شرایط فعلی تئاتر فاجعهآمیز است/ جایزه ۸ میلیون تومانی برای بازیگر برگزیده در این شرایط به شوخی شبیه است
بازیگر برگزیده جشنواره تئاتر فجر، شرایط فعلی تئاتر کشور را فاجعهآمیز خواند و پرداخت ۸ میلیون تومان به عنوان جایزه برتر بازیگری در شرایط سخت فعلی را به شوخی تشبیه کرد.
سروش طاهری بازیگر تئاتر که در سی و نهمین جشنواره تئاتر فجر جایزه بازیگری در بخش مسابقه صحنهای را دریافت کرده، در گفتوگو با خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم درباره جشنواره امسال گفت: نقد به جشنواره و سطح کیفی آن نوعی خودزنی و نادیده گرفتن زحمات عزیزان در دبیرخانه جشنواره است.
وی در عین حال متذکر شد: همه میدانند که این جشنواره نسبت به دورههای گذشته از کیفیتی کمتری برخوردار بوده اما این امر، نه به دلیل ضعف برگزارکنندهها بلکه ناشی از شرایط کرونایی جشنواره بود.
این بازیگر تئاتر ادامه داد: نقد اصلی به جشنواره امسال این است که بعد از گذشت 42 سال از انقلاب، در این شرایط و وقتیکه بخش بینالمللی جشنواره حذف شد و یکسال هم هنرمندان در راه زنده نگهداشتن تئاتر مجاهدت کردند، مبلغ 8 میلیون تومان بهعنوان جایزه برتر بازیگری کمی به شوخی شبیه است.
طاهری درباره تأثیر کرونا بر جشنواره تئاتر امسال اظهار داشت: خیلی از افراد برگزاری این جشنواره را در دوران کرونایی مورد نقد قراردادند ولی به نظر من برگزاری این جشنواره در این شرایط باعث شد تا بسیاری از هنرمندان از اقصی نقاط کشور با امید به صحنه بازگردند.
بازیگر برتر سی و نهمین جشنواره تئاتر فجر در بخش دیگری از این گفتوگو به بررسی شرایط فعلی تئاتر کشورمان پرداخت و گفت: تئاتر در حال حاضر خلاصه به فضای مجازی شده که به نظر من در این فضا هم بههیچعنوان موفقیتی کسب نکرده است چراکه مدیوم تئاتر فضای مجازی نیست و اساساً اجرای تئاتر در این فضا جز لطمه چیزی نخواهد داشت.
طاهری افزود: شرایط فعلی تئاتر بیشتر به یک فاجعه شباهت دارد و در حال حاضر دیگر تئاتری وجود ندارد و این مسأله برای خود من بسیار نگرانکننده است.
وی اضافه کرد: وقتی شرایط جوایز یک جشنواره تثبیتشده تئاتر در کشور اینگونه بوده و از یک بودجه کلان در این شرایط همین مقدار سهم هنرمندان است، هنرمندان تئاتر حتی امکان حل کردن مشکلات معیشتی خود را نخواهند داشت؛ چه رسد به این که بخواهند مشکلات حوزه تئاتر را حل کنند.
طاهری با اشاره با اوضاع تئاتر قبل از شیوع کرونا و میزان تأثیر این بیماری بر تئاتر تصریح کرد: اوضاع تئاتر قبل از شیوع ویروس کرونا هم آشفته بوده و حقیقتاً تئاتر بدون تماشاگر به معنای هیچ است.
این بازیگر تئاتر در این رابطه ادامه داد: ما تماشاگر حرفهای را برای دیدن تئاتر پرورش ندادهایم و این فرهنگسازی باید از آموزشوپرورش و آموزشهای اولیه شروع شود؛ زیرا هنوز تئاتر بهعنوان یک نیاز در کشور ما مطرح نیست.
به اعتقاد این بازیگر برگزیده جشنواره تئاتر فجر، تا زمانی که تماشاگر حرفهای تئاتر وجود نداشته باشد، تئاتر اساساً وجود خارجی نخواهد داشت و قطعاً شرایط کرونایی هم مزید بر علت شده و متأسفانه همان حرکت لنگلنگان تئاتر را هم گرفته است.
طاهری با اشاره به سختیها و مشکلات دوران پسا کرونا در تئاتر تصریح کرد: شرایط تئاتر بعد از کرونا قابل پیشبینی نیست و ما نیازمند مدیریت حرفهای در این عرصه هستیم اما من در بین مدیران فعلی چنین امری را مشاهده نمیکنم مگر اینکه یکی از مدیران حرکت جدیدی انجام دهد.
بازیگر برگزیده سی و نهمین جشنواره تئاتر فجر با اشاره به عدم رغبت کافی برای ادامه مسیر بازیگری تئاتر بیان داشت: اتفاقی من را برای ادامه مسیر در فضای تئاتر ترغیب نکرده و دلیلی هم برای ادامه مسیر وجود ندارد.
