جستجو
رویداد ایران > رویداد > فرهنگی > بهترین فیلم‌های آخرالزمانی جدید که باید ببینید

بهترین فیلم‌های آخرالزمانی جدید که باید ببینید

بهترین فیلم‌های آخرالزمانی جدید در تلاش هستند تا روایتی متفاوت از جهان، پس از نابودی، ارائه کنند و در این مسیر بعضی از آن‌ها مسیر چگونگی نابود شدن حیات را هم به تصویر می‌کشند. در بعضی از این فیلم‌ها بشریت به واسطه‌ی انفجاری هسته‌ای نابود می‌گردد، در گروهی دیگر تغییرات ناگهانی آب و هوا انسان‌ها را به ورطه‌ی نابودی می کشاند و در بعضی دیگر موجودات عجیب و غریب به هستی انسان‌ها روی کره‌ی زمین پایان می‌دهند، اما یک‌چیز در تمام این فیلم‌ها مشترک است؛ همیشه یک انسان و یا گروهی از آن‌ها هستند که به دنبال رویاهای دست‌نیافتنی خود و یا به واسطه‌ی نیات شوم‌شان نابودی را آغاز می‌کنند.

دنیا چگونه نابود خواهد شد؟ اصلی‌ترین سوالی که فیلم‌های آخرالزمانی به آن‌ها پاسخ می‌دهند این است. بهترین فیلم‌های آخرالزمانی جدید به دو دلیل می‌توانند برای مخاطبان سینمایی ملموس‌تر از فیلم‌های آخرالزمانی قدیمی‌تر باشند. نخست این که با توجه به تمام جنگ‌ها و شاخ و شانه کشیدن‌های سیاستمداران برای یک‌دیگر و البته استفاده‌ی بی‌رویه‌ی بشریت از منابع کره‌ی زمین و بی‌توجهی او به سلامت محل زندگی‌اش به نظر می‌رسد پایان دنیا از همیشه به ما نزدیک‌تر است. دومین دلیل هم بسیار واضح است؛ پیشرفت بی‌مانند تکنولوژی.

با توجه به حرکت دیوانه‌کننده‌ی تکنولوژی رو به جلو، حالا دیگر هنرمندها می‌توانند هر آن چه در ذهنشان شکل می‌گیرد را به تصاویر سینمایی بدل کنند و این توانایی باعث می‌شود ایده‌های ناب و متفاوتی که سال‌ها پیش حتی نمی‌شد تصور ساختنشان را کرد، حالا به سادگی و به کمک رایانه‌ها به تصویر کشیده شوند.

بهترین فیلم‌های آخرالزمانی جدید در تلاش هستند تا روایتی متفاوت از جهان، پس از نابودی، ارائه کنند و در این مسیر بعضی از آن‌ها مسیر چگونگی نابود شدن حیات را هم به تصویر می‌کشند. در بعضی از این فیلم‌ها بشریت به واسطه‌ی انفجاری هسته‌ای نابود می‌گردد، در گروهی دیگر تغییرات ناگهانی آب و هوا انسان‌ها را به ورطه‌ی نابودی می کشاند و در بعضی دیگر موجودات عجیب و غریب به هستی انسان‌ها روی کره‌ی زمین پایان می‌دهند، اما یک‌چیز در تمام این فیلم‌ها مشترک است؛ همیشه یک انسان و یا گروهی از آن‌ها هستند که به دنبال رویاهای دست‌نیافتنی خود و یا به واسطه‌ی نیات شوم‌شان نابودی را آغاز می‌کنند. آن چه باعث شگفتی می‌شود این است که با وجود صدها فیلم درباره‌ی دنیای پس از نابود شدن که در هر کدام آن‌ها یکی از روش‌های احتمالی نابودشدن کره‌ی زمین و حیات بشر توسط انسان بررسی می‌شود، باز هم بشریت درس نمی‌گیرد و هم چنان به مسیر مرگ‌بار خود ادامه می‌دهد.

این نوع تولیدات بصری که به بررسی چگونگی نابودی حیات بشر و مسیر زندگی بازماندگان می‌پردازند تنها به سینما محدود نمی‌شوند و در این زمینه سریال‌های زیادی هم وجود دارند. بعضی از بهترین سریال‌های آخرالزمانی به واسطه‌ی زمان بیشتری که از یک فیلم سینمایی در اختیار دارند توانسته‌اند خیلی دقیق‌تر و موشکافانه‌تر به این موضوع بپردازند.

نکته‌ی مهم اما چیز دیگری است. چه فیلم و چه سریال، سوال این است که انسان‌ها چه زمانی بالاخره در می‌یابند که مسیرشان اشتباه است و نابودی می‌تواند هر لحظه به سراغ آن‌ها بیاید؟ بهترین فیلم‌های آخرالزمانی جدید اگرچه تمرکز خود را بر صحنه‌های اکشن دقیق و جلوه‌های ویژه‌ی رایانه‌ای و میدانی گذاشته‌اند، اما بیش از هرچیز می‌خواهند چراغ هشدار را روشن کنند. چراغی که گویا مردم عادی به خوبی متوجه آن هستند، اما سیاستمداران و کسانی که به جایگاه قدرت تکیه زده‌اند هیچ توجهی به آن ندارند.

