جستجو
رویداد ایران > رویداد > فرهنگی > آنالیز سریال معمایی-جنایی «بازنده» به بهانه انتشار قسمت پایانی این سریال؛ نفس‌گیر و غافلگیرکننده

آنالیز سریال معمایی-جنایی «بازنده» به بهانه انتشار قسمت پایانی این سریال؛ نفس‌گیر و غافلگیرکننده

سریال «بازنده» به کارگردانی امین حسین‌پور، جمعه 9 آذر با انتشار قسمت یازدهم به پایان رسید؛ سریالی معمایی-جنایی که ده قسمت مخاطبانش را با انواع و اقسام معماهای مختلف همراه کرد و درنهایت در قسمت پایانی به بهترین شیوه، گره‌ها را باز کرد و پایان‌بندی قدرتمندی را رقم زد. «بازنده» را می‌توانیم یکی از مهم‌ترین سریال‌های معمایی شبکه نمایش خانگی بنامیم.

پس از انتشار قسمت یازدهم سریال «بازنده»، واکنش مخاطبان در فضای مجازی بسیار مثبت بوده و اکثر مخاطبان نوشته‌اند که هم از تماشای آن غافلگیر شده‌اند و هم لذت برده‌اند. به بهانه پایان این سریال نگاهی داریم به ابعاد مختلف آن.

سریال معمایی- جنایی «بازنده» به کارگردانی امین حسین‌پور با پایانی خوب به انتها رسید.

ساختار و کارگردانی خوب «بازنده» مخاطب را جذب این سریال کرد.

فیلمنامه | حالا که به نقطه پایانی سریال «بازنده» رسیده‌ایم می‌توانیم دقیق‌تر درباره قدرت فیلمنامه صحبت به میان بیاوریم. با سریالی اقتباسی روبه‌رو هستیم و طرح کلی اثر از رمان «زن همسایه»، نوشته شاری لاپنا گرفته شده. «زن همسایه» رمان مشهوری نیست و خیلی‌ها آن را نخوانده‌اند اما نکته مهم اینجاست که بخش مهمی از ماجراها و روابط از دل این رمان بیرون آمده است.

با این‌حال فیلمنامه یک سریال با فضای رمان و شخصیت‌پردازی‌های روی کاغذ کاملا متفاوت است. ما در سریال با شخصیت‌هایی کاملا زنده و ملموس مواجه بودیم که پیشینه و شناسنامه خاص خود را داشتند و هریک از آنها به صورت بالقوه می‌توانستند مجرم یا بی‌گناه باشند.

حسین‌پور معادلات درستی را میان هریک از آنها طراحی کرد. او بذرهای درست و دقیقی در طول داستان کاشت و نهایتا توانست در نقطه پایانی از تک‌تک آنها به نفع این پایاین‌بندی موفق استفاده کند. ثروت مادر ارغوان، قتل پدرش توسط منصور، بیماری ارغوان و قتل همکلاسی، مخالفت خانواده با ازدواج ارغوان و کاوه، نزدیک‌تر شدن آوا به خانواده آنها و نهایتا شام شب آخر، همه و همه مثل یک پازل کنار هم چفت شدند و تصویر نهایی بدون کوچکترین ابهامی شکل گرفت.

طراحی صحنه | یکی از نکات مهم سریال «بازنده» به طراحی صحنه و استفاده درست از قاب‌ها و رنگ و نورها برمی‌گشت. طراحی خانه ارغوان و کاوه به نحوی بود که از همان ابتدا می‌توانستیم حس کنیم قرار است اتفاقی در آنجا رخ دهد. مدل راه‌پله‌ها، آسانسور و چیدمان خانه آوا هم این احساس را بیشتر می‌کرد.

فضای این سریال با حال‌وهوای مرسوم سریال‌های پلیسی فیلم‌ها و سریال‌های ایرانی متفاوت بود و این تفاوت علاوه بر اینکه جذابیت بصری سریال را بالا برده و مخاطبان را به یاد سریال‌های خارجی قدیمی می‌انداخت، در نمایش تنهایی آدم‌ها و همچنین اسرارآمیز بودن ماجرا هم کمک زیادی می‌کرد.

پایان‌بندی | از آنجایی که قسمت پایانی سریال، تازه همین دیروز منتشر شده و احتمالا خیلی‌ها هنوز موفق به تماشای آن نشده‌اند نمی‌توانیم با صراحت زیادی درباره پایان‌بندی صحبت به میان بیاوریم اما فقط می‌توان گفت از میان گزینه‌های موجود، بهترین انتخاب صورت گرفت و تقریبا به تمام سوالاتی که از ابتدا در ذهن مخاطبان شکل گرفته بود پاسخ داده است. با این تمهید حضور تک‌تک شخصیت‌ها منطقی به نظر می‌رسد و حالا دیگر می‌فهیمیم تمرکز روی پیشینه همه شخصیت‌ها کاملا ضروری بوده است.

«بازنده» به نویسندگی و کارگردانی امین حسین‌پور و به تهیه‌کنندگی احسان ظلی‌پور با بازی علیرضا کمالی، سارا بهرامی، صابر ابر، پیمان قاسم‌خانی، صدف اسپهبدی، رویا جاویدنیا و … ساخته شده و در یازده قسمت در روزهای جمعه توسط پلتفرم فیلیمو منتشر می‌شد.

منبع: فیلم نیوز

منبع: faradeed-217079

برچسب ها
نسخه اصل مطلب