او درباره علت این مساله توضیح داد: اتفاقاتی مثل فعالیت سلبریتی ها و بازیگران چهره بهجای هنرمندان و همکاران من در تئاتر یا اجرا و بازیگری بدون دریافت پول و حتی شرایط جایزهای تئاتر باعث عدم وجود رغبت برای ادامه کار در فضای تئاتر است.
طاهری خاطر نشان کرد: هر کاری در این فضا وجود دارد، ثمره عشق و علاقه هنرمندان تئاتر به این هنر اصیل است که تلاش میکنند مسیر تئاتر را ادامه دهند ولی واقعاً من بهعنوان یک تئاتری از لحاظ روانی دیگر آمادگی ادامه فعالیت را ندارم.
وی در اینباره توضیح داد: وقتی شما قصد تولید یک اثر فاخر در تئاتر را دارید با عدم وجود تماشاچی برای این اثر روبهرو هستند ولی وقتیکه اثری را باوجود چهرهها تولید میکنید، باید گفت که این اثر دیگر برای شما نخواهد بود حتی اگر استقبال کافی از آن انجام شود.
این بازیگر تئاتر در بخش دیگری از گفتوگوی خود با تسنیم با طرح پیشنهادهایش برای بهبود شرایط تئاتر کشور تصریح کرد: تئاتر نیازمند وجود یک تفکر زمینهای است و به نظر من باید 20 سال زمان ببرد تا به شرایط بهبودیافته خود بازگردد.
طاهری با بیان این که در شرایط فعلی یا باید تئاتر را کنار بگذاریم یا مدیریت جدیدی در ارتباط با همه نهادها تعریف کنیم، توضیح داد: تعداد زیادی نهاد موازی از قبیل وزارت ارشاد، حوزه هنری و سپاه پاسداران داریم که به دلیل شرایط خود نیازمند تولید تئاتر هستند که به نظر من همه باید جمع شوند و بودجه خود را در قالبی مشترک هزینه کنند تا اوضاع تئاتر بهبود پیدا کند.
این بازیگر تئاتر که بارها عنوان پرکارترین بازیگر سال را اخذ کرده، درباره روند تئاتر کشور نیز اظهار داشت: شرایط تئاتر کشور را نهتنها رو به رشد ارزیابی نمیکنم بلکه آن را رو به انحطاط میبینم.
طاهری در توضیح بیشتر این ادعا گفت: در ابتدا فکر میکردم مشکل از بازیگران و اهالی تئاتر است که تماشاگر کمی به دیدن تئاتر میآید ولی دیدم افرادی مانند دکتر علی رفیعی یا دکتر قطبالدین صادقی هم که ما به آنها تأسی میکنیم تماشاچی ندارند که این مهم نشاندهنده یک ضعف بنیادین در این زمینه است.
وی در پایان خاطرنشان کرد: تئاتر به تماشاگر زنده است و هنگامیکه تماشاگر و یا تماشاگر آگاه و پرورش دیده وجود ندارد، در نتیجه تئاتر عملاً رو به انحطاط خواهد رفت.
وی در عین حال متذکر شد: همه میدانند که این جشنواره نسبت به دورههای گذشته از کیفیتی کمتری برخوردار بوده اما این امر، نه به دلیل ضعف برگزارکنندهها بلکه ناشی از شرایط کرونایی جشنواره بود.
این بازیگر تئاتر ادامه داد: نقد اصلی به جشنواره امسال این است که بعد از گذشت 42 سال از انقلاب، در این شرایط و وقتیکه بخش بینالمللی جشنواره حذف شد و یکسال هم هنرمندان در راه زنده نگهداشتن تئاتر مجاهدت کردند، مبلغ 8 میلیون تومان بهعنوان جایزه برتر بازیگری کمی به شوخی شبیه است.
طاهری درباره تأثیر کرونا بر جشنواره تئاتر امسال اظهار داشت: خیلی از افراد برگزاری این جشنواره را در دوران کرونایی مورد نقد قراردادند ولی به نظر من برگزاری این جشنواره در این شرایط باعث شد تا بسیاری از هنرمندان از اقصی نقاط کشور با امید به صحنه بازگردند.
بازیگر برتر سی و نهمین جشنواره تئاتر فجر در بخش دیگری از این گفتوگو به بررسی شرایط فعلی تئاتر کشورمان پرداخت و گفت: تئاتر در حال حاضر خلاصه به فضای مجازی شده که به نظر من در این فضا هم بههیچعنوان موفقیتی کسب نکرده است چراکه مدیوم تئاتر فضای مجازی نیست و اساساً اجرای تئاتر در این فضا جز لطمه چیزی نخواهد داشت.
طاهری افزود: شرایط فعلی تئاتر بیشتر به یک فاجعه شباهت دارد و در حال حاضر دیگر تئاتری وجود ندارد و این مسأله برای خود من بسیار نگرانکننده است.
وی اضافه کرد: وقتی شرایط جوایز یک جشنواره تثبیتشده تئاتر در کشور اینگونه بوده و از یک بودجه کلان در این شرایط همین مقدار سهم هنرمندان است، هنرمندان تئاتر حتی امکان حل کردن مشکلات معیشتی خود را نخواهند داشت؛ چه رسد به این که بخواهند مشکلات حوزه تئاتر را حل کنند.