بهترین فیلم‌های آخرالزمانی جدید تا ۲۰۲۴

فیلم‌های آخرالزمانی زیر ژانر فیلم‌های علمی-تخیلی هستند که در آن‌ها تمدن بشریت در حال نابودی یا نابود شده است. در بعضی از این فیلم‌ها داستان شخصیت‌هایی روایت می‌شوند که در تلاش هستند تا با نابودی بزرگ بشریت مقابله کنند و در بعضی دیگر به واکاوی روان‌شناختی شخصیت‌هایی که از آخرالزمان جان سالم به در برده‌اند پرداخته می‌شود. نخستین متونی که برای نخستین‌بار به داستان‌های آخرالزمانی پرداخته‌اند متونی هستند که از تمدن بین‌النهرین باقی مانده‌اند؛ داستان‌هایی مانند حماسه‌ی گیلگمش. علاوه بر این، در متون دینی مانند انجیل، تورات و قرآن هم روایت‌های این‌چنینی کم نیستند؛ مانند داستان حضرت نوح که همه‌ی ما کم و بیش با آن آشنا هستیم.

در قرن اول میلادی، کتاب مکاشفه‌ی یوحنا منتشر شد که واژه‌ی انگلیسی «آخرالزمان» (Apocalypse) نخستین‌بار در آن مورد استفاده قرار گرفت. این آثار تاریخی که در آن‌ها به پدیده‌ی آخرالزمان پرداخته شده است نشان می‌دهند که پایان یافتن دنیا، بلافاصله بعد از شکل گرفتن تمدن تبدیل به یکی از دغدغه‌های اصلی بشریت شده است. انسان‌ها همیشه سوال‌های جدی‌ای در رابطه با سرنوشت نوع بشر داشته‌اند و به سوالات آن‌ها هنوز بعد از گذشت هزاران سال پاسخی داده نشده. به نظر می‌رسد برای رسیدن به پاسخ این سوال از انسان‌ها کاری جز پیش‌بینی و انتظار کشیدن بر نمی‌آید.

۱۴. دشمن (Foe)

    سال تولید: ۲۰۲۴
  • کارگردان: استفان بریستول
  • بازیگران: جنیفر هادسون، میلا جوویچ، کونژان والیس، کامان
  • امتیاز راتن تومیتوز به فیلم: ۱۵ از ۱۰۰
  • امتیاز IMDb به فیلم: ۴.۲ از ۱۰

بعد از یک فاجعه‌ی ناگهانی، زمین از گیاهان خالی می‌شود و سطح اکسیژنش تا پنج درصد پایین می‌رود. پس از این فاجعه‌ی عظیم انسان‌ها مثل همیشه به جای این که در کنار یک‌دیگر قرار بگیرند و همه‌چیز را دست در دست هم درست کنند، شروع به جنگیدن بر سر اکسیژن باقی مانده می‌کنند.

نجات‌یافتگان یک ژنراتور تولید اکسیژن را پیدا می‌کنند و بر سر آن به جان یک‌دیگر می‌افتند. آن‌ها پس از کشتن یک‌دیگر حتی تلاش می‌کنند تا دستگاه تولید اکسیژن را هم نابود کنند. در نهایت بعضی از نجات‌یافتگان همراه با دستگاه تولیدکننده‌ی اکسیژن به مکان قابل زیستن بعدی می روند و زمین را با تمام خون‌هایی که روی آن ریخته شده است تنها می‌گذارند.

سال ۲۰۱۹ فیلم‌نامه‌ی داگ سیمون در لیست سیاه محبوب‌ترین فیلم‌نامه‌های ساخته‌نشده‌ی هالیوود قرار گرفت و در ماه می ۲۰۲۲ اعلام شد که قرار است فیلمی بر اساس فیلم‌نامه‌ی سیمون ساخته شود. این فیلم برای نخستین‌بار در تاریخ ۲۶ آوریل ۲۰۲۴ منتشر شد و ۹۳ دقیقه طول دارد. «نفس بکش» که یکی از بهترین فیلم‌های آخرالزمانی جدید است، اگرچه نواقص قابل توجهی دارد، اما با یک ایده‌ی بکر موفق می‌شود مخاطب را سرگرم نگه دارد. این فیلم به مضامین مهمی می‌پردازد و با بررسی انسانی آن‌ها تلاش می‌کند تا پیام‌هایی اخلاقی را در بطن داستان علمی-تخیلی خود به مخاطب منتقل نماید.

