همدان| منبت ملایر چشمبهراه ثبت جهانی
اما چهار عامل عمده و اساسی بر سر راه جهانیشدن منبت ملایر قد علم کرده است، نبود نمادی از منبت در هیچکدام از میادین شهر، نقش کمرنگ بانوان در صنعت منبت، ایرانی نبودن بسیاری از طراحیها و الگو گرفتن از طرحهای وارداتی و البته مهمترین مانع استفاده از دستگاههای «سی اِن سی» که شاید مسیر جهانی را برای شهر ملی منبت پر فراز و نشیب کرده است. دستگاه «سی اِن سی» یا همان دستگاه کپی حکاکی تصاویر روی چوب که حدود 70 تا 80 درصد از کار طراحی روی چوب را بهجای استادکاران انجام میدهد، امروز آرامآرام زیرپوست این هنر اصیل ریشه دوانیده و آهنگ نگرانی را در شهر ملی منبت به صدا درآورده است.
برند سازی شاهراه مقابله با سی اِن سی
مصطفی فراهانی جوکار که یکی از استادکاران منبت در بخش جوکار است، بر این اعتقاد است که امروز به دلیل از بین رفتن فضای آموزشی، بسیاری افراد به استفاده از دستگاه «سی اِن سی» روی آوردهاند و صرفا به دنبال ایجاد نمایشگاه و فروشندگی هستند.
او نیز توسعه و فراهم کردن فضای آموزشی را راهکاری مهم برای جلوگیری از ورود سی اِن سی و ماشینکاری منبت و آموزش جوانان برای علاقهمندتر شدن آنان به این رشته صنایعدستی دانست و تأکید کرد: این هنر ارزشی باید حفظ شود و راهی جز استفاده از منبتکاران خبره برای آموزش و البته همراهی مسئولان ندارد.
مهدی محمودی با اشاره به اینکه مبلمان منبت که کار دست است در صادرات و بازار بینالمللی بسیار بیشتر از کار ماشینی خواهان دارد، به این نکته مهم اشاره میکند که تولیداتی هم که با دستگاه «سی اِن سی» انجام میشود، درنهایت باید با دست پرداخت شوند.
المان منبت در سطح شهر نصب میشود
رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایعدستی و گردشگری ملایر گفت: منبت ملایر به دلیل اینکه بیشتر روی مبلمان اجرا میشود و گلدرشت است، امکان کپیبرداری آن از طریق دستگاه «سی اِن سی» بالا است، درحالیکه این دستگاه بهسختی میتواند نقشها و منبت ریز و سوزنی را کپیبرداری کند.
ابراهیم جلیلی با بیان اینکه منبت در ملایر علاوه بر مبلمان روی تابلوهای هنری، محراب، عصا و قلیان نیز حک میشود، برگزاری دورههای آموزشی، ارائه تسهیلات، حمایت از منبتکاران در قالب بیمه و ارائه سایر مشوقها، تبلیغات و برند سازی را از اساسیترین راهکارها برای جلوگیری از ورود «سی اِن سی» اعلام میکند. جلیلی ادامه داد: با همکاری شهرداری ملایر، المان منبت طراحی و ساختهشده و پس از جانمایی در میادین شهر نصب میشود. ارائه طراحیهای ایرانی، تنوع تولیدات و حک کردن منبت روی ابزارهای دیگر غیر از مبلمان از اقدامات مهم برای جلوگیری از واردات طراحیها در صنعت منبت است که جلیلی به آن اشاره کرد و ادامه داد: دولت تسهیلات بسیار خوبی را برای صنایعدستی و اشتغالزایی اختصاص داده است که منبتکاران میتوانند این تسهیلات را برای آموزشهای تخصصی و توسعه هنر خود استفاده کنند.
