جستجو
رویداد ایران > دانش و مهارت > رشته تربیت بدنی؛ معرفی، دانشگاه ها، لیست دروس و بازار کار

رشته تربیت بدنی؛ معرفی، دانشگاه ها، لیست دروس و بازار کار

معرفی رشته تربیت بدنی را از درس های مهم، لیست و چارت دروس، دانشگاه های برتر و نحوه ورود و تحصیل، گرایش‌ها تا بازار کار، درآمد و آینده شغلی را در ادامه آورده ایم

اگر علاقه به حضور روزانه در برنامه های مختلف ورزشی داشته و از فعالیت در مراکز ورزشی لذت می برید، رشته تربیت بدنی گزینه ایده آلی برای انتخاب رشته شما در کنکور می تواند باشد.در این مطلب به معرفی کامل رشته تربیت بدنی پرداخته ایم.با ما همراه باشید.

معرفی تربیت بدنی

رشته تربیت بدنی (Physical education)  دراصل یک میان رشته ای است و در شاخه علوم انسانی قرار می گیرد و هدف از تحصیل، آشنایی دانشجویان با جسم انسان در حد پزشک یار است، تا آنها بتوانند به عنوان یک مربی حرفه ای در زمینه مسائل ورزشی با دانش آموزان یا ورزشکاران کار کنند.این رشته نقش به سزایی در رابطه با توانبخشی و بهسازی جسمی و روانی افراد جامعه داشته و به همین دلیل از جایگاه بسیار مهمی برخوردار است. همچنین تربیت نیروی انسانی متعهد و متخصص از اهداف مهم این رشته می باشد.


 



رشته تربیت بدنی مناسب چه کسانی است؟

اگر فردی با روحیه ورزشی هستید یا در گذشته ورزشکار بوده‌اید، می‌توانید به صورت علمی نیز این رشته را فرا بگیرید. همچنین اگر به آزمایشگاه‌های فیزیولوژی و رفتار حرکتی علاقه دارید و از لحاظ روحی و جسمانی آماده شرکت در کلاس‌های تئوری و عملی در طول روز هستید، این رشته برای شما مفید است.

اگر به دنبال مربیگری در رشته‌های مختلف ورزشی هستید (جهت مربیگری در هر رشته‌ ورزشی، مربی مربوطه باید لیستی از دروس تربیت بدنی را مطالعه کند و آزمون دهد. ضمنا دانشجویان دوره کارشناسی تربیت بدنی نیز برای مربیگری می‌توانند از نیمسال پنجم تقاضا دهند.)، در این رشته طیف گسترده‌ای از ورزش‌ها به همراه نحوه داوری و مربیگری آن‌ها را فراخواهید گرفت.

کدام دروس دوره دبیرستان در رشته تربیت بدنی بیشتر کاربرد دارند؟

درس‌های زیر از بین دروس دبیرستان در تمام گرایش‌های تربیت بدنی کاربرد دارند:


بهترین رشته دبیرستانی برای ورود به رشته تربیت بدنی به ترتیب، هنرستان تربیت‌ بدنی، علوم تجربی، ریاضی فیزیک و علوم انسانی است. افرادی که از رشته علوم انسانی وارد رشته تربیت بدنی می‌شوند دقت داشته باشند که با وجود عدم مطالعه قبلی در درس‌های پایه، بیش از دیگر دانشجویان به مطالعه نیاز خواهند داشت و محتوای این رشته به غیر از دروس آمار، ارتباط درسی با علوم انسانی نخواهد داشت. افرادی که دوره هنرستان تربیت بدنی را می‌گذرانند، به طور کامل با دروس نظری و عملی دوره کارشناسی رشته تربیت بدنی آشنایی دارند و به عبارتی، تمام دروس تکرار خواهند شد.


نحوه ورود و تحصیل در رشته تربیت بدنی

تربیت بدنی جزو رشته هایی است که در دانشگاه ها به صورت نیمه متمرکز دانشجو پذیرش می کند. لذا باید در کنکور سراسری در یکی از رشته های نظری شرکت کرده و در انتخاب رشته خودشان رشته ی تربیت بدنی را در اولویت بالا انتخاب کنند؛ اگر دانشجو رتبه ی مورد نظر را کسب کند، به مصاحبه دعوت می شود.داوطلب اگر در آزمون عملی نیز توانست رتبه ی مورد نظر را کسب کند، می تواند وارد رشته ی تربیت بدنی شود.