۱۲. جعبه‌ی پرنده بارسلونا (Bird Box Barcelona)

    سال تولید: ۲۰۲۴
  • کارگردان: جرج نلفی
  • بازیگران: آنتونی مکی، مورنا باکارین، مدی هسن، تونی گلدوین
  • امتیاز راتن تومیتوز به فیلم: ۵۵ از ۱۰۰
  • امتیاز متاکریتیک به فیلم: ۴۹ از ۱۰۰
  • امتیاز IMDb به فیلم: ۵.۶ از ۱۰

«ارتفاع» یک فیلم پساآخرالزمانی اکشن و دلهره‌آور است که فیلم‌نامه‌ی آن را جان گلن، کنی رایان و جیکوب رومان نوشته‌اند. سه سال پیش از آغاز وقایع فیلم، غارتگرانی زیرزمینی به زمین حمله کرده‌اند و بخش زیادی از انسان‌ها را به ورطه‌ی نابودی کشانده‌اند. آن دسته از انسان‌هایی که زنده مانده‌اند در ارتفاع ۸۰۰۰ متری از سطح دریا در اجتماع‌های کلونی‌مانند زندگی می‌کنند؛ ارتفاعی که غارتگران تا آن جا نمی‌روند.

یکی از این اجتماع‌ها لاست گالچ در کلورادو است. در این کلونی پدری تنها به نام ویل همراه با پسرش هانتر که به بیماری ریه مبتلا است زندگی می‌کند. کشته شدن همسر ویل که به واسطه‌ی تحقیقات همراه با یک دانشمند با غارتگران روبه‌رو شده‌ بود ویل را آزار می‌دهد. یک روز ویل درمی‌یابد که فیلترهای هوای پسرش رو به اتمام است و او تصمیم می‌گیرد برای پیدا کردن فیلترهای بیشتر از ارتفاع پایین بیاید.

این فیلم که با بودجه‌ی ۱۸ میلیون دلاری ساخته شد، در گیشه با شکست مواجه گردید و تنها ۳.۱ میلیون دلار فروخت. صحنه‌های زیبا و نقش‌آفرینی درخشان مکی این فیلم را به فیلمی قابل اشاره تبدیل کرده است، اما درهم‌ریختگی داستانی و روایت ناکارآمد این فیلم مانع از آن شده است که «ارتفاع» تمام قدرت‌های بالقوه‌ی خود را بالفعل کند. اگرچه این فیلم هرگز نمی‌تواند به چیزی اصیل تبدیل شود و هرگز نمی‌توان آن را شاهکار نامید، اما در طول مدت نود دقیقه این فیلم به آهستگی داستان خودش را روایت می‌کند و اگرچه نه خیلی صمیمانه، اما موفق می‌شود مخاطبان را با شخصیت‌های خود همراه کند.

۱۰. رزیدنت ایول: جزیره‌ی مرگ (Resident Evil: Death Island)

    سال تولید: ۲۰۲۳
  • کارگردان: سم اسماعیل
  • بازیگران: جولیا رابرتس، ماهرشالا علی، ایثن هاک، کوین بیکن
  • امتیاز راتن تومیتوز به فیلم: ۷۴ از ۱۰۰
  • امتیاز متاکریتیک به فیلم: ۶۸ از ۱۰۰
  • امتیاز IMDb به فیلم: ۶.۴ از ۱۰

سم اسماعیل، کارگردان «دنیا را پشت سر بگذار» که یکی از بهترین فیلم‌های آخرالزمانی جدید است، فیلم‌نامه‌ی این اثر را هم خودش بر اساس کتابی به همین نام از رامان الم نوشته. آماندا (جولیا رابرتس) همراه با خانواده‌اش یک مسافرت آخر هفته‌ای برای خودشان ترتیب می‌دهند، بعد از رسیدن به مقصد، آماندا برای خرید مایحتاج به مغازه می‌رود و در آن جا با مردی روبه‌رو می‌شود که در حال خرید مقدار زیادی غذاهای کنسروشده و آب معدنی است. کمی بعدتر وقتی که آماندا و خانواده‌اش بر روی ساحل در حال استراحت هستند،‌ از برخورد کردن با یک تانکر سوخت که از مسیرش خارج شده است جلوگیری می‌کنند.

بعد از این حادثه، خانواده به خانه‌ی اجاره‌ای باز می‌گردد و در همین موقع است که آن‌ها متوجه می‌شوند شبکه‌های بی‌سیم اینترنت و تلویزیون کار نمی‌کنند و در کمال ناباوری یک جفت گوزن به آن‌ها خیره شده‌اند. همان شب، صاحب‌خانه، جی. اچ. اسکات (ماهارشالا علی) و دخترش به خانه باز می‌گردند و به آماندا و خانواده‌اش توضیح می‌دهند که نوعی خاموشی سراسری رخ داده است و آن‌ها به دنبال سرپناه می‌گردند. ابتدا آماندا نسبت به صاحب‌خانه بدبین است و نمی‌خواهد آن‌ها بمانند. کلی (ایثن هاک)، همسر آماندا، اما به آن‌ها اعتماد می‌کند و اجازه می‌دهد شب را در خانه بگذرانند. همان شب تمام شبکه‌های تلویزیونی پیامی اضطراری را مخابره می‌کنند و حالا همه می‌دانند که اتفاق بدی رخ داده است.

