جستجو
رویداد ایران > رویداد > فرهنگی > جای خالی علی انصاریان در نخستین روز «فجر»/ «حاشیه‌ها» برخط شد!

جای خالی علی انصاریان در نخستین روز «فجر»/ «حاشیه‌ها» برخط شد!

جای خالی علی انصاریان در نخستین روز «فجر»/ «حاشیه‌ها» برخط شد!
فیلم سینمایی «رمانتیسم عماد و طوبا» در حالی به‌عنوان فیلم افتتاحیه سی‌ونهمین جشنواره فیلم فجر روی پرده می‌رود که علی انصاریان از بازیگران آن این روزها درگیر مبارزه با ویروس منحوس کرونا است.
به گزارش مهر  «مهر سیمرغ» عنوان بسته خبری-تحلیلی روزانه‌ای است که به مرور متن و حاشیه سی‌ونهمین جشنواره فیلم فجر می‌پردازد. هر روز می‌توانید با «مهر سیمرغ ۳۹» در جریان آخرین تحولات بزرگ‌ترین رویداد سینمایی کشور، در متفاوت‌ترین دوره برگزاری قرار بگیرید.
 
سال گذشته و در قالب «مهر سیمرغ ۳۸» روایت‌گر متن و حاشیه سی‌وهشتمین جشنواره فیلم فجر بودیم.
 
امروز یکشنبه ۱۲ بهمن‌ماه و هم‌زمان با اولین روز اکران فیلم‌های سی‌ونهمین جشنواره فیلم فجر، در سینمای رسانه و سینماهای مردمی با اولین شماره از «مهر سیمرغ ۳۹» همراه شوید.
 
چهره روز؛ علی انصاریان
جشنواره فیلم فجر در حالی متفاوت‌ترین دوره خود را در سایه تهدید «کرونا» آغاز می‌کند که یکی از بازیگران فیلم افتتاحیه این رویداد، درگیر مبارزه با این ویروس منحوس است و احتمال مهمترین غایب جشنواره در روز رونمایی از فیلمش محسوب می‌شود. علی انصاریان فوتبالیست باسابقه‌ای که چند سالی است به عرصه سینما ورود کرده و بازیگری را هم تجربه می‌کند، در یکی از جدی‌ترین تجربه‌های بازیگری‌اش در فیلم «رمانتیسم عماد و طوبا» به ایفای نقش پرداخته است؛ فیلمی که امروز به‌عنوان فیلم افتتاحیه جشنواره سی‌ونهم در برج میلاد روی پرده می‌رود.
 
علی انصاریان در همان دوران اوج حضورش در میدان فوتبال، اولین‌بار به‌عنوان بازیگر در سریال طنز «زیر آسمان شهر» به کارگردانی مهران غفوریان مقابل دوربین ظاهر شد و بعد از آن در چندین سریال کمدی دیگر هم نقش خود به‌عنوان یک فوتبالیست مشهور را ایفا کرد. اولین پیشنهاد جدی برای بازیگری در یک فیلم را اما شهرام شاه‌حسینی برای فیلمی ویدئویی به نام «کلاف» به او داد.
 

حاشیه روز؛ چالش بلیت‌فروشی در آغاز راه
جشنواره فیلم فجر، بدون حاشیه انگار چیزی کم دارد. این سنت هر ساله است. حالا و در شرایطی که جشنواره سی‌ونهم در مواجهه با تهدید کرونا بخشی از فرآیندهای اجرایی خود را به فضای مجازی منتقل کرده است، اولین حاشیه جدی این رویداد هم به‌صورت «برخط» رقم خورد!
 
جشنواره امسال به همان اندازه که در بخش انتخاب و داوری آثار، فرآیندی ویژه و متفاوت را تجربه کرد، در زمینه میزبانی از مخاطبان هم تبدیل به یکی از متفاوت‌ترین دوره‌ها شده است؛ سینماهای مردمی جشنواره نزدیک به دو برابر سینماهای دوره‌های گذشته هستند و در هر سالن تنها برای ۳۰ درصد ظرفیت بلیت‌فروشی می‌شود. بلیت‌ها هم تنها به‌صورت اینترنتی عرضه می‌شود و دیگر خبری از فروش گیشه‌ای و صف‌های مقابل سینماها نیست.
 
