جستجو
رویداد ایران > دانش و مهارت > قرص تاوانکس برای چیست؟ عوارض مصرف کپسول، تأثیر بر کرونا

قرص تاوانکس برای چیست؟ عوارض مصرف کپسول، تأثیر بر کرونا

قرص تاوانکس؛ تاوانکس چیست؟ قرص تاوانکس برای چیست؟ عوارض مصرف قرص تاوانکس 500 و تاوانکس 750 چه هستند؟ نحوه مصرف کپسول تاوانکس لووفلوکساسین چیست؟ تأثیر تاوانکس بر کرونا چیست؟ به همه پرسش ها علمی و کاربردی در ادامه پاسخ داده ایم.

قرص تاوانکس (Tavanex) با نام دیگر لووفلوکساسین (Levofloxacin) یک آنتی بیوتیک  با کاربردهای بسشیار زیاد است. این دارو به گروهی از آنتی بیوتیک ها به نام کینولون ها تعلق دارد. این گروه از آنتی بیوتیک ها با توقف رشد باکتری ها باعث درمان عفونت های باکتریایی می شوند. 

 اشکال دارویی تاوانکس

تاوانکس به صورت قرص 250، 500 و 750 میلی‌گرمی، انفوزیون و قطره در تولید می شود.

موارد مصرف، عوارض و تداخل دارویی

موارد مصرف درمان عفونت‌های باکتریایی پوست، سینوس، کلیه، مثانه و پروستات
درمان بیماری‌های عفونی
درمان عفونت‌های ادراری
درمان عفونت‌های پوستی
درمان بیماری‌های سیاه زخم و طاعون
عوارض تهوع، استفراغ، سردرد، گیجی، سبکی سر، مشکلات خواب
تداخل دارویی

نیترو ایمیدازول‌ها، سفالوسپورین‌ها و ماکرولیدها،

داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی،

ریفامپین، ریفابوتین، ناپروکسن،

ایبوپروفن، کتورولاک، ایندومتاسین،

داروهای ضد انعقاد خوراکی مثل وارفارین،

تئوفیلین، سایمتیدین،

سیکلوسپورین،

دیگوکسین و داروهای کنترل کننده دیابت


  

قرص تاوانکس ۷۵۰ 

این قرص از رشد و ازدیاد باکتری جلوگیری می کند و اثرات باکتریسیدی دارد. این دارو در درمان سینوزیت حاد باکتریایی، عفونت های باکتریایی پوست، مثانه، کلیه و پروستات مورد استفاده قرار می گیرد.

قرص تاوانکس ۵۰۰

لووفلوکساسین (قرص تاوانکس) از طریق مهار فعالیت آنزیم در همانند سازی DNA باکتری مشکل ایجاد می کند و از این راه ساخت DNA باکتری متوقف می شود. قرص تاوانکس ۵۰۰ در درمان عفونت های تنفسی مانند برونشیت و پنومونی (ذات الریه) کاربرد دارد. همچنین این دارو برای درمان بیماری های طاعون و سیاه زخم نیز استفاده می شود.

قرص تاوانکس برای درمان کرونا

 آنتی بیوتیک ها از قبیل همین دارو برای درمان عفونت های ویروسی مانند آنفولانزا کاربردی ندارند. بیماری کرونا نیز یک عفونت ویروسی است و مصرف خود سرانه تاوانکس توصیه نمی شود. این دارو در صورتی برای بیماران کرونایی تجویز می گردد که بیمار همزمان با عفونت ویروسی به عفونت باکتریایی نیز مبتلا باشد.

قرص تاوانکس برای عفونت واژن

در اثر باکتری های واژن که هنگام زایمان وارد رحم می شوند، می تواند آندومتریت (عفونت رحم) اتفاق بیفتد. این رخداد می تواند باعث عفونت در ۶ هفته پس از تولد شود. علاوه بر آنتی‌ بیوتیک‌ های دیگر برخی از متخصصان پزشکی، تاوانکس (لووفلوکساسین) را برای درمان عفونت رحم تجویز می‌ نمایند.

قرص تاوانکس برای عفونت گلو

لووفلوکساسین (تاوانکس) برای درمان عفونت سینوسها، پوست، ریه ها، گوش ها، مجاری هوایی، استخوان ها و مفاصل عفونی استفاده می شود.باید به این نکته توجه کنید که معمولا برای گلو درد هایی که منشاء باکتریایی دارند این دارو تجویز می شود.

