حسین علیزاده: موسیقی نباید دست پیرمردها باشد
حسین علیزاده میگوید که موسیقی دیگر نباید دست پیرمردها باشد، با وجود اینکه در این حوزه به قدر زیادی عشق و زندگی موجود است اما تا زمانی که در نگرش آموزشی این بخش نگاه سرد و مرگآور وجود داشته باشد تا سالها بعد هر چقدر تلاش کنیم برای آن اتفاقی نخواهد افتاد.
نشست خبری چهاردهمین جشنواره ملی موسیقی جوان صبح یکشنبه ـ ۲۶ مرداه ـ با حضور علی ثابتنیا (مدیرعامل انجمن موسیقی ایران)، هومان اسعدی (دبیر جشنواره)، آذین موحد (نماینده بخش موسیقی کلاسیک)، حسین علیزاده (نماینده بخش موسیقی دستگاهی) و حمیدرضا اردلان (نماینده بخش موسیقی نواحی) در تالار وحدت برگزار شد.
تمام جشنوارههای موجود نیاز به تحول اساسی دارند
حسین علیزاده، نماینده بخش موسیقی ایرانی در این مراسم گفت: برخلاف بخش کلاسیک و نظرات داوران این بخش باید بگویم در بخش موسیقی ایرانی شاهد کیفیت مناسبی نبودیم و این باعث تأسف است که همچنان در ایران هیچ هماهنگی بین مجموعههای دانشگاهی در حوزه موسیقی ایرانی وجود ندارد. به نظرم باید با آموزش درست بهره درستی از موسیقی ایرانی ببریم و قطعاً به خاطر همین هرج مرج در حوزه آموزش شاهد برداشتهای متفاوتی بودیم که نمود خود را در آثار شرکتکننده جشنواره امسال نشان داد.
او ادامه داد: به این مسئله خیلی معتقدم که تمامی جشنوارههای موجود نیاز به تحولی اساسی دارند، چون در اکثر موارد بیشتر دچار یک عقبگرد هستیم و صرفاً میخواهیم با این روش از عقبه خودمان دفاع کرده باشیم و کاری به آنچه رو به روی ما سپری میشود، نداریم. البته در حوزه ادبیات با این معضل کمتر دست و پنجه نرم کرده و اتفاقات این حوزه نسبت به موسیقی پیش روتر هستند. واقعاً متعجبم بعد از ۵۰ سال سر مسائلی چانهزنی میکنیم که در شرایط روز جامعه قرار نگرفته است.
وی افزود: یکی دیگر از نکاتی که در حوزه موسیقی ایرانی باید بسیار به آن توجه کرد فکر آزاد است، متأسفانه سیستم آموزشی ما به هیچ وجه مناسب با سن فکر نکرده و همیشه دانشآموز این حوزه نمیتواند از آزادی عملی برخوردار باشد. در حال حاضر کسی که بخواهد در کنکور شرکت کند باید پنهان کند که استادش پیش از این چه کسی بوده چون ممکن است فرد امتحانگیرنده با استاد او مشکلی داشته باشد. یعنی هیچگونه آزادی در این چارچوب وجود ندارد که دانشجو بتواند بر اساس آن در جریان آموزش موسیقی حضور داشته باشد.
علیزاده همچنین گفت: جشنواره موسیقی جوان در این سالها با وجود ماهیت دولتی خود توانسته جریان خوبی را در موسیقی به راه بیندازد.
او تأکید کرد: به نظرم موسیقی نباید دیگر دست پیرمردها باشد، با وجود اینکه در این حوزه به قدر زیادی عشق و زندگی موجود است اما تا زمانی که در نگرش آموزشی این بخش نگاه سرد و مرگآور وجود داشته باشد تا سالها بعد هرچقدر تلاش کنیم برای آن اتفاقی نخواهد افتاد.
این داور در پایان هم گفت: موسیقی ما بر اساس تحولات اجتماعی به وجود آمده و باید بر همین اساس با شرایط روز خود را وفق دهد و ما نیز به عنوان هیئت داوران همانند پلیس با هنرمندان برخورد کنیم.
