جستجو
رویداد ایران > خبرها > قبل و بعد از واکسیناسیون از چه غذاهایی پرهیز کنیم؟

قبل و بعد از واکسیناسیون از چه غذاهایی پرهیز کنیم؟

قبل و بعد از واکسیناسیون از چه غذاهایی پرهیز کنیم؟
رییس گروه تغذیه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: مصرف فست فودها غذاهای چرب سنگین و پرنمک تنقلات شور و نوشیدنی‌های بسیار شیرین موجب تضعیف سیستم ایمنی شده و زمینه را برای ابتلا به بیماری‌ها از جمله کرونا فراهم می‌کند و باید از مصرف آنها اجتناب شود.
سیده سمیه اصغری در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به اینکه توصیه می‌شود به منظور عملکرد بهتر سیستم ایمنی بدن قبل و پس از واکسیناسیون از مصرف این گونه غذا خودداری شود، بیان کرد: از مصرف روغن‌های نباتی، جامد و نیمه جامد، روغن‌ها و چربی‌های حیوانی به دلیل تحریک و ایجاد التهاب پرهیز کنید.
 رییس گروه تغذیه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند تصریح کرد: غالباً عوارض ناشی از واکسن به طور معمول از ۱۲ ساعت و کمتر از ۷ روز بعد از تزریق واکسن بوده و ممکن است در بعضی از افراد رخ دهد؛ در موارد بسیار نادر در برخی موارد ممکن است یک ماه بعد از واکسیناسیون بروز یابد.
اصغری اظهار کرد: درصورت بروز تب؛ مایعات و غذاهای آبدار به میزان فراوان نوشیده و میل شودو  رژیم غذایی حاوی میوه(موز، آلو، زردآلو، طالبی، کیوی پرتقال)، سبزی‌ها (اسفناج، جعفری)، حبوبات، نان و غلات سبوس‌دار، هویج، کدو حلوایی، گوجه‌فرنگی و سیب‌زمینی برای تامین پتاسیم در طب توصیه می‌شود.
راهکارهای تغذیه‌ای برای مقابله با برخی از عوارض احتمالی ناشی از واکسیناسیون
وی افزود: مصرف منابع غذایی سرشار از ویتامین‌های گروه B از جمله سبزی‌ها به ویژه برگ سبز میوه‌ها، شیر و لبنیات( ماست، پنیر، دوغ، کشک)گوشت، دل و جگر، زرده تخم مرغ، غلات سبوس دار حبوبات و مغزها توصیه می‌شود.
اصغری بیان کرد: در صورت مواجهه با بدن درد و خستگی؛ مصرف منابع غنی از امگا ۳ مانند ماهی به ویژه ماهی‌های چرب، گردو، تخمه آفتابگردان و سایر مواد غذایی که خاصیت ضد التهابی دارند توصیه می‌شود.
وی ادامه داد: مصرف منابع غذایی منیزیم شامل سبزی‌های برگ سبز ،تخمه کدو، غلات کامل و حبوبات، بادام زمینی ،شکلات تلخ و کاکائو توصیه می‌شو و .مصرف ترکیبات حاوی کافئین مانند چای سیاه و چای سبز و قهوه در هر حد دو فنجان در روز به رفع خستگی و دردهای منتشره بدن کمک می‌کند.
اصغری ادامه داد: در صورت ضعف و بی‌حالی پس از واکسیناسیون منابع غذایی حاوی B1 ، B6  و B12  شامل غلات کامل، گوشت و تخم‌مرغ، شیر و لبنیات که به افزایش انرژی و کاهش درد و بی‌حالی کمک می‌کند، موثر است.

توصیه برای بی‌اشتهایی
وی با بیان اینکه در صورت ایجاد یبوست، مصرف موادی توصیه می‌شود، افزود: غلات کامل که سبوس فراوان دارند مانند نان گندم، برنج قهوه‌ای جو دوسر و غلات پرک شده و انواع حبوبات مانند عدس، انواع لوبیا، نخود و دانه سویا. 
اصغری با تاکید بر مصرف مغزها مانند بادام، بادام زمینی، گردو و پسته، فندوق و مغز تخمه‌ها مفید است، تصریح کرد: مصرف میوه‌ها مانند پرتقال، گلابی، کیوی، انجیر، انگور، انواع آلو و زردآلو مفید است.
وی بر مصرف انواع دانه‌های گیاهی نظیر تخم شربتی و خاکشیر و اسپرزه همراه با آب یا شربت کم شیرین و انواع سبزی‌ها مانند هویج و نخود فرنگی، کلم برگ سفید و قرمز، کاهو، سبزی خوردن، اسفناج و برگ چغندر و هویج، زردک، آب پز، کدو حلوایی آب پز شده، مرغ آب پز و زود پز با اضافه کردن کمی عسل و زعفران ساییده مفید است.
رییس گروه تغذیه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند بیان کرد: خشکبار به ویژه آلو بخارا، برگه آلو، انجیر خیسانده نیز می‌تواند کمک کننده باشد.
اصغری با بیان اینکه در مواجهه با بی اشتهایی مصرف این مواد توصیه می‌شود، افزود: میوه‌ها و سبزی‌ها، چای لیمو، زنجبیل، ادویه‌ها و گلپر(اضافه کردن درغذا)، سمنو، جوانه گندم و جوانه نخود، شیر برنج با سیاه دانه و کمی دارچین و شله زرد با خلال بادام و پسته مفید هستند. 

برچسب ها
نسخه اصل مطلب