نحوه مصرف قرص تاوانکس




توصیه ها برای مصرف قرص تاوانکس

  1. این دارو در افراد بالای ۶۰ سال با احتیاط فراوان باید مصرف شود.
  2. این دارو را بایستی همراه مقدار کافی آب (یک لیوان بزرگ که 240 میلی لیتر گنجایش دارد) با یا بدون غذا مصرف نمایید.
  3. افرادی که ناراحتی گوارشی دارند بهتر است این دارو را همراه غذا میل نمایند.
  4. مصرف مداوم و مکرر این دارو ممکن است شما را مستعد عفونت‌های قارچی دهان و همچنین برفک دهان نماید. در صورت مشاهده هر گونه ناحیه سفید رنگ و یا غیر طبیعی در دهان خود به پزشک خود مراجعه نمایید.
  5. این دارو ممکن است در برخی افراد باعث بروز گیجی، خواب آلودگی یا کاهش هوشیاری گردد. در حین درمان با این دارو از رانندگی و کار با وسایلی که نیاز به هوشیاری کامل دارد، اجتناب کنید.
  6. این دارو ممکن است در بعضی از بیماران باعث حساسیت بیشتر پوست نسبت به نور خورشید شود. بهتر است در صورت مشاهده واکنش شدید به نور خورشید بعد از تماس با آن، با پزشک خود مشورت کنید.
  7. در صورتی که شما سابقه حساسیت دارویی به این دارو یا داروهای مشابه سیپروفلوکساسین دارید بایستی قبل از مصرف این دارو پزشک خود را مطلع نمایید.
  8. در صورتی که این دارو بر روی بینایی شما اثر می‌گذارد یا موجب خواب آلودگی شما می‌شود از رانندگی پرهیز نمایید و از وسایل نقلیه عمومی استفاده نمایید.
  9. در حین مصرف دارو از مصرف الکل بپرهیزید.
  10. در صورت بروز بثورات جلدی یا سایر علایم واکنش‌های آلرژیک، مصرف این دارو را قطع نموده و با پزشک خود مشورت نمایید.
  11. اگر یک نوبت را فراموش كردید، به مجردی كه به یاد آورید مصرف كنید. البته اگر تقریبا موقع نوبت بعدی رسیده است، نوبت فراموش شده را رها كرده و به برنامه منظم دارویی‌تان برگردید. مقدار دارو را دو برابر نكنید.
  12. تاوانکس (لووفلوکساسین) ممکن است باعث التهاب، درد یا پارگی تاندون شود. در صورت مشاهده این علایم در مفاصل، مصرف دارو را قطع کنید. از انجام فعالیت ‌های ورزشی شدید خودداری نمایید، مگر آن که پزشک دستور داده باشد.

  13. مصرف این دارو در برخی بیماران دیابتی تحت درمان با انسولین یا داروهای خوراکی دیابت، ممکن است باعث اُفت قند خون شود. علایم کمی قند خون باید قبل از آن که منجر به بیهوشی گردد، درمان شود. در صورت مشاهده علائمی مانند خواب آلودگی شدید، گرسنگی شدید، سردرد شدید، تهوع، عدم کنترل اعصاب، تپش تند قلب، رنگ پریدگی، خستگی یا ضعف، اضطراب شدید، عدم تمرکز، تاری دید و لرزش غیر طبیعی بدن مصرف دارو را قطع کرده و بلافاصله با پزشک خود در مورد استفاده از آن مشورت کنید.

  14. استفاده از این قرص در بیماران مبتلا به هایپوکالمی (پایین بودن مقدار پتاسیم خون)، ممکن است منجر به نامنظم شدن ضربان قلب شود

  15. مصرف این دارو در بارداری توصیه نمی‌شود. بنابراین در صورتی که شما حین استفاده از این دارو باردار شده‌اید یا قصد بارداری دارید، موضوع را با پزشک خود در میان بگذارید و با وی درباره مصرف این دارو مشورت نمایید.
  16.  این دارو می‌تواند از طریق شیر مادر به نوزاد یا شیرخوار منتقل شود. بنابراین در دوران شیردهی با احتیاط باید مصرف شود.
  17. لووفلوکساسین برای درمان بیماری‌های سیاه زخم و طاعون هم کاربرد دارد.
  18. قطره استریل چشمی این دارو در عفونت‌های چشم کاربرد دارد.
  19. به دلیل این که لووفلوکساسین روی باکتری‌های گرم مثبت اثرگذاری خوبی دارد بنابراین در عفونت‌های تنفسی داروی مناسبی محسوب می‌شود.