حق پخش رمان الم را نت‌فلیکس سال ۲۰۲ خریداری نمود و بلافاصله اسماعیل برای نوشتن فیلم‌نامه و ساخت فیلم انتخاب شد. رابرتس قرار بود در این فیلم با دنزل واشینگتن هم‌بازی شود، اما در نهایت ایثن هاک جایگزین واشینگتن شد. باراک اوباما، رئیس‌جمهور پیشین ایالات متحده‌ی آمریکا و همسرش از تهیه‌کنندگان اجرایی این فیلم بودند. «دنیا را پشت سر بگذار» که یکی از بهترین فیلم‌های آخرالزمانی جدید است به دنبال درخشش بازیگرانش و توانایی‌اش در ایجاد دلهره در مخاطبان توانست خیلی زود توجه منتقدان را جلب کند. بسیاری از منتقدان این فیلم را شبیه فیلم‌های دلهره‌آور و هیجان‌انگیز ام. نایت. شیامالان دانستند بدون عناصر ماوراالطبیه.

این فیلم بیش از هرچیز بیانیه‌ای است در رابطه با تمام مشکلات اجتماعی که در آمریکا وجود دارد. تغییراتی که اسماعیل در رمان الم ایجاد کرده است مخاطبان این فیلم را به دو دسته تقسیم نمود؛ عده‌ای این فیلم را نمایشی در راستای توانایی‌های خلاقانه‌ی اسماعیل دانستند و عده‌ای دیگر آن را فیلمی خواندند بی‌روح که نمی‌تواند مخاطبان را بعد از به اتمام رسیدن پرده‌ی نخست جذب کند. این فیلم برای نخستین‌بار در تاریخ ۲۵ اکتبر سال ۲۰۲۳ در موسسه‌ی فیلم آمریکا به نمایش در آمد و سپس در بیست و دوم نوامبر همان سال در سراسر ایلاات متحده اکران سراسری شد.

«دنیا را پشت سر بگذار» فیلمی است آخرالزمانی و دلهره‌آور که باید آن را فیلمی روان‌شناختی نامید. این فیلم بیش از این که به توضیح چگونگی فرا رسیدن آخرالزمان بپردازد، چگونگی واکنش دادن جامعه‌ی آمریکا به این واقعه را زیر ذره‌بین مورد بررسی قرار می‌دهد. اگر به مطالعه‌ای روانشناختی من باب واکنش مردم دنیا نسبت به خبر به پایان رسیدن آن علاقه‌مند هستید این فیلم برای شما ساخته شده است. فقط به یک نکته توجه کنید؛ اگر در اواسط فیلم احساس خستگی کردید، تماشای آن را ادامه دهید چرا که فیلم دوباره موفق می‌شود نزدیک به انتها، مانند دقایق ابتدایی، شگفتی‌های قابل توجهی به مخاطب ارائه دهد.

۸. آخرالزمان زد: شروع یک پایان (Apocalypse Z: The Beginning of the End )

    سال تولید: ۲۰۲۴
  • کارگردان: بن بروور
  • بازیگران: نیکلاس کیج، جیدن مارتل، مکسون جنکینز، سدی سوورال
  • امتیاز راتن تومیتوز به فیلم: ۷۸ از ۱۰۰
  • امتیاز متاکریتیک به فیلم: ۵۷ از ۱۰۰
  • امتیاز IMDb به فیلم: ۵.۵ از ۱۰

فیلم از آن جایی آغاز می شود که پائول (نیکلاس کیج) در حال غارت کردن یک انبار است و پس از جمع کردن وسایل مورد نیاز از کوچه‌های پشتی رهاشده انبار می‌گریزد. در پس‌زمینه صدای آژیرها و انفجارهایی که با فاصله رخ می‌دهند و البته صدای جیغ و فریاد مردم در دوردست نشان از به پایان رسیدن دنیا می‌دهد. پائول پناهگاهی پیدا می‌کند و بعد از مخفی شدن به دو پسر کوچک خود قول می‌دهد که همه‌چیز درست خواهد شد و چیزی آن‌ها را تهدید نخواهد کرد. پس از این سکانس، فیلم ما را پانزده سال به جلو می‌برد و حالا مخاطب در دنیایی است که به واسطه‌ی شیوع نوعی بیماری همه‌گیر بخش زیادی از جمعیت خود را از دست داده. در این دنیا پائول همراه با دوقلوهایش که حالا تبدیل به دو نوجوان شده‌اند زندگی می‌کند.

با پیش‌رفتن فیلم مخاطب به تدریج در می‌‌یابد که توماس برادر پر دل و جرأت‌تر و جوزف برادر باهوش‌تر است. توماس بی‌محابا به دل خطر می‌زند و جوزف مدام درگیر ایده‌هایی است که می‌تواند شرایط زندگی خانواده را بهتر کند. یک شب صدای چند ضربه‌ی مهیب به در شنیده می‌شود و صبح پائول متوجه می‌شود که درب خانه نیاز به تعمیر دارد. او دو پسر خود را به جنگل می‌فرستد تا برای تقویت درچوب پیدا کنند. توماس که به شکل مخفیانه عاشق دختری در همسایگی شده است برادر خود را تنها می‌گذارد و از او می‌خواهد که در راه برگشت به دنبالش بیاید. در راه بازگشتش از خانه‌ی معشوقه، توماس در یک غار سقوط می‌کند. بعد از برگشتن جوزف، پائول بیرون می‌زند تا پسر دیگرش را بیابد.

