تلویزیون بهجای حذف رقیب به فکر رقابت سالم باشد
نویسنده سریال «دل» معتقد است: دعوا بر سر به دست گرفتن مدیریت شبکه خانگی دعوایی بی حاصل بوده که بیشترین آسیبش به مخاطب میرسد. او میگوید بهتر است تلویزیون به جای حذف رقیب، به فکر رقابت سالم با شبکه خانگی باشد.
مدتی است که اختلاف بر سر مدیریت و نظارت بر شبکه نمایش خانگی موضوع مناقشه بین سینما و تلویزیون شده و وضعیت ساخت سریالهای شبکه نمایش خانگی را معلق گذاشته است. تا مدتی پیش مجوز ساخت سریالهای شبکه خانگی را وزارت ارشاد صادر میکرد تا اینکه با بالا گرفتن تب سریالهای شبکه خانگی و افزایش کاربران ویاودیها، زمزمههایی مبنی بر ادعای مالکیت صداوسیما بر شبکه خانگی به گوش رسید. این ادعا از همان ابتدا با واکنشهایی مواجه شد و باعث شد تا برخی از کارگردانان و بازیگرانی که اتفاقا اغلب برای تلویزیون هم سریال ساخته اند، لب به اعتراض بگشایند.
در آخرین واکنش ها خانه سینما طی نامه ای از وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درخواست همراهی با صنوف سینمایی را مطرح کرده است.
بابک کایدان ـ نویسنده سینما و تلویزیون ـ که به تازگی پخش سریال «دل» به قلم او در شبکه خانگی به پایان رسیده است، درباره رقابت تلویزیون با سریالها و مجموعه های شبکه خانگی به ایسنا توضیح داد: «طبیعتا با استقبال بیشتر از سریال های شبکه نمایش خانگی، مخاطب اندک تلویزیون ریزش بیشتری میکند. اما با حذف رقیب، اتفاقی نمیافتد چون در نهایت آسیبش به مخاطب میرسد.»
او ادامه داد: کاش تلویزیون هم در درون خودش حس رقابت ایجاد میکرد و به رقابت سالم روی میآورد. تلویزیون میتوانست با جذب هنرمندان و با رفتن به سمت قصههای جسورانه تر و شرایط بهتر، رقابتی با نمایش خانگی شکل دهد که نفعش برای مخاطب بود. مخاطب انتخاب می کرد کدام کار را ببیند. البته هیچکس منکر این نیست که آثار موفق تلویزیونی بیننده ۳۰ تا ۴۰ میلیونی دارد اما شبکه خانگی به خاطر مدل پلتفرم و بحث اینترنت گستردگی اش نهایتا با دو ـ سه میلیون مخاطب است.
این فیلنامه نویس تاکید کرد: «بارها گفته ام دلم میخواست تمام آثار شبکه خانگی از طریق تلویزیون به دست مردم میرسید؛ زیرا هم رایگان بود و هم مخاطبش را پیدا میکرد و هم گستردگیاش بسیار بیشتر بود. اما متاسفانه سیاستهای سازمان صداوسیما خیلی به این سمت نرفته است.
کایدان تصریح کرد، «امیدوار بودم که تلویزیون به خودش بیاید و رقابتی ایجاد شود اما حذف رقیب نه تنها رقابتی ایجاد نمیکند بلکه آسیب بیشتری هم به خودش و هم به شبکه خانگی و از همه مهمتر به مخاطب میزند.»
کایدان که خود در گذشته سریالهایی همچون «دلدادگان» را برای تلویزیون نوشته است، با اشاره به ضعف سریالهای تلویزیونی در چند سال اخیر، عنوان کرد: به نظرم چند سال است که دافعه صداوسیما نسبت به جاذبهاش خیلی بیشتر شده است. چند سال است که خیلی از هنرمندانی که هم برای تلویزیون و هم برای خودشان آوردهای داشتند، متاسفانه دیگر در تلویزیون فعالیت نمیکنند. شبکه خانگی هم دارد خودش را پیدا میکند و در همین زمان محدود فارغ از کارهای متوسط، ضعیف و قویاش توانسته با مخاطب ارتباط برقرار کند.
این نویسنده با بیان اینکه اگر قرار باشد نمایش خانگی با فیلترها و چهارچوبهای تلویزیون هدایت شود، صد در صد در کاهش مخاطب و روی آوری مخاطب به شبکههای ماهوارهای تاثیرگذار است و لطمهاش را دوباره مخاطب میخورد، عنوان کرد: با اینکه شبکه خانگی از جهت مرزها و چهارچوبها فقط یک گام از تلویزیون جلوتر است و خیلی کار عجیب و غریبی چه از نظر محتوا و چه از نظر فرم انجام نمیدهد اما همین یک گام توانسته رقابت خیلی جدی را با شبکههای ماهوارهای داشته باشد.