 

 

عوارض قرص تاوانکس

مصرف این دارو همانند دارو‌های دیگر ممکن است با برخی عوارض جانبی همراه باشد. هر چند این عوارض جانبی به ندرت رخ می ‌دهند، اما در صورت بروز، می توانید از مشکلات احتمالی جلوگیری کنید. شایع ترین عوارض جانبی مصرف تاوانکس عبارتند از:

حساسیت به قرص تاوانکس

واکنش های حساسیت زا (آلرژیک) به این دارو بسیار نادر هستند. از جمله این واکنش ها می توان به کهیر، تورم گلو، مشکلات پوستی، بثورات پوستی، تاول و تب اشاره کرد. با این وجود در صورت مواجهه با این نوع از واکنش ها یا علائم مشابه فوری با مرکز فوریت های پزشکی و اورژانس تماس بگیرید.

تداخلات دارویی تاوانکس

مصرف این دارو همراه با دارو‌ های دیگر ممکن است باعث ایجاد تداخل شود. این تداخلات دارویی اثربخشی قرص تاوانکس را افزایش یا کاهش می‌ دهند. همچنین سبب ایجاد عوارض خطرناک در بدن می‌ شوند. در ادامه به برخی از دارو‌هایی که ممکن است با این قرص تداخل داشته باشند اشاره می کنیم:

داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی مانند ایبوپروفن، ناپروکسن

نکته:

بعضی از مولتی ویتامین ها و مکمل ها مانند فارماتون دارای منیزیوم، آهن و روی هستند. این دارو ها سطح لووفلوکساسین را کاهش می دهند و به این ترتیب اثر بخشی تاوانکس را کم می کنند. بهترین زمان مصرف این داروها حداقل ۲ ساعت قبل یا ۲ ساعت پس از مصرف قرص تاوانکس است.

در صورت مصرف دارو یا دارو‌های خاص، قبل از مصرف قرص تاوانکس با پزشک معالج خود مشورت کنید. شما می توانید لیست دارو های مصرفی را در اختیار پزشک قرار دهید.

 


موارد منع مصرف قرص تاوانکس :

قیمت قرص تاوانکس

قیمت قرص لووفلوکساسین (تاوانکس) با توجه به شرکت سازنده و ایرانی یا خارجی بودن آن متفاوت خواهد بود. معمولا قیمت تاوانکس قیمت پایین تری نسبت به لووفلوکساسین دارد. در حال حاضر قیمت قرص تاوانکس 500 میلی گرم ایرانی 150000 ریال است.

شرایط نگهداری قرص تاوانکس

قرص تاوانکس را دور از دسترس کودکان نگه دارید.

قرص تاوانکس را در جایی خشک و خنک و به دور از گرما و تابش نور مستقیم نگه دارید.

سوالات متدوال درباره قرص تاوانکس 


قرص تاوانکس چیست؟
قرص تاوانکس (Tavanex) یک آنتی‌بیوتیک است که در درمان برای درمان بسیاری از بیماری‌های باکتریایی مورد استفاده قرار می‌گیرد. این دارو به گروهی از آنتی‌بیوتیک‌ها (چرک‌خشک‌کن‌ها) به نام کینولون‌ها تعلق دارد. این گروه دارویی موجب توقف رشد باکتری‌ها می‌گردد.


قرص تاوانکس به انگلیسی؟
Tavanx tablets


ﻃﺒﻘﻪ داروﯾﯽ قرص تاوانکس؟

آنتی بیوتیک (ضد باکتری)


مکانیسم عمل قرص تاوانکس؟
لووفلوکساسین، از طریق مهار فعالیت آنزیم DNA gyrase و DNA Topoisomerase 4 در همانند سازی DNA باکتری اختلال ایجاد می‌کند و در نتیجه سنتز DNA باکتری مهار می‌شود. به این ترتیب از تکثیر باکتری جلوگیری می‌شود و اثرات باکتریسیدی ایجاد می‌کند


موارد مصرف قرص تاوانکس؟

این دارو در درمان عفونت‌های باکتریایی پوست ( پیچیده و ساده)، سینوزیت حاد باکتریایی، کلیه، مثانه و پروستات استفاده می‌شود. لووفلوکساسین همچنین در درمان بیماری‌های تنفسی با عامل عفونی باکتریال همچون برونشیت و ذات الریه (پنومونی) استفاده می‌شود. لووفلوکساسین برای درمان بیماری‌های سیاه زخم و طاعون هم کاربرد دارد.