در آزمون عملی افراد را از نظر سلامت جسمی، روانی، وزن، قد، انعطاف بدنی، آمادگی جسمانی مورد سنجش قرار می دهند. در این میان افرادی که در رشته ی خاصی مقام های کشوری، آسیایی و جهانی کسب کرده اند، در هنگام پذیرش در اولویت قرار می گیرند.

گرایشات این رشته در مقطع تحصیلات تکمیلی (کارشناسی ارشد و دکتری) برای تحصیل داوطلبان ارائه می شود و افراد بسته به حوزه مورد علاقه خود، امکان ادامه تحصیل در این رشته را دارا هستند.


شرایط ورود به رشته تربیت بدنی در دانشگاه

 

تعداد واحد های کارشناسی تربیت بدنی

تعداد کل واحد های درسی رشته تربیت بدنی و علوم ورزشی در مقطع کارشناسی شامل ۱۳۳ واحد درسی است.

تقسیم بندی این واحدها به شرح زیر است:

ضمنا اینکه دانشجویان باید ۴ درس از دروس نظری و دروس عملی را به اختیار انتخاب نمایند.

دروس پایه رشته تربیت بدنی

دروس اصلی رشته تربیت بدنی

دروس تخصصی رشته تربیت بدنی

  

چارت درسی رشته تربیت بدنی

 

 


دانشگاه های پذیرنده رشته تربیت بدنی 

دانشگاه شهید چمران دانشگاه سیستان و بلوچستان دانشگاه غیرانتفاعی علم و هنر دانشگاه ارومیه
دانشگاه شهید مدنی مجتمع آموزش عالی فاطمیه دانشگاه محقق اردبیلی دانشگاه اراک
دانشگاه بوعلی سینا دانشگاه غیرانتفاعی خیام دانشگاه صنعتی شاهرود دانشگاه رازی
دانشگاه بین المللی امام خمینی دانشگاه غیر انتفاعی ایوانکی مرکز آموزش عالی کاشمر دانشگاه زابل
دانشگاه حکیم سبزوار دانشگاه غیرانتفاعی شمال دانشگاه شهید باهنر دانشگاه ایلام
دانشگاه گلستان دانشگاه گنبد دانشگاه لرستان دانشگاه ولی عصر
دانشگاه اصفهان دانشگاه هرمزگان دانشگاه الزهرا دانشگاه بجنورد
دانشگاه بیرجند دانشگاه تبریز دانشگاه تهران دانشگاه جهرم
دانشگاه خوارزمی دانشگاه دامغان دانشگاه زنجان دانشگاه سمنان
دانشگاه زابل دانشگاه شهرکرد دانشگاه مازندران دانشگاه شیراز
دانشگاه فردوسی دانشگاه قم دانشگاه کاشان دانشگاه کردستان
دانشگاه گیلان

گرایش‌های رشته تربیت بدنی 

در حال حاضر دوره کارشناسی به دو بخش علوم انسانی و علوم زیستی تقسیم شده است و در بعضی دانشگاه‌ها به صورت تک‌گرایشی و با نام تربیت بدنی عمومی ارائه می‌شود. در گذشته نیز بعضی از دانشگاه‌ها سه گروه فیزیولوژی ورزشی، مدیریت ورزشی و رفتار حرکتی داشتند.

در دوره کارشناسی ارشد، رشته‌های مدیریت ورزشی (اماکن و تاسیسات ورزشی، بازاریابی ورزشی، رویدادهای ورزشی، رسانه، اوقات فراغت و ورزش‌های تفریحی)، رفتارحرکتی (یادگیری حرکتی، کنترل حرکتی، آموزش تربیت بدنی)، فیزیولوژی ورزشی (فیزیولوژی فعالیت بدنی و تندرستی، فیزیولوژی ورزشی‌ کاربردی، فیزیولوژی فعالیت ورزشی محض، فیزیولوژی فعالیت ورزشی بالینی و تغذیه ورزش)، آسیب‌شناسی و حرکات اصلاحی (آسیب‌شناسی، حرکات اصلاحی، امدادگر ورزشی)، روانشناسی ورزشی و بیومکانیک ورزشی وجود دارند. بستگی به تعداد اعضای هیئت ‌علمی هر دانشکده تربیت بدنی نیز تعداد گروه‌های موجود در آن متغیر است.

دقت داشته باشید که رشته تربیت بدنی تنها یک نام کلی برای رشته‌هایی است که در بالا به آن اشاره شد و هر رشته دارای گرایش است.