او با بیان اینکه شبکه خانگی یک جریان نوپاست که سه چهار سال است که به شکل حرفهای تنورش گرم شده است، عنوان کرد: طبیعی است که یک جریان نوپا ممکن است آسیبهایی داشته باشد تا به بلوغ برسد. ممکن است از بین کارها یک کار هم نیمه تمام بماند و یک کار دچار حواشی شود اما به نظرم برآیند کلی نمایش خانگی کارنامه خیلی موفقی را ارائه میدهد.
کایدان افزود: در این سالها شبکه خانگی حدود ۱۵ سریال تولید کرده که حداقل پنجتا از آنها در حافظه مخاطب مانده و رضایت مخاطب را جلب کرده است. در صورتی که اگر بخواهیم با کارهای خارجی مقایسه کنیم، آنها انبوهی از سریالها را فارغ از محدودیتها کار میکنند و تنوع ژانر دارند و پول گستردهای در صنعت هنریشان در چرخش است و با این حال شاید ۱۰ سریال موفق شود. ما با این تعداد سریال در شبکه نمایش خانگی و فقر مالی گسترده و همه محدودیتهای فرهنگی، عرفی، سیاسی و اقتصادی که بر کارها حاکم است، توانستیم مثلا از ۱۵ اثر پنج اثر ماندگار و با رضایت مندی بالا انجام دهیم. بقیه کارها هم کارهایی بوده که به سرانجام رسیده حالا ممکن است از این تعداد دو سریال هم دچار حواشی شده باشد. این به این معنی نیست که کل بشکه خانگی باید تعطیل شود. به نظرم آوردههای شبکه خانگی بسیار بیشتر از آسیبهایش بوده است.
او اختلاف بر سر نظارت بر شبکه خانگی را دعوایی بی دلیل دانست که چوبش را مخاطب میخورد و امکان ورود دوباره شبکههای ماهوارهای و آسیبهای فرهنگی تقویت میشود. علاوه بر این به اعتقاد این نویسنده این اختلاف فعالان سینما را نسبت به قبل بیکارتر میکند و هیچ آوردهی دیگری ندارد.
کایدان در پایان درباره سریال جدیدش برای شبکه نمایش خانگی گفت: کاری را قرار است برای شبکه خانگی انجام دهیم که فعلا در حد گفتو گو و ایده است. احتمالا کمدی خواهد بود. پیگیر کارگردان و تکمیل تیم هستیم. ان شاءالله تا هفته آینده به نتیجه برسیم و کارگردان هم مشخص می شود.
بابک کایدان پیش از سریال «دل» در سریالهایی همچون «دلدادگان» و «خوب بد زشت» به کارگردانی منوچهر هادی، «معراجیها» و «دارا و ندار» به کارگردانی مسعود دهنمکی و «سقوط یک فرشته» به کارگردانی بهرام بهرامیان، به عنوان نویسنده حضور داشته است.
در آخرین واکنش ها خانه سینما طی نامه ای از وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درخواست همراهی با صنوف سینمایی را مطرح کرده است.
بابک کایدان ـ نویسنده سینما و تلویزیون ـ که به تازگی پخش سریال «دل» به قلم او در شبکه خانگی به پایان رسیده است، درباره رقابت تلویزیون با سریالها و مجموعه های شبکه خانگی به ایسنا توضیح داد: «طبیعتا با استقبال بیشتر از سریال های شبکه نمایش خانگی، مخاطب اندک تلویزیون ریزش بیشتری میکند. اما با حذف رقیب، اتفاقی نمیافتد چون در نهایت آسیبش به مخاطب میرسد.»
او ادامه داد: کاش تلویزیون هم در درون خودش حس رقابت ایجاد میکرد و به رقابت سالم روی میآورد. تلویزیون میتوانست با جذب هنرمندان و با رفتن به سمت قصههای جسورانه تر و شرایط بهتر، رقابتی با نمایش خانگی شکل دهد که نفعش برای مخاطب بود. مخاطب انتخاب می کرد کدام کار را ببیند. البته هیچکس منکر این نیست که آثار موفق تلویزیونی بیننده ۳۰ تا ۴۰ میلیونی دارد اما شبکه خانگی به خاطر مدل پلتفرم و بحث اینترنت گستردگی اش نهایتا با دو ـ سه میلیون مخاطب است.
این فیلنامه نویس تاکید کرد: «بارها گفته ام دلم میخواست تمام آثار شبکه خانگی از طریق تلویزیون به دست مردم میرسید؛ زیرا هم رایگان بود و هم مخاطبش را پیدا میکرد و هم گستردگیاش بسیار بیشتر بود. اما متاسفانه سیاستهای سازمان صداوسیما خیلی به این سمت نرفته است.
