جستجو
رویداد ایران > خبرها > فاویپیراویر چیست؟ عوارض، قیمت و دوز داروی آویگان برای کرونا

فاویپیراویر چیست؟ عوارض، قیمت و دوز داروی آویگان برای کرونا

فاویپیراویر چیست؟ عوارض، قیمت و دوز داروی آویگان برای کرونا
قرص فاویپیراویر (Favipiravir) ۲۰۰ میلی گرم یا آویگان یا فاویلاویر در ایران برای درمان کرونا تجویز می‌شود؛ با اینکه گفته می‌شود این دارو تاثیری در بهبود کووید ۱۹ ندارد اما همزمان با اوج گیری کرونا نحوه مصرف، دوز، کمبود و عوارض آن مورد توجه برخی از مبتلایان است.
برخی داروهایی ضد ویروس از جمله فاویپیراویر در نسخه بسیاری از بیماران مبتلا به کرونا دیده می‌شوند؛ این دارو نخستین بار در مرکز بیماری کرونا، یعنی شهر ووهان چین برای درمان کرونا استفاده شد و سپس برای استفاده اضطراری در ایتالیا و هند نیز تأیید شد. بنا بر اعلام اعضای ستاد کرونا فاویپیراویر اثری در درمان بیماران مبتلا به کرونا نداشت و از پروتکل درمان ایران حذف شده است.

فاویپیراویر چیست؟

فاویپیراویر (Favipiravir) که با اسامی T-۷۰۵، آویگان، یا فاویلاویر نیز شناخته می‌شود یک داروی ضد ویروس است که توسط شرکت «تویاما کمیکال» (وابسته به گروه فوجی فیلم) ژاپن با فعالیت علیه بسیاری از ویروس‌های RNA تولید می‌شود.
این دارو در سال ۲۰۱۴ از سوی مقامات بهداشتی ژاپن، مجوز مصرف در بیماران مبتلا به آنفلوانزای شدید مقاوم به سایر داروهای ضدویروس را دریافت کرد و سپس برای سایر بیماری‌های ویروسی مانند ابولا و … مورد استفاده قرار گرفت، اما استفاده از آن برای درمان آنفلوانزا مورد تأیید سازمان غذا و داروی آمریکا قرار نگرفت.
در فوریهٔ ۲۰۲۰، فاویپیراویر در کشور چین برای درمان بیماری کرونا ویروس ۲۰۱۹ مورد مطالعه واقع شد؛ در ۱۷ مارس ۲۰۲۰ مقامات چینی مدعی شدند که این دارو در درمان بیماری یادشده در ووهان و شنژن مؤثر بوده است اما تا کنون اثرگذاری و ایمنی این دارو برای کرونا تأیید نشده است.

پیش‌تر سید حیدر محمدی، مدیرکل دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو گفت: هنوز نمی‌توان در مورد اثربخشی قطعی دارویی اظهار نظر کرد، پس هیچ داروی قطعی برای درمان کرونا در دنیا وجود ندارد. در حال حاضر عمدتاً داروهای ضد ویروس و ضد التهابی چون رمدسیویر و فاویپیراویر برای درمان این بیماری مطرح است که اثرگذاری نسبی داشته اما اثربخشی قطعی ندارند.

کمبود فاویپیراویر

با اینکه اعلام شد این قرص ظاهراً مورد تأیید کمیته علمی کرونا نبوده است اما همچنان تقاضای بالایی برای این دارو در سطح داروخانه‌ها وجود دارد و به سختی پیدا می‌شود.

قیمت فاویپیراویر

بیماران اگر بخواهند این دارو با لحاظ تعرفه دفترچه بیمه محاسبه شود حتماً باید مهر بیمارستان را در نسخه دفترچه داشته باشند و علاوه بر مهر بیمارستان باید یکی از متخصصان عفونی، دکتر داخلی و یا فوق تخصص ریه آن را تجویز کند.
قیمت یک جعبه قرص فاویپیراویر در بازار سیاه و اطراف مراکز درمانی از ۵ تا ۷ برابر نرخ رسمی است.
برچسب ها
نسخه اصل مطلب