سرعت پیشرفت«انیمیشن ایران»بیش از دیگران است/اوجگیری با«بچه زرنگ»
هادی محمدیان کارگردان انیمیشنهای سینمایی «شاهزاده روم» و «فیلشاه» ضمن تأکید بر سرعت پیشرفت صنعت پویانمایی در ایران، درباره تازهترین تجربه سینمایی خود توضیحاتی ارائه کرد.
هادی محمدیان، مدیر هنری استودیو «هنر پویا» و کارگردان انیمیشن در آستانه «روز جهانی انیمیشن» گفت: امروز انیمیشن عرصه کشف استعدادهاست و در صورتی که توجه بیشتری به این حوزه شود، به نظرم میتوانیم افتخارات بیشتری کسب کنیم.
محمدیان افزود: از حدود یک دهه قبل که اولین انیمیشنهای سینمایی در ایران تولید شدند، کمتر کسی فکرش را میکرد در یک دهه، انیمیشن در کشور ما به چنین پیشرفتی برسد و همه اینها مرهون تلاشهای جوانان همین آب و خاک است.
وی ادامه داد: انیمیشن گونهای از سینماست که تکنولوژی در آن به شدت دخیل است. در انیمیشن علاوهبر درگیر بودن تیم با موضوع روایت و قصه باید با تکنیک هم به خوبی آشنا باشید و در این مسیر عموماً استودیوهای خارجی حاضر نیستند تا تجربیات خود را در اختیار مجموعههای دیگر بگذارند. لذا کسب تجربه در این حوزه حرف اول را میزند و باید رفته رفته تلاش کرد تا تجربه به دست آمده در درون استودیوها رسوب کند و پله پله آثار پیشرفت کنند.
«فیلشاه» تجربهای در امتداد «شاهزاده روم»
مدیر هنری گروه «هنر پویا» با اشاره به تجربه ساخت انیمیشنهای «شاهزاده روم» و «فیلشاه» در این مجموعه گفت: هنر پویا در «شاهزاده روم» زیربنای تکنولوژیک را برای خود فراهم و تولید انیمیشن بومی و ایرانی را تا حدی پایهریزی کرد تا ما نیز خط تولیدی منحصر به خودمان داشته باشیم، همین مسیر در ساخت «فیلشاه» نیز پیگیری شد و در ابتدای هر پروژه نیز مدیران بخشهای مختلف تولید گروه «هنر پویا» دور هم جمع میشوند تا پایپ لاین تولید اصلاح و بهروزرسانی شود.
این کارگردان انیمیشن عنوان کرد: به هر حال این واقعیت را هم باید در نظر بگیریم که دنیا حدود ۱۰۰ سال است که در حال تولید انیمیشن است و ما نهایتاً یک دهه است که به طور جدی انیمیشن سینمایی میسازیم اما قطعاً ما ۹۰ سال عقبتر از آنها نیستیم، چون بخشی از این مسیر در دنیا طی شده و ما باید تلاش کنیم به جای آنکه چرخ را از نو اختراع کنیم، از همان تجربیات به نحو درست استفاده کنیم اما به نظرم، سرعت پیشرفت ایران بیشتر از دیگران است.
ما تسلط لازم بر تکنیک را تا حدی پیدا کردهایم و به جایگاه فنی خوبی رسیدهایم، اما در حوزه محتوایی، روایت و فیلمنامه باید بتوانیم به شاخصهای بهتری دست یابیم که در ارتباط با مخاطب و حفظ آن نیز موفق باشیموی درباره ضعفهای انیمیشن ایران از نگاه خود بیان کرد: ما تسلط لازم بر تکنیک را تا حدی پیدا کردهایم و به جایگاه فنی خوبی رسیدهایم، اما در حوزه محتوایی، روایت و فیلمنامه باید بتوانیم به شاخصهای بهتری دست یابیم که در ارتباط با مخاطب و حفظ آن نیز موفق باشیم. یکی از مزایای انیمیشن، قطعاً برتری در قصه و روایت است. لذا همه انیمیشنهای ایران باید سعی کنند تا بیشتر روی قصه کار کنند. دستاندرکاران انیمیشن باید مطمئن باشند که چنانچه داستان خود را به خوبی روایت کنند، نسبت به سایر آثار برتری خواهند یافت، چون بسیاری از قصههای ما جذابتر از قصههای آنهاست.