در نهایت پائول توماس را پیدا می‌کند و تصمیم می‌گیرد تا صبح کنار غار بماند، در حالی که جانوران منتظرند تا تاریکی شب فرا برسد. زامبی‌های این فیلم که یکی از بهترین فیلم‌های آخرالزمانی جدید است برخلاف زامبی‌های فیلم پیشین توانایی حرکت در روز را ندارند و موجوداتی شب‌زی هستند. این فیلم نخستین‌بار در جشنواره‌ی فیلم جنوب از جنوب غربی به نمایش در آمد و سپس در چهاردهم ژوئن ۲۰۲۴ به اکران سراسری رسید. نقش‌آفرینی سه بازیگر اصلی فیلم توانست این فیلم را تبدیل به فیلمی قابل توجه کند. «آرکادیان» موفق می‌شود درام خانوادگی را به زیبایی با ژانر وحشت آخرالزمانی ترکیب کند و از نظر احساسی مخاطبان را تحت تاثیر قرار دهد.

با پیش‌تر رفتن فیلم مخاطبان هر لحظه بیش‌تر درگیر سرنوشت این خانواده می‌شوند. اگرچه «آرکادیان» در پرده‌ی سوم ضعیف‌تر از دو پرده‌ی قبلی عمل می‌کند و به اصطلاح از نفس می‌افتد، اما فیلم در دو پرده‌ی اول موفق می‌شود به اندازه‌ی مورد نیاز مخاطب را با داستان درگیر کند. هیولاهای متفاوت و ویژه‌ای که این فیلم خلق کرده است نیز باید مورد توجه قرار بگیرند؛ هیولاهایی که فقط شب‌ها بیرون می‌آیند.

گویا این فیلم در تلاش است تا همه‌ی انسان‌ها را با ترس‌های غریزی‌شان روبه رو کند. شب و تاریکی آن و موجوداتی که در آن پرسه می‌زنند از پیش از شکل‌گیری تمدن همواره ذهن انسان را مشغول کرده‌اند، تا اندازه‌ای که به عقیده‌ی بسیاری از اندیشمندان اهلی شدن سگ و پیدا کردن توانایی خوابیدن کامل در طول شب نخستین قدم انسان در جهت تکامل و سپس شکل‌گیری تمدن بوده است.

یکی دیگر از نکات برجسته در رابطه با «آرکادیان» نقش‌آفرینی نیکلاس کیج است. کیج علاوه بر بازیگر، یکی از تهیه‌کننده‌های این فیلم هم هست. او که حالا دیگر نیازی به ثابت کردن خود ندارد، یک بار دیگر ثابت می‌کند که برای درخشان ظاهر شدن در یک فیلم هیچ نیازی به یک بازیگر دیگر ندارد. او به تنهایی در کنار دو بازیگر نوجوان بار فیلم را به دوش می‌کشد و نشان می‌دهد که کنترل کاملی بر تمام بدن و صورت خود به عنوان یک بازیگر دارد. حتی دست‌های کیج در این فیلم موفق می‌شوند همیشه در جای درست قرار بگیرند. او که حالا دیگر یکی از ستاره‌های فیلم‌های اکشن تاریخ محسوب می‌شود در «آرکادیان» که یکی از بهترین فیلم‌های آخرالزمانی جدید است یک بار دیگر طرفداران خود را با درخشش‌اش خوشحال می‌کند.

۶. آفریننده (The Creator)

    سال تولید: ۲۰۲۴
  • کارگردان: وس بال
  • بازیگران: اوون تیگ، فریا آلن، کوین دورند، پیتر میکون
  • امتیاز راتن تومیتوز به فیلم: ۸۰ از ۱۰۰
  • امتیاز متاکریتیک به فیلم: ۶۶ از ۱۰۰
  • امتیاز IMDb به فیلم: ۶.۹ از ۱۰

چهارمین فیلم از مجموعه فیلم‌های «سیاره‌ی میمون‌ها» که «پادشاهی سیاره‌ی میمون‌ها» نام دارد، یکی از بهترین فیلم‌های آخرالزمانی جدید است. این فیلم دنباله‌ای مستقل است برای فیلم «جنگ برای سیاره‌ی میمون‌ها» محصول سال ۲۰۱۷. وقایع این فیلم چندین نسل بعد از وقایع فیلم «جنگ برای سیاره‌ی میمون‌ها» رخ می‌دهند.

