جستجو
رویداد ایران > خبرها > ۳۰ توصیه کلیدی برای درمان بیمار کرونایی در منزل

۳۰ توصیه کلیدی برای درمان بیمار کرونایی در منزل

۳۰ توصیه کلیدی برای درمان بیمار کرونایی در منزل
یک متخصص بیماری‌های عفونی با تاکید بر بر ضرورت رعایت پروتکل‌های بهداشتی و سه اصل فاصله‌گذاری اجتماعی، پوشیدن ماسک و شست‌شوی مرتب دست‌ها به عنوان مهمترین راهکارها برای پیشگیری از شیوع بیماری کووید ۱۹، توصیه‌های لازم برای تسریع روند بهبودی بیماران کرونایی در قرنطینه خانگی را تشریح کرد.
 علیرضا فاطمی - معاون آموزشی بیمارستان شهدای تجریش در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به شایع‌ترین علایم بیماری کووید ۱۹ مانند تب، سرفه، بدن درد، سردرد و علائم گوارشی مانند تهوع، دل درد، دل‌پیچه و اسهال، ‌اظهار کرد:‌ در این فصل گرم سال اگر فردی یک یا چند مورد از این علائم را داشت باید فرض را بر بیماری کووید ۱۹ گذاشته و اقدامات درمانی مربوطه را آغاز کند، البته مهمترین موضوع در این شرایط قرنطینه ‌کردن بیمار است.
این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در ادامه با اشاره به نکات مهم و قابل توجه در موضوع قرنطینه خانگی، توصیه‌های مراقبتی و تغذیه‌ای در رابطه با درمان بیماران مبتلا به کووید ۱۹ در منزل را تشریح کرد و گفت: اغلب بیماران نیازی به بستری نداشته و با دریافت توصیه‌های پزشکی می‌توانند دوره درمان را در منزل طی کنند که در این راستا رعایت برخی نکات ضروری بوده و به تسریع روند بهبودی کمک می‌کند.
علایم هشدار جهت مراجعه ضروری به پزشک:
وی با تاکید بر اینکه معمولا سرفه‌ها در روزهای اول شدید و آزاردهنده است، گفت:‌ در موارد خفیف یا سرفه بروز نمی‌کند و یا معمولا بعد از چند روز رفع می‌شود، ولی اگر  شدت سرفه‌ها بالا، ادامه دار، همراه با خلط و تنگی نفس و یا همراه با تب باشد، حتماً باید به پزشک مراجعه شود.
ضرورت قرنطینه خانگی و نکات مهم آن
نقش تغذیه سالم در روند بهبودی بیمار
این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در این رابطه عنوان کرد: تاکنون مدرکی مستند و علمی مبنی بر ضرر مصرف شیر و لبنیات در بیماران کرونایی منتشر نشده است.
وی همچنین با اشاره به مطالب مطرح شده در رابطه با تاثیر قرقره آب نمک و تاثیر آن بر بهبودی بیمار، گفت: ‌در شرایطی که بیماری فرد با گلودرد و ترشحات چرکی پشت حلق همراه باشد، قرقره آب نمک تا حدی کمک کننده است ولی در رابطه با پیشگیری از ابتلا به کووید ۱۹ قرقره آب نمک مساله‌ای ثابت شده و علمی نیست.
تاثیر منفی استرس و اضطراب در روند بهبود بیماری
معاون آموزشی بیمارستان شهدای تجریش همچنین با تاکید بر پرهیز بیمار و خانواده‌ها از استرس و اضطراب بیش از حد و تاثیر منفی آن بر روند بهبودی فرد، عنوان کرد:‌ نوپدید و ناشناخته بودن بیماری عامل اصلی استرس افراد است، در حالیکه باید در نظر داشته باشیم که موارد حاد و مرگ و میر ناشی از بیماری بسیار کمتر از آمار بهبودیافتگان بوده و در موارد بالایی بیماران بستری با شرایط حاد تنفسی پس از گذراندن یک دوره درمانی با وضعیت خوب و با پای خود از بیمارستان مرخص می‌شوند، بنابراین باید بدانیم که اضطراب هیچ کمکی به بیمار نمی‌کند و تنها باعث آزار و اذیت بیشتر فرد بیمار و خانواده می‌شود. علاوه بر آن تاثیر منفی استرس بر تضعیف سیستم ایمنی فرد نیز مساله‌ای شناخته شده در علم پزشکی است.
راهکار کلیدی تقویت سیستم ایمنی و تاثیر مستقیم آن بر روند بهبودی
طول دوره واگیری بیماری و بهترین زمان برای خروج از قرنطینه
فاطمی در این رابطه توضیح داد:‌ البته فرد بیمار پس از خروج از قرنطینه نیز باید همچنان اصول بهداشتی و پروتکل‌ها را رعایت کند چراکه ممکن است مجددا و در هفته‌های بعد در معرض ویروس قرار بگیرد، چراکه ابتلای مجدد یکی از موارد نگرانی پزشکان و از موارد ابهام این بیماری نوپدید است.
نکات که باید در رابطه با کودکان رعایت شود
این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی  با اشاره به رعایت نکات ضروری در ارتباط با کودکان حاضر در خانه،  تصریح کرد: متاسفانه درصد ابتلا و بستری کودکان نسبت به دوره اول بیماری بیشتر شده ولی هنوز درصدی خیلی پایین‌تر از بزرگسالان را در بر می‌گیرد، البته در مورد کودکان مشکل اصلی این است که بیشتر آن‌ها ناقل بدون علامت بوده و ممکن است باعث ابتلای سایر افراد خانواده شوند، بنابراین رعایت کلیه پروتکل‌های بهداشتی در رابطه با کودکان نیز الزامی است.
نکات مهم تهویه اتاق بیمار
معاون آموزشی بیمارستان شهدای تجریش در خاتمه با تاکید بر ضرورت رعایت پروتکل‌های بهداشتی و سه اصل فاصله‌گذاری اجتماعی، پوشیدن ماسک و شست‌شوی مرتب دست‌ها به عنوان مهمترین راهکارها برای پیشگیری از شیوع بیماری، اظهار کرد: تجربه ثابت کرده هر زمان رعایت اصول بهداشتی از سوی مردم کاهش پیدا کرده، در هفته‌های بعد از آن با موج جدید افزایش مبتلایان و به دنبال آن آمار بستری و فوتی‌ها روبرو می‌شویم، این در حالیست که این بیماری ویروسی با رعایت همین چند اصل ساده قابل پیشگیری است.
برچسب ها
نسخه اصل مطلب