرح تغییر کرد. اول آذرماه بود که ۱۰۰۰ دستگاه پژو ۲۰۷ با میانگین قیمتی ۳۴۲ میلیون و ۸۴۲ هزار تومان و ۴۰۰ تومان پس از ۶۰ دقیقه رقابت مورد معامله قرار گرفت. در حالی که مدل صفر این خودرو در بازار آزاد با قیمت ۴۳۰ میلیون تومان عرضه می‌شد. یعنی خریداران خودرو در بورس کالا این خودرو را با حدود ۱۰۰ میلیون تومان اختلاف با بازار خریداری کردند.

وزارت صمت در این رابطه از خودروسازان درخواست کرد که عرضه خودرو را در بورس کالا افزایش دهند. اما پس از این تصمیم وزارت صمت، اتفاق غیرمنتظره‌ای رخ داد.

روال عادی عرضه‌ها ادامه داشت و تا حدی موفقیت‌آمیز بود. با اینحال روز چهارشنبه، ۲۳ آذرماه بورس کالا میزبان عرضه دیگنیتی پرستیژ و با قیمت پایه ۹۹۶ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان بود. این خودرو در حالی با دو میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان مورد معامله قرار گرفت که قیمت این خودرو در بازار به یک میلیارد و ۵۵۰ میلیون تومان می‌رسید. در پی این اتفاق، معاملات این خودرو در بورس کالا لغو شد.

این اولین خودرو نبود که معاملات آن در بازار سرمایه متوقف شد. پس از آن، عرضه لاماری نیز به تعویق افتاد. امروز نیز اعلام شد که محصولات بهمن‌موتور به دلیل مصوبه جدید وزارت صمت در مورد الزام به رعایت کف عرضه خودروسازان در بورس کالا نیز متوقف شد.

عرضه خودرو در بازار سرمایه موفقیت‌آمیز بود؟

در حالی که انتظار می‌رفت فروش خودرو در بورس کالا سایه سیاست‌گذاری دستوری را رفته رفته کاهش دهد و به نوعی قیمت‌گذاری دستوری را دور بزند، اما مشاهده می‌شود که وزارت صمت در رابطه با عرضه خودرو در بازار سرمایه درست عمل نکرده است و عرضه خودروها در این محیط کمکی به کاهش قیمت‌ها در بازار نکرده است.

گرچه گفته می‌شود فروش خودرو در بورس کالا به نفع خودروسازان است و آن‌ها را از قیمت‌گذاری دستوری رها می‌کند، اما عرضه این کالا به شرطی به تنظیم بازار کمک می‌کند که وزارت صمت روش صحیحی در اجرا به‌ کار گیرد.

به نظر می‌رسد وزارت صمت پیش‌بینی درستی در رابطه با سقف قیمتی کالاهای عرضه شده نکرده بود و به همین دلیل نتوانست در حوزه بورس کالا موفق عمل کند. حالا مشاهده می‌شود که با وجود معامله خودرو در بورس کالا، قیمت‌گذاری همچنان در دست دولت است.

خرید خودرو از بورس کالا چگونه است؟

۴۶۲۲۰

منبع: khabaronline-1709325

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
برچسب ها
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد