جستجو
رویداد ایران > خبرها > اختلالات تیروئیدی در زنان ۱۰ برابر بیش‌تر از مردان است

اختلالات تیروئیدی در زنان ۱۰ برابر بیش‌تر از مردان است

اختلالات تیروئیدی در زنان ۱۰ برابر بیش‌تر از مردان است
کارشناس مسئول بیماری‌های غیر واگیر مرکز بهداشت چهارمحال و بختیاری گفت: مهم‌ترین بیماری‌های تیروئید شامل کم کاری و پرکاری، گره‌ها، التهاب (تیروئیدیت) و سرطان تیروئید است.
هوشنگ ناصری کارشناس مسئول بیماری‌های غیر واگیر مرکز بهداشت چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه، تیروئید بزرگترین غده درون ریز بدن است که عملکرد آن بر بسیاری از غدد دیگر موثر است، گفت: اختلالات تیروئیدی در زنان ۱۰ برابر بیش‌تر از مردان است.
او افزود: مهم‌ترین بیماری‌های تیروئید شامل کم کاری و پرکاری، گره‌ها، التهاب (تیروئیدیت) و سرطان تیروئید است.
ناصری اضافه کرد: اختلالات تیروئیدی در تمام سنین و هر دو جنس و همه جهان شایع است.
او ادامه داد: هورمون‌های تیروئیدی برای عملکرد درست و دقیق کل بدن ضروری است و این درحالی است که، بیش از ۲۰۰ میلیون بیمار مبتلا به اختلالات تیروئیدی در جهان در حال درمان هستند.
ناصری گفت: در کشور ما نیز بیماری کم کاری تیروئید نوزادان شایع است و تنها روش برای تشخیص زودرس آن، انجام غربالگری نوزادان در روز‌های ۵-۳ تولد است.
او با بیان اینکه، اختلالات تیروئیدی در زنان باردار شایع است و عدم درمان آن در سلامت جنین و مادر نقش به سزایی دارد افزود: مصرف بتادین برای ضدعفونی کردن در زن باردار، می‌تواند بر تیروئید جنین اثر منفی بگذارد.
ناصری اضافه کرد: کمبود ید در غذای مصرفی روزانه می‌تواند باعث مشکلات تیروئید شود.
او با بیان اینکه، همه بیماری‌های تیروئیدی قابل درمان هستند ادامه داد: احتمال بروز بیماری‌های تیروئیدی (بخصوص کم کاری تیروئید) در بیماران دیابتی بالا است.
ناصری گفت: مصرف مستمر بعضی از دارو‌ها مثل آمیودارون (داروی قلبی) و لیتیوم (داروی ضد افسردگی) احتمال بروز اختلالات تیروئیدی را افزایش می‌دهد.
او با بیان اینکه، سلامت غده تیرویید در طبیعی بودن ضریب هوشی و رشد و نمو نوزادان و کودکان نقش اساس دارد افزود: گاه افت تحصیلی در مدارس، نشانه ابتلا به بیماری‌های تیروئیدی در دانش آموز است.
ناصری همچنین توصیه نمود: قبل از اقدام به بارداری باید از سلامت تیروئید خود باخبر شوید و به هیچوجه، نباید مصرف دارو‌های تیروئیدی بدون دستور پزشک بخصوص در دوران بارداری قطع شود.
او گفت: بیمار کم کاری تیرویید در زنان جوان، می‌تواند موجب ناباروری شود.
ناصری با بیان اینکه، اختاتلات دریافت ید خوراکی روزانه، بیماری‌های خود ایمن و التهاب‌های باکتریای و ویروسی از عوامل خطر بروز بیماری‌های تیروئیدی هستند افزود: فقط ۵ درصد از گره‌های تیروئیدی بدخیم هستند.
او ادامه داد: سابقه فامیلی ابتلا به بیماری‌های تیرویید، از عوامل خطر بروز اختلالات تیروئیدی محسوب می‌شود.
ناصری گفت: هنوز مدارک عامی معتبری در ارتباط با تاثیر طب‌های سنتی و سوزنی و هومیوپاتی در درمان بیماری‌های تیروئیدی وجود ندارد.
او در پایان، مصرف دخانیات (سیگار، قلیان و ...) را در بروز اختلالات تیروئیدی موثر دانست.
برچسب ها
نسخه اصل مطلب