شهر ملی منبت به بازارهای جهانی چشم دوخته است
منبت ملایر چشمبهراه ثبت جهانی
بیش از چهار هزار کارگاه منبتکاری در ملایر ثبتشده و بیش از هشت هزار هنرمند بهصورت مستقیم و بیش از 25 هزار هنرمند بهصورت غیرمستقیم در آن فعالیت میکنند و حدود 70 درصد از تولید مبلمان منبت کشور را این شهر به خود اختصاص داده است. همه اینها باعث شد تا در اردیبهشت سال 96 ثبت ملی مبلمان منبت ملایر در فهرست صنایعدستی کشور به بار نشیند و دلیلی شد تا پایتخت مبل و منبت ایرانزمین سوروسات یک جشن ملی را مهیا کند. حالا ملایر پایش را از مرزهای ایران فراتر گذاشته و میخواهد عنوان جهانی را نیز در صنایعدستی کسب کند. به گزارش ایرنا، اما چهار عامل عمده و اساسی بر سر راه جهانیشدن منبت ملایر قد علم کرده است، نبود نمادی از منبت در هیچکدام از میادین شهر، نقش کمرنگ بانوان در صنعت منبت، ایرانی نبودن بسیاری از طراحیها و الگو گرفتن از طرحهای وارداتی و البته مهمترین مانع استفاده از دستگاههای «سی اِن سی» که شاید مسیر جهانی را برای شهر ملی منبت پر فراز و نشیب کرده است. دستگاه «سی اِن سی» یا همان دستگاه کپی حکاکی تصاویر روی چوب که حدود 70 تا 80 درصد از کار طراحی روی چوب را بهجای استادکاران انجام میدهد، امروز آرامآرام زیرپوست این هنر اصیل ریشه دوانیده و آهنگ نگرانی را در شهر ملی منبت به صدا درآورده است.
برند سازی شاهراه مقابله با سی اِن سی
مصطفی فراهانی جوکار که یکی از استادکاران منبت در بخش جوکار است، بر این اعتقاد است که امروز به دلیل از بین رفتن فضای آموزشی، بسیاری افراد به استفاده از دستگاه «سی اِن سی» روی آوردهاند و صرفا به دنبال ایجاد نمایشگاه و فروشندگی هستند.
او نیز توسعه و فراهم کردن فضای آموزشی را راهکاری مهم برای جلوگیری از ورود سی اِن سی و ماشینکاری منبت و آموزش جوانان برای علاقهمندتر شدن آنان به این رشته صنایعدستی دانست و تأکید کرد: این هنر ارزشی باید حفظ شود و راهی جز استفاده از منبتکاران خبره برای آموزش و البته همراهی مسئولان ندارد.
مهدی محمودی با اشاره به اینکه مبلمان منبت که کار دست است در صادرات و بازار بینالمللی بسیار بیشتر از کار ماشینی خواهان دارد، به این نکته مهم اشاره میکند که تولیداتی هم که با دستگاه «سی اِن سی» انجام میشود، درنهایت باید با دست پرداخت شوند.
المان منبت در سطح شهر نصب میشود
رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایعدستی و گردشگری ملایر گفت: منبت ملایر به دلیل اینکه بیشتر روی مبلمان اجرا میشود و گلدرشت است، امکان کپیبرداری آن از طریق دستگاه «سی اِن سی» بالا است، درحالیکه این دستگاه بهسختی میتواند نقشها و منبت ریز و سوزنی را کپیبرداری کند.
ابراهیم جلیلی با بیان اینکه منبت در ملایر علاوه بر مبلمان روی تابلوهای هنری، محراب، عصا و قلیان نیز حک میشود، برگزاری دورههای آموزشی، ارائه تسهیلات، حمایت از منبتکاران در قالب بیمه و ارائه سایر مشوقها، تبلیغات و برند سازی را از اساسیترین راهکارها برای جلوگیری از ورود «سی اِن سی» اعلام میکند. جلیلی ادامه داد: با همکاری شهرداری ملایر، المان منبت طراحی و ساختهشده و پس از جانمایی در میادین شهر نصب میشود. ارائه طراحیهای ایرانی، تنوع تولیدات و حک کردن منبت روی ابزارهای دیگر غیر از مبلمان از اقدامات مهم برای جلوگیری از واردات طراحیها در صنعت منبت است که جلیلی به آن اشاره کرد و ادامه داد: دولت تسهیلات بسیار خوبی را برای صنایعدستی و اشتغالزایی اختصاص داده است که منبتکاران میتوانند این تسهیلات را برای آموزشهای تخصصی و توسعه هنر خود استفاده کنند.