سیروس همتی: چگونه مسئولین فرهنگی مشکلات تئاتر را نمیبینند؟
کارگردان نمایش «بوقلمون» گفت: تئاتر مثل سینما نیست، اگر مخاطبی نباشد تئاتر به مرگ تدریجی دچار میشود، در سینما محصول پس از تولید میتواند حتی اکران آنلاین شده و یا به شبکه نمایش خانگی بیاید، اما تئاتر آنلاین به هیچ وجه توجیه اقتصادی ندارد و از سویی نمیتوان حس تئاتر را در نمایش آنلاین ایجاد کرد.
سیروس همتی، پیرامون آخرین وضعیت تئاتر در سال جاری گفت: متاسفانه هرچه بگوییم وضعیت تئاتر در دوران کرونا وخیم و ضررها باورنکردنی است کسی گوشش بدهکار نیست، من نمیدانم دیگر باید چه بلایی سر تئاتر بیاید که مسئولین فرهنگی بخواهند کاری انجام دهند. عجیب است که بعد از این همه نقد و گلایه مسئولین فرهنگی همچنان مشکلات تئاتر را نمیبینند.
وی در همین راستا ادامه داد: شخصا امسال چند بار سعی کردم تا تئاتری روی صحنه ببرم، اما این اتفاق به هیچ وجه ممکن نبود، هر بار که قصد کردیم کار کنیم تئاتر تعطیل میشد، واقعا به هیچ وجه نمیشد که برنامه ریزی مشخصی برای این کار انجام داد و به همین خاطر شخصا ترجیح دادم امسال اثری را روی صحنه نبرم، زیرا قطعا در چنین شرایطی حاصلی جز شکست به همراه نداشت.
کارگردان نمایش «بوقلمون» با ناگوار خواندن وضعیت اهالی تئاتر اضافه کرد: تئاتر مثل سینما نیست، اگر مخاطبی نباشد تئاتر به مرگ تدریجی دچار میشود، در سینما محصول پس از تولید میتواند حتی اکران آنلاین شده و یا به شبکه نمایش خانگی بیاید، اما تئاتر آنلاین به هیچ وجه توجیه اقتصادی ندارد و از سویی نمیتوان حس تئاتر را در نمایش آنلاین ایجاد کرد.
وی نبود حمایت از اهالی تئاتر را بزرگترین مشکل دوران کرونا خواند و اظهار کرد: اگر مسئولین فرهنگی کمی تئاتریها را حمایت میکردند آنها حاضر بودند با هر سختی که وجود دارد تئاتر روی صحنه ببرند، اما تولید تئاتر آن هم بدون حمایت منتج به شکست اقتصادی و روحی گروه سازنده میشد، به همین دلیل بسیاری از اهالی تئاتر امسال کاری روی صحنه نبردند.
بازیگر سریال «خداحافظ بچه» در همین رابطه تصریح کرد: برای من سوال است که آیا مسئولین فرهنگی امروز میدانند که اهالی تئاتر در چه وضعیتی به سر میبرند، برایشان سوال نیست که چگونه امرار معاش میکنند؟، بسیاری از اهالی تئاتر تغییر شغل داده اند، برخی کلا این هنر را کنار گذاشتند، شاید این موضوع مقطعی باشد، اما این اتفاق ضربه جبران ناپذیری طی سالهای آینده به هنر تئاتر خواهد زد که به هیچ وجه قابل جبران نیست.
این بازیگر سینما و تئاتر با اشاره به وضعیت بد معیشت بازیگران تئاتر به دلیل شیوع کرونا اضافه کرد: معضل بیکاری بازیگران تئاتر و وضعیت بد معیشت آنها به شدت ناراحت کننده است، از نظر من این بیکاری بازیگران تا یک جایی قابل تحمل است و بد از گذشت زمان بیشتر تبدیل به مشکلی بزرگ برای این عرصه خواهد شد.