   

 

فارغ التحصیل رشته تربیت بدنی 

در جدول زیر، صنایع و مشاغل مرتبط با دانش‌آموخته رشته تربیت بدنی آورده شده است.

مشاغل مرتبط با دانش‌آموخته رشته تربیت بدنی
توریسم ورزشی آنالیزور
رویدادهای ورزشی استاد دانشگاه
مدیریت سازمان‌های ورزشی تدریس در مراکز آموزشی و مدارس
محصولات (کالا و خدمات) ورزشی برنامه‌های تفریحی
مربیگری طراحی و ساخت اماکن ورزشی
داوری خدمات ارزیابی اماکن و تجهیزات ورزشی
ورزشکار حرفه‌ای سالن‌‌های ورزشی به عنوان مربی و مدیر
حوزه‌های تحقیقاتی، دانشگاهی و آزمایشگاهی سرپرست تیم‌های ورزشی جهت شرکت در مسابقات
کارآفرینی‌های حوزه آنلاین، خبری و گزارشگری

بازار کار رشته تربیت بدنی

در جداول زیر، به ترتیب، بازار کار رشته تربیت بدنی در کارشناسی ارشد مدیریت ورزشی، رفتار حرکتی، آسیب‌شناسی و حرکات اصلاحی،‌ بیومکانیک ورزشی، فیزیولوژی ورزشی شرح داده شده است.

کارشناسی ارشد مدیریت ورزشی کارشناسی ارشد رفتار حرکتی کارشناسی ارشد آسیب شناسی و حرکات اصلاحی کارشناسی ارشد بیومکانیک ورزشی کارشناسی ارشد فیزیولوژی ورزشی
برنامه‌ریزی برای بازاریابی رویدادهای ورزشی مشاور در کلینیک‌های ویژه اختلالات رشدی فعالیت در باشگاه‌های حرکات اصلاحی آنالیزور تیم‌های ورزشی جهت اجرای بهتر حرکات مشاوره و راهنمایی
انجام خدمات بازاریابی ورزشی در باشگاه‌ها مشاوره رشد حرکتی در باشگاه‌های ورزشی تاسیس باشگاه‌های حرکات اصلاحی مشاوره ساخت تجهیزات ورزشی تدریس
عضویت در فدارسیون‌های ورزشی و ریاست آن ارزشیابی وضعیت رشد کودکان در مدرسه حضور در مسابقات ورزشی به عنوان امدادگر ورزشی اجرای دستگاه‌های کمک کننده به اجرای بهتر فعالیت بدن مدیریت مراکز استعدادیابی
مدیریت شرکت‌های بازاریابی ورزشی طراحی فعالیت‌های مناسب هر سن رشد برنامه‌ریزی حرکات ویژه معلولین فعالیت در آزمایشگاه‌های بیومکانیک و فیزیک فعالیت در فدراسیون‌ها و باشگاه‌ها
تبلیغات و مدلینگ ورزشی برنامه‌ریزی دوره‌های تمرینی در باشگاه فعالیت‌های توانبخشی افراد معلول و حادثه دیده استاد و مربی دانشگاه رژیم درمانی و برنامه تغذیه
برنامه‌ریزی ساخت و بازسازی و نگهداری اماکن ورزشی فعالیت‌ در آزمایشگاه‌های مراکز رشد حرکتی تدریس کارگاه‌هایی که توسط فدراسیون‌ها برگزار می‌شود آزمون‌گیری و تحلیل آن
انجام خدمات مشاوره‌ای برای مراکز تفریحات سالم و ورزشی مربیگری تیم‌های معلولین جهت شرکت در مسابقات
ایجاد موسسه‌های توریسم ورزشی سرپرست اعزامی به مسابقات معلولین
مدیر فدراسیون‌های همگانی استاد و مربی دانشگاه
عضویت در هیأت تحریریه رسانه‌های ورزشی
پذیرش مسئولیت روابط عمومی و بین الملل سازمان‌های ورزشی
خبرنگار و مجری برنامه‌های ورزشی
استاد دانشگاه


 

امکان ادامه تحصیل در رشته تربیت بدنی در داخل ایران

دانشگاه‌های برتر دوره کارشناسی شامل دانشگاه تهران، شهید بهشتی، اصفهان، خوارزمی، گیلان، فردوسی مشهد و … هستند. دانشگاه‌های برتر در دوره دکتری را نیز دانشگاه تهران، تربیت‌ مدرس، اصفهان (در دوره دکتر تمامی رشته‌ها ارائه نمی‌شوند)، خوارزمی، فردوسی مشهد، گیلان و … .

