جستجو
رویداد ایران > استان ها > ویژه استان ها > روند ثبت جهانی اورامانات تا تیرماه سال آینده طول می‌کشد

روند ثبت جهانی اورامانات تا تیرماه سال آینده طول می‌کشد

روند ثبت جهانی اورامانات تا تیرماه سال آینده طول می‌کشد
مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان کردستان گفت: روند ثبت جهانی منطقه اورامانات تا تیرماه سال آینده طول می‌کشد.

اسماعیل مریوانی  در پاسخ به این سؤال که ثبت جهانی اورامان به کجا رسید، اظهار داشت: روند ثبت جهانی منطقه اورامانات تا تیرماه سال آینده طول می‌کشد.

وی به ابراز رضایت «حسام مهدی» نماینده یونسکو در بازدید اخیر از منطقه اورامانات اشاره کرد و گفت: در این بازدیدها نظرات و بررسی‌های لازم انجام و پس از طرح خروجی بازدیدها در کمیسیون‌های تخصصی یونسکو، نتایج گزارشات در اردیبهشت ماه سال آینده جمع‌آوری و به میراث جهانی ارسال و تصمیم‌گیری می‌شود.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان کردستان افزود: در جریان بازدید اخیر از روستاهای منطقه اورامان ارزیاب یونسکو با همراهی چند نفر از مسئولان و کارشناسان مربوطه وارد روستای گردشگری پالنگان شد و از مناطق مختلف این روستا شامل باغات، معماری روستا، شیلات و زیرساخت‌هایی که در راستای خدمات‌رسانی به گردشگران احداث شده، بازدید و با مردم مهمان‌نواز روستا دیدار و گفت‌وگوهایی انجام شد.

وی بیان کرد: خوشبختانه در بازدیدهای هوایی، میدانی و جلسات مختلف برگزار شده، راهبردها و راهکارهای عملیاتی برای تسریع در ثبت جهانی، ساماندهی، مرمت و حفاظت پایدار منظر فرهنگی تاریخی اورامان مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

مریوانی با بیان اینکه ثبت جهانی اورامان باعث شکوفایی و رونق گردشگری در کردستان خواهد شد، یادآور شد: این اتفاق مبارک از تغییر بافت معماری اصیل آن جلوگیری کرده و سبب حفظ برخی از فرهنگ‌های غنی مردم منطقه می‌شود.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان کردستان با اشاره به اینکه تاکنون 4 میلیارد تومان از اعتبارات ملی در منطقه اورمانات هزینه شده است، خاطرنشان کرد: امسال نیز مسئولان برای تسریع در ثبت جهانی اورامان، قول اختصاص 4 تا 5 میلیارد تومان دیگر داده و اعتبارات استانی هم از طریق دهیاری‌ها تخصیص داده شده است.

برچسب ها
نسخه اصل مطلب