جستجو
رویداد ایران > رویداد > (تصاویر) نگاهی به معماری متفاوت جنجالی‌ترین «مسجد» تهران

(تصاویر) نگاهی به معماری متفاوت جنجالی‌ترین «مسجد» تهران

این مسجد در زمان طراحی و ساختش به موضوعی برای بحث و جدل‌های گسترده در جامعۀ معماری ایران تبدیل شد؛ ساختمانی بدون گنبد و مناره که به کلی با تصورات معمول دربارۀ «مسجد» فاصله داشت و به همین دلیل باعث طرح پرسش‌ها و مباحث زیادی دربارۀ نقش معماری در پاسخگویی به نیازهای زمانه و حفظ اصالت‌های فرهنگی شد.

فرادید| مسجد ولیعصر (عج)، واقع در نزدیکی مجموعه تئاتر شهر تهران، پس از طراحی توسط رضا دانشمیر و کاترین اسپریدونف در سال ۱۳۸۷ و بهره‌برداری در سال ۱۳۹۶، به دلیل فرم متفاوت و غیرمعمولی که داشت و همینطور به خاطر موقعیت خاص شهری‌اش، به موضوع بحث‌های متعددی در جامعه معماری ایران تبدیل شد. این مباحث عمدتاً بر سر لزوم یا عدم لزوم پیروی از شکل‌های تاریخی مساجد شکل گرفتند.

به گزارش فرادید؛ از همان آغاز، بسیاری از منتقدان به طراحی متفاوت این مسجد اعتراض کردند. آن‌ها معتقد بودند که فرم معماری باید به سنت‌های گذشته پایبند بماند تا فضای معنوی و آشنایی برای نمازگزاران ایجاد کند. این گروه بر این باور بودند که معماری اسلامی نباید از الگوهای سنتی و تاریخی فاصله بگیرد، زیرا این الگوها ریشه در هویت دینی و فرهنگی دارند و ارتباط معنوی عمیقی را با افراد برقرار می‌کنند.

در مقابل این انتقادات، معماران پروژه به اهمیت تغییرات تاریخی در فرم‌های معماری اشاره می‌کردند. اسپریدونف و دانشمیر تاکید داشتند که هدف اصلی آنان، ایجاد فضایی معاصر و متناسب با نیازهای زمانه بوده است که همچنان اصالت و معنای درونی مسجد را حفظ کند. آن‌ها می‌گفتند که با رجوع به الگوهای ساده و خالص مساجد اولیه، تلاش کرده‌اند فضایی را طراحی کنند که به عبادت‌کنندگان فرصت تفکر و آرامش بدهد.

در نهایت، صرف‌نظر از همۀ این انتقادات و دفاعیات و اینکه کدامیک از آن‌ها بر حق بوده است، می‌توان گفت اهمیت این مسجد در این بود که توانست بحث‌های گسترده‌ای را درباره نقش معماری در پاسخگویی به نیازهای زمانه و حفظ اصالت‌های فرهنگی به وجود بیاورد.

 wA2Jr80M4iuIFbpeOAlIBW0WVIG6EaCW4w6BOoJ6

منبع: faradeed-222855

برچسب ها
نسخه اصل مطلب