طاهری با اشاره با اوضاع تئاتر قبل از شیوع کرونا و میزان تأثیر این بیماری بر تئاتر تصریح کرد: اوضاع تئاتر قبل از شیوع ویروس کرونا هم آشفته بوده و حقیقتاً تئاتر بدون تماشاگر به معنای هیچ است.
این بازیگر تئاتر در این رابطه ادامه داد: ما تماشاگر حرفهای را برای دیدن تئاتر پرورش ندادهایم و این فرهنگسازی باید از آموزشوپرورش و آموزشهای اولیه شروع شود؛ زیرا هنوز تئاتر بهعنوان یک نیاز در کشور ما مطرح نیست.
به اعتقاد این بازیگر برگزیده جشنواره تئاتر فجر، تا زمانی که تماشاگر حرفهای تئاتر وجود نداشته باشد، تئاتر اساساً وجود خارجی نخواهد داشت و قطعاً شرایط کرونایی هم مزید بر علت شده و متأسفانه همان حرکت لنگلنگان تئاتر را هم گرفته است.
طاهری با اشاره به سختیها و مشکلات دوران پسا کرونا در تئاتر تصریح کرد: شرایط تئاتر بعد از کرونا قابل پیشبینی نیست و ما نیازمند مدیریت حرفهای در این عرصه هستیم اما من در بین مدیران فعلی چنین امری را مشاهده نمیکنم مگر اینکه یکی از مدیران حرکت جدیدی انجام دهد.
بازیگر برگزیده سی و نهمین جشنواره تئاتر فجر با اشاره به عدم رغبت کافی برای ادامه مسیر بازیگری تئاتر بیان داشت: اتفاقی من را برای ادامه مسیر در فضای تئاتر ترغیب نکرده و دلیلی هم برای ادامه مسیر وجود ندارد.
او درباره علت این مساله توضیح داد: اتفاقاتی مثل فعالیت سلبریتی ها و بازیگران چهره بهجای هنرمندان و همکاران من در تئاتر یا اجرا و بازیگری بدون دریافت پول و حتی شرایط جایزهای تئاتر باعث عدم وجود رغبت برای ادامه کار در فضای تئاتر است.
طاهری خاطر نشان کرد: هر کاری در این فضا وجود دارد، ثمره عشق و علاقه هنرمندان تئاتر به این هنر اصیل است که تلاش میکنند مسیر تئاتر را ادامه دهند ولی واقعاً من بهعنوان یک تئاتری از لحاظ روانی دیگر آمادگی ادامه فعالیت را ندارم.
وی در اینباره توضیح داد: وقتی شما قصد تولید یک اثر فاخر در تئاتر را دارید با عدم وجود تماشاچی برای این اثر روبهرو هستند ولی وقتیکه اثری را باوجود چهرهها تولید میکنید، باید گفت که این اثر دیگر برای شما نخواهد بود حتی اگر استقبال کافی از آن انجام شود.
این بازیگر تئاتر در بخش دیگری از گفتوگوی خود با تسنیم با طرح پیشنهادهایش برای بهبود شرایط تئاتر کشور تصریح کرد: تئاتر نیازمند وجود یک تفکر زمینهای است و به نظر من باید 20 سال زمان ببرد تا به شرایط بهبودیافته خود بازگردد.
طاهری با بیان این که در شرایط فعلی یا باید تئاتر را کنار بگذاریم یا مدیریت جدیدی در ارتباط با همه نهادها تعریف کنیم، توضیح داد: تعداد زیادی نهاد موازی از قبیل وزارت ارشاد، حوزه هنری و سپاه پاسداران داریم که به دلیل شرایط خود نیازمند تولید تئاتر هستند که به نظر من همه باید جمع شوند و بودجه خود را در قالبی مشترک هزینه کنند تا اوضاع تئاتر بهبود پیدا کند.
این بازیگر تئاتر که بارها عنوان پرکارترین بازیگر سال را اخذ کرده، درباره روند تئاتر کشور نیز اظهار داشت: شرایط تئاتر کشور را نهتنها رو به رشد ارزیابی نمیکنم بلکه آن را رو به انحطاط میبینم.
طاهری در توضیح بیشتر این ادعا گفت: در ابتدا فکر میکردم مشکل از بازیگران و اهالی تئاتر است که تماشاگر کمی به دیدن تئاتر میآید ولی دیدم افرادی مانند دکتر علی رفیعی یا دکتر قطبالدین صادقی هم که ما به آنها تأسی میکنیم تماشاچی ندارند که این مهم نشاندهنده یک ضعف بنیادین در این زمینه است.
وی در پایان خاطرنشان کرد: تئاتر به تماشاگر زنده است و هنگامیکه تماشاگر و یا تماشاگر آگاه و پرورش دیده وجود ندارد، در نتیجه تئاتر عملاً رو به انحطاط خواهد رفت.