این فیلم داستان نوآ، یک میمون شکارچی شامپانزه‌ی جوان که وارث بر حق قبیله‌ی خودش است را روایت می‌کند که همراه با یک زن در تلاش است تا آینده‌ی بشریت و میمون‌ها را از دست پراکسیموس سزار، یک بونوبوی بی‌رحم و جاه‌طلب، نجات دهد. فیلم از آن جا آغاز می‌شود که نئو و دو دوست دیگرش به دنبال شکار تخم یک پرنده هستند؛ چرا که در مراسم بلوغ فردا فقط با وجود یک تخم آن‌ها می‌توانند در قبیله اسم و رسمی برای خودشان به هم بزنند.

در ادامه و به واسطه‌ی تعقیب و گریزهایی که پیش می‌آید نوآ تخم خود را از دست می‌دهد. او در غم شرمساری مراسم فردا است که ارتش سزار به قبیله‌اش حمله می‌کند. در این حمله پدر نوآ که رئیس قبیله است می‌میرد و تمام خانواده‌ی او به اسارت برده می‌شوند. نوآ از صبح فردا سفر خود را به سمت پیدا کردن خانواده و قبیله‌اش آغاز می‌کند.

طی مسیر او با اورانگوتانی خردمند که هنوز فرامین سزار واقعی را پاس می‌دارد و یک دختر که در تمام فیلم به نظر می‌رسد لال است همراه می‌شود. پس از گذر از سختی‌ها این تیم سه نفره به دست سربازان سزار اسیر می‌شوند، اما درست وقتی که دیگر امیدی به نجات نیست نوآ و می (فریا آلن) راهی برای از بین بردن امپراتوری سزار پیدا می‌کنند.

این فیلم که با بودجه‌ی ۱۶۰ میلیون دلاری ساخته شد، توانست در گیشه بیش از ۳۹۷ میلیون دلار بفروشد. مراحل ساخت این فیلم از سال ۲۰۱۹ آغاز شد و بخش زیادی از فیلم‌نامه‌ی آن طی دوران همه‌گیری ویروس کرونا نوشته شد. این فیلم که یکی از بهترین فیلم‌های آخرالزمانی جدید است ابتدا در تاریخ دوم می ۲۰۲۴ در لس‌آنجلس به نمایش در آمد و سپس هشت روز بعد توسط شرکت قرن بیستم در سراسر یاالات متحده‌ی آمریکا اکران سراسری شد. جلوه‌های ویژه‌ی این فیلم توانست تحسین منتقدان را بر انگیزاند و بسیاری از صاحب‌نظران این فیلم را از نظر کیفیت جلوه‌های ویژه با فیلم‌های جیمز کامرون مقایسه کردند؛ فیلم‌هایی مانند «آواتار» (Avatar) و «ترمیناتور» (The Terminator).

اگرچه از این فیلم نمی‌توان به عنوان بهترین فیلم مجموعه‌ی «سیاره‌ی میمون‌ها» یاد کرد، با این وجود شخصیت‌های دوست‌داشتنی فیلم و البته جلوه‌های ویژه و خلاقیت‌های تکنیکی آن موفق می‌شوند مخاطب را با داستان همراه کنند. این فیلم به طرز شگفت‌آوری موفق می‌شود مضامین مهمی مانند مقابله با دیکتاتوری و تلاش برای رهایی از چنگال ظلم را در بطن داستان خود بگنجاند و این مضامین «پادشاهی سیاره‌ی میمون‌ها» را به فیلمی اندیشمندانه تبدیل می‌کند. با وجود این که بعضی از منتقدان جلوه‌های ویژه و شخصیت‌پردازی‌های فیلم را تحسین کردند، بعضی دیگر «پادشاهی سیاره‌ی میمون‌ها» را فیلمی دانستند که نمی‌توان آن را جدی گرفت و داستان آن نمی‌تواند مخاطب را جذب کند.

۴. زمین سرگردان ۲ (The Wandering Earth 2)

    سال تولید: ۲۰۲۴
  • کارگردان: مایکل سارنوسکی
  • بازیگران: لوپیتا نیونگ، جوزف کوئین، الکس وولف، جایمن هانسو
  • امتیاز راتن تومیتوز به فیلم: ۸۷ از ۱۰۰
  • امتیاز متاکریتیک به فیلم: ۶۸ از ۱۰۰
  • امتیاز IMDb به فیلم: ۶.۳ از ۱۰

پس از موفقیت دو قسمت پیشین مجموعه فیلم‌های «یک مکان ساکت» که هر دوی آن‌ها را جان کرازینسکی کارگردانی کرده بود، این‌بار نوبت یک پیش‌درآمد سینمایی بود. «یک مکان ساکت: روز نخست» همان‌طور که از نام آن بر می‌آید، وقایع نخستین‌ روز پس از ورود موجودات ترسناک به سطح زمین را روایت می‌کند. فیلم‌نامه‌ی این فیلم را سارنوسکی بر اساس داستانی که او و کرازینسکی با هم خلق کرده‌اند نوشته است بر اساس کتاب «یک مکان ساکت» از برایان وودز و اسکات بک. این فیلم که در ژانر آخرالزمانی و وحشت ساخته شده است توانست با وجود بودجه‌ی ۶۷ میلیون دلاری خود در گیشه نزدیک به ۲۶۲ میلیون دلار بفروشد. مراحل ساخت این فیلم از نوامبر سال ۲۰۲ آغاز شد.

