جستجو
رویداد ایران > رویداد > فرهنگی > نقد و بررسی فیلم Sing Sing؛ در پروسه خلق هنر

نقد و بررسی فیلم Sing Sing؛ در پروسه خلق هنر

«هنر تنها چیزی است که مردم دارند. باعث می‌شود که به آرزوها و خیالات خود فکر کنند. اگر هم در زندگی به این آرزوها نرسند، در ذهنشان آن‌ها را حس می‌کنند. هنر را از مردم نگیر».

در سینمای امروز جهان که پر شده است از فیلم‌های ابرقهرمانی و آخرالزمانی با قهرمانان توخالی و پوشالی، گاهی فیلم‌های به ظاهر کوچکی ساخته می‌شوند که انسانیت درون آن‌ها با هیچ متر و معیاری قابل سنجش نیست. انسانیت این دسته از فیلم‌ها جایی در ناخودآگاه مخاطب پیدا کرده و مستقیم به آن ورود می‌کنند. «Sing Sing» از این دسته آثار است. روابط حس‌برانگیز انسانی در میان کاراکترهای داستان که از فرم هنری اثر زائیده می‌شود، بار دیگر انسان را برای انسان یادآوری می‌کند و به او امید می‌بخشد تا هیچ‌گاه از هم‌نوع خود ناامید نشود.

فیلم «Sing Sing» به کارگردانی «گرگ کودار» داستان گروهی از زندانیان را روایت می‌کند که خود را برای اجرای نمایش تئاتر آماده می‌کنند. فیلم در ابتدا مکان زندان را به تصویر می‌کشد تا محیط برای مخاطب ساخته شود. دوربین کارگردان نسبت به زندانیان فاصله دارد اما این دوری هرگز موجب بی‌احترامی به آن‌ها نمی‌شود.

نماها، قاب‌بندی‌ها و زاویه نگاه دوربین هرگز مخاطب را نسبت به آن‌ها آنتی‌پاتی نمی‌کند تا خشت اول فیلم به‌درستی کاشته شود. زمانی که داستان وارد جلسات و تمرین‌های گروه تئاتر می‌شود این فاصله‌گذاری از بین می‌رود و دوربین کارگردان به‌عنوان یک کاراکتر مستقل (نه از زاویه نگاه کاراکترها) شخصیت پیدا می‌کند و جزئی از این گروه تئاتر می‌شود. البته گاهی زوم کردن‌های آگاهانه و بیش از حد، ریسمان حسی مخاطب و کاراکترها را پاره می‌کند و فیلم‌برداری از چشمی در زندان حالت دکوراتیو به خود می‌گیرد که جز معدود نکات منفی فیلم محسوب می‌شود.

شخصیت‌پردازی «دیواین آی» نیز دست کمی از کاراکتر اصلی داستان ندارد. از همان سکانس مواجهه اولیه با او مشخص است که مخاطب با یک کاراکتر منفی سر و کار ندارد. «دیواین آی» یکی از زندانیان را تهدید می‌کند که پول او را پس بدهد اما این عمل او به‌قدری تصنعی است که «دیواین جی» و «مایک مایک» به او طعنه می‌زنند که انگار در حال اجرای یک نمایش است.

در ابتدای پیوستن به گروه با سایر بازیگران ارتباط خوبی ندارد اما انگیزه دادن «دیواین جی» به او در هنگام تمرین که تماما با زبان هنر بیان می‌شود (به عنوان مثال: با سر پایین روی سن نیا و صحنه را مال خود کن)، انسانیت سایر بازیگران تئاتر و از همه مهم‌تر قرار گرفتن در دل هنر بر رفتار او تاثیر مثبت می‌گذارد و او را با دیگران همراه می‌کند.

سکانس صحبت‌های کاراکتر «دینو» (که او نیز مثل بسیاری از بازیگران این فیلم، نقش خود را بازی می‌کند) با او و جاری شدن اشک از چشمانش حسی که به‌خوبی در فیلم شکل گرفته بود را تا حدودی تضعیف می‌کند و فیلم را در آستانه سانتی‌مانتال شدن قرار می‌دهد. «دیواین آی» کاملا به محیط زندان خو کرده است و تمایلی به آزادی ندارد. این خوگرفتگی ناشی از دنیایی است که پیش روی او ساخته‌اند. در این لحظه نیز قهرمان داستان باز هم با زبان هنر و به‌تصویر کشیدن والا بودن مفهوم حسی آزادی به کمک دوست خود می‌آید تا او را برای استفاده از فرصت آزاد شدن که در اختیارش قرار گرفته است، متقاعد کند.

«Sing Sing» نه‌تنها فیلم خوبی است بلکه به‌شدت نیز قابل احترام است. درک کارگردان از مدیوم تئاتر و هنر به‌قدری عمیق است که او را در ساخت یک اثر خوب هنری یاری رسانده است. دوربین متشخص کارگردان گاها به عنوان یک کاراکتر مستقل عمل می‌کند و برای انسان‌ها در هر شرایطی احترام قائل است. روند شخصیت‌پردازی قهرمان داستان فوق‌العاده است.

ابتدا به یک تیپ تبدیل می‌شود (بازیگر تئاتر)، سپس رفتارهای انسانی، او را به یک شخصیت مبدل می‌کند و از ترکیب این موارد با یک‌دیگر هنرمندی خلق می‌شود کاملا سمپات و بدون شعارزدگی. شخصیت‌پردازی کاراکتر «دیواین آی» نیز شرایط مشابهی دارد. با وجود اخلاق تند و رفتارهای زننده، کارگردان هرگز اجازه آنتی‌پاتی شدن مخاطب با او را نمی‌دهد و با قرار دادن در دل هنر، کاراکترش را انسانی می‌کند. «گرگ کودار» به‌قدری مقوله هنر خوب می‌شناسد که این درک عمیق او در جای‌جای فیلم هم به زبان تصویر و هم از طریق دیالوگ‌های به‌جا قابل شناسایی است. «Sing Sing» یک اثر هنری است.

منبع: گیمفا

منبع: faradeed-215354

برچسب ها
نسخه اصل مطلب