hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > سبک زندگی > ادیان و مذاهب > تاریخ روز عید فطر در تقویم سال 1403؛ تاریخچه عید سعید اسلامی

تاریخ روز عید فطر در تقویم سال 1403؛ تاریخچه عید سعید اسلامی

1402/12/14 , 07:12
تاریخ عيد فطر در تقویم شمسی سال 1403 را به طور دقیق بررسی کرده ایم و تاریخچه این عید بزرگ اسلامی را همراه با پرسش و پاسخ مربوط به آن برایتان آورده ایم:

عید فطر یکی از عیدها و جشن های بزرگ مذهبی و سالامی است که توسط مسلمانانجهان جشن گرفته می‌شود. روز فطر نماد پایان ماه مبارک رمضان و نویدبخش شروع ماه شوالاست. در این عید بزرگ اسلامی، مسلمانان مجاز به روزه گرفتن نیستند. از آنجا که در تقویم قمری تاریخ شروع هر ماه بر اساس مشاهده ماه توسط مقامات مذهبی است پایان ماه قمری رمضان در جغرافیای مختلف متفاوت است و روز جشن بر اساس کشور و منطقه تفاوت دارد. در کشورهای اسلامی، روز عید فطر تعطیل رسمیاست. در ایران از سال ۱۳۹۰ با تصویب مجلس شورای اسلامی و تأیید شورای نگهبان تعطیلات عید فطر 2 روز در نظر گرفته شد. در ادامه مطلب تاریخ دقیق عید فطر در تقویم 1403 شمسی را مرور می کنیم و به تاریخچه این عید بزرگ اسلامی خواهیم پرداخت:

 تاریخ عید فطر سال 1403

 تاریخ عید فطر سال 1403 روز چهارشنبه 22 فروردین [1 شوال1445] و پنجشنبه 23 فروردین [2 شوال1445] است.

تاریخ شمسی، میلادی و قمری عید فطر 1403

تاریخ عید فطر 1403 به شمسی، میلادی و قمری عبارتند از:

تاریخ دقیق عید فطر1403 در تقویم شمسی

تاریخ دقیق عید فطر 1403 در تقویم شمسی مصادف است با چهارشنبه 22 فروردین 1403، 22/ 1 / 1403

تاریخ دقیق عید فطر 1403 در تقویم میلادی

تاریخ دقیق عید فطر 1403 در تقویم میلادی مصادف است با چهارشنبه 1 آوریل 2024، 2024-04-1

تاریخ دقیق عید فطر 1403 در تقویم قمری

تاریخ دقیق عید فطر 1403 در تقویم قمری مصادف است با چهارشنبه، 1 شوال 1445، 1445/10/01

چرا عید فطر در ایران و برخی کشورها هم زمان نیست؟

معیارهای تقویم هجری قمری توسط فقیه تعیین می شود فقیه، معیارهای اثبات آغاز ماه قمری را از «کتاب خدا، سنت، عقل و اجماع» استنباط می کند. در این موضوع مانند دیگر مباحث فقهی نظرات فقها هم می تواند متفاوت باشد و این، نخستین عامل اختلاف در آغاز ماه قمری بین کشورها و شهرهای مختلف است. 

تعطیلات عيد سعيد فطر 1403 چند روز است؟

تعطیلات عيد سعيد فطر 1403 دو روز است.از سال ۱۳۹۰ با تصویب مجلس شورای اسلامی و تأیید شورای نگهبان تعطیلات عید فطر 2 روز در نظر گرفته شد. 


آشنایی با عید سعید فطر

عید سعید فطر از بزرگ ترین و مهم ترین اعیاد اسلامی است. عید فطر اولین روز ماه شوال است که با رؤیت هلال ماه شوال در پایان روز ۲۹ ماه رمضان و یا گذشت ۳۰ روز از اول ماه رمضان، ثابت می شود. در این روز، روزه گرفتن حرام و پرداخت زکات فطره بر مسلمانان واجب است. در کشورهای اسلامی و در ایران عید فطر تعطیل است.

عید فطر

آداب عید سعید فطر

یکی از آدابی که مسلمانان بعد از ماه رمضان باید رعایت کنند این است که به مدت سه روز نباید روزه بگیرند ، از دیگر آداب عید سعید فطر می توان به احیا نگه داشتن ، غسل گرفتن در شب و روز عید فطر ، زیارت کردن امام حسین (ع) ، پرداخت زکات فطره ، خواندن نماز عید فطر و گفتن تکبیر خداوند اشاره کرد . همچنین در این روز مردم به جشن می پردازند و صله رحم به جا می آورند و به دیدن اقوام و آشنایان می روند ، گل و شیرینی پخش می کنند و به کسانی که برای اولین بار روزه گرفته اند و به سن تکلیف رسیده اند هدیه و پاداش می دهند .

عید فطر

تاریخچه عید فطر

بنا بر مستندات تاریخی، تاریخچه عید فطر به سال دوم هجری برمی‌گردد در حقیقت در ماه رمضان سال دوم هجری اولین نبرد بزرگ مجاهدان صدر اسلام به نام جنگ بدر به وقوع پیوست و با این که نیروی مجاهدان خیلی کمتر از نیروی ارتجاع قریش بود، اما آنها پیروز شدند، و این خیلی در روحیه مجاهدان و مردم تأثیر گذاشت.

در پایان این ماه بود که پیامبر اسلام روز اول شوال را روز عید فطر اعلام کرد و خودش برای نماز بیرون رفت و جمعیت نیز پشت سر پیامبر برای نماز رفتند درحالی که شعارهای توحید و یگانگی سر می‌دادند. پیامبر گفته بود همه افراد در این مراسم شرکت کنند، حتی بر عکس سنت‌های آن زمان که دختران جوان را در خانه‌ها نگه می‌داشتند، پیامبر گفت آنها هم باید شرکت کنند، همه افراد از کودکان، تا پیران از زنان تا مردان، همه و همه شرکت کنند. یک مراسم همگانی چه آنها که روزه بودند، چه آنها که نبودند، چه آنها که در جنگ شرکت کرده بودند و چه آنها که شرکت نکرده بودند، قرار بر این شد که همه در این آیین جمعی شرکت کنند. هم چنین شرکت در آیین بعدی روز عید فطر یعنی پرداخت زکات فطره همگانی بود و همه کسانی که سرپرست خانواده‌ها بودند، باید در پرداخت فطریه شرکت می‌کردند.

پرسش های متداول

عید فطر 1403 چندم است؟
عید فطر 1403، چهارشنبه 22 فروردین و پنجشنبه 23 فروردین است.
عید فطر 1403 چند شنبه است؟
عید فطر 1403 چهارشنبه و پنجشنبه 22 و 23 فروردین است
عید فطر 1403 کی است؟
عید فطر 1403 روز چهارشنبه 22 فروردین و پنجشنبه 23 فروردین است.
عید سعید فطر در تقویم سال 1403 چه روز و تاریخی است؟
عید سعید فطر در تقویم سال 1403 روز چهارشنبه 22 فروردین و پنجشنبه 23 فروردین است.
امتیاز: 3 (از 2 رأی )
نویسنده
گروه تحریریه
گروه تحریریه
گروه تحریریه پایگاه خبری رویداد ایران

نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد