در سینماها چه خبر است؟/ چشم امید گیشه به مخاطبان پاییزی
ترکیب فیلمهای روی پرده سینماها از امروز با ورود سه فیلم جدید به چرخه اکران شلوغتر میشود تا شاید گیشهها زودتر به روزهای گرم پیش از کرونا بازگردند.
وشبینترین کارشناسان سینما هم تصور نمیکردند چراغ سینما به این زودی ها روشن و ویترین اکران اینقدر شلوغ شود. سینمایی که از اسفندماه سال ۹۸ نفسهایش به شماره افتاده بود حالا اما هرچند کم رمق اما گویی خون تازه به رگهایش تزریق شده و این پیکر نیمه جان در تقلا برای بازیابی خود است.
«دینامیت» اولین خط شکن این جریان بود، بعدها «قهرمان» به کنارش آمد تا هر دو نفسی تازه به این سینما بدمند. حالا گرچه سینما با روزهای اوجش فاصله دارد ولی باز هم سالنها، مخاطبانی به خود میبینند. واکسیناسیون عمومی به همراه فروش خوب فیلمهای روی پرده فیلمسازان را ترغیب کرد تا در فصل پاییز آثارشان را روی پرده ببرند؛ فصلی که پیش از این و در شرایط عادی سینماگران با این توصیف که این فصل اساساً به فیلمسوزی منجر میشود، از پخش فیلمهایشان امتناع میکردند.
پاییز امسال یکی از بی سابقهترین و شلوغ ترین فصلهای اکران در چند سال اخیر به شمار میآید.
در این گزارش به معرفی فیلمهایی که در دو هفته گذشته به نمایش درآمدهاند، همچنین آثاری که از امروز ۲۶ آبان ماه روی پرده میآیند، پرداختهایم.
پوست؛ بهمن و بهرام ارک
بهمن و بهرام ارک دو برادر دوقلوی تبریزی عمده شهرتشان نزد سینمادوستان را وامدار فیلم کوتاه «حیوان» فیلمی سوررئال که در فضایی بومی و با زبانی محلی ساخته شده بود اما به جشنوارههایی از غرب تا شرق رفت.
برادران ارک با همین فیلم بود که توانستند علاوه بر کسب جایزه «سینه فونداسیون» فستیوال کن و سیمرغ بلورین بخش کوتاه جشنواره فیلم فجر نظر تهیهکنندگان را به خود جلب کنند. همین هم شد سرانجام آنها در اولین گام بلندشان در سینمای بلند به همراه محمدرضا مصباح «پوست» را با همان ۲ ویژگی ساختند؛ یعنی استفاده از فضای بومی و زبانی محلی که اتفاقاً رنگ و بوی سینمای تجربی هم دارد.
همین ویژگی بود که هیأت داوران سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر را بر آن داشت تا جایزه بهترین فیلم تجربی را به «پوست» اهدا کنند.
«تومان» اما در روزهایی که تب و تاب اکران اینترنتی بالا گرفته بود قرار بود به صورت مجازی به نمایش دربیاید اما ناگهان سازندگانش از این تصمیم انصراف دادند و دلیل آن را به یغما رفتن فیلم به محض قرار گرفتن در بسترهای مجازی عنوان کردند. فرشباف خودش آن زمان در گفتگویی بیان کرد که حاضر به سوزاندن «تومان» نیستیم. موضوعی که ناظر بر قاچاق فیلم و دست به دست شدنش در فضای مجازی بود.
«تومان» روایتگر یک قمار است؛ موضوعی که در همه جای جهان رواج دارد و اتفاقاً امری مذموم است؛ راهی میانبر که جوانی جاه طلب برای سامان دادن به وضعیت زندگی خودش برمیگزیند تا در مدتی کوتاه طبقه اجتماعی خود را تغییر بدهد؛ قصه این روزهای ما و برتری یافتن پول بر مناسبات اجتماعی. اما همین بلای جانش میشود.
در سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر آنچه اما نظرها را به خود جلب کرده بود نقش آفرینی میرسعید مولویان بود؛ بازیگری که خاستگاه اصلیاش تئاتر است و از او «تئاتر در زندگی»، «نفرین قحطی زدهگان» و… را به یاد داریم. او حالا در «تومان» و در اولین تجربه حرفهایاش در سینمای بلند ایفاگر نقش اصلی است و به همراه مجتبی پیرزاده، پردیس احمدیه، ایمان صیاد برهانی و حامد نجابت گروه بازیگران «تومان» را تشکیل میدهند.
منصور؛ سیاوش سرمدی
محصول اوج و یادآور زندگی یکی از شخصیتهای ملی- میهنی است. سیاوش سرمدی که پیش از این در حوزه سینمای مستند فعال بود در اولین تجربه سینماییاش به سراغ «منصور» رفت. فیلمی که همین هفته گذشته به واسطه حذف سکانس مربوط به دیدار شهید ستاری و مرحوم هاشمی رفسنجانی و کوتاه شدن ۱۷ دقیقهایاش خبرساز شد؛ حذفی که گفته میشد به درخواست خانواده هاشمی صورت گرفته است اما محسن هاشمی چند روز بعد اعلام کرد که این امر با تمایل ما صورت نگرفته است.
در این سالها از شخصیتهای موثر در تغییر و تحول کشور تنها الحاق نام آنها به خیابانها باقی مانده است، نه همتی برای شناساندن آنها به جامعه بوده و نه نسل تازه قرابتی با آنها دارند. منصور ستاری هم یکی از همین نامهاست. او سرتیپ پدافند نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران و فرمانده آن نیرو از بهمن ۱۳۶۵ تا دی ۱۳۷۳ بوده است با این حال در طی این سالها آنچه از او باقی مانده همان نام یک خیابان است.
۵ سال بعد آورده مالی اکران «گشت ارشاد» و البته مخاطبانی که این فیلم به سینما کشاند، سعید سهیلی را بر آن داشت تا دنبالهای برای آن بسازد، این بار اما با نامی کمی متفاوت؛ «گشت» سرانجام با همه ماجراهای آن روزهایش روی پرده رفت و دوباره با اقبال رو به رو شد. این حالا یک داستان ده ساله است با سابقهای در ذهن تماشاگران سینما که میتواند آنها را برای تماشای قسمت سوم این فیلم با نام «گشت ارشاد ۳» ترغیب کند مضاف بر اینکه در طول پروسه تولید تا آماده سازی به دلیل حواشی دیگری که از سوی یکی از بازیگران بر فیلم حادث شد، حالا میتوان گفت «گشت ارشاد ۳» پتانسیلی بالقوه برای جذب مخاطبان دارد.
در این فیلم و در غیاب حمید فرخنژاد بهعنوان یکی از بازیگران اصلی دو قسمت قبل، پولاد کیمیایی، ساعد سهیلی، بهنام بانی، میرطاهر مظلومی، نازنین کیوانی و… به ایفای نقش پرداختهاند.
آپاچی؛ آرش معیریان
سطحیترین فیلمهای تجاری سالهای اخیر را میتوانید در کارنامه او ببینید، فیلمهایی که گاهی کلاس درسی برای افرادی است که نمیخواهند «فیلم بد» بسازند! آرش معیریان خود هم به این موضوع واقف است، آنجا که با لجاجتی تمام نشدنی در پاسخ به سوالی از سوی یک خبرنگار درباره سطح فیلمهایش میگوید: «همه فیلمهای من از همین جنس بودهاند. آثار شاخصی نبودند.»
نکته قابل تامل این است که او استاد دانشگاه است و به تدریس سینما به دانشجویان میپردازد اما حتی همین را همین نمیپذیرد و میگوید «من نه کارگردان خوب، نه مترجم و نه حتی استاد دانشگاه خوبی نیستم.»
با توجه به سابقه کریمپور در ساخت کلیپهای طنز گمانه زنیهایی ابتدایی مبنی بر این بود که «حکم تجدید نظر» فیلمی در حوزه کمدی باشد اما طبق اعلام روابط عمومی پروژه، این فیلم، درامی اجتماعی است.
فرید سجادی حسینی بازیگر این فیلم سینمایی هم در گفتگویی عنوان کرده بود: «من در این فیلم نقش یک دایی را بازی میکنم که به دنبال کلیه برای فرزندش است و در جریان یک قتل و قصاص هم قرار میگیرد.»
ژاله صامتی، همایون ارشادی، فرید سجادی حسینی، گیتی قاسمی و… بازیگران این فیلم هستند.
«دینامیت» اولین خط شکن این جریان بود، بعدها «قهرمان» به کنارش آمد تا هر دو نفسی تازه به این سینما بدمند. حالا گرچه سینما با روزهای اوجش فاصله دارد ولی باز هم سالنها، مخاطبانی به خود میبینند. واکسیناسیون عمومی به همراه فروش خوب فیلمهای روی پرده فیلمسازان را ترغیب کرد تا در فصل پاییز آثارشان را روی پرده ببرند؛ فصلی که پیش از این و در شرایط عادی سینماگران با این توصیف که این فصل اساساً به فیلمسوزی منجر میشود، از پخش فیلمهایشان امتناع میکردند.
پاییز امسال یکی از بی سابقهترین و شلوغ ترین فصلهای اکران در چند سال اخیر به شمار میآید.
در این گزارش به معرفی فیلمهایی که در دو هفته گذشته به نمایش درآمدهاند، همچنین آثاری که از امروز ۲۶ آبان ماه روی پرده میآیند، پرداختهایم.
پوست؛ بهمن و بهرام ارک
بهمن و بهرام ارک دو برادر دوقلوی تبریزی عمده شهرتشان نزد سینمادوستان را وامدار فیلم کوتاه «حیوان» فیلمی سوررئال که در فضایی بومی و با زبانی محلی ساخته شده بود اما به جشنوارههایی از غرب تا شرق رفت.
برادران ارک با همین فیلم بود که توانستند علاوه بر کسب جایزه «سینه فونداسیون» فستیوال کن و سیمرغ بلورین بخش کوتاه جشنواره فیلم فجر نظر تهیهکنندگان را به خود جلب کنند. همین هم شد سرانجام آنها در اولین گام بلندشان در سینمای بلند به همراه محمدرضا مصباح «پوست» را با همان ۲ ویژگی ساختند؛ یعنی استفاده از فضای بومی و زبانی محلی که اتفاقاً رنگ و بوی سینمای تجربی هم دارد.
همین ویژگی بود که هیأت داوران سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر را بر آن داشت تا جایزه بهترین فیلم تجربی را به «پوست» اهدا کنند.
«تومان» اما در روزهایی که تب و تاب اکران اینترنتی بالا گرفته بود قرار بود به صورت مجازی به نمایش دربیاید اما ناگهان سازندگانش از این تصمیم انصراف دادند و دلیل آن را به یغما رفتن فیلم به محض قرار گرفتن در بسترهای مجازی عنوان کردند. فرشباف خودش آن زمان در گفتگویی بیان کرد که حاضر به سوزاندن «تومان» نیستیم. موضوعی که ناظر بر قاچاق فیلم و دست به دست شدنش در فضای مجازی بود.
«تومان» روایتگر یک قمار است؛ موضوعی که در همه جای جهان رواج دارد و اتفاقاً امری مذموم است؛ راهی میانبر که جوانی جاه طلب برای سامان دادن به وضعیت زندگی خودش برمیگزیند تا در مدتی کوتاه طبقه اجتماعی خود را تغییر بدهد؛ قصه این روزهای ما و برتری یافتن پول بر مناسبات اجتماعی. اما همین بلای جانش میشود.
در سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر آنچه اما نظرها را به خود جلب کرده بود نقش آفرینی میرسعید مولویان بود؛ بازیگری که خاستگاه اصلیاش تئاتر است و از او «تئاتر در زندگی»، «نفرین قحطی زدهگان» و… را به یاد داریم. او حالا در «تومان» و در اولین تجربه حرفهایاش در سینمای بلند ایفاگر نقش اصلی است و به همراه مجتبی پیرزاده، پردیس احمدیه، ایمان صیاد برهانی و حامد نجابت گروه بازیگران «تومان» را تشکیل میدهند.
