جستجو
رویداد ایران > استان ها > بوشهر| تلخ و شیرین تولید خرما در بوشهر

بوشهر| تلخ و شیرین تولید خرما در بوشهر

سالانه 150 هزار تن خرما در استان بوشهر برداشت می‌شود که این رقم نشان می‌دهد بوشهر یکی از قطب‌های تولید خرما در کشور است اما نخلداری در بوشهر مشکلات خاصی دارد از کمبود آب‌گرفته تا مشکلات اقلیمی و بسته‌بندی سنتی همه و همه بر روند صادرات این محصول ارزشمند تأثیر گذاشته است.

رئیس انجمن خرمای استان بوشهر گفت: این استان با دارا بودن 6 میلیون اصله نخل و تولید 150 هزار تن خرما، 57 واحد صنعتی، 12 واحد فرآوری و 370 واحد سنتی در زمینه صنعت بسته‌بندی خرما به‌مراتب رتبه اول کشور را دارد.

ابوالقاسم کاووسی افزود: باوجود تلاش‌های بی‌وقفه واحدهای صنعتی و فعالان این بخش برای ارتقای میزان صادرات و کسب سهم بالاتری از بازار ولی به دلیل صدور مصوبه‌ها و بخشنامه‌های غیر کارشناسانه و برخی نیز حاصل تحریم‌های ظالمانه و سوء مدیریت‌های داخلی تاکنون به نتیجه مطلوبی نرسیده‌ایم.

او درباره مشکلات بخش تولید اضافه کرد: باوجود کم‌آبی‌های شدید ولی هنوز نخیلات استان به روش غرقابی 100 سال پیش آبیاری می‌شوند.

کاووسی، هدر رفت آب از کانال‌ها خاکی را از دیگر مشکلات آبیاری نخیلات عنوان کرد و گفت: یکی از کانال‌های شهر وحدتیه 70 هزار اصله نخل را پوشش می‌دهد ولی به دلیل نبود نظارت یکهزار و 400 متر در وسط این کانال خاکی رهاشده است.

رئیس انجمن خرمای استان بوشهر با اشاره به روند لاک‌پشتی احداث سد دالکی افزود: اگر احداث این سد با این روند ادامه یابد تا 15 سال آینده نیز به سرانجام نمی‌رسد و با مرگ زودرس نخیلات زیرپوشش این سد روبرو می‌شویم.

کاووسی اضافه کرد: به علت نداشتن توجیه اقتصادی، تسهیلات پرداختی مکانیزاسیون و شرکت‌های پیمان‌کاری قابل‌توجه در بخش خرما در استان وجود ندارد.

او با تأکید بر تغییر واریته گفت: جایگزینی واریته های مناسب به‌جای نخیلات پیر که میزان ثمردهی آن‌ها نیز کاهش‌یافته از ضرورت‌هایی است که باید موردتوجه مرکز تحقیقات جهاد کشاورزی قرار گیرد.

کاووسی اضافه کرد: این مرکز 20 سال پیش باید واریته های مناسب با آب‌وهوا و اقلیم این استان را شناسایی و معرفی می‌کرد که این کار انجام نشد و امروز باغداران به دلیل نبود توجیه اقتصادی باغ‌های خود ناراضی هستند.

رئیس انجمن خرمای استان بوشهر نبود جاده‌های بین نخیلات، نوسازی خطوط تولید، نبود سرمایه در گردش ارزان‌قیمت، دشواری سورت (درجه‌بندی) خرمای نامرغوب، افزایش نجومی حق بیمه سهم کارفرما، صدور اجرائیه تأمین اجتماعی، اخراج کارگران و تعطیلی کارخانه‌ها را از دیگر مشکلات این بخش عنوان کرد.

کیفی سازی خرما شرط ورود به بازارهای جهانی

رئیس اتاق بازرگانی بندر بوشهر گفت: از مجموع 150 هزار تن خرمای تولیدی این استان فقط 20 هزار تن آن به خارج از کشورهای دیگر صادر می‌شود، این در حالی است که وجود 750 کیلومتر مرز آبی بهترین مزیت برای صادرات محصول را در استان فراهم می‌کند.

خورشید گزدرازی افزود: خرمای صادراتی این استان برای راهیابی به بازارهای هدف نیازمند کنترل کیفی است.

او افزود: روی بسته‌های بیشتر خرمای های بسته‌بندی این استان عبارت درجه‌یک نوشته می‌شود که این عمومیت بخشی اجحافی بزرگ در حق خرمای باکیفیت بوشهر است.

گزدرازی بیان کرد: تنها با شعارهای مبنی بر کیفیت‌بخشی، گره از مشکلات این بخش باز نمی‌شود و در عمل باید وارد کار کنترل باهدف صادرات خرمای باکیفیت شویم.

رئیس اتاق بازرگانی بندر بوشهر ادامه داد: بسته‌بندی خرما در کشوری‌های هدف استان بوشهر با بسته‌بندی‌های بسیار شیک عرضه می‌شود که این امر ضرورت توجه به امر بسته‌بندی را دوچندان کرده است.

او ادامه داد: خرمای باکیفیت استان بوشهر که امروز با تحمیل هزینه‌هایی گزاف به نخل داران در بخش‌های مختلف همراه شده باکیفیت‌بخشی می‌تواند بخش قابل‌توجهی از هزینه‌های تولید را پوشش دهد.

برچسب ها
نسخه اصل مطلب