جستجو
رویداد ایران > استان ها > ویژه استان ها > قطع شدن شریان‌های اصلی قوری‌گل/ تالابی که دیگر آب ندارد

قطع شدن شریان‌های اصلی قوری‌گل/ تالابی که دیگر آب ندارد

قطع شدن شریان‌های اصلی قوری‌گل/ تالابی که دیگر آب ندارد
تالاب قوری‌گل یکی از تالاب‌های دائمی آذربایجان‌شرقی بوده که حالا به دلیل خشکسالی‌ و استفاده ناپایدار از منابع آبی در معرض‌خطر نابودی است اما شاید با تخصیص حق‌آبه جانی دوباره بگیرد.

حال و روز خوبی ندارد و چند صباحی است که زنگ هشدار نابودی این تالاب نواخته شده است و حالا رگ‌های خشکیده این تالاب جانی دوباره می‌خواهد.

تالاب قوری‌گل یکی از تالاب‌های دائمی در استان آذربایجان شرقی است که در حال حاضر به دلایل مختلفی اعم از وقوع خشکسالی و فرسودگی کانال آبرسانی در معرض خطر نابودی است.

خشک شدن تالاب قوری‌گل یک فاجعه زیست محیطی است که استفاده ناپایدار از منابع آبی بیشتر بدان دامن می‌زند و اگر حق‌آبه این تالاب تخصیص نیابد به سرنوشت نامعلومی دچار خواهد شد.


داود غنی پور ادامه داد: میزان کاهش ورودی در سال آبی ۱۴۰۰_۱۳۹۹، ۴۸۰ هزار متر مکعب بوده است و تراز آبی تالاب در پایان فصل آبی ۱۴۰۰-۱۳۹۹، ۱۹۱۲.۶۵ بوده است.

ورودی‌های تالاب از طریق بارش مستقیم، جریانات حاشیه‌ای به تالاب و هم چنین از طریق کانال آبرسانی تالاب می‌باشد

وی افزود: ورودی‌های تالاب از طریق بارش مستقیم، جریانات حاشیه‌ای به تالاب و هم چنین از طریق کانال آبرسانی تالاب است.

معاون محیط طبیعی اداره کل حفاظت محیط زیست استان آذربایجان شرقی، علل خشکی تالاب قوری گول را چنین برشمرد: بروز خشکسالی‌های سال‌های اخیر و در نتیجه کاهش ورودی‌های مستقیم، تخریب و فرسودگی کانال انتقال آب، وضعیت نابسامان مسیر انتقال آب و فشار بر منابع آبی زیر زمینی در سطح حوضه تالاب و کاهش سطح ایستابی از عوامل خشکی این تالاب به شمار می‌رود.

غنی پور در پایان گفت: لازم به ذکر است سال آبی جاری تالاب از ۱۵ آبان شروع خواهد شد که امید است با مشارکت دستگاه‌های اجرایی ذی‌ربط و همچنین بهره برداری حوضه شاهد بهبود وضعیت آبگیری تالاب باشیم.

کاهش تراز تالاب قوری‌گل در سال جاری

مدیر مطالعات پایه منابع آب شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان شرقی در گفت و گو با خبرنگار مهر گفت: تراز سطح آب تالاب قوری‌گول در روز جمعه ۳۰ مهر سال جاری، ۱۹۱۱.۴ متر است که نسبت به مشابه سال قبل، ۵۶ سانتی‌متر و نسبت به میانگین درازمدت ۱.۰۱ متر کاهش نشان می‌دهد.

قطع شدن شریان‌های اصلی قوری‌گل/ تالابی که دیگر آب ندارد

عقیل اقدسی ادامه داد: وسعت تالاب در تراز یاد شده حدود ۹۶ صدم کیلومترمربع بر آورد شده است که نسبت به مشابه سال قبل، حدود ۲۶ صدم کیلومتر مربع و نسبت به میانگین درازمدت ۳۹ صدم کیلومتر مربع کاهش وسعت نشان می‌دهد.

وی افزود: حجم آب تالاب ۴۳ صدم میلیون متر مکعب برآورد می‌شود که نسبت به مشابه سال قبل، ۶۳ صدم میلیون متر مکعب و نسبت به میانگین درازمدت ۱.۲۲ میلیون متر مکعب کاهش نشان می‌دهد.

در حال حاضر یکی از تالاب‌های دائمی در استان آذربایجان شرقی روزهای سختی را سپری می‌کند و گویا همه عوامل اعم از خشکسالی و استفاده ناپایدار از منابع آبی دست به دست هم داده‌اند تا این تالاب تشنه بماند.

خشک شدن تالاب قوری‌گل یک فاجعه زیست محیطی را رقم خواهد زد و حالا که زمان داریم باید برای کمک به احیا این تالاب بشتابیم.

برچسب ها
نسخه اصل مطلب