کایدان تصریح کرد، «امیدوار بودم که تلویزیون به خودش بیاید و رقابتی ایجاد شود اما حذف رقیب نه تنها رقابتی ایجاد نمیکند بلکه آسیب بیشتری هم به خودش و هم به شبکه خانگی و از همه مهمتر به مخاطب میزند.»
کایدان که خود در گذشته سریالهایی همچون «دلدادگان» را برای تلویزیون نوشته است، با اشاره به ضعف سریالهای تلویزیونی در چند سال اخیر، عنوان کرد: به نظرم چند سال است که دافعه صداوسیما نسبت به جاذبهاش خیلی بیشتر شده است. چند سال است که خیلی از هنرمندانی که هم برای تلویزیون و هم برای خودشان آوردهای داشتند، متاسفانه دیگر در تلویزیون فعالیت نمیکنند. شبکه خانگی هم دارد خودش را پیدا میکند و در همین زمان محدود فارغ از کارهای متوسط، ضعیف و قویاش توانسته با مخاطب ارتباط برقرار کند.
این نویسنده با بیان اینکه اگر قرار باشد نمایش خانگی با فیلترها و چهارچوبهای تلویزیون هدایت شود، صد در صد در کاهش مخاطب و روی آوری مخاطب به شبکههای ماهوارهای تاثیرگذار است و لطمهاش را دوباره مخاطب میخورد، عنوان کرد: با اینکه شبکه خانگی از جهت مرزها و چهارچوبها فقط یک گام از تلویزیون جلوتر است و خیلی کار عجیب و غریبی چه از نظر محتوا و چه از نظر فرم انجام نمیدهد اما همین یک گام توانسته رقابت خیلی جدی را با شبکههای ماهوارهای داشته باشد.
او با بیان اینکه شبکه خانگی یک جریان نوپاست که سه چهار سال است که به شکل حرفهای تنورش گرم شده است، عنوان کرد: طبیعی است که یک جریان نوپا ممکن است آسیبهایی داشته باشد تا به بلوغ برسد. ممکن است از بین کارها یک کار هم نیمه تمام بماند و یک کار دچار حواشی شود اما به نظرم برآیند کلی نمایش خانگی کارنامه خیلی موفقی را ارائه میدهد.
کایدان افزود: در این سالها شبکه خانگی حدود ۱۵ سریال تولید کرده که حداقل پنجتا از آنها در حافظه مخاطب مانده و رضایت مخاطب را جلب کرده است. در صورتی که اگر بخواهیم با کارهای خارجی مقایسه کنیم، آنها انبوهی از سریالها را فارغ از محدودیتها کار میکنند و تنوع ژانر دارند و پول گستردهای در صنعت هنریشان در چرخش است و با این حال شاید ۱۰ سریال موفق شود. ما با این تعداد سریال در شبکه نمایش خانگی و فقر مالی گسترده و همه محدودیتهای فرهنگی، عرفی، سیاسی و اقتصادی که بر کارها حاکم است، توانستیم مثلا از ۱۵ اثر پنج اثر ماندگار و با رضایت مندی بالا انجام دهیم. بقیه کارها هم کارهایی بوده که به سرانجام رسیده حالا ممکن است از این تعداد دو سریال هم دچار حواشی شده باشد. این به این معنی نیست که کل بشکه خانگی باید تعطیل شود. به نظرم آوردههای شبکه خانگی بسیار بیشتر از آسیبهایش بوده است.
او اختلاف بر سر نظارت بر شبکه خانگی را دعوایی بی دلیل دانست که چوبش را مخاطب میخورد و امکان ورود دوباره شبکههای ماهوارهای و آسیبهای فرهنگی تقویت میشود. علاوه بر این به اعتقاد این نویسنده این اختلاف فعالان سینما را نسبت به قبل بیکارتر میکند و هیچ آوردهی دیگری ندارد.
کایدان در پایان درباره سریال جدیدش برای شبکه نمایش خانگی گفت: کاری را قرار است برای شبکه خانگی انجام دهیم که فعلا در حد گفتو گو و ایده است. احتمالا کمدی خواهد بود. پیگیر کارگردان و تکمیل تیم هستیم. ان شاءالله تا هفته آینده به نتیجه برسیم و کارگردان هم مشخص می شود.
بابک کایدان پیش از سریال «دل» در سریالهایی همچون «دلدادگان» و «خوب بد زشت» به کارگردانی منوچهر هادی، «معراجیها» و «دارا و ندار» به کارگردانی مسعود دهنمکی و «سقوط یک فرشته» به کارگردانی بهرام بهرامیان، به عنوان نویسنده حضور داشته است.