ابتدا جف نیکولز، سازنده‌ی فیلم‌هایی مانند «ماد» (Mud) و «موتورسواران» (The Bikeriders) به پروژه متصل شد. در اکتبر ۲۰۲۱ اما با وجود این که نیکولز فیلم‌نامه‌ای کامل در دست داشت از پروژه کنار گذاشته شد. کمی بعد سارونسکی به عنوان نویسنده و کارگردان این اسپین‌آف معرفی شد و فیلم‌برداری از فوریه‌ی ۲۰۲۳ تا آپریل همان سال به طول انجامید.

این فیلم برای نخستین‌بار در جشنواره‌ی فیلم تریبیکا در تاریخ ۲۶ ژوئن ۲۰۲۴ به نمایش در آمد و دو روز بعد توسط شرکت پارامونت در سراسر ایالات متحده‌ی آمریکا پخش شد. پیش از مشخص شدن این تاریخ برای به اکران رسیدن فیلم، سه بار دیگر هم تاریخ‌های متفاوتی برای آن تعیین شده بودند. تمام این شلختگی‌ها در اکران و مشخص کردن سازنده‌ی فیلم، بی‌شک از دلایلی هستند که «یک مکان ساکت: روز نخست» به خاطر آن‌ها نتوانسته است انتظارات را برآورده کند.

سم (لوپیتا نیونگ) که از بیماری سرطان رنج می‌برد همراه با گربه‌اش در یک مرکز توانبخشی در شهر نیویورک زندگی می‌کند. یک روز پرستار سم او را به سختی و بعد از تلاش فراوان راضی می‌کند تا همراه با سایر بیماران به گشت‌زنی در سطح شهر برود. هنگامی که سم و دوستان بیمارش در شهر هستند ناگهان متوجه اتفاقات عجیبی می‌شوند؛ اتفاقاتی مانند سقوط اشیا از آسمان. طولی نمی‌کشد که موجوداتی عجیب ناگهان به مردم حمله می‌کنند. در یکی از این حملات، موجودات به یک ماشین آمبولانس حمله می‌کنند و به واسطه‌ی این حمله سم بیهوش می‌شود. بعد از به هوش آمدن، سم خودش را همراه با گروهی دیگر از آدم‌ها درون یک سالن تیاتر می‌یابد و به محض به هوش آمدن یکی از همراهان به او هشدار می‌دهد که ساکت باشد.

بالگردهای نظامی ارتش آمریکا در حالی که پرواز می‌کنند پیام‌های هشداری را مخابره می‌نمایند که در آن‌ها از مردم می‌خواهند ساکت و مخفی بمانند تا حکومت به کمک آن‌ها بیاید. آن چه پیش می‌آید اما خبر از آن می‌دهد که کسی قرار نیست سم و دوستانش را نجات دهد؛ ارتش شروع به بمباران کردن تنها پلی که راه خروج از منهتن است می‌کند.

در همین هنگام یکی از همراهان سم دچار حمله‌ی عصبی می‌شود و یکی دیگر از دوستان او در حالی که تلاش می‌کند او را ساکت نگه دارد، باعث مرگش می‌گردد و در واقع او را خفه می‌کند. همان شب جریان الکتریسیته‌ی ساختمان قطع می‌شود و این قطعی موجب روشن شدن ژنراتور پشتیبان می‌گردد؛ ژنراتوری که با سر و صدای فراوان کار خود را آغاز می‌کند و تمام موجودات ترسناکی که حساس به صدا هستند را به سمت ساختمان می‌کشاند.

نقش‌آفرینی‌های قدرتمند لوپیتا نیونگ و جوزف کوئین، «یک مکان ساکت: روز نخست» را تبدیل به فیلمی انسانی می‌کنند که هر مخاطبی می‌تواند با آن ارتباط بر قرار نماید؛ به خصوص نقش‌آفرینی چندلایه ی نیونگ. او در این فیلم هم با آخرالزمانی باورناپذیر روبه‌رو شده و هم با بیماری‌ای که از درون در حال نابودن کردنش است، می‌جنگد.

اگرچه از نظر فیلم‌نامه، به نظر می‌رسد «یک مکان ساکت: روز نخست» می‌توانست چندین‌مرتبه‌ی دیگر بازنویسی شود، اما ایده‌های جدیدی که این پیش‌درآمد به دنیای داستانی مجموعه فیلم‌های «یک مکان ساکت» وارد کرد و تعلیق هیجان‌انگیزی که این فیلم توانست در بخش زیادی از خود آن را حفظ کند، این فیلم را به یکی از بهترین فیلم‌های آخرالزمانی جدید بدل می‌نماید.

