جستجو
رویداد ایران > استان ها > ویژه استان ها > گلستان| سد معبر مشکل این روزهای نعلبندان

گلستان| سد معبر مشکل این روزهای نعلبندان

گلستان| سد معبر مشکل این روزهای نعلبندان
اگرچه قدمت بازار تاریخی نعلبندان گرگان به سال ۳۷۵ هجری قمری برمی‌گردد و در این بازار انواع خوراکی‌های خانگی و نان‌ها و شیرینی‌های محلی و انواع ترشیجات به همراه سبزیجات و میوه‌ها و مرغ و ماهی یافت می‌شود؛ اما . به‌رغم ظرفیت گردشگری‌اش به آشفته‌بازاری تبدیل‌شده که عبور و مرور شهروندان را دچار مشکل کرده است .

کاسب‌های بازار علاوه بر این‌که بساط خود را در مسیر عابر پیاده قرار می‌دهند حتی تا چند متر جلوی مغازه خود را هم اجاره داده و این امر سبب ایجاد مزاحمت و دردسر برای شهروندان شده است.

رئیس کمیسیون خدمات شهری، فضای سبز و زیست شهری شورای اسلامی شهر گرگان هم از بحث و تبادل‌نظر در خصوص مشکلات بازار نعلبندان و بازار مرغ و ماهی طی پنجاه و پنجمین جلسه‌این کمیسیون خبر داد.

محمدابراهیم جرجانی با بیان این‌که شاهد سد معبر مغازه‌ها و تجاوز به حریم بازار هستیم، گفت: این امر شکایت شهروندان را در پی داشته و گاهی موجب درگیری هم شده است.

او افزود: مشاهده می‌شود که برخی از مغازه‌دارها قسمت جلوی مغازه خود را به دست‌فروشان اجاره داده و یا در قبال انجام خدمتی آن را واگذار می‌کند و همین امر به بازار چهره ناهمگون بخشیده است.

سد معبر جرم است

یک کارشناس ارشد حقوق هم در این زمینه گفت: براساس اصل ۹ ماده ۹۶ تبصره ۶ کتاب مجموعه قوانین و مقررات شهرداری‌ها اراضی، کوچه‌ها، میادین، خیابان‌ها و معابر عمومی واقع در محدوده هر شهر، ملک عمومی محسوب شده و تعرض در این معابر، تخلف تلقی می‌شود و باید شهرداری‌ها با متخلفان برخورد کنند.

سید بنی میقانی افزود: همچنین، براساس تبصره یک ماده ۵۵ قانون شهرداری‌ها، سد معابر عمومی و اشغال پیاده‌روها و استفاده غیرمجاز از آن‌ها، میدان‌ها، پارک‌ها و باغ‌های عمومی برای کسب و سکونت ممنوع است.

کسبه حریم مغازه را حفظ کنند

سرپرست معاونت خدمات شهری شهرداری گرگان گفت: به دنبال ارتقاء کیفی بازار نعلبندان هستیم و بررسی و ساماندهی مشکلات این بازار در بخش‌های فیزیکی، بازخورد مسائل فرهنگی و رفع سد معبر با همکاری بازاری‌ها و دستگاه‌های متولی در دستور کار است.

موسی‌الرضا صفری افزود: جلسه‌ای با اعضای شورا بازار در دفتر یکی از اعضا برگزار کردیم که در این جلسه نمایندگانی از معتمدان کسبه هم حضور داشتند.

او ادامه داد: مقرر شد که اعضای شورای بازار تا یک فضای مشخص از کسبه بخواهند که حریم مغازه‌های خود را رعایت کرده و تمام اجناس خود را داخل مغازه‌ها ببرند.

صفری اضافه کرد: مأموران ما بعد از اجرای این امر به بازدید رفته و از کسانی که حریم را رعایت کرده‌اند قدرانی و باکسانی که از قوانین تمکین نکرده باشند به‌صورت قهری برخورد خواهد شد.

او بیان کرد: ۱۵ متری نعلبندان در گذر اول احیا بافت تاریخی قرار دارد و ساماندهی آن انجام خواهد شد.

تشکیل کمیته‌ای برای برخورد با سد معبر

همچنین شهردار منطقه دو گرگان گفت: احیا و بازسازی بافت فرسوده و بافت تاریخی را حوزه عمران شهرداری شروع کرده و جزو طرح‌های مصوب است که باید تا پایان سال کف سازی و جداره سازی آن انجام شود.

احمد لشکربلوکی افزود: نعلبندان هم در این مسیر قرار دارد و با بهسازی مسیر و ایجاد خیابان غذا ناخواسته پاکسازی می‌شود.

او ادامه داد: کمیته‌ای متشکل از دادستانی و معاون دادستان و خدمات شهری شهرداری در زمینه سد معبر این مسیر ورود پیداکرده و ساماندهی آن در دستور کار ما قرار دارد.


برچسب ها
نسخه اصل مطلب