جستجو
رویداد ایران > خبرها > چطور کیک ساده پف‌دار بپزیم؟

چطور کیک ساده پف‌دار بپزیم؟

چطور کیک ساده پف‌دار بپزیم؟
کیک اسفنجی ساده‌ترین و معروف‌ترین نوع کیک‌ است که مواد زیادی برای تهیه احتیاج ندارد و مواد اصلی تشکیل‌دهنده آن، آرد، شکر و تخم مرغ است. در ادامه با شیوه درست کردن این کیک و نکات مهم آن آشنا می‌شوید.
کیک اسفنجی یا sponge cake یکی از ساده‌ترین و معروف‌ترین کیک‌هاست که مواد زیادی برای تهیه احتیاج ندارد و مواد اصلی تشکیل‌دهنده آن آرد، شکر و تخم مرغ است. این کیک با استفاده از خاصیت کف‌کنندگی تخم مرغ تهیه می‌شود. در حقیقت نام این کیک از اسفنج دریایی گرفته شده و علت نام‌گذاری آن هم این است که وقتی کیک را برش دهید بافت آن مانند اسفنج دریایی است که از تعداد بی‌شماری حباب هوایی تشکیل شده.
در تهیه کیک اسفنجی هیچ نوع روغنی به کار نمی‌رود. این کیک یکی از کیک‌های پایه در صنعت شیرینی‌پزی آمریکایی- اروپایی به شمار می‌آید. کیک اسفنجی انواع مختلفی دارد که عمدتا با جدا کردن زرده و سفیده تخم مرغ تهیه می‌شود.
این کیک خیلی راحت و با مواد در دسترس تهیه می‌شود اما بسیار حساس و پر از نکته است که اگر همه موارد و نکات را به‌خوبی رعایت کنید، کیک اسفنجی فوق‌العاده‌ای خواهید داشت.
► چند نکته مهم که برای تهیه کیک اسفنجی قبل از تهیه آن حتما باید با آنها توجه کنید:

► نکته: سفیده را با لیسک به مخلوط زرده و آرد اضافه کنید. این مرحله خیلی مهم است. اصلا نباید سفیده را با هم‌زدن به زرده و آرد اضافه کنید. فقط با استفاده از لیسک به صورت دورانی سفیده را به زرده اضافه کنید.
۱۱- عجله نکنید و به آرامی و کم‌کم سفیده را با زرده فولد کنید. فولد کردن به این صورت است که مواد را زیر و رو کنید و حتما لیسک را تا انتهای کاسه ببرید تا مخلوط زرده و آرد به ته ظرف نچسبد. این به این خاطر است که همه مخلوط زرده و آرد با سفیده ترکیب شود و چیزی از زرده و آرد کف ظرف نماند. حتما سفیده را در چند مرحله به زرده اضافه کنید. به هیچ عنوان هم نزنید چون پف سفیده از بین خواهد رفت. فقط به صورت دورانی اینکار را انجام دهید. 
۱۲- وقتی سفیده به خوبی با زرده و آرد مخلوط شد، مشاهده می‌کنید که ترکیب مواد، حالت فومی یا ابری و روبانی دارد. حالا باید مواد کیک رو داخل قالب بریزید. برای این کار کف قالب ٢٠ سانت با ارتفاع ده سانت کاغذ روغنی بیندازید.
۱۳- دقت کنید که اصلا نیازی به چرب کردن قالب نیست به هیچ عنوان دیواره‌های قالب را چرب نکنید. فقط کف قالب کاغذ روغنی بیندازید. مواد کیک را داخل قالب بریزید. روی سطح کیک را صاف کنید.
۱۴- مواد تا نیمه قالب را پر می‌کند. بعد از صاف کردن سطح روی مواد کیک، قالب را چند بار به سطح کار بکوبید تا هوای اضافی بین مواد خارج شود حباب‌های‌ ریزی را بعد از کوبیدن قالب به سطح کار می‌بینید. این کار به این خاطر است مواد را هواگیری کنید و بعد از پخت کیک، حفره‌ای در کیک ایجاد نشود. سپس قالب را در فری که کاملا گرم شده قرار دهید. 
حین پخت کیک به هیچ عنوان درِ فر را باز نکنید. بعد از ٣۵ تا ۴٠ دقیقه زمانی که مشاهده کردید کیک کاملا پف کرده و رویش کمی طلایی شده می‌توانید درِ فر را باز کنید و با یک تستر یا سیخ چوبی از پخت کیک مطمئن شوید. سیخ چوبی را در مرکز کیک فرو کنید و خارج کنید. اگر چیزی به سیخ نچسبیده بود یعنی کیک کاملا پخته در غیر این صورت اصلا نگران نباشید. ده دقیقه دیگر با بیشتر به کیک زمان بدهید (با توجه به کیفیت و دمای فر زمان پخت متغیر است) تا کاملا پخته شود و چیزی به تستر نچسبد. 
 نکته: کار تست پخت کیک را هم سریع انجام دهید یعنی حین تست کردن و اطمینان از پختش زیاد درِ فر را باز نگذارید فوری چک کنید و اگر نپخته بود درِ فر را ببندید و اجازه دهید بازم در فر بماند.
بعد از این‌که روی کیک طلایی شد و کیک کاملا پخت و وقتی تست کردید خمیر یا ذرات مواد کیک به سیخ نچسبید، فر را خاموش کنید. کیک را از فر خارج کنید اجازه دهید کمی از حرارت بیفتد و سطح کیک داغ نباشد. لبه‌های کیک را توسط چاقو از قالب جدا کنید. کارد یا چاقوی بلندی باشد که تا انتهای قالب فرو رود و کیک از قالب جدا شود.
۱۵- وقتی دیواره‌های کیک به‌خوبی از قالب جدا شد، کیک را روی توری فلزی برگردانید. کاغذ روغنی را جدا کنید و اجازه دهید تا کیک سرد شود.
۱۶- کیک اسفنجی شما آماده است. شما با این دستور کیک اسفنجی با ارتفاع ٨ سانت خواهید داشت.
طرز تهیه کیک اسفنجی | چطور کیک ساده پف‌دار بپزیم؟
نکات مهم در تهیه کیک اسفنجی
برچسب ها
نسخه اصل مطلب