محمدیان ادامه داد: گروه «هنر پویا» نیز بهعنوان یک مجموعه منسجم با تشکیل کمیته ایده و طرح و کارگاه فیلمنامه، تمرکز ویژهای بر روی قصه گویی و فیلمنامهنویسی داشته است.
این کارگردان با تاکید بر لزوم قهرمانسازی برای کودکان ایرانی گفت: مساله مهم دیگر قهرمانسازی برای کودکان ایرانی است. بچهها با قهرمانها در تخیلاتشان زندگی میکنند و از آنها لذت میبرند. البته باید توجه داشته باشیم که قهرمانسازی برای مخاطب نیز یک چرخه است و نباید انتظار داشت که با یکی، دو شخصیت به نتیجه مطلوب برسیم، اما بالاخره باید از یک جایی شروع کرد.
کارگردان انیمیشن سینمایی «فیلشاه» با تاکید بر لزوم تولید محتوای سالم برای کودکان اظهار کرد: موضوع محتوای سالم، بسیار مهم است. چون مخاطب شما بسیار ویژه است. اهمیت حفظ روح زلال و پاک بچهها به قدری است که نباید آلوده هر محتوای نامناسبی شود. بچههای ایرانی لایق باکیفیتترین و بهترین تولیدات هستند.
انیمیشن کار مهندسی نیست، یک کار فرهنگی و هنری است
محمدیان افزود: یک نکته دیگر این است که انیمیشن تنها یک فن نیست که توسط یک تیم مهندسی پیش برود، بلکه یک کار گروهی فرهنگی هنری است که برای رسیدن به محصول مؤثر، نیاز به یک نگاه و مدیریت جامع فرهنگی و هنری از شروع ایده تا تولید و عرضه دارد. لذا به نظرم در اولین قدم برای اصلاح این نگاه باید فضای دانشگاههای ما و نوع نگاه به انیمیشن اصلاح شود تا نگاه نیروی کار نیز تغییر یابد و بسیاری از معضلات استودیوها حل شود.
وی درباره کیفیت آموزش انیمیشن در ایران گفت: طبیعتاً باید در بخش آموزش بیشتر کار شود. اما نکته مهمتر این است که بین آموزش تا تولید باید دوره کارآموزی است که این به نیروها کمک میکند با شرایط کار آشنا شوند. اگر افراد مدتی را در کلاسهای آزاد یا دانشگاهی آموزش میبینند، باید ۲ برابر آن را به کارآموزی در استودیوها بگذرانند تا تجربیات لازم و مقدماتی را در این مدت کوتاه بهدست بیاورند.
محمدیان درباره انیمیشن «بچه زرنگ» بهعنوان تازهترین محصول تیم «هنرپویا» و سطح کیفی آن نیز گفت: به لحاظ کیفی میتوان گفت مجموعه هنر پویا تلاش کرده است تا این پروژه از پروژه «فیلشاه» بهتر باشد. «هنر پویا» در هر مرحله که حس کند خروجی به لحاظ کیفی مناسب نیست یا ضعفهای گذشته را دارد، تلاش میکند تا با ارتقای همه منابع اعم از نیروی انسانی، نرم افزار و سخت افزار، کیفیت را ارتقا دهد.
وی تأکید کرد: به لحاظ ظرافتهای داستانی و جذابیتهای روایی نیز با توجه به اینکه نگارش فیلمنامه به صورت کارگاهی انجام شده و پس از به مرحله استوری ریل نیز با کسب نظر از مشاوران و متخصصان متعدد سینمایی، فیلمنامه چند بار در کارگاه فیلمنامه «هنر پویا» بازنویسی شده است، لذا به یقین میتوانیم بگوییم که اثر جدید هنر پویا به لحاظ محتوایی نیز از کارهای قبلی جلوتر خواهد بود.
این کارگردان در پایان بیان کرد: انیمیشن خلق یک دنیای واقعی است. به نظرم اگر کسی یک فریم انیمیشن بسازد دیگر نمیتواند آن را با سینمای رئال عوض کند. بهویژه اینکه مخاطب انیمیشن بسیار ویژه است. وقتی وارد دنیای زلال و پاک کودکان میشوید، باعث میشود که ذهن و روح شما نیز صیقل یابد و شفافیت روح آنها باعث میشود که شما هم زلال شود. به طور کلی همه ما معتقدیم که کار کردن برای بچهها خیلی لذتبخش است. در عین حال اهمیت کار برای کودکان ایجاب میکند همه ارکان تصمیمساز در این عرصه توجه بیشتری کنند و از هرگونه حمایت دریغ نکنند.