قرص تاوانکس برای درمان سرماخوردگی و آنفولانزا موثره؟
تاوانکس برای درمان عفونت‌های ویروسی نظیر سرماخوردگی و همچنین آنفلوانزا کاربردی ندارند و نه تنها موجب بهبود آن‌ها نمی‌گردند بلکه استفاده از آن‌ها در عفونت‌های ویروسی می‌تواند موجب تقویت سایر باکتری‌های بدن و دشوار گردیدن درمان سایر عفونت‌های باکتریایی می‌گردد.


شکل دراویی قرص تاوانکس؟
 
تاوانکس به صورت قرص ( 500 و 750 میلی‌گرمی)، انفوزیون و قطره در دسترس می‌باشد. 


قیمت قرص تاوانکس؟
قیمت هر بسته : 150000 ریال


نام دیگر قرص تاوانکس؟
نام دیگر این دارو لووفلوکساسین (Levofloxacin) می‌باشد.


مقدار و نحوه مصرف قرص تاوانکس؟
معمولا با توجه به نوع و شدت عفونت دوزهای 250، 500 و 750 میلی‌گرم از دارو به صورت خوراکی یا تزریق وریدی هر 24 ساعت یک بار (یک‌بار در روز)، به مدت یک تا دو هفته استفاده می‌شود.


مصرف قرص تاوانکس در بارداری و شیردهی؟

همان طور که می دانید مصرف دارو در زمان بارداری فقط زمانی مجاز است که استفاده از آن اجتناب ناپذیر باشد. اگر قصد بارداری دارید حتما پزشک معالج خود را در جریان قرار دهید.به طور کلی شیر دهی در دوران مصرف این دارو توصیه نمی شود چرا که ممکن است در شیر مادر ترشح گردد. در صورتی که قصد شیر دهی به نوزاد خود را دارید با پزشک متخصص مشورت کنید. البته گزارشی مبنی بر مضر بودن این دارو برای نوزاد وجود ندارد. قرص تاوانکس (لووفلوکساسین) در رده C قرار دارد.


عوارض جانبی قرص تاوانکس؟
تهوع، استفراغ، اسهال، سردرد، بی خوابی، لرزش، کولیت سودوممبرانوس، واژینیت، کاندیدیازیس، کاهش پتاسیم، افزایش فاصله QT در نوار قلب، حساسیت.در صورت مصرف همزمان لووفلوکساسین با نیترو ایمیدازولها، سفالوسپورین‌ها و ماکرولیدها عوارض بیشتری از خود نشان می‌دهد.


تداخلات دارویی قرص تاوانکس؟
با مصرف داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی و کورتیکواستروئیدها، منیزیم، آلومینیوم، کلسیم، آهن، روی، سوکرالفیت، تئوفیلین تداخل دارد.


قرص تاوانکس ۵۰۰ برای چیست؟

از قرص تاوانکس ۵۰۰ به‌عنوان یک آنتی‌بیوتیک مطمئن و مؤثر برای درمان انواع عفونت‌های باکتریایی پوست،‌ سینوزیت‌های شدید ناشی از باکتری‌ها و عفونت‌های مجاری ادرای استفاده می‌شود.


عوارض قرص تاوانکس ۵۰۰؟

با مصرف قرص تاوانکس، این احتمال وجود دارد که علائم معمول این دارو مانند تهوع،‌ اسهال،‌ سردرد و گیجی در بدن بیمار نمایان شوند. در‌صورت ظاهر شدن علامت‌های دیگر،‌ حتماً پزشک خود را در جریان قرار دهید. 


آیا قرص تاوانکس در ، درمان قارچ های پوستی نیز تجویز میشود؟؟
خیر


آیا تاوانکس برای رفع عفونت دندان میشه استفاده کرد؟
بله روزی یک عدد


قرص تاوانکس ۷۵۰ برای کرونا؟

هر دو شکل از تاوانکس (قرص روکشدار ۵۰۰ و ۷۵۰ میلی گرم) برای درمان عفونت های باکتریایی تجویز و استفاده می شوند. بنابراین در درمان عفونت های ویروسی مانند کرونا موثر نخواهند بود.



برچسب ها
نسخه اصل مطلب