۲. فیوریوسا: حماسه‌ی مکس دیوانه (Furiosa: A Mad Max Saga)

    سال تولید: ۲۰۲۲
  • کارگردان: کریستینا بوژیته، برونو سامپر
  • بازیگران: رافیلا چپمن، ادی مارسن، رزی مک‌یوئن، ریچارد بریک
  • امتیاز راتن تومیتوز به فیلم: ۹۱ از ۱۰۰
  • امتیاز متاکریتیک به فیلم: ۷۰ از ۱۰۰
  • امتیاز IMDb به فیلم: ۶ از ۱۰

انسانیت برای جلوگیری از یک بحران زیست‌بوم‌شناختی سرمایه‌گذاری فراوانی بر تکنولوژی ژنتیکی می‌کند، اما با شکست مواجه می‌شود و در نتیجه‌ی این آزمایش‌ها، ویروس‌ها و موجودات زنده در دل طبیعت رها می‌شوند. این موجودات که انسان‌ها به وجود آوردند، گیاهان، حیوانات و بخش زیادی از جمعیت انسان‌ها را از هستی ساقط می‌کنند.

بعد از این واقعه‌ی دردناک چند شهر باقی‌مانده‌ی نزدیک به هم حکومتی الیگارشی تشکیل می‌دهند و خودشان را سیتادل می‌نامند، در حالی سایر انسان‌هایی که زنده مانده‌اند، بیرون از سیتادل، برای بقا تلاش می‌کنند. افرادی که بیرون از سیتادل هستند باید منابع غذایی خودشان را پیدا کنند؛ چون دانه‌هایی که سیتادل به آن‌ها می‌دهد فقط یک‌بار جوانه می‌دهند و نیازمند فرآیندی ویژه در جهت باوروی هستند که تنها دانشمندان سیتادل بر آن واقف‌اند.

وسپر دختری سیزده ساله است که همراه با پدر فلج خود، داریوش، ساکن یک خانه هستند در دل جنگل. داریوش تنها به واسطه‌ی یک ربات پرنده می‌تواند با سایرین ارتباط برقرار کند. او به واسطه‌ی این ربات دختر خود را در گشت‌های روزانه‌اش همراهی می‌کند. مادر وسپر یک‌سال پیش‌تر همراه با گروهی به نام زائران آن‌ها را ترک کرده است و عموی او در فاصله‌ای نه چندان دور از خانه‌ی وسپر نوعی یتیم‌خانه را اداره می‌کند که در آن خون کودکان را می‌گیرد و آن را به سیتادل می‌فروشد.

یک روز یک سفینه از سیتادل در نزدیکی خانه‌ی وسپر سقوط می‌کند، وسپر یکی از سرنشینان سفینه که زنی به نام کاملا است را به خانه می‌برد و تیمار می‌کند. در ادامه کاملا به وسپر می‌گوید که اگر سرنشین دیگر سفینه را هم پیدا کند او و پدرش را به سیتادل خواهدبرد. وسپر به سفینه باز می‌گردد، اما سرنشین دیگر، آن جا نیست.

در حالی که فیلم پیش‌تر می‌رود، «وسپر» که یکی از بهترین فیلم‌های آخرالزمانی جدید است، موفق می‌شود قدم به قدم رازهای جذاب‌تری را برای مخاطبان سینمایی خود برملا کند و به این واسطه بینندگان را همواره درگیر داستان می‌کند. «وسپر» داستانی است از نابود شدن بشریت به دست خود بشریت و در ادامه جنونی که دنیا را در برمی‌گیرد.

شخصیت اصلی این فیلم از آن جایی که دختری است سیزده ساله موفق می‌شود به واسطه‌ی معصومیت‌اش خیلی زود در دل مخاطب جای بگیرد و این علاقه‌ی مخاطب به او باعث می‌گردد در تمام نقاط خظرناک فیلم، تمپو حفظ شود و قلب مخاطب به لرزه در بیاید. اگرچه «وسپر» فیلمی است که دیوانگی و خودخواهی انسان‌ها را به تصویر می‌کشاند، اما در نهایت هم یک انسان است که همه را نجات می‌دهد؛ انسانی که قلبش هرگز با ویژگی‌های انسان‌های بزرگسال آلوده نشده است.

«وسپر» که یکی از بهترین فیلم‌های آخرالزمانی جدید است بیش از این که به واسطه‌ی داستان خود منتقدان را شگفت‌زده کند، به دنبال جذابیت‌های بصری‌اش آن‌ها را به تحسین وا داشت. «وسپر» یکی از آن فیلم‌هایی است که به مخاطبان صبور خود جایزه می‌دهد و هر چه که فیلم پیش‌تر می‌رود، آن‌ها را با شگفتی‌های بیشتری روبه‌رو می‌کند. این فیلم را سازندگان آن بیش از هرچیز تحت تاثیر فیلم‌سازان بزرگی مانند دیوید کراننبرگ، جیم هنسون و هایائو میازاکی ساخته‌اند. این فیلم برای نخستین‌بار در تاریخ ۲ جولای ۲۰۲۲ در جشنواره‌ی بین‌المللی فیلم کارلووی واری جمهوری چک اکران شد و سپس در هفدهم آگوست همان سال در فرانسه به اکران سراسری در آمد.

منبع: خبرآنلاین

منبع: faradeed-218386

برچسب ها
نسخه اصل مطلب