محمدیان افزود: از حدود یک دهه قبل که اولین انیمیشنهای سینمایی در ایران تولید شدند، کمتر کسی فکرش را میکرد در یک دهه، انیمیشن در کشور ما به چنین پیشرفتی برسد و همه اینها مرهون تلاشهای جوانان همین آب و خاک است.
وی ادامه داد: انیمیشن گونهای از سینماست که تکنولوژی در آن به شدت دخیل است. در انیمیشن علاوهبر درگیر بودن تیم با موضوع روایت و قصه باید با تکنیک هم به خوبی آشنا باشید و در این مسیر عموماً استودیوهای خارجی حاضر نیستند تا تجربیات خود را در اختیار مجموعههای دیگر بگذارند. لذا کسب تجربه در این حوزه حرف اول را میزند و باید رفته رفته تلاش کرد تا تجربه به دست آمده در درون استودیوها رسوب کند و پله پله آثار پیشرفت کنند.
«فیلشاه» تجربهای در امتداد «شاهزاده روم»
مدیر هنری گروه «هنر پویا» با اشاره به تجربه ساخت انیمیشنهای «شاهزاده روم» و «فیلشاه» در این مجموعه گفت: هنر پویا در «شاهزاده روم» زیربنای تکنولوژیک را برای خود فراهم و تولید انیمیشن بومی و ایرانی را تا حدی پایهریزی کرد تا ما نیز خط تولیدی منحصر به خودمان داشته باشیم، همین مسیر در ساخت «فیلشاه» نیز پیگیری شد و در ابتدای هر پروژه نیز مدیران بخشهای مختلف تولید گروه «هنر پویا» دور هم جمع میشوند تا پایپ لاین تولید اصلاح و بهروزرسانی شود.
این کارگردان انیمیشن عنوان کرد: به هر حال این واقعیت را هم باید در نظر بگیریم که دنیا حدود ۱۰۰ سال است که در حال تولید انیمیشن است و ما نهایتاً یک دهه است که به طور جدی انیمیشن سینمایی میسازیم اما قطعاً ما ۹۰ سال عقبتر از آنها نیستیم، چون بخشی از این مسیر در دنیا طی شده و ما باید تلاش کنیم به جای آنکه چرخ را از نو اختراع کنیم، از همان تجربیات به نحو درست استفاده کنیم اما به نظرم، سرعت پیشرفت ایران بیشتر از دیگران است.
ما تسلط لازم بر تکنیک را تا حدی پیدا کردهایم و به جایگاه فنی خوبی رسیدهایم، اما در حوزه محتوایی، روایت و فیلمنامه باید بتوانیم به شاخصهای بهتری دست یابیم که در ارتباط با مخاطب و حفظ آن نیز موفق باشیموی درباره ضعفهای انیمیشن ایران از نگاه خود بیان کرد: ما تسلط لازم بر تکنیک را تا حدی پیدا کردهایم و به جایگاه فنی خوبی رسیدهایم، اما در حوزه محتوایی، روایت و فیلمنامه باید بتوانیم به شاخصهای بهتری دست یابیم که در ارتباط با مخاطب و حفظ آن نیز موفق باشیم. یکی از مزایای انیمیشن، قطعاً برتری در قصه و روایت است. لذا همه انیمیشنهای ایران باید سعی کنند تا بیشتر روی قصه کار کنند. دستاندرکاران انیمیشن باید مطمئن باشند که چنانچه داستان خود را به خوبی روایت کنند، نسبت به سایر آثار برتری خواهند یافت، چون بسیاری از قصههای ما جذابتر از قصههای آنهاست.
محمدیان ادامه داد: گروه «هنر پویا» نیز بهعنوان یک مجموعه منسجم با تشکیل کمیته ایده و طرح و کارگاه فیلمنامه، تمرکز ویژهای بر روی قصه گویی و فیلمنامهنویسی داشته است.
