حذف شدگان عدالت
اين جشنواره كه هميشه در هفته گرامیداشت دفاع مقدس برگزار میشده ، این دوره به دلیل همزمانی با ایام محرم، عاشورا و تاسوعا تغيير زمان داده است.اما هدف برگزاري اين جشنواره آنچنان كه دست اندر كاران جشنواره اظهار داشته اند، صيانت از دستاورد هاي عزت بخش ملت غيور ايران در حماسه هشت ساله و پر افتخار جنگ تحميلي و جان فشانی های فرزندان این مرز و بوم است كه با حفظ و گسترش فرهنگ مقاومت و ارزش های آن و استفاده از زبان سینما به عنوان ابزاری کارا در دست هنرمندان متعهد، بتوان از سالیانی یاد كرد که سراسر ایثار، نور و خاطره است.در اين ميان و در آستانه برپايي پانزدهمين دوره ، خبر حذف دو فيلم «به وقت شام» و «امپراطور جهنم» كه انتظار مي رفت در اين جشنواره موفقيت هاي بسياري كسب كنند،بسياري از اهالي سينما را متعجب كرد تا در نهايت محمد خزايي، دبير جشنواره از دلايل حذف اين دو فيلم پرده برداشت؛ حذفي كه با برداشت از گفته هاي او،بر مبناي عدالت است!در اين گزارش ضمن نگاهي اجمالي به روند برپايي اين جشنواره در سال هاي اخير،به حواشي حذف اين دو فيلم خواهيمپرداخت.
سال هايي كه گذشت
اين جشنواره در سال 62 و در بحبوحه جنگ تحمیلی، همزمان با گرامیداشت هفته دفاع مقدس در تهران و اهواز و در سال 66 و همزمان با گرامیداشت هفته دفاع مقدس،در سه بخش مسابقه فیلم های بلندسینمایی، کوتاه و مستند در تهران برگزار شد.اين جشنواره در سال 69 در آستانه هشتمین سالگرد آزادسازی خرمشهر در دو بخش مسابقه و مرور بر آثار، همزمان در تهران و اهواز برگزار شد. در سال 71 همزمان با بزرگداشت هفته دفاع مقدس در سه بخش مسابقه فیلم های بلندسینمایی، کوتاه و مواد تبلیغی در استان کرمان برگزار شد. در سال 73 با هدف توجه به سینمای دفاع مقدس و تحسین از سازندگان این آثار به طور همزمان در تهران و خوزستان برگزار شد. در سال 75 در چهار بخش مسابقه فیلم های بلند سینمایی، کوتاه برنامههای تلویزیونی و مواد تبلیغی در استان فارس برگزار شد. در سال 77 نيز در دو بخش فیلم های بلند سینمایی، کوتاه و مروری بر آثار برتر سینمای جنگ ایران و جهان در استان همدان برگزار شد. در سال 79 دربخش های مسابقه فیلم های بلند سینمایی، کوتاه، برنامه تلویزیونی، نقد مقالات سینمایی، اقلام تبلیغی، بخش جنبی و بزرگداشت چهل شاهد در تهران برگزار شد. در سال 81 همزمان با محکومیت عراق از طرف سازمان ملل به عنوان آغازگر جنگ دربخش های مسابقه فیلم های بلند سینمایی، نیمه بلند، مستند، اقلام تبلیغی و نقد مقالات سینمایی در مشهد مقدس برگزار شد. همچنين درسال 89 در تهران و هشت استان خوزستان، کرمان، خراسان شمالی، کرمانشاه، بوشهر، سمنان، فارس، گلستان و هفت کشور لبنان، سوریه، ترکیه، فنلاند، تاجیکستان، افغانستان و کره شمالی و در بخشهای مختلفي مانند سینمای ایران، سینمای بین الملل، مسابقه بزرگ فیلمنامهنویسی (قلم طلایی)، نگاه نو، مسابقه فیلمهای 313 ثانیه ای، مواد تبلیغی و تصویر انقلاب،برگزیده آثار سینمایی 30 سال گذشته با موضوع انقلاب اسلامی برگزار شده است. اين جشنواره در آخرين دوره برگزاري خود، به منظور «تبیین فرهنگ مقاومت و پاسداشت حماسههای انقلاب اسلامی و هشت سال دفاعمقدس» و «نگاه به حضور سازنده ایثارگران در مقابل دشمنان»، «تحریم اقتصادی»، «دستاوردهای علمی و افتخارات جهانی»، «مقاومت و بیداری اسلامی»، «مقابله با استکبار جهانی»، «تروریسم» و «صهیونیسم بینالملل» در قالب بخشهای مختلف سینمایی، کوتاه، مستند، ویدیویی، فیلمنامه نویسی و چشمانداز سینمای مقاومت ایران و نشستهای تخصصی و بزرگداشت سینماگران عرصه انقلاب و دفاع مقدس و برنامههای جانبی دیگر طراحی ، پیریزی و انجام شد.
