(تصاویر) 10 انیمیشن فانتزی و خیالانگیز که باید تماشا کنید
تعداد کمی از دنیایهای فانتزی به اندازه ارباب حلقهها (Lord of the Rings) اثر تالکین بر این ژانر تاثیر داشتهاند و طرفداران سهگانه حماسی پیتر جکسون با اقتباس انیمهای جدید درباره جنگ روهان میتوانند به عصر سوم سرزمین میانه بازگردند؛ داستانی جدید از کارگردان ژاپنی کنجی کامیاما درباره مبارزه روهان علیه ارتش دانلندینگها.
ارباب حلقهها: نبرد روهیریم (The Lord of the Rings: The War of the Rohirrim) اولین فیلم انیمیشنی از رمانهای تالکین پس از مدتهاست، اما رالف بکشی در سال 1978 دو جلد اول ارباب حلقهها را برای انیمیشن اقتباس کرد، در حالی که آرتور رنکین جونیور و ژول باس هابیت (The Hobbit) و بازگشت پادشاه (The Return of the King) را در سالهای 1977 و 1980 در یک سریال به نمایش درآوردند.
نبرد روهیریم که با سبک انیمه راههای تازهای را باز میکند، بر تاریخ غنی انیمیشنهای فانتزی حماسیای که هنرمندان با نقاشی دستی تولید شده با رایانه و استاپموشن بیان کردهاند بنا شده است. اگر نبرد برای روهان اشتهای شما را برای انیمیشن فانتزی بیشتر تحریک میکند، در ادامه عناوینی را نام بردیم که ماجراهای هیجانانگیزی را به تصویر میکشند.
10. جادوگران (Wizards)
- محصول: 1981
- کارگردان: ماریل جانکویچ
- صداپیشهها: ورا پپ، گریگوری سرالمی، گیولا زابو
- امتیاز راتن تومیتوز: 100 از 100
- امتیاز IMDb به فیلم: 7.8 از 10
مارسل جانکوویچ پس از دریافت نامزدی اسکار برای انیمیشن کوتاه سیزیف (Sisyphus) (1974)، افسانهای از جوامع باستانی هون، آوار و مجار را برای این انیمیشن برجسته مجارستانی اقتباس کرد که در آن فرزندان فوقالعاده قوی یک اسب ماده، نبردی را علیه سه اژدهایی که شاهزاده خانمهای پادشاهی را ربودهاند، ترتیب میدهند.
پسر مادیان سفید از تصاویر پویا و دائما در حال تغییر تشکیل شده است که اغلب به تصاویر صریح یا نظامی تغییر شکل میدهند. این انیمیشن که با رنگآمیزی الهام گرفته از گوته نقاشی شده است، اغلب بهعنوان یک اثر روانگردان توصیف میشود، اما انسجامی اساسی در دیدگاه جانکوویچ از چرخههای فولکلور که بر بوم تاریخی بزرگی تکرار میشوند، وجود دارد. این یک شاهکار واقعی در ترجمه افسانه به تصویر متحرک است که اعجاب و جذابیت داستانهای فولکلور را از دست نمیدهد.
8. آخرین تکشاخ (The Last Unicorn)
- محصول: 1985
- کارگردان: مامورو اوشی
- صداپیشهها: جینپاچی نزو، ماکو هیودو، کیچی نودا
- امتیاز راتن تومیتوز: 80 از 100
- امتیاز IMDb به فیلم: 7.5 از 10
این محصول فریبنده که از دوران شکوفایی انیمیشن ویدیویی اورجینال در دهه 1980 ژاپن سرچشمه میگیرد، کمی پیچیده و مفهومی است. دنیای ارواحوار و توخالی این فیلم تنها خانه چند موجود است؛ دختری جوان و فرشتهمانند که از یک تخم مرموز و مهم محافظت میکند و مرد جوانی که تفنگی به شکل صلیب را مانند چوپانی پساآخرالزمانی حمل میکند (علاوه بر حضور ماهیهای سایهدار و هوایی)
در تنها 70 دقیقه، مامورو اوشی و هنرمند یوشیتاکا آمانو، فضایی قدرتمند از اندوه و دلهره را تداعی میکنند، با استعارههای کتاب مقدس، ما را وادار میکنند تا به تماشای آیینهای پوچ و اندوه ناامیدانهی زندگی در این دنیا بنشینیم. تخممرغ فرشته با دیالوگهای اندک و نماهای فوقالعاده طولانی از شخصیتها در برابر پسزمینههای ثابت و ویران، ما را به قلمرویی خیالانگیز میبرد که زندگی تقریبا در آن فراموش شده است. جایی که تنها انگیزههای دو ساکنش میتواند سرنوشت آن را رقم بزند که منجر به نتایج ویرانگری میشود.