این کارگردان با تاکید بر لزوم قهرمانسازی برای کودکان ایرانی گفت: مساله مهم دیگر قهرمانسازی برای کودکان ایرانی است. بچهها با قهرمانها در تخیلاتشان زندگی میکنند و از آنها لذت میبرند. البته باید توجه داشته باشیم که قهرمانسازی برای مخاطب نیز یک چرخه است و نباید انتظار داشت که با یکی، دو شخصیت به نتیجه مطلوب برسیم، اما بالاخره باید از یک جایی شروع کرد.
کارگردان انیمیشن سینمایی «فیلشاه» با تاکید بر لزوم تولید محتوای سالم برای کودکان اظهار کرد: موضوع محتوای سالم، بسیار مهم است. چون مخاطب شما بسیار ویژه است. اهمیت حفظ روح زلال و پاک بچهها به قدری است که نباید آلوده هر محتوای نامناسبی شود. بچههای ایرانی لایق باکیفیتترین و بهترین تولیدات هستند.
انیمیشن کار مهندسی نیست، یک کار فرهنگی و هنری است
محمدیان افزود: یک نکته دیگر این است که انیمیشن تنها یک فن نیست که توسط یک تیم مهندسی پیش برود، بلکه یک کار گروهی فرهنگی هنری است که برای رسیدن به محصول مؤثر، نیاز به یک نگاه و مدیریت جامع فرهنگی و هنری از شروع ایده تا تولید و عرضه دارد. لذا به نظرم در اولین قدم برای اصلاح این نگاه باید فضای دانشگاههای ما و نوع نگاه به انیمیشن اصلاح شود تا نگاه نیروی کار نیز تغییر یابد و بسیاری از معضلات استودیوها حل شود.
وی درباره کیفیت آموزش انیمیشن در ایران گفت: طبیعتاً باید در بخش آموزش بیشتر کار شود. اما نکته مهمتر این است که بین آموزش تا تولید باید دوره کارآموزی است که این به نیروها کمک میکند با شرایط کار آشنا شوند. اگر افراد مدتی را در کلاسهای آزاد یا دانشگاهی آموزش میبینند، باید ۲ برابر آن را به کارآموزی در استودیوها بگذرانند تا تجربیات لازم و مقدماتی را در این مدت کوتاه بهدست بیاورند.
محمدیان درباره انیمیشن «بچه زرنگ» بهعنوان تازهترین محصول تیم «هنرپویا» و سطح کیفی آن نیز گفت: به لحاظ کیفی میتوان گفت مجموعه هنر پویا تلاش کرده است تا این پروژه از پروژه «فیلشاه» بهتر باشد. «هنر پویا» در هر مرحله که حس کند خروجی به لحاظ کیفی مناسب نیست یا ضعفهای گذشته را دارد، تلاش میکند تا با ارتقای همه منابع اعم از نیروی انسانی، نرم افزار و سخت افزار، کیفیت را ارتقا دهد.
وی تأکید کرد: به لحاظ ظرافتهای داستانی و جذابیتهای روایی نیز با توجه به اینکه نگارش فیلمنامه به صورت کارگاهی انجام شده و پس از به مرحله استوری ریل نیز با کسب نظر از مشاوران و متخصصان متعدد سینمایی، فیلمنامه چند بار در کارگاه فیلمنامه «هنر پویا» بازنویسی شده است، لذا به یقین میتوانیم بگوییم که اثر جدید هنر پویا به لحاظ محتوایی نیز از کارهای قبلی جلوتر خواهد بود.
این کارگردان در پایان بیان کرد: انیمیشن خلق یک دنیای واقعی است. به نظرم اگر کسی یک فریم انیمیشن بسازد دیگر نمیتواند آن را با سینمای رئال عوض کند. بهویژه اینکه مخاطب انیمیشن بسیار ویژه است. وقتی وارد دنیای زلال و پاک کودکان میشوید، باعث میشود که ذهن و روح شما نیز صیقل یابد و شفافیت روح آنها باعث میشود که شما هم زلال شود. به طور کلی همه ما معتقدیم که کار کردن برای بچهها خیلی لذتبخش است. در عین حال اهمیت کار برای کودکان ایجاب میکند همه ارکان تصمیمساز در این عرصه توجه بیشتری کنند و از هرگونه حمایت دریغ نکنند.