مروری بر 7 نقش ماندگار ناصر ملک مطیعی؛ ناصر خان
سال ۱۳۲۸ در فیلم «واریته بهاری» ساخته پرویز خطیبی، یک بازیگر جوان با چشم و ابرویی مشکی و بدنی ورزیده مقابل دوربین رفت به اسم ناصر ملکمطیعی. سالهای پس از جنگ جهانی دوم بود و هنوز کشور ثبات اقتصادی و سیاسی درستی نداشت و سینما هم به تبع آن اقبال کمی داشت. اما همان نقش کوتاه سکویی شد برای اینکه پس از کودتای سال ۱۳۳۲ و تغییر شرایط کشور، ساموئل خاچیکیان ملکمطیعی را برای یکی از مشهورترین آثارش یعنی «چهارراه حوادث» انتخاب کند.
حالا دیگر همه ایران او را میشناختند و برای دیدن فیلمهایش جلوی سینما صف میکشیدند. سالهای دهه ۳۰ که گذشت، جوانهای دیگری وارد سینما شدند و ملکمطیعی کمکم از نقش اول فاصله گرفت. اما همچنان عنصر مهمی در فروش فیلم بود. بعدها او شد سردمدار کلاه مخملیها در فیلمهای ایرانی موسوم به فیلمفارسی. انقلاب او را خانهنشین کرد. اما همچنان نامش و آثارش در ذهن همه ایرانیها ماندگار است.
چهارراه حوادث | ساموئل خاچیکیان | 1333
ناصر ملک مطیعی در فیلم «قیصر» نقش ماندگار «داش فرمون» و بازی کرد.
با ورود چهرههایی مانند فردین و بهروز وثوقی به سینمای ایران از دهه 40، کمکم ملکمطیعی از نقشهای جوان اول فاصله گرفت و در قالب نقشهای کلاه مخملی فرو رفت. «قیصر» شروعکننده موج نو در سینمای ایران بود و معیارهای فیلمسازی را تا حد زیادی تغییر داد. حضور کوتاه ملکمطیعی در این فیلم در نقش داداش فرمان، شمایل متفاوتی از او را به نمایش گذاشت که تا سالها بعد همه او را با همان بیان و لحن و فیزیک میشناختند.
طوقی | کارگردان: علی حاتمی | 1349
«سه قاپ» یکی از فیلمهای متفاوت کارنامه ناصر ملک مطیعی است.
ناصر ملکمطیعی در سه دهه بازیگری در سینمای پیش از انقلاب، دو جایزه از جشنواره فیلم سپاس تهران دریافت کرد که دومین آن برای بازی در فیلم «سه قاپ» بود. این فیلم هم داستانی مشابه «چهارراه حوادث» داشت. یک ضدقهرمان قمارباز عیاش که در مسیری قرار میگیرد و تبدیل به یک آدم ازخودگذشته میشود.
ملکمطیعی در این فیلم شخصیت برزو را برعهده داشت، ضدقهرمانی که به قهرمان تبدیل میشد و در آخر فیلم با کشته شدن او به پایان میرسید. «سه قاپ» اولین فیلم بلند سینمایی ذکریا هاشمی در مقام کارگردان بود و با وجود داستان و ساختارش که شبیه فیلمفارسیها بود، مورد توجه منتقدان و مخاطبان عام قرار گرفت.
نقره داغ | ایرج قادری |1350
ناصر ملک مطیعی در نمایی از فیلم «پهلوان مفرد»
بسیاری از منقدان بر این باورند که امان منطقی اگر کمی پا را از چارچوبهای فیلمفارسی بیرونتر میگذاشت، فیلم «پهلوان مفرد» میتوانست روایت جذابتری داشته باشد. اما این اتفاق نیافتاد و فیلم تبدیل به یک اثر شعارزده شد. با این حال ملکمطیعی که در این فیلم نقش یک مرشد و پهلوان مشهور شهر را برعهده داشت، توانست به درستی این شخصیت را به نمایش بگذارد. پهلوانی که برای در سختی نیفتادن یک زن حاضر میشود او را به صورت سوری عقد کند و حالا زیر فشار افراد محل است.
صلات ظهر | سعید مطلبی | 1353
ناصر ملک مطیعی در «صلات ظهر» جلوی دوربین سعید مطلبی رفت.
سعید مطلبی از نویسندگان مشهور سینمای قبل از انقلاب است. اما او در دهه 50، به عنوان کارگردان 10 فیلم را هم جلوی دوربین برد. یکی از آثار مشهور او «صلات ظهر» است. فیلمی که براساس معیارهای همیشگی آثار او داستانی از هتک حرمت یک دختر و برگردن گرفتن این ننگ توسط یک لوتی روایت میکند.
آن لوتی با مرام هم کسی نیست جز ناصر ملکمطیعی در نقش کاکا مصطفی. ملکمطیعی از اواسط دهه 50 دیگر درکنار نقشهای لوتیمسلک، به وادی شخصیتهای میانسال و حتی سن بالا هم وارد شده بود و بیشتر نقش پدر، مرشد، بزرگ محل و… را برعهده میگرفت که نقش کاکا مصطفی هم از همین دست است.
منبع: فیلم نیوز
منبع: faradeed-214470