توجه کنید که دانشکده‌های تربیت‌بدنی شامل تمامی رشته‌ها نمی‌شوند اما اگر به رشته و گرایش خاصی علاقه دارید قطعا در دانشگاه‌های ایران آن‌را پیدا می‌کنید. همچنین بعضی از دانشگاه‌ها تنها دوره‌‌های کارشناسی و ارشد را ارائه می‌دهند در بعضی دانشگاه‌ها مانند دانشگاه تهران نیز می‌توانید در صورت پذیرش در بعضی رشته‌ها، به تربیت‌بدنی تغییر رشته بدهید. همچنین برای ورود به این رشته باید در آزمون عملی هم پذیرفته شوید.


امکان ادامه تحصیل در رشته تربیت بدنی در خارج از کشور 

تربیت‌بدنی از رشته‌های زیرمجموعه متفاوتی تشکیل شده است که هر کدام گرایش‌های متفاوتی دارند و در کشورهای دیگر، وسعت رشته‌ها بالاتر است. هرچند رشته تربیت بدنی رشته‌ای شناور محسوب می‌شود و از اکثر رشته‌ها می‌توان به آن وارد شد. در صورتی که به هر دلیلی تمایل به گذراندن دروس کارشناسی تربیت‌بدنی ندارید و قصد ادامه تحصیل ارشد یا دکتری در خارج از کشور (مثل آلمان) را دارید می‌توانید با خواندن همان زبان (آلمانی) در دانشگاه، وارد کشور مقصد (آلمان) شوید و در هر رشته‌ای ادامه تحصیل بدهید. اما به طور کلی این رشته در دنیا طرفداران زیادی دارد و حتی گرایش ورزش‌های الکترونیکی (بازی‌های کامپیوتری) نیز در اکثر نقاط جهان وجود دارد.

حتی پس از دانش‌آموختگی در مقطع کارشناسی، می‌توانید با پذیرش استاد راهنما وارد دوره دکتری شوید (کارشناسی به دکتری). دانشگاه‌های خارجی مطرح رشته تربیت بدنی در زیر آورده شده‌اند:‌


سوالات متداول درباره رشته تربیت بدنی


تعداد کل واحد های درسی رشته تربیت بدنی؟

۱۳۳ واحد درسی است

دروس عمومی شامل ۱۹ واحد درسی

دروس پایه شامل ۱۴ واحد درسی

دروس نظری ۳۸ واحد درسی

دروس عملی ۳۶ واحد درسی

دروس اختیاری شامل ۲۶ واحد درسی


دانش آموزان کدام رشته تحصیلی می توانند رشته تربیت بدنی را در دانشگاه تحصیل کنند؟
دانش آموزان رشته ریاضی، تجربی، انسانی و کسانی که در هنرستان تربیت بدنی خوانده اند، می توانند این رشته را در دانشگاه نیز ادامه دهند. این رشته یک رشته شناور است و از اکثر رشته ها می توان به تربیت بدنی وارد شد.


رشته تربیت بدنی در کدام دانشگاه های کشور وجود دارد؟

رشته تربیت بدنی در دانشگاه های متعددی در سراسر کشور به داوطلبان ارائه می شود؛ اما برترین دانشگاه های این رشته عبارتند از دانشگاه تهران، دانشگاه شهید بهشتی، دانشگاه اصفهان، دانشگاه خوارزمی، دانشگاه گیلان، دانشگاه فردوسی مشهد و…



آیا برای ورود به این رشته تنها کنکور سراسری لازم است؟

خیر؛ در برخی از دانشگاه ها مانند دانشگاه تهران، برای ورود به این رشته باید آزمون عملی را نیز با موفقیت پشت سر بگذارید.


کدام دروس دبیرستان در این رشته کاربرد زیادی دارند؟


زیست شناسی در رشته علوم تجربی – شیمی در رشته های تجربی و ریاضی فیزیک – فیزیک در رشته های تجربی و ریاضی فیزیک – آمار و ریاضی عمومی – زبان انگلیسی


رشته تربیت بدنی در کدام دانشگاه ها ارائه می شود ؟
دانشگاه آزاد ، پیام نور ، فرهنگیان و … رشته تربیت بدنی را ارائه می دهند.


ایا امکان پذیرش بدون کنکور در رشته تربیت بدنی وجود دارد ؟
بله رشته تربیت بدنی در دانشگاه آزاد و پیام نور به صورت بدون کنکور ارائه می شود.




برچسب ها
نسخه اصل مطلب