مروری بر تجربههای کارگردانی رامبد جوان در سینما و تلویزیون به بهانه استقبال از «زودپز»
به بهانه موفقیت فیلم کمدی «زودپز» در اکران، مروری داریم بر بهترین فیلمها و سریالهایی که به کارگردانی رامبد جوان ساخته شدهاند.
زودپز | 1403
امیر جدیدی در نمایی از فیلم «قانون مورفی»
رامبد جوان بعد از «نگار» مجددا به عرصه کمدی برگشت و «قانون مورفی» را ساخت؛ یک فیلم کمدی پربازیگر که با کمدیهای قبلی این کارگردان متفاوت بود. جوان نقش اصلی فیلم «قانون مورفی» را در اختیار امیر جدیدی گذاشت و هم به خوبی از پس این نقش برآمد. فیلم در سال 1397، 10 میلیارد تومان فروش کرد که فروش موفقیتآمیزی بود.
با این حال تعدادی از منتقدان آن را یکی از ضعیفترین آثار جوان معرفی کردند و معتقد بودند او از عناصری مثل رقص و شوخیهای دوپهلو و چت کردن برای خنداندن استفاده کرده است. درکل «قانون مورفی» کمدی همهپسندی نبود و نتوانست در ذهن مخاطبانشان ماندگار شود.
نگار | 1394
رضا عطاران همراه با حدیث میرامینی، بهاره رهنما و پگاه آهنگرانی در نمایی از فیلم «ورود آقایان ممنوع»
یک سال بعد از «پسر آدم، دختر حوا» و ساخت سریال «مسافران» توسط جوان، او تصمیم گرفت براساس فیلمنامه پیمان قاسمخانی، «ورود آقایان ممنوع» را بسازد؛ یک کمدی بسیار قدرتمند که هنوز هم بعد از گذشت سالها ذرهای از جذابیت آن کاسته نشده. درواقع رامبد جوان با این فیلم، موفقترین اثر کارنامهاش را به ثبت رساند.
بخش مهمی از جذابیت فیلم به ایده و فیلمنامه درخشان قاسمخانی برمیگشت و در کنار آن کارگردانی رامبد جوان و بازی بازیگران فیلم. محور اصلی «ورود آقایان ممنوع»، مدیر مدرسهای سختگیر و بداخلاق و ضدمرد به اسم خانم دارابی بود که به خاطر زایمان معلم شیمی مدرسه مجبور میشد به حضور یک معلم شیمی مرد برای کار کردن با بچههای المپیادی رضایت دهد. رضا عطاران نقش آقای جبلی، همان معلم شیمی را داشت که کاملا حفاظتشده و دور از دید بچهها قدم به مدرسه میگذاشت.
مردی بیآزار، دستوپاچلفتی و بیاعتمادبنفس که برای خوشایند خام دارابی و اینکه بتواند در آن مدرسه به صورت رسمی استخدام شود حاضر بود هر کاری بکند. تلاشهای جبلی برای جلب توجه خانم دارابی و وارونه جلوه داده شدن موضوع توسط بچهها و درک اشتباه خانم دارابی از ابراز محبت جبلی، موقعیت جذاب و عجیبی را در سراسر فیلم به وجود آورده بود. ویشکا آسایش برای این فیلم سیمرغ بهترین بازیگر نقش اول زن را از جشنواره بیستونهم فیلم فجر گرفت.
مسافران | 1388
مهناز افشار و حامد کمیلی در نمایی از فیلم «پسر آدم ، دختر حوا»
رامبد جوان سه سال بعد نخستین فیلم بلند سینماییاش با نام «اسپاگتی در 8 دقیقه»، سراغ ساخت «پسر آدم، دختر حوا» رفت. فیلم اول جوان برخلاف انتظار نتوانست آوردهای برایش داشته باشد اما برای فیلم دومش مورد توجه قرار گرفت. ابتدا قرار بود یدالله صمدی فیلم سینمایی «پسر آدم، دختر حوا» را بسازد اما در مرحله پیشتولید از کارگردانی انصراف داد و بعد از او رامبد جوان تصمیم به کارگردانی این فیلم گرفت.
ابتدا قرار بود مهناز افشار و شهاب حسینی نقش زوج را بازی کنند و مهران مدیری هم نقشی را که بعدها خود رامبد به عهده گرفت داشته باشد اما ترکیب تغییر کرد و نهایتا حامد کمیلی به جای شهاب آمد و خود رامبد هم وارد میدان بازیگری شد. فیلم روی اختلافهای زوج وکیلی بنا شده بود که با پذیرش یک پرونده اختلاف خانوادگی، رابطهشان دچار تغییراتی میشد. برخلاف «اسپاگتی در هشت دقیقه»، فیلم «پسر آدم، دختر حوا» بسیار مورد توجه مخاطبان و منتقدان قرار گرفت و رامبد با این کمدی توانست موقعیتش را در عرصه کارگردانی کمدی مستحکم کند.
گمگشته | 1380
زندهیاد آتیلا پسیانی در نمایی از سریال «گمگشته»
«گمگشته» را میشود شروعکننده پدیده سریالهای رمضانی دانست. رامبد جوان در اولین تجربه کارگردانی، با یک داستان نهچندان بدیع و جذاب، بههمراه بازیگرانی که اصولا کمدین نبودند موقعیتهای کمیک جالبی خلق کرد که برای همه جذاب بود. این اولینباری بود که یک سریال رمضانی مناسبتی با حالوهوای کمدی روی آنتن میرفت؛ سریالی که اتفاقا المانهای مختلف مذهبی را هم در این ماه رعایت کرده بود.
آتیلا پسیانی، بازیگر نقش اصلی این سریال با اینکه سابقه بازی در فیلم و سریال کمدی را نداشت و معمولا جدی بهنظر میرسید اما در این سریال از قالب همیشگیاش خارج شده بود
. از طرف دیگر شوخی با موقعیت یک شخصیت مذهبی آنهم در سال 80 اتفاق جدیدی بود که پیش از این در سریالهای تلویزیونی نمونهاش را سراغ نداشتیم. این مسئله هم باعث جذابیت بیشتر سریال میشد. البته این را هم باید گفت که مجید اخشابی با قطعه «گمگشته» برای اولینبار پروژه تیتراژخوانی را کلید زد و این ترانه بیشتر از خود سریال ماندگار شد.
منبع: فیلم نیوز
منبع: faradeed-214800