hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > رویداد > جزئیات ضوابط عرصه و حریم تئاتر شهر/ممنوعیت حفر چاه در عرصه

جزئیات ضوابط عرصه و حریم تئاتر شهر/ممنوعیت حفر چاه در عرصه

پس از مدتها بررسی تعیین حریم برای تئاتر شهر بالاخره این ضوابط و مقررات حفاظتی ابلاغ و اعلام شد بر این اساس ایجاد هرگونه دکل، سازه مانع و حفر چاه در عرصه تئاتر شهر ممنوع است.

به گزارش خبرنگار مهر، براساس اعلام کمیته تعیین حریم آثار تاریخی کشور، ضوابط و مقررات حفاظتی عرصه و حریم اثر تاریخی تئاتر شهر تشریح و به ریاست این مجموعه اعلام شد. بر این اساس ضوابط حفاظتی عرصه به این شرح است:

۱_ محدوده‌ای که بر نقشه با خط ممتد و به رنگ قرمز مشخص شده است به عنوان عرصه اثر تاریخی تئاتر شهر تعیین و ابلاغ شده است. هرگونه ساخت و ساز در اعیان ممنوع و هرگونه عملیات اجرایی، دخل و تصرف، تفکیک در عرصه، تغییر در نما و گونه اقدامی که منجر به تخریب و یا آسیب به اثر تاریخی شود، ممنوع است.

تبصره ۱: محدوده‌ای که بر نقشه با خط ممتد و به رنگ قرمز و با هاشور (در خارج از محدوده حریم تئاتر شهر) مشخص شده است، به عنوان محدوده عرصه آثار تاریخی خانه مهبد، دفتر مهندسین مشاور تجیر و مدرسه انوشیروان دادگر است و هرگونه ساخت و ساز ممنوع و هرگونه عملیات اجرایی، دخل و تصرف، تفکیک عرصه، تغییر در نما یا کالبد عرصه و اعیان و هرگونه اقدامی که منجر به تخریب و یا آسیب عرصه و اعیان اثر تاریخی شود ممنوع و رعایت ضوابط عمومی حریم مصوب آثار الزامی است.

تبصره ۲: انجام فعالیت‌های پژوهشی، مرمت، احیا و ساماندهی و نظایر آنکه در جهت حفظ، احیا و ارتقای ارزش‌های فرهنگی و تاریخی عرصه و اعیان اثر لازم باشد. پس از تهیه طرح و تصویب نهایی از سوی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی هرگونه تغییر در طرح مصوب هنگام عملیات اجرایی ممنوع است (طرح مرمت و احیای اثر می‌بایست با استناد به اسناد و مدارک تاریخی اثر باشد)

۲_ حفر چاه و احداث زیرزمین در عرصه ممنوع است.

تبصره: اگر اصل اثر تاریخی دارای چاه یا زیرزمین بوده باشد در حد وضع موجود و اصالت اولیه قابل احیا است.

3 _ ملحقات و دخل و تصرف‌هایی که در عرصه اعم از محوطه ، کالبد و نما به وجود آمده و با معماری و اصالت تاریخی فرهنگی اثر هماهنگی ندارند می‌بایست با استناد به مدارک تاریخی و بر اساس طرح مصوب وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی بازپیرایی شود.

۴_ هرگونه عملیات زیر ساختی همچون توسعه یا ایجاد تأسیسات برق رسانی، آب و فاضلاب، گازرسانی و نظایر آن بدون استعلام و کسب مجوز از وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ممنوع است.

۵_ ایجاد هرگونه «دکل»، «سازه» مانع و نظایر آنکه ارتباط بصری اثر با محیط پیرامون را مخدوش سازد ممنوع است.

تبصره: نصب هرگونه دکل مخابراتی در محدوده عرصه ممنوع است.

همچنین بر این اساس ضوابط و مقررات حریم تئاتر شهر نیز به این شرح است:

۱- محدوده‌ای که بر نقشه با خط «یک نقطه آبی» مشخص شده به عنوان حریم تئاترشهر تعیین و ابلاغ می‌شود. حداکثر ارتفاع مجاز ساخت و ساز در این محدوده با رعایت سایر ضوابط حریم و کسب مجوز از وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی به میزان ارتفاع ۱۵.۵ متر از کف معبر مجاور تا انتهای جان پناه مجاز است.

تبصره: رعایت ضوابط عمومی حریم مصوب آثارثبت ملی که در محدوده خارج از خط حریم تئاتر شهر قرار گرفته اند، الزامی است.

۲- بناهایی که در نقشه با هاشور قهوه‌ای مشخص شده اند به عنوان آثار واجدارزش فرهنگی تاریخی تعیین می‌شوند و لازم است مطابق با دستور العمل ابلاغی آذرماه ۹۸ مورد حفاظت قرار گیرند، هرگونه تخریب و اقدامی که منجر به آسیب رساندن به عرصه اثر شود، ممنوع است. همچنین هرگونه اقدامات اجرایی از قبیل مرمت و نوسازی در کالبد یا بازپیرایی نمای اثر می‌بایست با توجه به اصالت تاریخی فرهنگی و با استناد به مدارک تاریخی طراحی و پس از اخذ مجوز از وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی آغاز شود.

تبصره: جداره‌های واجد شرایط در خیابان‌های انقلاب و ولیعصر صرفاً مجاز به تعمیرات غیراساسی در قالب مرمت و ایجاد تغییر و الحاق در فرم ممنوع است و طرح بازپیرایی می‌بایست به تأیید وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی برسد.

3- انجام یا صدور مجوز هرگونه عملیات ساخت و ساز ، نوسازی، گواهی پایان کار ساختمان و نظایر آن در محدوده حریم، بدون استعلام و کسب مجوز از وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ممنوع است. همچنین رعایت نکات ایمنی و فنی هنگام هرگونه عملیات اجرایی، با توجه به مجاورت با آثار تاریخی ضروری است .

۴- محدوده‌ای که با نقطه‌های قهوه‌ای مشخص شده است است به عنوان محدوده عبور قنات سنگلج است. تمامی عملیات اجرایی اعم از ساخت و ساز، ساماندهی زیر ساخت شهری، توسعه و احداث تأسیسات شهری و نظایر آنکه نیاز به گودبرداری دارد در محدوده ۵۰ متر از محور، می‌بایست در مرحله امکان سنجی به تصویب وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی برسد.

۵- طرح معماری و مصالح جهت نماسازی ساختمان‌ها می‌بایست متناسب با ویژگی‌های تاریخی – فرهنگی پیرامون آثار باشد و به تأیید وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی برسد.

تبصره: نمای شیشه‌ای، رومی، کامپوزیت و مصالح غیر همگون با اثر و بافت پیرامون در نماسازی ساختمان‌ها ممنوع است.

منبع: mehrnews-5519908

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
برچسب ها
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد