hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > سبک زندگی > سرگرمی > روز ارتش جمهوری اسلامی ایران در سال1403 چه تاریخی است؟

روز ارتش جمهوری اسلامی ایران در سال1403 چه تاریخی است؟

1402/12/13 , 13:45
تاریخ روز ارتش جمهوری اسلامی ایران در تقویم سال1403 برابر 29 فروردین است. در ادامه تاریخ این روز به شمسی، قمری و میلادی با علت نامگذاری آن را می خوانید.

29 فروردین سال 1358 توسط امام خمینی (ره) به عنوان روز ارتش نامگذاری شد.

تاریخ دقیق روز ارتش در تقویم سال 1403 چه روزی است؟

تاریخ دقیق روز ارتش در تقویم سال 1403 روز چهارشنبه 29 فروردین است.

تاریخ دقیق روز ارتش در تقویم 1403 به شمسی برابر است با روز چهارشنبه 29 فروردین

تاریخ دقیق روز ارتش در تقویم 1403 به قمری برابر است با روز چهارشنبه 7 شوال 1445

تاریخ دقیق روز ارتش در تقویم 1403 به میلادی 17 آپریل با روز چهارشنبه 2024

روز ارتش جمهوری اسلامی ایران
روز ارتش جمهوری اسلامی ایران

 29 فرودین 1403 چه روزی است؟

تاریخ امروز به شمسی چهارشنبه، ۲۹ فروردین 1403
تاریخ امروز به قمری ‫‫الثلاثاء،7 شوال 1445
تاریخ امروز به میلادی , April 17, 2024
مناسبت 29 فروردین 1402  روز ارتش جمهوری اسلامی ایران

علت نامگذاری ۲۹ فروردین به نام روز ارتش

۲۹ فروردین ۵۸ توسط امام خمینی (ره) به عنوان روز ارتش نامگذاری شد و در همان روز نیروهای مسلح در برابر ایشان رژه رفتند، اما چرا این روز به نام ارتش شناخته می‌شود را در این مطلب بخوانید.

با پیروزی انقلاب اسلامی در بهمن ماه 57، بحث انحلال یا بقای نهادها و دستگاه‌های باقی‌مانده از دوره رژیم شاهنشاهی مطرح شد. یکی از این نهادها ارتش ایران بود. برخی افراد و گروه‌ها با انگیزه‌های متفاوت مطرح می‌کردند که ارتش باید منحل شود. چریک‌های فدایی خلق و سازمان مجاهدین خلق که در جریان اعتراضات مردمی و درگیری‌ها به پادگان‌ها و مراکز ارتش ورود پیدا کردند و توانستند اسلحه‌ها و تجهیزات بسیاری به دست آورند، از جمله این گروه‌ها بودند.

سرلشکر محمدولی قرنی که از ارتش شاه کنار گذاشته شده بود و در روز 23 بهمن 57 با حکم امام خمینی (ره) ریاست ستاد ارتش ملی اسلامی را برعهده گرفت، به ساماندهی ارتش پرداخت و به سرعت مشغول مقابله با ناآرامی‌ها شد، اما حرف و حدیث‌ها در رابطه با انحلال ارتش و اقدامات دولت موقت موجب شد که وی در تاریخ 6 فروردین سال 58 از سمت خود استعفا دهد و مدیریت ریاست وی در عمر 43 روزه‌ به پایان برسد. اگرچه استعفای قرنی مورد پذیرش امام خمینی (ره) قرار نگرفت اما چند روز بعد مهندس بازرگان به او گفت که با استعفای او موافقت شده است.

سپهبد قرنی به همراه جمعی از همکاران خود برای بررسی غائله ضدانقلاب در کردستان حضور پیدا کرده است


پس از استعفای قرنی، سرلشکر ناصر فربد از امرای قدیمی ارتش رئیس ستاد ارتش ملی اسلامی شد. او از نزدیکان نهضت آزادی و جبهه ملی بود و از همفکران اعضای دولت موقت و مهندس بازرگان به حساب می‌آمد. این انتصاب موجب شد تا اختلافات کمی کاهش یابد، اما موضوع انحلال ارتش همچنان مطرح می‌شد و این موضوع موجب نابسامانی در ارتش شده بود. فرماندهان ارتش از امام خمینی (ره) درخواست وقت ملاقات کردند تا برای بیرون رفتن از این وضعیت چاره‌اندیشی کنند و از امام (ره) بخواهند که ایشان فرماندهی خود بر کل نیروهای مسلح را مجدداً اعلام نمایند تا با استفاده از این حکم حکومتی قوام و انضباط به ارتش بازگردد.

در نتیجه امام خمینی (ره) در روز 28 فروردین در پیامی اعلام کردند: «روز چهارشنبه 29 فروردین روز ارتش اعلام مى‏‌شود. ارتش محترم در این روز در شهرستان‌هاى بزرگ با ساز و برگ به رژه بپردازند و پشتیبانى خود را از جمهورى اسلامى و ملت بزرگ ایران و حضور خود را براى فداکارى در راه استقلال و حفظ مرزهاى کشور اعلام نمایند. ملت ایران موظفند از ارتش اسلامى استقبال کنند و احترام برادرانه از آنان نمایند. اکنون ارتش در خدمت ملت و اسلام است و ارتش اسلامى است و ملت شریف لازم است آن را به این سِمت رسماً بشناسند و پشتیبانى خود را از آن اعلام نمایند. اکنون مخالفت با ارتش اسلامى که حافظ استقلال و نگهبان مرزهاى آن است، جایز نیست. ما و شما و ارتش، برادرانه باید براى حفظ و امنیت کشورمان کوشش کنیم و به شرارت اشرار و اختلال مفسدان خاتمه دهیم.»


اولین رژه ارتش در تاریخ 29 فروردین 59 در قم از مقابل خانه امام خمینی

بدین ترتیب ارتش جمهوری اسلامی ایران تثبیت شد و اولین رژه در نظام جمهوری اسلامی ایران به مناسبت روز ارتش با حضور امام خمینی (ره) در 29 فروردین سال 58 برگزار شد و همه ساله به همین مناسبت رژه روز ارتش در تهران و شهرستان‌ها برگزار می‌شود.

رژه روز ارتش در تهران 



امتیاز: 5 (از 1 رأی )
نویسنده
گروه تحریریه
گروه تحریریه
گروه تحریریه پایگاه خبری رویداد ایران

نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد