جستجو
رویداد ایران > استان ها > ویژه استان ها > مدیریت هرزآب ها ساده ترین روش جهت بیابان زدایی در شهرستان نیشابور

مدیریت هرزآب ها ساده ترین روش جهت بیابان زدایی در شهرستان نیشابور

مدیریت هرزآب ها ساده ترین روش جهت بیابان زدایی در شهرستان نیشابور
مدیریت هرز اب ها ، یکی از بهترین و ساده ترین روشهای بیابان زدایی و تغذیه آبخوان و کاهش سیلاب و فرسایش خاک در شهرستان نیشابور است .
مشهد پایگاه خبری رویداد ایران-حسین سهرابی  رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان نیشابور با بیان این خبر گفت از مجموع  ۴۰۳۰۰۰ هکتار اراضی ملی در شهرستان حدود ۱۹۰۰۰۰ هکتار عرصه های بیابانی و مناطق تحت تاثیر فرسایش بادی می باشد  لذا توجه و رسیدگی به مقوله بیابانزدایی و کنترل و تثبیت شن های روان اهمیت  دو چندان پیدا می کند.
 وی افزود: خوشبختانه در سنوات گذشته تلاشهای گسترده ای در این راستا با اجرای پروژه های متعدد ومتنوع بیابان زدایی ، شامل مدیریت هرز آب در دوسال اخیر به مساحت 400 هکتار با اعتبار 3600 میلیون ریال در منطقه عطائیه نیشابور واقع در جنوبی‌ترین نقطه شهرستان نیشابور و در محدوده طرح بیابانزدایی فدیشه واقع شده اشاره کرد.
 سهرابی همچنین عنوان نمود رواناب های سطحی که در اثر بارش در مناطق بیابانی ایجاد می‌شود و اکثراً به دلیل سیلابی بودن و بدون نفوذ مناسب، ضمن ایجاد اثرات تخریبی و فرسایشی از عرصه خارج و وارد مسیل های غالبأ شور می گردند؛ با اجرای پروژه‌های مدیریت هرزآب به خوبی کنترل و نفوذ می یابند.
  قابل ذکر است با اجرای مدیریت رواناب که با احداث هلالی های آبگیر (در امتداد خطوط تراز و عمود بر شیب آبراهه های کوچک و دامنه و دشتهای کم شیب) انجام می شود ضمن کنترل آب سطحی با بذرپاشی انواع گونه‌های بیابانی مانند تاغ، آتریپلکس، قره داغ و... داخل این هلالی ها به توسعه پوشش گیاهی و احیا بیولوژیکی در عرصه های بیابانی کمک شایانی می کند.


برچسب ها
نسخه اصل مطلب