جشنواره جوان ترکیبی از ۱۴۰ جشنواره
علی ثابتنیا (مدیرعامل انجمن موسیقی ایران) در این نشست گفت: در این جشنواره ۱۴۰ شاخه موسیقایی را پوشش میدهیم که در واقع ترکیبی از ۱۴۰ جشنواره خواهد بود. در این جشنواره ۱۹۵ ساعت اجرا از شهرهای مختلف ایران مورد ارزیابی توسط داوران قرار گرفته است.
او ادامه داد: متقاضیان امسال جشنواره شامل ۲۳۶۴ نفر که متشکل از ۶۶۳ نفر خانم و ۱۷۰۱ نفر آقا بودند که از این تعداد ۱۱۶۸ نفر بخش موسیقی دستگاهی، ۳۵۹ نفر بخش موسیقی کلاسیک و همچنین ۸۳۷ نفر نیز بخش نواحی را شامل میشدند. ۸۷۵ نفر به مرحله نهایی راه یافتند که ۲۶۶ نفر بخش موسیقی دستگاهی، ۱۱۰ نفر بخش موسیقی کلاسیک و ۴۹۹ نفر نیز در بخش موسیقی نواحی بودند.
توفیق اجباری بالا رفتن کیفیت نوازندگی
آذین موحد، نماینده بخش موسیقی کلاسیک این جشنواره گفت: شاید امسال شاهد برگزاری اجراهای زنده و پویا نباشیم و این مسئله در وهله اول نشاندهده افول باشد، اما با تلاشهای فراوان ستاد جشنواره شاهد اجراهایی رو به رشد و باکیفیت بودهایم و به گواه بسیاری از داوران و کارشناسان امسال در حوزه نوازندگی شاهد بالا رفتن کیفیت اجراها نسبت به سالهای گذشته بودهایم.
او ادامه داد: شاید دلیل کیفیت بالای آثار شرایطی بود که نوازندگان امسال به آن دچار بودند؛ چراکه به نظرم نوازندگی نیاز به تمرین، تمرکز و سکوت دارد تا بتوان از آن به کیفیت درستی رسید و همین توفیق اجباری دلیل بالارفتن و رشد نوازندگان بوده باشد که دستاورد مهمی به حساب میآید.
چهاردهمین جشنواره ملی موسیقی جوان با دبیری هومان اسعدی و مشارکت استادان موسیقی کشور توسط انجمن موسیقی ایران و با حمایت دفتر موسیقی، معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، تابستان سال جاری برگزار خواهد شد.
تمام جشنوارههای موجود نیاز به تحول اساسی دارند
حسین علیزاده، نماینده بخش موسیقی ایرانی در این مراسم گفت: برخلاف بخش کلاسیک و نظرات داوران این بخش باید بگویم در بخش موسیقی ایرانی شاهد کیفیت مناسبی نبودیم و این باعث تأسف است که همچنان در ایران هیچ هماهنگی بین مجموعههای دانشگاهی در حوزه موسیقی ایرانی وجود ندارد. به نظرم باید با آموزش درست بهره درستی از موسیقی ایرانی ببریم و قطعاً به خاطر همین هرج مرج در حوزه آموزش شاهد برداشتهای متفاوتی بودیم که نمود خود را در آثار شرکتکننده جشنواره امسال نشان داد.
او ادامه داد: به این مسئله خیلی معتقدم که تمامی جشنوارههای موجود نیاز به تحولی اساسی دارند، چون در اکثر موارد بیشتر دچار یک عقبگرد هستیم و صرفاً میخواهیم با این روش از عقبه خودمان دفاع کرده باشیم و کاری به آنچه رو به روی ما سپری میشود، نداریم. البته در حوزه ادبیات با این معضل کمتر دست و پنجه نرم کرده و اتفاقات این حوزه نسبت به موسیقی پیش روتر هستند. واقعاً متعجبم بعد از ۵۰ سال سر مسائلی چانهزنی میکنیم که در شرایط روز جامعه قرار نگرفته است.