وی درباره تئاتر کشور در سال آتی خاطرنشان کرد: بازگشایی تئاتر به شیوه فعلی کارآمد نبوده است، زیرا با وجود اینکه هنرمندان میخواهند تئاتر را زنده نگه دارند مخاطب استقبال نمیکند که به خاطر بیماری کرونا حق دارد، از برنامه ریزی برای تئاتر کرونا زده که خبری نیست، تنها امید من برای تئاتر سال ۱۴۰۰ نابودی بیماری کرونا است، زیرا در غیر این صورت تئاتر همین مسیر سقوط را دنبال میکند.
وی در همین راستا ادامه داد: شخصا امسال چند بار سعی کردم تا تئاتری روی صحنه ببرم، اما این اتفاق به هیچ وجه ممکن نبود، هر بار که قصد کردیم کار کنیم تئاتر تعطیل میشد، واقعا به هیچ وجه نمیشد که برنامه ریزی مشخصی برای این کار انجام داد و به همین خاطر شخصا ترجیح دادم امسال اثری را روی صحنه نبرم، زیرا قطعا در چنین شرایطی حاصلی جز شکست به همراه نداشت.
کارگردان نمایش «بوقلمون» با ناگوار خواندن وضعیت اهالی تئاتر اضافه کرد: تئاتر مثل سینما نیست، اگر مخاطبی نباشد تئاتر به مرگ تدریجی دچار میشود، در سینما محصول پس از تولید میتواند حتی اکران آنلاین شده و یا به شبکه نمایش خانگی بیاید، اما تئاتر آنلاین به هیچ وجه توجیه اقتصادی ندارد و از سویی نمیتوان حس تئاتر را در نمایش آنلاین ایجاد کرد.
وی نبود حمایت از اهالی تئاتر را بزرگترین مشکل دوران کرونا خواند و اظهار کرد: اگر مسئولین فرهنگی کمی تئاتریها را حمایت میکردند آنها حاضر بودند با هر سختی که وجود دارد تئاتر روی صحنه ببرند، اما تولید تئاتر آن هم بدون حمایت منتج به شکست اقتصادی و روحی گروه سازنده میشد، به همین دلیل بسیاری از اهالی تئاتر امسال کاری روی صحنه نبردند.
بازیگر سریال «خداحافظ بچه» در همین رابطه تصریح کرد: برای من سوال است که آیا مسئولین فرهنگی امروز میدانند که اهالی تئاتر در چه وضعیتی به سر میبرند، برایشان سوال نیست که چگونه امرار معاش میکنند؟، بسیاری از اهالی تئاتر تغییر شغل داده اند، برخی کلا این هنر را کنار گذاشتند، شاید این موضوع مقطعی باشد، اما این اتفاق ضربه جبران ناپذیری طی سالهای آینده به هنر تئاتر خواهد زد که به هیچ وجه قابل جبران نیست.
این بازیگر سینما و تئاتر با اشاره به وضعیت بد معیشت بازیگران تئاتر به دلیل شیوع کرونا اضافه کرد: معضل بیکاری بازیگران تئاتر و وضعیت بد معیشت آنها به شدت ناراحت کننده است، از نظر من این بیکاری بازیگران تا یک جایی قابل تحمل است و بد از گذشت زمان بیشتر تبدیل به مشکلی بزرگ برای این عرصه خواهد شد.
وی درباره تئاتر کشور در سال آتی خاطرنشان کرد: بازگشایی تئاتر به شیوه فعلی کارآمد نبوده است، زیرا با وجود اینکه هنرمندان میخواهند تئاتر را زنده نگه دارند مخاطب استقبال نمیکند که به خاطر بیماری کرونا حق دارد، از برنامه ریزی برای تئاتر کرونا زده که خبری نیست، تنها امید من برای تئاتر سال ۱۴۰۰ نابودی بیماری کرونا است، زیرا در غیر این صورت تئاتر همین مسیر سقوط را دنبال میکند.