هفت نقش به یادماندنی پوری بنایی
پوری بنایی در فیلمهایی مانند قیصر و غزل به کارگردانی مسعود کیمیایی، بنایی به عنوان شخصیتی تأثیرگذار و پیچیده ظاهر شد و توانست بازتابی از احساسات انسانی و نقشهای پیچیدهی زنانه را ارائه دهد. او با اجرای قوی و نگاهی عمیق به کاراکترها، نوعی دلبستگی در تماشاگر ایجاد میکرد و آنان را وادار میساخت تا ورای ظاهر شخصیتها، به عمق احساسات و کشمکشهای آنان توجه کنند.
بنایی همچنین با نقشهایش به شکلی ناگفته، مسائلی از قبیل قدرت زنانه، عشق، و جستوجوی هویت را در سینمای آن دوران نمایان ساخت. او با هنرش به نسلی از بازیگران زن جرأت و الهام بخشید تا در نقشهایی پیچیدهتر ظاهر شوند و نقشی فعالتر در روایتهای سینمایی ایفا کنند.
تأثیر بنایی بر سینمای ایران نهتنها از طریق بازیهایش، بلکه از طریق حضور قدرتمندش به عنوان یکی از نمادهای زنانه سینمای ایران نیز به یادگار مانده است.
غزل | در نقش غزل | مسعود کیمیایی | ۱۳۵۵
«مهر گیاه» یکی از فیلمهای به یادماندنی کارنامه پوری بنایی است.
مهرگیاه ساخته فریدون گله، فیلمی دیگر از کارهای مهم پوری بنایی است. او در اثری با نام «ماه و همهمه» که محصول مشترک ایران و امریکا بود نیز با گله همکاری داشت. او در این اثر نقش مهری را مقابل علی نصیریان بازی میکند. دو هنرپیشهای که تمام محوریت فیلم بر دوشِ آنان است. مهرگیاه گیاهی شبیه به جفت انسانی زن و مرد است.
مهرگیاه گیاهی است که دارنده آن زیبا و سلطان قلبها میشود؛ ریشههای این گیاه به دو بخش تقسیم میشود که یک بخش آن مونث و دیگر مذکر است و یک تن واحد به نظر میرسند. بنایی با اجرای قوی و باورپذیر خود، شخصیت زنی را به تصویر میکشد که بلد است چگونه م درد و اندوه را با غرور و عزت به نمایش گذاشت.
زنبورک | در نقش پریزاد | فرخ غفاری | ۱۳۵۴
پوری بنایی در فیلم «قیصر» حضوری کوتاه اما تاثیر گذار دارد.
قیصر از دیگر فیلمهای برجستهای است که «پوری بنایی» به کارگردانی مسعود کیمیایی در آن به ایفای نقش پرداخته است. این فیلم از مهمترین آثار موج نوی سینمای ایران محسوب میشود. داستان فیلم حول محور انتقام قیصر از آنانی است که سببِ مرگِ خواهرش شدهاند. در این فیلم بنایی در نقش نامزدِ قیصر با آنکه حضور پررنگی ندارد، اما نقش مهمی در روند فیلم ایفا میکند.
خداحافظی قیصر با او را میتوان یکی از تراژیکترین صحنههای سینمای ایران دانست. بازی پوری بنایی به خوبی با غولهایی چون بهروز وثوقی، جمشید مشایخی و دیگران هماهنگی دارد و او با نمایش احساسی و متعهدانه خود، تماشاگران را به درون عمق عواطف و ناامیدیهای شخصیتش میکشاند.
خداحافظ تهران | در نقش آذر | ساموئل خاچیکیان |۱۳۴۵
خداحافظ تهران به کارگردانی ساموئل خاچیکیان، داستان زنی جوان به نام آذر را روایت میکند. فیلم ملودرامی با محوریت زن داستان است و این دشواری کار بنایی را بیشتر میکند، بهخصوص که او در پارهای از فیلم در نقش یک زنِ نابینا حضور یافت.
پوری بنایی در این فیلم، نقش زنی عاشق و در عین حال مقاوم را ایفا میکند که برای حفظ ارزشهایش تلاش میکند تا سرانجام به هدفی که دارد، دست مییابد. داستان این فیلم در زمان خود بسیار نوآورانه بود و بهخوبی مسائل اجتماعی و تفاوتهای طبقاتی را نشان میدهد. حضور بنایی در نقش اصلی این فیلم باعث شد تماشاگران با شخصیت او همدلی کنند و شاهد رشد و تغییر شخصیت او در طول داستان باشند.
منبع: فیلم نیوز
منبع: faradeed-214346