(تصاویر) عکسهایی که دنیای وهمانگیز «ضایعات» را به تصویر میکشند
فرادید| برای بیش از چهار دهه، کاسیو واسکونسلوس هنرمند ساکن سائوپائولو مجذوب رابطه انسان و منظره بوده است. آثار او در طول سالها، برداشتهای دراماتیکی از کلانشهرهای سراسر جهان را ثبت کردند و انگیزهبخش شکل گرفتن مجموعهای در حال انجامی به نام Collectives یا «گردآوریها» شدهاند که جزئیات زیرساختهای شهری مانند بزرگراهها و پارکینگها را در ترکیببندیهای گسترده متراکم میکند.
به گزارش فرادید، بخش مهمی از این مجموعه عکسها صرفاً روی مقدار مسحورکننده و حیرتانگیز وسایل نقلیه اسقاطی و فلزی که بهطور نامحدود در مکانهای نامشخص پارک شدهاند، تمرکز دارد. واسکونسلوس از دهها هزار عکس هوایی که از زبالهدانها، تپههای ضایعات و گورستانهای هواپیما تهیه کرده، برای خلق تصاویر ترکیبی قابلتوجه در مقیاس بزرگ استفاده میکند.
جزئیات ترکیب over
این هنرمند در بیانیهای گفته: «این عکسها ممکن است شبیه سناریوهای پساآخرالزمانی به نظر برسند، اما آینده ما میتواند تصویری شبیه این باشد. ما هنوز باید یاد بگیریم که با دور انداختن اشیاء و دور کردن آنها از دید، آنها را ناپدید نمیکنیم. در واقع، آنها در جای دیگری هنوز وجود دارند و بیشتر اوقات، بیشتر از خود ما زندگی میکنند.»
واسکونسلوس کانتینرهای حمل و نقل، کامیونها، زبالهدانها و انبوه زبالهها را در یک فرآیند دیجیتالی دقیق و زمانبر برش میدهد. او هرگز عنصری را در یک ترکیب تکرار نمیکند و هر قطعه طوری مقیاسبندی و جای گرفته که سایهها با جهت نور هماهنگ باشند. او سپس گرد و غبار را به سطوح اضافه میکند و به طور همزمان بر زنگار زمان و حس وهمآلود بیزمانی تأکید میکند.
با این حال، تصاویر واسکونسلوس بدون وجود انسانها، گرایش انسانها به تولید، مصرف و کنار گذاشتن را توصیف میکنند. واسکونسلوس میگوید: «این احمقانه است، چون راههایی وجود دارد، اما شما واقعاً نمیدانید چگونه یک شخص یا یک ماشین میتواند وارد آن شود یا از آن خارج شود. ما در دنیای امکانها و در عین حال پوچی هستیم.»
ترکیب ۱۰: کانتینرها
ترکیب ۷: ضایعات فلزی
ترکیب ۹: زبالهدان ضایعات ماشینآلات
مترجم: زهرا ذوالقدر
منبع: faradeed-215239