منصور؛ سیاوش سرمدی
محصول اوج و یادآور زندگی یکی از شخصیتهای ملی- میهنی است. سیاوش سرمدی که پیش از این در حوزه سینمای مستند فعال بود در اولین تجربه سینماییاش به سراغ «منصور» رفت. فیلمی که همین هفته گذشته به واسطه حذف سکانس مربوط به دیدار شهید ستاری و مرحوم هاشمی رفسنجانی و کوتاه شدن ۱۷ دقیقهایاش خبرساز شد؛ حذفی که گفته میشد به درخواست خانواده هاشمی صورت گرفته است اما محسن هاشمی چند روز بعد اعلام کرد که این امر با تمایل ما صورت نگرفته است.
در این سالها از شخصیتهای موثر در تغییر و تحول کشور تنها الحاق نام آنها به خیابانها باقی مانده است، نه همتی برای شناساندن آنها به جامعه بوده و نه نسل تازه قرابتی با آنها دارند. منصور ستاری هم یکی از همین نامهاست. او سرتیپ پدافند نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران و فرمانده آن نیرو از بهمن ۱۳۶۵ تا دی ۱۳۷۳ بوده است با این حال در طی این سالها آنچه از او باقی مانده همان نام یک خیابان است.
۵ سال بعد آورده مالی اکران «گشت ارشاد» و البته مخاطبانی که این فیلم به سینما کشاند، سعید سهیلی را بر آن داشت تا دنبالهای برای آن بسازد، این بار اما با نامی کمی متفاوت؛ «گشت» سرانجام با همه ماجراهای آن روزهایش روی پرده رفت و دوباره با اقبال رو به رو شد. این حالا یک داستان ده ساله است با سابقهای در ذهن تماشاگران سینما که میتواند آنها را برای تماشای قسمت سوم این فیلم با نام «گشت ارشاد ۳» ترغیب کند مضاف بر اینکه در طول پروسه تولید تا آماده سازی به دلیل حواشی دیگری که از سوی یکی از بازیگران بر فیلم حادث شد، حالا میتوان گفت «گشت ارشاد ۳» پتانسیلی بالقوه برای جذب مخاطبان دارد.
در این فیلم و در غیاب حمید فرخنژاد بهعنوان یکی از بازیگران اصلی دو قسمت قبل، پولاد کیمیایی، ساعد سهیلی، بهنام بانی، میرطاهر مظلومی، نازنین کیوانی و… به ایفای نقش پرداختهاند.
آپاچی؛ آرش معیریان
سطحیترین فیلمهای تجاری سالهای اخیر را میتوانید در کارنامه او ببینید، فیلمهایی که گاهی کلاس درسی برای افرادی است که نمیخواهند «فیلم بد» بسازند! آرش معیریان خود هم به این موضوع واقف است، آنجا که با لجاجتی تمام نشدنی در پاسخ به سوالی از سوی یک خبرنگار درباره سطح فیلمهایش میگوید: «همه فیلمهای من از همین جنس بودهاند. آثار شاخصی نبودند.»
نکته قابل تامل این است که او استاد دانشگاه است و به تدریس سینما به دانشجویان میپردازد اما حتی همین را همین نمیپذیرد و میگوید «من نه کارگردان خوب، نه مترجم و نه حتی استاد دانشگاه خوبی نیستم.»
با توجه به سابقه کریمپور در ساخت کلیپهای طنز گمانه زنیهایی ابتدایی مبنی بر این بود که «حکم تجدید نظر» فیلمی در حوزه کمدی باشد اما طبق اعلام روابط عمومی پروژه، این فیلم، درامی اجتماعی است.
فرید سجادی حسینی بازیگر این فیلم سینمایی هم در گفتگویی عنوان کرده بود: «من در این فیلم نقش یک دایی را بازی میکنم که به دنبال کلیه برای فرزندش است و در جریان یک قتل و قصاص هم قرار میگیرد.»
ژاله صامتی، همایون ارشادی، فرید سجادی حسینی، گیتی قاسمی و… بازیگران این فیلم هستند.