وی افزود: یکی دیگر از نکاتی که در حوزه موسیقی ایرانی باید بسیار به آن توجه کرد فکر آزاد است، متأسفانه سیستم آموزشی ما به هیچ وجه مناسب با سن فکر نکرده و همیشه دانشآموز این حوزه نمیتواند از آزادی عملی برخوردار باشد. در حال حاضر کسی که بخواهد در کنکور شرکت کند باید پنهان کند که استادش پیش از این چه کسی بوده چون ممکن است فرد امتحانگیرنده با استاد او مشکلی داشته باشد. یعنی هیچگونه آزادی در این چارچوب وجود ندارد که دانشجو بتواند بر اساس آن در جریان آموزش موسیقی حضور داشته باشد.
علیزاده همچنین گفت: جشنواره موسیقی جوان در این سالها با وجود ماهیت دولتی خود توانسته جریان خوبی را در موسیقی به راه بیندازد.
او تأکید کرد: به نظرم موسیقی نباید دیگر دست پیرمردها باشد، با وجود اینکه در این حوزه به قدر زیادی عشق و زندگی موجود است اما تا زمانی که در نگرش آموزشی این بخش نگاه سرد و مرگآور وجود داشته باشد تا سالها بعد هرچقدر تلاش کنیم برای آن اتفاقی نخواهد افتاد.
این داور در پایان هم گفت: موسیقی ما بر اساس تحولات اجتماعی به وجود آمده و باید بر همین اساس با شرایط روز خود را وفق دهد و ما نیز به عنوان هیئت داوران همانند پلیس با هنرمندان برخورد کنیم.
جشنواره جوان ترکیبی از ۱۴۰ جشنواره
علی ثابتنیا (مدیرعامل انجمن موسیقی ایران) در این نشست گفت: در این جشنواره ۱۴۰ شاخه موسیقایی را پوشش میدهیم که در واقع ترکیبی از ۱۴۰ جشنواره خواهد بود. در این جشنواره ۱۹۵ ساعت اجرا از شهرهای مختلف ایران مورد ارزیابی توسط داوران قرار گرفته است.
او ادامه داد: متقاضیان امسال جشنواره شامل ۲۳۶۴ نفر که متشکل از ۶۶۳ نفر خانم و ۱۷۰۱ نفر آقا بودند که از این تعداد ۱۱۶۸ نفر بخش موسیقی دستگاهی، ۳۵۹ نفر بخش موسیقی کلاسیک و همچنین ۸۳۷ نفر نیز بخش نواحی را شامل میشدند. ۸۷۵ نفر به مرحله نهایی راه یافتند که ۲۶۶ نفر بخش موسیقی دستگاهی، ۱۱۰ نفر بخش موسیقی کلاسیک و ۴۹۹ نفر نیز در بخش موسیقی نواحی بودند.
توفیق اجباری بالا رفتن کیفیت نوازندگی
آذین موحد، نماینده بخش موسیقی کلاسیک این جشنواره گفت: شاید امسال شاهد برگزاری اجراهای زنده و پویا نباشیم و این مسئله در وهله اول نشاندهده افول باشد، اما با تلاشهای فراوان ستاد جشنواره شاهد اجراهایی رو به رشد و باکیفیت بودهایم و به گواه بسیاری از داوران و کارشناسان امسال در حوزه نوازندگی شاهد بالا رفتن کیفیت اجراها نسبت به سالهای گذشته بودهایم.
او ادامه داد: شاید دلیل کیفیت بالای آثار شرایطی بود که نوازندگان امسال به آن دچار بودند؛ چراکه به نظرم نوازندگی نیاز به تمرین، تمرکز و سکوت دارد تا بتوان از آن به کیفیت درستی رسید و همین توفیق اجباری دلیل بالارفتن و رشد نوازندگان بوده باشد که دستاورد مهمی به حساب میآید.
چهاردهمین جشنواره ملی موسیقی جوان با دبیری هومان اسعدی و مشارکت استادان موسیقی کشور توسط انجمن موسیقی ایران و با حمایت دفتر موسیقی، معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، تابستان سال جاری برگزار خواهد شد.