6. دزد و پینهدوز (The Thief and the Cobbler)
- محصول: 2001
- کارگردان: هایائو میازاکی
- صداپیشهها: یوجی ماتسودا، یوریکو ایشیدا، یوکو تاناکا
- امتیاز راتن تومیتوز: 93 از 100
- امتیاز IMDb به فیلم: 8.3 از 10
شاهزاده مونونوکه که اغلب بهعنوان بهترین محصول استودیو جیبلی شناخته میشود، دستاورد شگفتانگیزی در ژانر فانتزی و رسانه انیمیشن است و همچنین معیار جدیدی را برای ترکیب هنری باورهای ضد جنگ و محیط زیست هایائو میازاکی تعیین میکند. شاهزاده مونونوکه، یک شخصیت ماورایی است که در ماموریتی برای سرزنش بشریت به دلیل آلوده کردن دنیای طبیعی با جنگخواری و ردپای صنعتی خود قرار دارد، که همچنین علت غیرمستقیم روح فاسدی است که ویرانی وحشتزدهای را بر روستاهای اطراف وارد میکند.
همانطور که این انیمیشن فانتزی انواع مختلف خشونت گسترده انسانی را به هم پیوند میدهد، انیمیشن سنتی دستی را با اجرای سهبعدی ادغام میکند تا به تحقق سریعترین و پیچیدهترین حرکات نمایش کمک کند. این یکی از دلایلی است که ثابت میکند این انیمیشن فانتزی جاهطلبانه و گیرا رویداد مهمی در تاریخ جیبلی است.
4. بیوولف (Beowulf)
- محصول: 2019
- کارگردان: کریستوبال لیون، واکین کاسینا
- صداپیشهها: آمیلیا کاسای، رینر کراوس، ناتالیا گیسه
- امتیاز راتن تومیتوز: 96 از 100
- امتیاز IMDb به فیلم: 7.5 از 10
این انیمیشن استاپموشن مستقل شاهکار، با استفاده از ترکیبی از مواد مختلف (رنگ، خاک رس، عروسکها و عناصر دیگر)، به بررسی این موضوع میپردازد که چگونه سورئالیسم و فانتزی میتوانند توسط سیستمهای سلطهگر برای تحمیل قوانین و مرزها، شرطیسازی و زندانی کردن درک قربانیان از جهان مورد سواستفاده قرار گیرند. ماریا ورله (با بازی آمیلیا کاسای) در حال فرار از گرگی ترسناک، خود را در خانهای متروکه پنهان میکند، جایی که واقعیت مانند کاغذ دیواری قدیمی میشکند و پوستهپوسته میشود و در پاسخ به احساسات درونی و متضاد او شکل میگیرد. در عین حال، ترس از گرگی که به او نزدیک میشود (با بازی رینر کراوس) لحظه به لحظه بیشتر در جان او نفوذ میکند.
خانه گرگ در نگاه اول از زبان و مکانیسمهای افسانه برای تبلیغ پیامدهای نافرمانی از اقتدار یک مستعمره منزوی و سرکوبگر استفاده میکند. در سطحی عمیقتر، کریستوبال لیون و واکین کاسینا، انیماتورهای شیلیایی، از صدای راهنما و آموزندهی تمثیلهای تبلیغاتی برای آشکار کردن اندوه و مقاومت قربانیان فرقهها و دیکتاتورها استفاده میکنند که بیان مستقیم آن به ندرت ممکن است.
2. ولف واکرز (Wolfwalkers)
- محصول: 2022
- کارگردان: گیرمو دلتورو، مارک گوستاوسون
- صداپیشهها: ایوان مکگرگور، دیوید بردلی، گریگوری مان
- امتیاز راتن تومیتوز: 96 از 100
- امتیاز IMDb به فیلم: 7.6 از 10
گیرمو دلتورو فیلمساز محبوب مکزیکی پس از کسب جایزه بهترین کارگردانی در جوایز اسکار 2018 برای فیلم شکل آب (The Shape of Water) در مسیر موفقیتهای پیدرپی پروژههای پرشور خود قرار گرفت. آثاری چون بازسازی نوآرهای کارناوالی، تبدیل شدن به مجری برنامههای ترسناک و با تحت تاثیر قرار گرفتن توسط رمان شاخص مری شلی در بیشتر دوران حرفهای خود که نسخه خود از فرانکنشتاین (Frankenstein) را سال آینده منتشر خواهد کرد. در میان این پروژهها، این اقتباس استاپ موشن از رمان کلاسیک کودکانه ایتالیایی اثر کارلو کولودی بسیار قابل توجه است.
این انیمیشن فانتزی زیبا که به همراه مارک گوستاوسون فقید کارگردانی شده است، با بسیاری از مضامین خلاقانه دلتورو همسو است؛ روایتی استعاری از تاریخ واقعی، شگفتی کودکی که بهعنوان سپر نامناسبی در برابر وحشیگری جهان استفاده میشود و مداخلهی فراطبیعی برای التیام زخمها در خانوادههای آسیبدیده. پینوکیو به راحتی نمیتواند بهعنوان انیمیشنی برای کودکان یا بزرگسالان طبقهبندی شود. موسیقیها و طنز گسترده در کنار مضامین وجودی و تصاویر تکاندهنده قرار میگیرند و کشمکش بین آنها منجر به یک پایان خلاقانه و لذتبخش میشود.
منبع: مایکت
منبع: faradeed-222768