پانزدهمين دوره و چشم انداز آماريپانزدهمین دوره از جشنواره بینالمللي فیلم مقاومت از پنجم تا نهم آذر در تهران برگزار خواهد شد.از ميان 1650 اثر ارسال شده براي اين دوره از جشنواره، 744 اثر متعلق به فیلمسازان داخلی است.همچنين بخش دولتی 533 اثر و بخش خصوصی 211 اثر برای جشنواره ارسال کردهاند.در اين دوره كه بيشترين متقاضيان شركت در آن متولدان دهه 60 هستند،نام 657 فیلمساز مرد و 87 کارگردان زن به چشم مي خورد که 473 اثر آنان از تهران و271 اثر نیز، از شهرستانها و استانهای مختلف کشور بوده است.در گروههای سنی بین دهههای 40 تا 50 درمجموع، 105 اثر و همچنین 103 اثر از متولدان دهه 50 تا 60 بوده است؛ ازمتولدان بین دهه 60 تا 70 یعنی دهه شصتیها نیز 375 اثر به دبير خانه جشنواره ارسال شده است.از بین متولدان 71 تا 75 نیز، 91 اثر به دبيرخانه رسيده که در این میان بچههای انقلاب و جنگ یعنی متولدان 61 تا 70 بیشترترین آمار ارسالی را داشتهاند.
نشست خبري پر حاشيه
در نشست خبري جشنواره فيلم مقاومت كه در دهم مهر سال جاري و با حضور محمد خزايي،دبير جشنواره و يزدان عشيري مدير روابط عمومي اين رويداد به منظور تبيين اهداف و سياست ها برگزار شد، نكات جالب توجهي مطرح شد كه انتقادات فراواني را به همراه داشت.خزايي در بخشي از صحبت هاي خود از ارگانهای ذینفع، گلايه كرد كه اوضاع اقتصادی خراب را بهانه کردند تا از این جشنواره حمایت نکنند!وي در ادامه اظهار داشت: عجیب است که اوضاع اقتصادی خراب فقط باعث محدودیت جشنواره مقاومت میشود و دیگر جشنوارهها نه تنها کمبود بودجه ندارند بلکه بودجهشان بیشتر هم میشود.خزايي همچنين از بودجه سهمیلیاردی سال قبل سخن گفت كه به بودجه 4/2میلیاردی در سال جدید تقليل يافته است.همچنين وي گلايه هاي عميقي از بسياري از نهادهای انقلابی داشت كه صریحا گفته بودند هیچ حمایتی از جشنواره مقاومت نمیکنند! اما نكته جالب توجه اين بخش از سخنان خزايي است كه اظهار داشت سازمان سينمايي اوج به دليل «مشكلات مالي» حمايتي از جشنواره مقاومت نكرده است و بودجههايي را كه ميگيرد،صرف سينماي انقلاب نميكند.سوال اينجاست؛چرا با وجود اين كم لطفي ها از سوي سازمان اوج كماكان در تعداد كثيري از فيلم هايي كه آقاي خزايي تهيه كرده، نام اين سازمان به عنوان سرمايه گذار به چشم مي خورد؟!در ادامه نيز او گلايه اي از پردیس چارسو داشت كه برای تخصیص به جشنواره مقاومت، ۴۰۰ میلیون طلب کرد كه عوامل به دلیل کمبود منابع نتوانستند این رقم را تامین کنند!
شائبه هاي حذف بر مبناي عدالت
بعد از آنکه در جشن خانه سینمای امسال فیلم «سارا و آیدا» ساخته مازیار میری دبیر اجرایی جشن در 6 رشته نامزد و دردو رشته هم جایزه دریافت کرد، کم نبودند منتقدانی که به همین خاطر جشن خانه سینما را مورد شماتت قرار دادند.این روندی بود که پیش بینی میشد در جشنواره مقاومت امسال هم رخ دهد چون محمد خزاعی دبیر جشنواره در ماههای اخیر دو فیلم «به وقت شام» و «امپراطور جهنم» را تولید کرده بود و حضور این فیلمها در بخش رقابتی ممکن بود سوءتفاهم برانگیزد.با این حال شورای راهبردی جشنواره مقاومت هر دو فیلم خزاعی را از بخش رقابتی سینمای ملی که اصلیترین بخش جشنواره است، خارج کرده و فقط به این فیلمها اجازه حضور در بخش های جنبی داده شده است.شورای راهبردی این فیلمها را از بخش مسابقه سینمای ملی خارج کرده ولی حضور در بخش های جنبی نظیر «جایزه عماد مغنیه»، «جلوه گاه نور»، «بین الملل»، «بهترین فیلم از نگاه مردم» و «جایزه داوری خانواده شهدا»را بلامانع دانسته است.خزاعی پیش از این زمانی که دبیر جشنواره سی ام فیلم فجر بود نیز فیلم «قلاده های طلا» را از بخش رقابتی خارج کرد و آن را در بخش خارج از مسابقه نمایش داد؛ البته نمایش به صورت چراغ روشن در سالن اصلی همایش های برج میلاد!