در چنین شرایطی وقتی روز گذشته و از ساعت ۱۴ فروش اینترنتی بلیت آغاز شد، همه منتظر رصد میزان استقبال از جشنواره بودند؛ اینکه مخاطبان نگران کرونا تا چه اندازه علاقمند به همراهی با جشنواره فیلم فجر در شرایط فعلی دارند، سوالی بود که کمیت فروش روزانه بلیت‌ها می‌توانست به آن پاسخ دهد.
 
رصد استقبال مخاطبان اما در کمتر از یک ساعت به مخابره اولین حاشیه جدی فجر سی‌ونهم در رسانه‌ها شد؛ مختل شدن سامانه‌های فروش بلیت و بلاتکلیفی مخاطبان!
 
علی‌الظاهر میزان استقبال مردمی از جشنواره فجر امسال هر چند به اندازه دوره‌های قبل نبوده اما فراتر از ظرفیت قابل تحمل سامانه‌های برخط بوده و همین عامل سبب اختلال در فرآیند ثبت بلیت و ارسال کد مربوطه به مخاطبان جشنواره شد.
 
نکته جالب‌تر اینکه همزمان با مخابره این اختلال در رسانه‌های رسمی، روابط عمومی جشنواره بدون هیچ توضیحی، صرفاً به انتشار آمار بلیت‌های فروخته شده اکتفا کرد.
 
براساس آخرین آمار منتشرشده تا ساعت ۲۴ دیشب، مجموعاً ۴۴ هزار و ۳۱۲ قطعه بلیت در سینماهای مردمی به فروش رسیده است که این آمار مربوط به اکران امروز فیلم‌ها در سینماهای مردمی می‌شود.
 
نکته روز؛ جشنواره بدون افتتاحیه

افتتاحیه و اختتامیه براساس یک عادت همیشگی، بخشی جدایی‌ناپذیر از جشنواره‌ها و رویدادها محسوب می‌شود. جشنواره فیلم فجر هم هر ساله بخشی از برنامه‌های اجرایی خود را در آیین افتتاحیه پیگیری می‌کرد؛ از اهدای جوایز بخش مواد تبلیغی گرفته تا برگزاری آیین نکوداشت‌ها.
 
با احتساب امسال اما حالا دو سالی می‌شود که جشنواره فیلم فجر از سنت سابق برگزاری افتتاحیه پیروی نمی‌کند. ابراهیم داروغه‌زاده دبیر سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر سال گذشته علت برگزار نشدن این مراسم را حوادث تلخ روزهای منتهی به آبان و دی ماه اعلام و عنوان کرد هزینه برگزاری مراسم افتتاحیه به سیل زدگان سیستان و بلوچستان اهدا می‌شود.
 

هدیه تهرانی در نمایی از «بی‌همه‌چیز»
«سد معبر» اما دورخیز مستقل قرایی برای رسیدن به قله کارگردانی بود. فیلمی که فیلمنامه آن را «سعید روستایی» استعداد نوظهور سینمای ایران نوشته بود و به همین دلیل بسیاری در جشنواره سی‌وپنجم فجر برای رونمایی از آن کنجکاو بودند. فیلم با بازی تحسین شده حامد بهداد توانست در چرخه اکران عمومی هم به خوبی دیده شود.
 
همکاری در نگارش فیلمنامه «قصر شیرین» که سیمرغ بهترین فیلمنامه جشنواره فجر را هم از آن خود کرد، توفیقی دیگر در کارنامه محسن قرایی بود، کارنامه‌ای که حالا به استناد آن بسیاری از فیلم‌بازها در انتظار رونمایی از «بی‌همه چیز» هستند. فیلمی که نویسندگی و کارگردانی‌اش را محسن قرایی برعهده دارد و امروز در سئانس دوم قرار است در سینمای اصحاب رسانه روی پرده برود.
 
برچسب ها
نسخه اصل مطلب